Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Legislacyjne uwarunkowania wykorzystania OZE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Legislacyjne uwarunkowania wykorzystania OZE | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy prawa |
W-2 | Umiejętność czytania i rozumienia aktów prawnych |
W-3 | Umiejętność korzystania z baz aktów prawnych Unii Europejskiej i polskich |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekaznie studentowi informacji o porozumieniach międzynarodowych wpływających na prawne uwarunkowania rozwoju rynku energii odnawialnej. |
C-2 | Poznanie dokumentów strategicznych i aktów prawnych dotyczących rozwoju działalności gospodarczej przez różnych uczestników rynku energii odnawialnej w Polsce |
C-3 | Nabycie umiejętności określania uwarunkowań prawnych podejmowania działalności gospodarczej w określonym sektorze rynku energii odnawialnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Szczegółowa analiza ustaw i aktów wykonawczych regulujących działalność gospodarczą związaną z rozwojem sektora energii odnawialnej z uwzględnieniem specyfiki (rodzaju) nośnika OZE i sposobem ich wykorzystania (biomasa, energia wiatru, fotovoltaika, energia geotermalna, energia wodna) | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Uwarunkowania międzynarodowe i krajowe pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych (OZE): dokumenty strategiczne (porozumienia międzynarodowe, kierunki i plany, komunikaty) i ich implementacja w prawie Unii Europejskiej i Polski (dyrektywy i ustawy). Charakterystyka podstawowych dokumentów określających strategię i związane z nią uwarunkowania prawne zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w Polsce: ustaw i aktów wykonawczych o charakterze systemowym i uwzględnaijacych specyfikę nośnika OZE. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-A-3 | Analiza tekstów ustaw i aktów wykonawczych dotyczących rozwoju określonej działalności gospodarczej w sektorze (rynku) energii odnawialnej | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie i przedstawienie referatu | 15 |
A-W-3 | Studiowanie zadanej literatury | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: wykład informacyjny, prelekcja |
M-2 | Ćwiczenia: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: ocena jakości referatu i sposobu prezentacji, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład: test pisemny wielokrotnego wyboru |
S-3 | Ocena formująca: Ćwiczenie: ocena zaangażowania w rozwiązywanie zadanego problemu, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C26_W01 Posiada wiedzę o międzynarodowych porozumieniach dotyczących zwiąkszania udziału energii pozyskiwanej z OZE, determinujących strategię i uwarunkowania prawne rozwijania działalności gospodarczej na rynku OZE w UE i w Polsce przez wszystkich jego uczestników. Zna polskie dokumenty strategiczne i akty prawne wspierające inwestycje w sektorze energii odnawialnej. | OZE_1A_W17 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C26_U01 Student potrafi zidentyfikować i ocenić uwarunkowania prawne dotyczące podejmowania decyzji inwestycyjnych w sektorze energii odnawialnej przez róznych uczestników rynku energii OZE i różnych nośników OZE oraz sposobu ich wykorzystania do celów energetyc znych (biomasa, energia wiatrowa, geotermalma i wodna, fotovoltaika). | OZE_1A_U18 | — | — | C-3 | T-A-1, T-W-1 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C26_K01 Ma świadomość znaczenia energii odnawialnej dla środowiska i społeczeństwa. Aktywna, kreatywna postawa w identyfikowaniu uwarunkowań prawnych podejmowania działalności inwestycyjnej na rynku energii odnawialnej przez wszystkich jego uczestników: producentów biomasy, urządzeń służących pozyskiwaniu energii z jej odnawialnych nośników, producentów energii oraz uwzględniania interesów konsumentów energii wytwarzanej w oparciu o wykorzystanie OZE | OZE_1A_K01, OZE_1A_K06 | — | — | C-2 | T-A-1, T-W-1 | M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C26_W01 Posiada wiedzę o międzynarodowych porozumieniach dotyczących zwiąkszania udziału energii pozyskiwanej z OZE, determinujących strategię i uwarunkowania prawne rozwijania działalności gospodarczej na rynku OZE w UE i w Polsce przez wszystkich jego uczestników. Zna polskie dokumenty strategiczne i akty prawne wspierające inwestycje w sektorze energii odnawialnej. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia podstawowe dokumenty strategiczne, ustawy i akty wykonawcze określające systemowe wymagania prawne rozwoju rynku energii odnawialnej w Polsce i zna zakres ich stosowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C26_U01 Student potrafi zidentyfikować i ocenić uwarunkowania prawne dotyczące podejmowania decyzji inwestycyjnych w sektorze energii odnawialnej przez róznych uczestników rynku energii OZE i różnych nośników OZE oraz sposobu ich wykorzystania do celów energetyc znych (biomasa, energia wiatrowa, geotermalma i wodna, fotovoltaika). | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność wskazania dokumentów prawnych dotyczących podejmowania decyzji inwestycyjnych na rynku energii odnawialnej w powiązaniu z rodzajem podejmowanej działalności gospodarczej (rodzajem nośnika energii i sposobu jego wykorzystania) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C26_K01 Ma świadomość znaczenia energii odnawialnej dla środowiska i społeczeństwa. Aktywna, kreatywna postawa w identyfikowaniu uwarunkowań prawnych podejmowania działalności inwestycyjnej na rynku energii odnawialnej przez wszystkich jego uczestników: producentów biomasy, urządzeń służących pozyskiwaniu energii z jej odnawialnych nośników, producentów energii oraz uwzględniania interesów konsumentów energii wytwarzanej w oparciu o wykorzystanie OZE | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje aktywność i kreatywność w analizowaniu uwarunkowań prawnych rozwoju rynku energii odnawialnej oraz umiejętność współpracy w tym zakresie z innymi uczestnikami procesu dydaktycznego (studentami i nauczycielem) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Maćkowiak M. (red)., Odnawialne źródła energii. Rolnicze surowce energetyczne., Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne Sp. z o.o., Poznań, 2012, ISBN 978-83-09-01139-2
Literatura dodatkowa
- Agroenergetyka, Czasopismo
- Czysta Energia, Czasopismo