Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Melioracje wodne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Melioracje wodne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy meteorologi i klimatologi. Podstawy gleboznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych. |
C-2 | Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych. | 1 |
T-A-2 | Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody. | 2 |
T-A-3 | Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu | 2 |
T-A-4 | Pomiary prędkości przepływu w korytach rzecznych. Rozkład prędkości w korycie.Tachoidy | 2 |
T-A-5 | Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi | 2 |
T-A-6 | Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Urządzenia do pomiarów poziomów wód podziemnych | 6 |
T-L-2 | Urządzenia do pomiaru stanu wód w rzekach | 3 |
T-L-3 | Opracowanie danych hydromatrycznych dla wybranego wodowskazu | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne. | 2 |
T-W-2 | Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne. | 1 |
T-W-3 | Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce. | 2 |
T-W-4 | Wody powierzchniowe, liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne. | 2 |
T-W-5 | Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW). | 2 |
T-W-6 | Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych. | 2 |
T-W-7 | Odpływ, przepływ, miary odpływu i przepływu. | 2 |
T-W-8 | Zjawiska ekstremalne - niżówki i wezbrania. | 2 |
T-W-9 | Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna. | 2 |
T-W-10 | Wody podziemne. Geneza, postacie, rodzaje. Wykorzystanioe wód podziemnych, ujęcia wody | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-A-2 | Wyznaczanie powierzchni działu wodnego dla wybranej zlewni. | 2 |
A-A-3 | Samodzielnie określanie charekterystyk geometri zlewni, oblicznie wskaźników kształtu zlewni. | 3 |
A-A-4 | Samodzielne określanie parametrów zlewni, sieci rzecznej. | 3 |
A-A-5 | Przydotowanie do sprawdzianów okresowych i częściowych. | 3 |
A-A-6 | Przygotowanie do zaliczenia. | 9 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Prace obliczeniowe przepływów, krzxywa konsumcyjna | 8 |
A-L-4 | przygotowanie do sprawdzianów | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych | 6 |
A-W-4 | Zapoznaie się z problematyką realizacj RDW w Polsce | 8 |
A-W-5 | Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady z zakresu hydrometrii, hydrochemii. | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykłady konwersatoryjne. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery) |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C06_W01 zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne | OS_1A_W08 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-9 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C06_U01 opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym | OS_1A_U01 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-6, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C06_K01 potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni | OS_1A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C06_W01 zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczona wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, charakteryzuje tylko liniowe obiektuy hydrologiczne, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C06_U01 opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne w zlewni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C06_K01 potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu uczestniczy w opracowanaich wykonywanych przez zespół, tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić zastosowanych rozwiązań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Byczkowski A., Hydrologia T I i II, Wyd. SGGW, Warszawa, 1996
- Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, III zmienione, uzupełnione
- Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971
- praca zbiorowa pod red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, IMUZ Falenty, Warszawa, 2009, I
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Wodna - miesięcznik, NOT, Warszawa, 2012