Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N2)
specjalność: systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych

Sylabus przedmiotu Zagadnienia fizyki w urządzeniach diagnostycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagadnienia fizyki w urządzeniach diagnostycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 6 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL1 9 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki na poziomie studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami fizyki w urządzeniach diagnostycznych, zasadami działania i ograniczeniami urządzeń diagnostycznych oraz metodologią pomiarów z tym związanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Niepewności pomiarowe, analiza niepewności złożonych, wiarygodność pomiarów.1
T-L-2Wyznaczanie charakterystyki widmowej lub prądowo - napięciowej fotoogniwa solarnego.2
T-L-3Wyznaczanie zależności rezystancji półprzewodnika (termistora) od temperatury lub cechowanie termopary.2
T-L-4Pomiary wielkości przy pomocy oscyloskopu lub Wyznaczanie częstotliwości obrotu za pomocą stroboskopu2
T-L-5Pomiar objętości przepływającej cieczy metodami manometryczną i bezpośrednią.2
9
wykłady
T-W-1Diagnostyka. Metodologia pomiarów, wielkości i jednostki fizyczne, wiarygodność pomiarów i wzorcowanie przyrządów.1
T-W-2Elementy półprzewodnikowe i ich zastosowanie w urządzeniach pomiarowych.1
T-W-3Fizyczne podstawy pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w przyrządach diagnostycznych.3
T-W-4Zaliczenie z tematyki wykładów.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do wykonywania ćwiczeń wg harmonogramu.5
A-L-2Uczestniczenie w zajęciach9
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
36
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach.6
A-W-2Studiowanie literatury związanej z tematyką wykładów.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z tematyki wykładów10
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANB03_W01
Student ma wiedzę z zakresu zagadnień i zjawisk fizycznych w urządzeniach pomiarowych.
OZE_2A_W03C-1T-L-1, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANB03_U01
Student posiada i potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach pomiarowych i diagnostycznych.
OZE_2A_U03C-1T-L-1, T-L-3, T-W-2, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANB03_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu fizycznych podstaw działania urządzeń diagnostycznych i sposobów planowania i opracowania wyników doświadczeń na jakość i wiarygodność pomiarów.
OZE_2A_K02C-1T-W-3, T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-L-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANB03_W01
Student ma wiedzę z zakresu zagadnień i zjawisk fizycznych w urządzeniach pomiarowych.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat zagadnień i zjawisk fizycznych w urządzeniach diagnostycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANB03_U01
Student posiada i potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach pomiarowych i diagnostycznych.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach diagnostycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANB03_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu fizycznych podstaw działania urządzeń diagnostycznych i sposobów planowania i opracowania wyników doświadczeń na jakość i wiarygodność pomiarów.
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu fizycznych podstaw działania urządzeń diagnostycznych i sposobów planowania i opracowania wyników doświadczeń na jakość i wiarygodność pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Paul Hewitt, Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2015
  2. Michał Gruca, Janusz Grzelka, Michał Pyrc, Stanisław Szwaja, Wojciech Tutak, Miernictwo i systemy pomiarowe, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2008
  3. Józef Parchański, Miernictwo elektryczne i elektroniczne, WSiP, Warszawa, 2014, Wydanie XII

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Niepewności pomiarowe, analiza niepewności złożonych, wiarygodność pomiarów.1
T-L-2Wyznaczanie charakterystyki widmowej lub prądowo - napięciowej fotoogniwa solarnego.2
T-L-3Wyznaczanie zależności rezystancji półprzewodnika (termistora) od temperatury lub cechowanie termopary.2
T-L-4Pomiary wielkości przy pomocy oscyloskopu lub Wyznaczanie częstotliwości obrotu za pomocą stroboskopu2
T-L-5Pomiar objętości przepływającej cieczy metodami manometryczną i bezpośrednią.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Diagnostyka. Metodologia pomiarów, wielkości i jednostki fizyczne, wiarygodność pomiarów i wzorcowanie przyrządów.1
T-W-2Elementy półprzewodnikowe i ich zastosowanie w urządzeniach pomiarowych.1
T-W-3Fizyczne podstawy pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w przyrządach diagnostycznych.3
T-W-4Zaliczenie z tematyki wykładów.1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do wykonywania ćwiczeń wg harmonogramu.5
A-L-2Uczestniczenie w zajęciach9
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach.6
A-W-2Studiowanie literatury związanej z tematyką wykładów.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z tematyki wykładów10
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_OZE2ANB03_W01Student ma wiedzę z zakresu zagadnień i zjawisk fizycznych w urządzeniach pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i biologii, niezbędną do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystania energii z odnawialnych źródeł;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami fizyki w urządzeniach diagnostycznych, zasadami działania i ograniczeniami urządzeń diagnostycznych oraz metodologią pomiarów z tym związanych.
