Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii przemysłowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Paweł Kołosowski <Pawel.Kolosowski@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza o jakosciowych i ilościowych odziaływaniach gazów cieplarnianych i innych odpadów poprzemysłowych na środowisko Umiejętność instalowania i korzystania z edukacyjnego oprogramowania komputerowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami wdrażania przyjaznych dla środowiska polityk produkcyjnych |
C-2 | Poznanie techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu |
C-3 | Zapoznanie studentów z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy technologii produkcji – pojęcia i definicje, systematyka procesów produkcyjnych, struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT). Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia. Przykłady działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie i przedstawienie referatu | 8 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Aktywizacja studentów poprzez opracowanie referatu i jego prezentację |
M-3 | Wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D5_W01 Poznanie ogólnych zasad technologii produkcji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu oraz zapoznanie się z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko | OS_1A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D5_U01 Potrafi przeprowadzić analizę procesu produkcyjnego w aspekcie jego oddziaływania na środowisko. Potrafi także zidentyfikować te elementy procesu produkcyjnego, w których potencjał zmniejszenia szkodliwości oddziaływania na środowisko, zgodnie z zasadami BAT, CP i ZPP jest największy. Potrafi posługiwać się najnowszymi narzedziami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska | OS_1A_U02, OS_1A_U05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D5_K01 Aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu zadanych zadań. Potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji zadania | OS_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D5_W01 Poznanie ogólnych zasad technologii produkcji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu oraz zapoznanie się z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyspecyfikować ogólne zasady procesu produkcji i jego organizacji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D5_U01 Potrafi przeprowadzić analizę procesu produkcyjnego w aspekcie jego oddziaływania na środowisko. Potrafi także zidentyfikować te elementy procesu produkcyjnego, w których potencjał zmniejszenia szkodliwości oddziaływania na środowisko, zgodnie z zasadami BAT, CP i ZPP jest największy. Potrafi posługiwać się najnowszymi narzedziami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić ogólne zasady działalności przemysłowej i jej organizacji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, analizować dzialalność przemysłową pod kątem stosowania zasad najlepszej dostępnej techniki (BAT), wykorzystać metodę LCA w badaniach oddziaływania systemu wyrobu na srodowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D5_K01 Aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu zadanych zadań. Potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji zadania | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrarażanie własnych poglądów na przekazywane treści, jest aktywny podczas dyskusji nad prezentowanymi zagadnieniami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- PN-EN ISO 14040 - Ocena cyklu życia, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa, 2000
- PN-EN ISO 14041- Ocena cyklu zycia, określenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa, 2002
- PN-EN ISO 14042- Ocena cyklu zycia, ocena wpływu cyklu życia, 2002
- PN-EN ISO 14043- Ocena cyklu zycia, interpretacja cyklu życia, 2002
- PN-EN ISO/TR 14047- Ocena wpływu cyklu zycia, przykłady stosowania ISO 14042, 2006
- PN-EN ISO/TR 14049- Ocena cyklu zycia, przykłady stosowania ISO 14041, 2000
Literatura dodatkowa
- Oprogramowanie edukacyjne: Gabi Software (www.gabi-software.com), 2011
- Durlik I, Inżynieria zarządzania Cz.1, Placet, Warszawa, 1995