Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Monitoring jakości powietrza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring jakości powietrza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z pojęciami i parametrami opisu warunków aerosanitarnych powietrza atmosferycznego
C-2Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i międzynarodowymi regulacjiami prawnymi z zakresu ochrony atmosfery.
C-3Wykształcenie umiejętności pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników monitorowania jakości powietrza i depozycji zanieczyszczeń do podłoża, jako komponentów systemu zarządzania ochroną powietrza.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim - ćwiczenia w WIOŚ.4
T-A-2Prezentacje zespołów studentów dotyczące zmienności głównych i specyficznych zanieczyszczeń powietrza w wybranych miastach lub województwach.3
T-A-3Ocena struktury czasowej (dobowej i rocznej) wybranych zanieczyszczeń powietrza na tle głównych elementów meteorologicznych ( promieniowania, temperatury powietrza, prędkości i kierunku wiatru, wilgotności względnej).8
15
wykłady
T-W-1Charakterystyczne i specyficzne zanieczyszczenia powietrza. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy.6
T-W-2Sieć krajowa i wyniki oceny tła zanieczyszczeń według programów międzynarodowych (EMEP, GAW?WMO). Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Badania warstwy ozonowej nad Polską i natężenia promieniowania uv.4
T-W-3System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza oraz chemizmu i depozycji zanieczyszczeń do podłoża.4
T-W-4Podstawowe akty prawne regulujące stan jakości powietrza w Polsce.4
T-W-5Europejski system handlu emisjami (ETS). Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Realizacja indywidualnych zadań z zakresu czasowej zmienności zanieczyszczeń na tle wybranych elementów meteorologicznych11
A-A-3udział w konsultacjach4
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4udział w konsultacjach3
A-W-5przygotowanie prezentacji dotyczacej zanieczyszczenia powietrza w wybranym rejonie/województwie10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu
M-3Ćwiczenia: prezentowanie wyników opracowań dotyczących rodzajów zanieczyszczeń w obrębie wydzielonych grup studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań i opracowań.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-2_W01
Identyfikuje źródła i procesy przyczyniające się do zanieczyszczenia atmosfery, rozróżnia parametry służące do ich opisu. Zna organizację i zasady funkcjonowania krajowego systemu ochrony atmosfery, w tym badań zjawisk globalnych i kontynentalnych w ramach umów międzynarodwych i konwencji ekologicznych
OS_1A_W03, OS_1A_W05C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-2_U01
Ma umiejętności doboru, pozyskiwania, analizy i wykorzystywania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza. Posługując się współczesnymi metodami informatycznymi potrafi ocenić zagrożenie środowiska atmosferycznego, a w konsekwencji - środowiska przyrodniczego
OS_1A_U01, OS_1A_U02C-3T-A-2, T-A-3M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-2_K01
Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
OS_1A_K06C-2T-W-1, T-W-5M-1, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-2_W01
Identyfikuje źródła i procesy przyczyniające się do zanieczyszczenia atmosfery, rozróżnia parametry służące do ich opisu. Zna organizację i zasady funkcjonowania krajowego systemu ochrony atmosfery, w tym badań zjawisk globalnych i kontynentalnych w ramach umów międzynarodwych i konwencji ekologicznych
2,0Nie zna źródeł i procesów powodujących zanieczyszczenie atmosfery.
3,0Student identyfikuje źródła i procesy powodujące zanieczyszczenie atmosfery, zna pojecia, parametry i normy zanieczyszczeń powietrza
3,5Student zna podstawowe pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza i ocenia je zgodnie z obowiązującymi normami. Objaśnia zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza,
4,0Student charakteryzuje wielkość emisji i imisji posługujac się standardowymi prametrami opisu i oceny z obowiazujacymi normami. Objaśnia zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza i wymienia zasadnicze akty prawne z zakresu jakości powietrza. Wskazuje i charakteryzuje badania zanieczyszczenia atmosfery według programów międzynarodowych.
4,5Student charakteryzuje wielkość i zmiany emisji i imisji posługujac się standardowymi prametrami opisu i oceny z obowiazujacymi normami. Zna zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza, w tym podsystemu chemizmu opadów i depozycji do podłoża. Wskazuje akty prawne regulujace jakość powietrza. Charakteryzuje badania tła zanieczyszczenia atmosfery według programów miedzynarodowych i wylicza główne źródła danych o emisji i sposoby ich pozyskiwania. Przedstawia badania warstwy ozonowej nad Polską.