Treści programoweT-L-1Niepewności pomiarowe, analiza niepewności złożonych, wiarygodność pomiarów.
T-L-4Pomiary wielkości przy pomocy oscyloskopu lub Wyznaczanie częstotliwości obrotu za pomocą stroboskopu
T-W-2Elementy półprzewodnikowe i ich zastosowanie w urządzeniach pomiarowych.
T-W-3Fizyczne podstawy pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w przyrządach diagnostycznych.
T-W-1Diagnostyka. Metodologia pomiarów, wielkości i jednostki fizyczne, wiarygodność pomiarów i wzorcowanie przyrządów.
T-L-5Pomiar objętości przepływającej cieczy metodami manometryczną i bezpośrednią.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyki widmowej lub prądowo - napięciowej fotoogniwa solarnego.
T-L-3Wyznaczanie zależności rezystancji półprzewodnika (termistora) od temperatury lub cechowanie termopary.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat zagadnień i zjawisk fizycznych w urządzeniach diagnostycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_OZE2ANB03_U01Student posiada i potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach pomiarowych i diagnostycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U03potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i biologii do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz badawczych dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i energetycznego wykorzystania OZE;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami fizyki w urządzeniach diagnostycznych, zasadami działania i ograniczeniami urządzeń diagnostycznych oraz metodologią pomiarów z tym związanych.
Treści programoweT-L-1Niepewności pomiarowe, analiza niepewności złożonych, wiarygodność pomiarów.
T-L-3Wyznaczanie zależności rezystancji półprzewodnika (termistora) od temperatury lub cechowanie termopary.
T-W-2Elementy półprzewodnikowe i ich zastosowanie w urządzeniach pomiarowych.
T-L-5Pomiar objętości przepływającej cieczy metodami manometryczną i bezpośrednią.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyki widmowej lub prądowo - napięciowej fotoogniwa solarnego.
T-L-4Pomiary wielkości przy pomocy oscyloskopu lub Wyznaczanie częstotliwości obrotu za pomocą stroboskopu
T-W-3Fizyczne podstawy pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w przyrządach diagnostycznych.
T-W-1Diagnostyka. Metodologia pomiarów, wielkości i jednostki fizyczne, wiarygodność pomiarów i wzorcowanie przyrządów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach diagnostycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_OZE2ANB03_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu fizycznych podstaw działania urządzeń diagnostycznych i sposobów planowania i opracowania wyników doświadczeń na jakość i wiarygodność pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami fizyki w urządzeniach diagnostycznych, zasadami działania i ograniczeniami urządzeń diagnostycznych oraz metodologią pomiarów z tym związanych.
Treści programoweT-W-3Fizyczne podstawy pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w przyrządach diagnostycznych.
T-L-3Wyznaczanie zależności rezystancji półprzewodnika (termistora) od temperatury lub cechowanie termopary.
T-L-5Pomiar objętości przepływającej cieczy metodami manometryczną i bezpośrednią.
T-W-1Diagnostyka. Metodologia pomiarów, wielkości i jednostki fizyczne, wiarygodność pomiarów i wzorcowanie przyrządów.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyki widmowej lub prądowo - napięciowej fotoogniwa solarnego.
T-L-4Pomiary wielkości przy pomocy oscyloskopu lub Wyznaczanie częstotliwości obrotu za pomocą stroboskopu
T-W-2Elementy półprzewodnikowe i ich zastosowanie w urządzeniach pomiarowych.
T-L-1Niepewności pomiarowe, analiza niepewności złożonych, wiarygodność pomiarów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu fizycznych podstaw działania urządzeń diagnostycznych i sposobów planowania i opracowania wyników doświadczeń na jakość i wiarygodność pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0