Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Metody opracowań w klimatologii i ochronie atmosfery:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody opracowań w klimatologii i ochronie atmosfery
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu meteorologii i klimatologii oraz dyspersji zanieczyszczeń.
W-2Znajomość podstawowych metod wnioskowania statystycznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opracowań stosowanymi w klimatologii i ochronie atmosfery.
C-2Umiejętność opracowania a także interpretacji wyników uzyskanych z analizy danych klimatycznych oraz dotyczących jakości powietrza.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza materiałów źródłowych IMGW z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych. Biuletyny IMGW. Raporty WIOŚ. Atlasy.2
T-A-2Zapoznanie z organizacją, funkcjonowaniem oraz systemem prognoz IMGW - ćwiczenia w Biurze Prognoz Meteorologicznych IMGW w Szczecinie Dąbiu.2
T-A-3Graficzne metody prezentacji wyników. Klimatogramy, tautochrony i ich interpretacja.2
T-A-4Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu.2
T-A-5Klasyfikacja warunków termicznych wybranej miejscowości według przedziałów kwantylowych.2
T-A-6Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej miejscowości na potrzeby oceny stopnia dyspersji zanieczyszczeń.2
T-A-7Ocena stopnia obciążeń cieplnych człowieka na przykładzie wskaźnika UTCI.3
15
wykłady
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania.2
T-W-2Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji.2
T-W-3Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych.2
T-W-4Wskaźniki statystyczne stosowane w klimatologii i ochronie atmosfery.2
T-W-5Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień.4
T-W-6Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Indeksy jakości powietrza.4
T-W-7Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Baza AIRBASE. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji.2
T-W-8Metody opracowań w badaniach bioklimatycznych. Badania eksperymentalne, metody pomiarowe, metody obliczeniowe.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Opracowanie i interpretacja wyników wykonywanych w ramach ćwiczeń.15
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Udział w konsultacjach10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu
M-3Ćwiczenia w Biurze Prognoz Meteorologicznych IMGW w Szczecinie Dąbiu
M-4Ćwiczenia w pracowni komputerowej z wykorzystaniem programu Bioklima

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań
S-3Ocena podsumowująca: Obecność studenta na zajęciach w IMGW
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-1_W01
Student zna standardowe metody opracowań stosowane w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery.
OS_1A_W08C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-5M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-1_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne.
OS_1A_U01, OS_1A_U05C-2T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-W-7M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-1_K01
Student ma świadomość ciągłego rozwoju metod i technik opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników związanych z poznaniem specjalistycznego oprogramowania.
OS_1A_K01, OS_1A_K07C-2T-A-7, T-A-2M-4, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-1_W01
Student zna standardowe metody opracowań stosowane w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery.
2,0Nie zna standardowych metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery.
3,0Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych.
3,5Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna metody przywracania homogeniczności.
4,0Definiuje podstawowe charakterystyki klimatologiczne i bioklimatyczne. Zna wskaźniki oceniające jakość powietrza. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna i właściwie dobiera metody przywracania homogeniczności.
4,5Definiuje podstawowe charakterystyki klimatologiczne i bioklimatyczne. Zna wskaźniki oceniające jakość powietrza. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna i właściwie dobiera metody przywracania homogeniczność. Identyfikuje trend i okresowość analizowanych danych.
5,0Definiuje podstawowe charakterystyki klimatologiczne i bioklimatyczne. Zna wskaźniki oceniające jakość powietrza. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna i właściwie dobiera metody przywracania homogeniczność. Identyfikuje trend i okresowość analizowanych danych. Wie na czym polega oraz zna możliwości wykorzystania w klimatologii i ochronie atmosfery analizy skupień.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-1_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne.
2,0Student nie potrafi wyszukać i i efektywnie korzystać zarówno z internetowych jak i tradycyjnych (Biuletyny, Raporty, Atlasy) materiałów źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza.
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych (internetowych i tradycyjnych) z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, nie zawsze jednak wskazuje na właściwą metodę ich opracowania.
3,5Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, na ogół wybiera właściwą metodę opracowania ma jednak problemy z interpretacją uzyskanych wyników.
4,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, wybiera właściwą metodę opracowania oraz poprawnie interpretuje uzyskane wyniki.
4,5Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, bezbłędnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne.
5,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, bezbłędnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne, dyskutuje o osiągniętych wynikach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-1_K01
Student ma świadomość ciągłego rozwoju metod i technik opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników związanych z poznaniem specjalistycznego oprogramowania.
2,0Student nie ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, nie dostrzega potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, nie dostrzega jednak potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji.
4,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników.
4,5Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji, jest kreatywny przy poszukiwaniu i wyborze najlepszej metody statystycznej i graficznej obrazującej zmienność warunków klimatycznych badanego obszaru. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników.
5,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji, jest kreatywny i zdeterminowany przy poszukiwaniu i wyborze najlepszej metody statystycznej i graficznej obrazującej zmienność warunków klimatycznych badanego obszaru. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników, prowadzi działania inspirujące w grupie.