5,0Student charakteryzuje wielkość i zmiany emisji i imisji. Opisuje zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza, w tym podsystemu chemizmu opadów i depozycji do podłoża i wskazuje akty prawne regulujace jakość powietrza. Przedstawia badania tła zanieczyszczenia atmosfery według programów miedzynarodowych oraz badania warstwy ozonowej nad Polską i pomiary natężenia uv. Objaśnia system handlu emisjami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-2_U01
Ma umiejętności doboru, pozyskiwania, analizy i wykorzystywania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza. Posługując się współczesnymi metodami informatycznymi potrafi ocenić zagrożenie środowiska atmosferycznego, a w konsekwencji - środowiska przyrodniczego
2,0Nie posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego oraz warunkach aerosanitarnych powietrza.
3,0Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz prostej analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego oraz warunkach aerosanitarnych powietrza.
3,5Posiada umiejętności doboru i pozyskiwania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza.
4,0Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza, zna współczesne metody informatyczne oceniające zagrożenia środowiska atmosferycznego.
4,5Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza, zna i potrafi wykorzystać współczesne metody informatyczne oceniające zagrożenia środowiska atmosferycznego.
5,0Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza, zna i potrafi wykorzystać współczesne metody informatyczne oceniające zagrożenia środowiska atmosferycznego, potrafi przeprowadzić symulacje.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-2_K01
Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
2,0Nie dostrzega i nie ma świadomości ryzyka zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
3,0Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikające z zanieczyszczenia atmosfery.
3,5Dostrzega i ma świadomość ryzyka zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
4,0Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. Jest świadomy zagrożeń jakie stawarzają dla czystości powietrza poszczególne rodzaje działalności czowieka.
4,5Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. Jest świadomy zagrożeń jakie stawarzają dla czystości powietrza poszczególne rodzaje działalności czowieka. Jest otwarty na krytykę.
5,0Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. Jest świadomy zagrożeń jakie stawarzają dla czystości powietrza poszczególne rodzaje działalności czowieka. Jest otwarty na krytykę, konstruktywnie przedstawia swoje poglądy.

Literatura podstawowa

  1. USTAWA z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska - Dział II ochrona powietrza, (Dz. U. Nr 62, poz. 627), 2001
  2. Rozporzadzenie Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartosci odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. Nr 16/2010, poz. 87)., 2010
  3. Dyrektywa 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy., 2008
  4. Szklarczyk M., Ochrona atmosfery, Wydaw. UWM, Olsztyn, 2001
  5. Juda – Rezler K., Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, 2000, wybrane rozdziały

Literatura dodatkowa

  1. Raport: Jakość powietrza w Polsce w roku 2010 w świetle wyników pomiarów prowadzonych w ramach PMŚ, PMŚ, Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2011
  2. Zbiorczy raport krajowy z pięcioletniej oceny jakości powietrza w strefach wykonanej w 2010 roku przez WIOŚ, PMŚ, Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2010
  3. Roczna ocena jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim za 2011 rok, WIOŚ Szczecin, Szczecin, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim - ćwiczenia w WIOŚ.4
T-A-2Prezentacje zespołów studentów dotyczące zmienności głównych i specyficznych zanieczyszczeń powietrza w wybranych miastach lub województwach.3
T-A-3Ocena struktury czasowej (dobowej i rocznej) wybranych zanieczyszczeń powietrza na tle głównych elementów meteorologicznych ( promieniowania, temperatury powietrza, prędkości i kierunku wiatru, wilgotności względnej).8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyczne i specyficzne zanieczyszczenia powietrza. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy.6
T-W-2Sieć krajowa i wyniki oceny tła zanieczyszczeń według programów międzynarodowych (EMEP, GAW?WMO). Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Badania warstwy ozonowej nad Polską i natężenia promieniowania uv.4
T-W-3System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza oraz chemizmu i depozycji zanieczyszczeń do podłoża.4
T-W-4Podstawowe akty prawne regulujące stan jakości powietrza w Polsce.4
T-W-5Europejski system handlu emisjami (ETS). Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Realizacja indywidualnych zadań z zakresu czasowej zmienności zanieczyszczeń na tle wybranych elementów meteorologicznych11
A-A-3udział w konsultacjach4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4udział w konsultacjach3
A-W-5przygotowanie prezentacji dotyczacej zanieczyszczenia powietrza w wybranym rejonie/województwie10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O07-2_W01Identyfikuje źródła i procesy przyczyniające się do zanieczyszczenia atmosfery, rozróżnia parametry służące do ich opisu. Zna organizację i zasady funkcjonowania krajowego systemu ochrony atmosfery, w tym badań zjawisk globalnych i kontynentalnych w ramach umów międzynarodwych i konwencji ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i międzynarodowymi regulacjiami prawnymi z zakresu ochrony atmosfery.
