Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Zoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,25zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
zajęcia terenoweT2 5 0,50,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zoologii ogólnej i systematycznej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
C-2Wskazanie zagrożenień dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
C-3Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców w powiązaniu ze środowiskiem życia2
T-A-2Mięczaki - charakterystyka i znaczenie w przyrodzie2
T-A-3Stawonogi - zróżnicowanie taksonomiczne, przystosowania do życia i rola w środowisku3
T-A-4Morfologiczne przystosowania wybranych grup kręgowców do środowiska ich życia2
T-A-5Zwierzęta synantropijne1
10
zajęcia terenowe
T-T-1Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zbiorowiska organizmów typowe dla różnych ekosystemów.5
5
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii i klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie2
T-W-2Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla organizmów2
T-W-3Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia5
T-W-4Rola fauny w określaniu zanieczyszczeń środowiska. Zoowskaźniki.2
T-W-5Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny2
T-W-6Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Przegląd gatunków chronionych i zagrożonych wyginięciem. przyczyny wymierania zwierząt na świecie.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca własna2
A-A-3prezentacja2
A-A-4konsultacje1
15
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Inwentaryzacja, identyfikacja i prezentacja fauny wystepującej na badanym terenie10
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne zgłębianie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-3konsultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Film
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ekspozycja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B06_W01
Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia.
OS_1A_W01, OS_1A_W06C-1M-1, M-2S-1, S-2
OS_1A_B06_W02
Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją.
OS_1A_W08, OS_1A_W09C-2, C-3M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B06_U01
Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski.
OS_1A_U01, OS_1A_U06C-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2
OS_1A_B06_U02
Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji.
OS_1A_U05C-2, C-1M-3, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B06_K02
Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny.
OS_1A_K01, OS_1A_K05C-2, C-3, C-1M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B06_W01
Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia.
2,0
3,0Posiada słabą znajmość cech morfologicznych i anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B06_W02
Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zagrożeń fauny związnych z anropopresją bez wskazania określonych taksonów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B06_U01
Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski.
2,0
3,0Ppotrafi zidentyfikować wybrane taksony do gatunku, a pozostałe do rodziny, wykorzystując klucz do oznaczania zwierząt w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B06_U02
Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji.
2,0
3,0wskazuje powiązania wybranych taksonów zwierząt ze środowiskiem oraz identyfikuje podstawowe zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B06_K02
Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny.
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność fauny oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Duszyński J., Kozłowska-Rajewicz A., Krenz-Niedbała M., Lesicki A., Ziemnicki K., Biologia. Jedność i różnorodność, PWN, Warszawa, 2008
  2. Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Hempel-Zawitkowska J. (red.), Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 1995
  2. Moraczewski J., Riedl W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980
  3. Szarski H., Anatomia porównawcza kręgowców, PWN, Warszawa, 1982

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców w powiązaniu ze środowiskiem życia2
T-A-2Mięczaki - charakterystyka i znaczenie w przyrodzie2
T-A-3Stawonogi - zróżnicowanie taksonomiczne, przystosowania do życia i rola w środowisku3
T-A-4Morfologiczne przystosowania wybranych grup kręgowców do środowiska ich życia2
T-A-5Zwierzęta synantropijne1
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zbiorowiska organizmów typowe dla różnych ekosystemów.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii i klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie2
T-W-2Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla organizmów2
T-W-3Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia5
T-W-4Rola fauny w określaniu zanieczyszczeń środowiska. Zoowskaźniki.2
T-W-5Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny2
T-W-6Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Przegląd gatunków chronionych i zagrożonych wyginięciem. przyczyny wymierania zwierząt na świecie.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca własna2
A-A-3prezentacja2
A-A-4konsultacje1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Inwentaryzacja, identyfikacja i prezentacja fauny wystepującej na badanym terenie10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne zgłębianie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-3konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B06_W01Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
OS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada słabą znajmość cech morfologicznych i anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B06_W02Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Cel przedmiotuC-2Wskazanie zagrożenień dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
C-3Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zagrożeń fauny związnych z anropopresją bez wskazania określonych taksonów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B06_U01Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Film
M-4Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ppotrafi zidentyfikować wybrane taksony do gatunku, a pozostałe do rodziny, wykorzystując klucz do oznaczania zwierząt w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B06_U02Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-2Wskazanie zagrożenień dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
C-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Film
M-4Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wskazuje powiązania wybranych taksonów zwierząt ze środowiskiem oraz identyfikuje podstawowe zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B06_K02Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Cel przedmiotuC-2Wskazanie zagrożenień dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
C-3Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
C-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Film
M-4Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność fauny oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0