Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Mała energetyka wodna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mała energetyka wodna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,38zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki, wymiany ciepła, ruchu masy i mechaniki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami małej energetyki wodnej
C-2Zapoznanie studenta z istniejącymi rozwiązaniami w zakresie małej energetyki wodnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych związanych z małą energetyką wodną.10
10
wykłady
T-W-1Światowe zasoby wody. Potencjał hydroenergetyczny w Polsce i na świecie.2
T-W-2Podział elektrowni wodnych. Kryteria podziału. Charakterystyka. Technoligie hydroenergetyczne na świecie i w Polsce.3
T-W-3Mała energetyka wodna. Typy i charakterystyka turbin, urządzenia hydrotechniczne i pomocnicze elektrowni.4
T-W-4Wyznaczanie mocy i produkcji energii oraz systemy regulacyjne małych elektrowni wodnych. Sprawność elektrowni wodnej.2
T-W-5Struktura nakładów inwestycyjnych na MEW, opłacalność energetycznego zagospodarowania małych spadów.2
T-W-6Uwarunkowania środowiskowe przy projektowaniu, realizacji i eksploatacji małych elektrowni wodnych2
T-W-7Regulacje prawne dotyczące małej energetyki wodnej. Zalety i wady MEW.2
T-W-8Inne technologie wykorzystania energii wody. Enrgia fal. Energia pływów. Energia prądów morskich.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury tematu.10
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Przygotowanie do kolokwium.8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych
M-3Dyskusja akademicka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność rozwiązywania zadań.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C20_W01
Student posiada wiedzę obejmującą zagadnienia wykorzystania energii wodnej. Rozumie i zna zasady działania turbin wodnych. Potrafi ocenić zasadność lokalizacji małej elektrowni wodnej.
OZE_1A_W12C-1, C-2T-A-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C20_U01
Umie ocenić możliwości wykorzystania (w danych warunkach) energii wód celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Umie wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Umie ocenić wpływ inwestycji wodnej na środowisko.
OZE_1A_U14C-1, C-2T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C20_K01
Student zna potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł wód. Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
OZE_1A_K01, OZE_1A_K02C-1, C-2T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C20_W01
Student posiada wiedzę obejmującą zagadnienia wykorzystania energii wodnej. Rozumie i zna zasady działania turbin wodnych. Potrafi ocenić zasadność lokalizacji małej elektrowni wodnej.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym jest w stanie zdefiniować i omówić zaganienia małej energetyki wodnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C20_U01
Umie ocenić możliwości wykorzystania (w danych warunkach) energii wód celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Umie wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Umie ocenić wpływ inwestycji wodnej na środowisko.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma umijętność oceny możliwości wykorzystania energii wód w danych warunkach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C20_K01
Student zna potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł wód. Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym powinien wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii wód
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2013
  2. Gałusza M., Paruch J. et al, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, Kraków-Tarnobrzeg, 2008
  3. Igliński B., Buczkowski R., Cichosz M., Technologie hydroenergetyczne, UMK Toruń, Toruń, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Jastrzębska G., Energia ze źródeł odnawialnych i jej wykorzystanie, Wyd. Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2017
  2. Gronowicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Radom - Poznań, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych związanych z małą energetyką wodną.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Światowe zasoby wody. Potencjał hydroenergetyczny w Polsce i na świecie.2
T-W-2Podział elektrowni wodnych. Kryteria podziału. Charakterystyka. Technoligie hydroenergetyczne na świecie i w Polsce.3
T-W-3Mała energetyka wodna. Typy i charakterystyka turbin, urządzenia hydrotechniczne i pomocnicze elektrowni.4
T-W-4Wyznaczanie mocy i produkcji energii oraz systemy regulacyjne małych elektrowni wodnych. Sprawność elektrowni wodnej.2
T-W-5Struktura nakładów inwestycyjnych na MEW, opłacalność energetycznego zagospodarowania małych spadów.2
T-W-6Uwarunkowania środowiskowe przy projektowaniu, realizacji i eksploatacji małych elektrowni wodnych2
T-W-7Regulacje prawne dotyczące małej energetyki wodnej. Zalety i wady MEW.2
T-W-8Inne technologie wykorzystania energii wody. Enrgia fal. Energia pływów. Energia prądów morskich.3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury tematu.10
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Przygotowanie do kolokwium.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C20_W01Student posiada wiedzę obejmującą zagadnienia wykorzystania energii wodnej. Rozumie i zna zasady działania turbin wodnych. Potrafi ocenić zasadność lokalizacji małej elektrowni wodnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W12ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej, przydatną między innymi do: 1) wykorzystania energii słonecznej w procesach grzewczych i zasilania energią elektryczną, 2) rozumienia zasady działania i charakterystyk turbin wiatrowych w celu ich właściwego stosowania, 3) oceny efektywności techniczno-ekonomicznej zastosowania pomp ciepła, 4) technicznej oceny lokalizacji małej elektrowni wodnej, doboru urządzeń i prognozowania jej efektywności;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami małej energetyki wodnej
C-2Zapoznanie studenta z istniejącymi rozwiązaniami w zakresie małej energetyki wodnej.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych związanych z małą energetyką wodną.
T-W-1Światowe zasoby wody. Potencjał hydroenergetyczny w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym jest w stanie zdefiniować i omówić zaganienia małej energetyki wodnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C20_U01Umie ocenić możliwości wykorzystania (w danych warunkach) energii wód celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Umie wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Umie ocenić wpływ inwestycji wodnej na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U14orientuje się w możliwościach zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej i potrafi nadzorować systemy pozyskiwania energii słonecznej, wiatrowej, wodnej i geotermalnej, a także opracować proste takie systemy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami małej energetyki wodnej
C-2Zapoznanie studenta z istniejącymi rozwiązaniami w zakresie małej energetyki wodnej.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych związanych z małą energetyką wodną.
T-W-1Światowe zasoby wody. Potencjał hydroenergetyczny w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych
M-3Dyskusja akademicka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność rozwiązywania zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma umijętność oceny możliwości wykorzystania energii wód w danych warunkach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C20_K01Student zna potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł wód. Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
OZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami małej energetyki wodnej
C-2Zapoznanie studenta z istniejącymi rozwiązaniami w zakresie małej energetyki wodnej.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych związanych z małą energetyką wodną.
T-W-1Światowe zasoby wody. Potencjał hydroenergetyczny w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych
M-3Dyskusja akademicka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność rozwiązywania zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym powinien wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii wód
3,5
4,0
4,5
5,0