Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Energetyka słoneczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energetyka słoneczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Podstawy techniki cieplnej |
W-3 | Podstawy matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, możliwościami wykorzystania energii promieniowania słonecznego |
C-2 | Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą dzialania prostych instalacji kolektorów i modułów PV. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów – sporządzenie wykresu pozycji słońca. | 2 |
T-A-2 | Wpływ zacienienia na pracę instalacji słonecznych. | 2 |
T-A-3 | Obliczenia dla prostej instalacji kolektorowej. | 3 |
T-A-4 | Obliczenia dla prostej instalacji PV. | 3 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu prostej instalacji słonecznej. Zapoznanie z podstawową metodyką liczenia. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Energia słońca. | 2 |
T-W-2 | Metody konwersji energii słonecznej, zjawisko fotowoltaiczne. | 2 |
T-W-3 | Kolektory cieczowe i powietrzne. | 2 |
T-W-4 | Instalacje kolektorów słonecznych. | 2 |
T-W-5 | Instalacje fotowoltaiczne. Rodzaje instalacji fotowoltaicznych. | 3 |
T-W-6 | Charakterystyka pracy i elementy budowy instalacji fotowoltaicznej. | 2 |
T-W-7 | Wybrane właściwości fotoogniw. Obszary i przykłady zastosowań ogniw fotowoltaicznych. | 3 |
T-W-8 | Wpływ środowiska naturalnego (zacienienia, temperatury) na pracę instalacji fotowoltaicznych. | 2 |
T-W-9 | Elektrownie słoneczne. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | Studiowanie wymaganej literatury | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 9 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 1 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 10 |
A-P-2 | Studiowanie wymaganej literatury | 9 |
A-P-3 | Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu | 11 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykladach | 20 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 1 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Metody praktyczne: ćwieczenia audytoryjne (rozwiązywanie zadań) |
M-3 | Metody praktyczne: wykonanie projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt. Ocenia podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczne, styl, poprawność językowa, dobór i wykorzystanie cytowanej literatury, poprawność obliczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C10_W01 Student zna wielkości i parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz budowę prostych instalacji słonecznych | OZE_1A_W12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-P-1, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C10_U01 Student umie wykonać obliczenia i zaprojektować prostą instalację słoneczną | OZE_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-3, T-A-4, T-W-9, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-A-1, T-W-7, T-A-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-A-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C10_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz przyszłych skutków ich stosowania dla społeczeństwa. | OZE_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C10_W01 Student zna wielkości i parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz budowę prostych instalacji słonecznych | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę na poziomie podstawowym zagadnień obejmujących tematykę promieniowania słonecznego oraz budowę prostych instalacji słonecznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C10_U01 Student umie wykonać obliczenia i zaprojektować prostą instalację słoneczną | 2,0 | |
3,0 | Student umie wykonać i przedstawić (zaprezentować) projekt prostej instalacji słonecznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C10_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz przyszłych skutków ich stosowania dla społeczeństwa. | 2,0 | |
3,0 | Przedstawi prezentację projektu i zaliczy go w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jastrzębska G., Ogniwa słoneczne. Budowa, technologia i zastosowanie., WKŁ, Warszawa, 2013
- Góralczyk I., Tytko R., Urządzenia, instalacje fotowoltaiczne i elektryczne, Wydawnictwo Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków, 2013
- Wacławek M., Rodziewicz T, Ogniwa słoneczne. Wpływ środowiska naturalnego na ich pracę., WNT, Warszawa, 2014, Wydanie II
Literatura dodatkowa
- Oleszczuk W., Kolektory słoneczne i fotoogniwa w Twoim domu, WKŁ, Warszawa, 2012
- Nowicki M., Nadchodzi era słońca, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa, 2012