Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Nawozy niekonwencjonalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nawozy niekonwencjonalne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, chemia ogólna, przyrodnicze skutki nawożenia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznać studentów z wartością nawozową i możliwościami wykorzystania do użyźniania gleb i nawożenia roślin materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów, |
C-2 | zapoznać z metodami oceny wartości nawozowej materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów |
C-3 | pogłębienie świadomości proekologicznej poprzez propagowanie możliwości zagospodarowania wszelkich materiałów biodegradowalnych posiadających wartość nawozową. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd aktów prawnych związanych z przyrodniczym , w tym rolniczym wykorzystaniem do nawożenia tzw. nawozów niekonwencjonalnych | 2 |
T-A-2 | Metody pobierania, konserwacji i przygotowania próbek do analiz fizyczno –chemicznych różnych materiałów o znaczeniu nawozowym | 2 |
T-A-3 | Określanie wartości nawozowej na podstawie składu chemicznego różnych materiałów o znaczeniu nawozowym | 2 |
T-A-4 | Zasady certyfikacji materiałów o znaczeniu nawozowym | 2 |
T-A-5 | Określanie wielkości dawek odpadowych substancji do odkwaszania gleb | 2 |
T-A-6 | Obliczanie dopuszczalnych dawek tzw. nawozów niekonwencjonalnych | 2 |
T-A-7 | Sporządzenie projektu nawożenia gleb z wykorzystaniem tzw. nawozów niekonwencjonalnych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd asortymentu przemysłowych nawozów mineralnych i produktów chemicznych o znaczeniu nawozowym | 2 |
T-W-2 | Stan obecny i perspektywy stosowania polepszaczy glebowych | 3 |
T-W-3 | Popioły ze spalania węgla kamiennego, brunatnego i biomasy (powstawanie, charakterystyka, wykorzystanie do nawożenia i poprawy właściwości fizyczno-chemicznych gleb i gruntów) | 5 |
T-W-4 | Produkty odpadowe jako źródło materii organicznej (kora drzew, trociny, słoma, i in.) | 3 |
T-W-5 | Węgiel brunatny w kształtowaniu i ochronie środowiska. Przydatność węgla jako nawozu | 2 |
T-W-6 | Agrochemiczne podstawy stosowania odpadów wapniowych do odkwaszania gleb | 3 |
T-W-7 | Kierunki i kryteria przyrodniczego wykorzystania podłoży popieczarkowych oraz masy pofermentacyjnej z produkcji biogazu (gnojowica, biomasa roślinna) | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 4 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na ćwiczeniach | 4 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 8 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na wykładach | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 20 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Praca w grupach |
M-5 | Interpretacja wyników |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O13-2_W01 Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów niekonwencjonalnych i środków wspomagających uprawę na środowisko i na jakość plonów roślin | OS_1A_W08 | — | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-4, T-W-5, T-W-7 | M-3, M-1, M-4 | S-1 |
OS_1A_O13-2_W02 Ma podstawową wiedzę z zakresu światowego i krajowego asortymentu przemysłowych środków wspomagających uprawę wykorzystywanych do prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w środowisku | OS_1A_W09 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O13-2_U01 Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów niekonwencjonalnych oraz środków wspomagających uprawę, potrzeby nawozowe roślin oraz sporządzić projekt nawozowy gleb z wykorzystaniem nawozów niekonwencjonalnych | OS_1A_U01 | — | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-5, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O13-2_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, ma świadomość wpływu stanu gleb i nawożenia na jakość plonów roślin | OS_1A_K05 | — | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-2 | M-5, M-3, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O13-2_W01 Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów niekonwencjonalnych i środków wspomagających uprawę na środowisko i na jakość plonów roślin | 2,0 | student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z nawozami niekonwencjonalnymi |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z nawozami niekonwencjonalnymi | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu podstaw związanych ze stosowaniem i właściwościami nawozów niekonwencjonalnych | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu stosowania nawozów niekonwencjonalnych oraz zna ich właściwości | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu stosowania nawozów niekonwencjonalnych oraz zna ich właściwości | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu stosowania nawozów niekonwencjonalnych oraz zna ich właściwości. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska | |
OS_1A_O13-2_W02 Ma podstawową wiedzę z zakresu światowego i krajowego asortymentu przemysłowych środków wspomagających uprawę wykorzystywanych do prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w środowisku | 2,0 | student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z nawozami niekonwencjonalnymi |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z nawozami niekonwencjonalnymi | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu podstaw związanych ze stosowaniem i właściwościami nawozów niekonwencjonalnych | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu stosowania nawozów niekonwencjonalnych oraz zna ich właściwości | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu stosowania nawozów niekonwencjonalnych oraz zna ich właściwości | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu stosowania nawozów niekonwencjonalnych oraz zna ich właściwości. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O13-2_U01 Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów niekonwencjonalnych oraz środków wspomagających uprawę, potrzeby nawozowe roślin oraz sporządzić projekt nawozowy gleb z wykorzystaniem nawozów niekonwencjonalnych | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych | |
3,5 | Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych | |
4,5 | Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O13-2_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, ma świadomość wpływu stanu gleb i nawożenia na jakość plonów roślin | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stosowanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o wpływie stosowanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomości o wpływie stosowanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomości o wpływie stosowanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin oraz na środowisko przyrodnicze | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat wpływu stosowanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin oraz na środowisko przyrodnicze | |
5,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o wpływie stosowanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin oraz na środowisko przyrodnicze |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod redakcją S. Barana, J. Łabętowicza, E. Krzywewgo, Przyrodnnicze wykorzystanie odpadów. Posdtawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
- Kalembasa S., Tengler Sz., Rola węgla brunatnego w nawożeniu i ochronie środowiska, Akademia Rolnicza w Siedlcach, Siedlce, 2004
- Rosik-Dulewska C., Podstawy gospodasrki odpadami, PWN, Warszawa, 2008
- Zięba S., Surowce wtórne do nawożenia gleb, PWRiL, Warszawa, 1982
- Ustawa o ddpadacvh z 2001 roku (Dz.U. Nr 62, poz.628), 2001
- Ustawa o nawozach i nawozeniu (Dz.U. z 2007 r., Nr 147, poz. 1033)., 2007