C-1Zapoznanie z pojęciami i parametrami opisu warunków aerosanitarnych powietrza atmosferycznego
Treści programoweT-W-1Charakterystyczne i specyficzne zanieczyszczenia powietrza. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy.
T-W-4Podstawowe akty prawne regulujące stan jakości powietrza w Polsce.
T-W-5Europejski system handlu emisjami (ETS). Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna źródeł i procesów powodujących zanieczyszczenie atmosfery.
3,0Student identyfikuje źródła i procesy powodujące zanieczyszczenie atmosfery, zna pojecia, parametry i normy zanieczyszczeń powietrza
3,5Student zna podstawowe pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza i ocenia je zgodnie z obowiązującymi normami. Objaśnia zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza,
4,0Student charakteryzuje wielkość emisji i imisji posługujac się standardowymi prametrami opisu i oceny z obowiazujacymi normami. Objaśnia zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza i wymienia zasadnicze akty prawne z zakresu jakości powietrza. Wskazuje i charakteryzuje badania zanieczyszczenia atmosfery według programów międzynarodowych.
4,5Student charakteryzuje wielkość i zmiany emisji i imisji posługujac się standardowymi prametrami opisu i oceny z obowiazujacymi normami. Zna zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza, w tym podsystemu chemizmu opadów i depozycji do podłoża. Wskazuje akty prawne regulujace jakość powietrza. Charakteryzuje badania tła zanieczyszczenia atmosfery według programów miedzynarodowych i wylicza główne źródła danych o emisji i sposoby ich pozyskiwania. Przedstawia badania warstwy ozonowej nad Polską.
5,0Student charakteryzuje wielkość i zmiany emisji i imisji. Opisuje zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza, w tym podsystemu chemizmu opadów i depozycji do podłoża i wskazuje akty prawne regulujace jakość powietrza. Przedstawia badania tła zanieczyszczenia atmosfery według programów miedzynarodowych oraz badania warstwy ozonowej nad Polską i pomiary natężenia uv. Objaśnia system handlu emisjami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O07-2_U01Ma umiejętności doboru, pozyskiwania, analizy i wykorzystywania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza. Posługując się współczesnymi metodami informatycznymi potrafi ocenić zagrożenie środowiska atmosferycznego, a w konsekwencji - środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników monitorowania jakości powietrza i depozycji zanieczyszczeń do podłoża, jako komponentów systemu zarządzania ochroną powietrza.
Treści programoweT-A-2Prezentacje zespołów studentów dotyczące zmienności głównych i specyficznych zanieczyszczeń powietrza w wybranych miastach lub województwach.
T-A-3Ocena struktury czasowej (dobowej i rocznej) wybranych zanieczyszczeń powietrza na tle głównych elementów meteorologicznych ( promieniowania, temperatury powietrza, prędkości i kierunku wiatru, wilgotności względnej).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu
M-3Ćwiczenia: prezentowanie wyników opracowań dotyczących rodzajów zanieczyszczeń w obrębie wydzielonych grup studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań i opracowań.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego oraz warunkach aerosanitarnych powietrza.
3,0Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz prostej analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego oraz warunkach aerosanitarnych powietrza.
3,5Posiada umiejętności doboru i pozyskiwania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza.
4,0Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza, zna współczesne metody informatyczne oceniające zagrożenia środowiska atmosferycznego.
4,5Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza, zna i potrafi wykorzystać współczesne metody informatyczne oceniające zagrożenia środowiska atmosferycznego.
5,0Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza, zna i potrafi wykorzystać współczesne metody informatyczne oceniające zagrożenia środowiska atmosferycznego, potrafi przeprowadzić symulacje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O07-2_K01Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i międzynarodowymi regulacjiami prawnymi z zakresu ochrony atmosfery.
Treści programoweT-W-1Charakterystyczne i specyficzne zanieczyszczenia powietrza. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy.
T-W-5Europejski system handlu emisjami (ETS). Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-3Ćwiczenia: prezentowanie wyników opracowań dotyczących rodzajów zanieczyszczeń w obrębie wydzielonych grup studentów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dostrzega i nie ma świadomości ryzyka zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
3,0Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikające z zanieczyszczenia atmosfery.
3,5Dostrzega i ma świadomość ryzyka zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
4,0Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. Jest świadomy zagrożeń jakie stawarzają dla czystości powietrza poszczególne rodzaje działalności czowieka.
4,5Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. Jest świadomy zagrożeń jakie stawarzają dla czystości powietrza poszczególne rodzaje działalności czowieka. Jest otwarty na krytykę.
5,0Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. Jest świadomy zagrożeń jakie stawarzają dla czystości powietrza poszczególne rodzaje działalności czowieka. Jest otwarty na krytykę, konstruktywnie przedstawia swoje poglądy.