Literatura podstawowa

  1. Kossowska - Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa - Łódź, 2000
  2. Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
  3. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Sorbjan Z., Meteorologia dla każdego, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza materiałów źródłowych IMGW z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych. Biuletyny IMGW. Raporty WIOŚ. Atlasy.2
T-A-2Zapoznanie z organizacją, funkcjonowaniem oraz systemem prognoz IMGW - ćwiczenia w Biurze Prognoz Meteorologicznych IMGW w Szczecinie Dąbiu.2
T-A-3Graficzne metody prezentacji wyników. Klimatogramy, tautochrony i ich interpretacja.2
T-A-4Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu.2
T-A-5Klasyfikacja warunków termicznych wybranej miejscowości według przedziałów kwantylowych.2
T-A-6Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej miejscowości na potrzeby oceny stopnia dyspersji zanieczyszczeń.2
T-A-7Ocena stopnia obciążeń cieplnych człowieka na przykładzie wskaźnika UTCI.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania.2
T-W-2Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji.2
T-W-3Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych.2
T-W-4Wskaźniki statystyczne stosowane w klimatologii i ochronie atmosfery.2
T-W-5Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień.4
T-W-6Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Indeksy jakości powietrza.4
T-W-7Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Baza AIRBASE. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji.2
T-W-8Metody opracowań w badaniach bioklimatycznych. Badania eksperymentalne, metody pomiarowe, metody obliczeniowe.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Opracowanie i interpretacja wyników wykonywanych w ramach ćwiczeń.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Udział w konsultacjach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O07-1_W01Student zna standardowe metody opracowań stosowane w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opracowań stosowanymi w klimatologii i ochronie atmosfery.
Treści programoweT-W-3Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych.
T-W-4Wskaźniki statystyczne stosowane w klimatologii i ochronie atmosfery.
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania.
T-W-6Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Indeksy jakości powietrza.
T-W-2Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji.
T-W-8Metody opracowań w badaniach bioklimatycznych. Badania eksperymentalne, metody pomiarowe, metody obliczeniowe.
T-W-5Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna standardowych metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery.
3,0Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych.
3,5Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna metody przywracania homogeniczności.
4,0Definiuje podstawowe charakterystyki klimatologiczne i bioklimatyczne. Zna wskaźniki oceniające jakość powietrza. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna i właściwie dobiera metody przywracania homogeniczności.
4,5Definiuje podstawowe charakterystyki klimatologiczne i bioklimatyczne. Zna wskaźniki oceniające jakość powietrza. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna i właściwie dobiera metody przywracania homogeniczność. Identyfikuje trend i okresowość analizowanych danych.
5,0Definiuje podstawowe charakterystyki klimatologiczne i bioklimatyczne. Zna wskaźniki oceniające jakość powietrza. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna i właściwie dobiera metody przywracania homogeniczność. Identyfikuje trend i okresowość analizowanych danych. Wie na czym polega oraz zna możliwości wykorzystania w klimatologii i ochronie atmosfery analizy skupień.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O07-1_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opracowania a także interpretacji wyników uzyskanych z analizy danych klimatycznych oraz dotyczących jakości powietrza.
Treści programoweT-A-6Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej miejscowości na potrzeby oceny stopnia dyspersji zanieczyszczeń.
T-A-1Analiza materiałów źródłowych IMGW z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych. Biuletyny IMGW. Raporty WIOŚ. Atlasy.
T-A-4Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu.
T-A-5Klasyfikacja warunków termicznych wybranej miejscowości według przedziałów kwantylowych.
T-A-3Graficzne metody prezentacji wyników. Klimatogramy, tautochrony i ich interpretacja.
T-W-7Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Baza AIRBASE. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukać i i efektywnie korzystać zarówno z internetowych jak i tradycyjnych (Biuletyny, Raporty, Atlasy) materiałów źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza.
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych (internetowych i tradycyjnych) z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, nie zawsze jednak wskazuje na właściwą metodę ich opracowania.
3,5Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, na ogół wybiera właściwą metodę opracowania ma jednak problemy z interpretacją uzyskanych wyników.
4,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, wybiera właściwą metodę opracowania oraz poprawnie interpretuje uzyskane wyniki.
4,5Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, bezbłędnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne.
5,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, bezbłędnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne, dyskutuje o osiągniętych wynikach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O07-1_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju metod i technik opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników związanych z poznaniem specjalistycznego oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opracowania a także interpretacji wyników uzyskanych z analizy danych klimatycznych oraz dotyczących jakości powietrza.
Treści programoweT-A-7Ocena stopnia obciążeń cieplnych człowieka na przykładzie wskaźnika UTCI.
T-A-2Zapoznanie z organizacją, funkcjonowaniem oraz systemem prognoz IMGW - ćwiczenia w Biurze Prognoz Meteorologicznych IMGW w Szczecinie Dąbiu.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia w pracowni komputerowej z wykorzystaniem programu Bioklima
M-3Ćwiczenia w Biurze Prognoz Meteorologicznych IMGW w Szczecinie Dąbiu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań
S-3Ocena podsumowująca: Obecność studenta na zajęciach w IMGW
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, nie dostrzega potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, nie dostrzega jednak potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji.
4,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników.
4,5Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji, jest kreatywny przy poszukiwaniu i wyborze najlepszej metody statystycznej i graficznej obrazującej zmienność warunków klimatycznych badanego obszaru. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników.
5,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji, jest kreatywny i zdeterminowany przy poszukiwaniu i wyborze najlepszej metody statystycznej i graficznej obrazującej zmienność warunków klimatycznych badanego obszaru. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników, prowadzi działania inspirujące w grupie.