Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Urządzenia ochrony atmosfery:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia ochrony atmosfery
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiadomości z zakresu botaniki, ekologii, gleboznawstwa, meteorologii i klimatologii, chemii rolnej.
W-2Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki, analizy chemicznej, biologii, technologii stosowanych w ochronie środowiska, ekologii, gospodarowania odpadami i problematyki prawnej dotyczącej ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji roślinnej i oddziaływaiem roślin rolniczych na środowisko.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu regulowania wpływu czynników siedliska na plonowanie roślin i degradację środowiska.
C-3Nabycie umiejetności rozpoznawania gatunków chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze i możliwości regulowania ich nasilenia.
C-4Zapoznanie studentów z urządzeniami i charakterystyką procesów stosowanych w ochronie atmosfery.
C-5Student zapozna się z technologią redukcji zanieczyszczeń gazowych.
C-6Pozna aparaturę procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Główne źródła zanieczyszczeń powietrza. Technologie i urządzenia stosowane w redukcji zanieczyszczeń. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych - NOx. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych – CO2. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych – SO2. Technologie redukcji zanieczyszczeń pyłowych. Urządzenia i metody wzbogacania paliw. Urządzenia i metody oczyszczania gazów odlotowych. Termiczne unieszkodliwianie odpadów. Biomasa możliwością redukcji gazów cieplarnianych. Emisje z sektora rolniczego i sposoby ich ograniczania. Emisje z przemysłu i sposoby ich ograniczania.10
10
wykłady
T-W-1Główne źródła zanieczyszczeń atmosfery. Energia ze źródeł odnawialnych.2
T-W-2Wpływ rolnictwa na zanieczyszczenie atmosfery2
T-W-3Energia elektryczna – wytwarzanie.2
T-W-4Urządzenia stosowane w produkcji paliw alternatywnych2
T-W-5Pierwotne i wtórne metody zapobiegania zanieczyszczeniu atmosfery.2
T-W-6Alternatywne źródła energii, a zanieczyszczenie atmosfery.2
T-W-7Urządzenia i charakterystyka procesów stosowanych w ochronie atmosfery (absorpcja, adsorpcja, spalanie).2
T-W-8Zanieczyszczenie atmosfery w świetle obowiązujących przepisów prawa.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie prezentacji.4
A-A-3Studiowanie literatury.1
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Klasyczna metoda problemowa.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metoda podająca: wykład informacyjny, objaśnienie.
M-5Metoda praktyczna: pokaz.
M-6Prezentacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący wiedzę zdobytą na wykładach.
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników sprawdzianów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z wykładów na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie przygotowanej prezentacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C09_W01
Student potrafi scharakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki decydujące o wielkości i jakości plonu. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobierać sposób gospodarowania czy uprawy roli aby zapobiegać degradacji środowiska.
OS_1A_W07, OS_1A_W10C-2, C-1T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2
OS_1A_C09_W02
Efektem wiedzy zapoznanie z aparaturą procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych.
OS_1A_W07C-4T-W-8, T-A-1M-4, M-5S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C09_U01
Potrafi dokonać standardowej analizy czynników agrotechnicznych i przyrodniczych (siedliskowych) wpływających na wielkość i jakość plonów roślin uprawnych w odniesieniu do środowiska i zna możliwości ich optymalizacji.
OS_1A_U06C-2, C-3T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2
OS_1A_C09_U02
Efektem umiejętności jest doboru najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska.
OS_1A_U09C-6T-W-8, T-A-1M-6S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C09_K01
Ma świadomość zmian w agrotechnice roślin rolniczych spowodowanych postępem w ciągłym rozwoju nauk biologicznych i chemicznych i wynikajacą z tego potrzebę odskonalenia umiejętności i uczenia sie przez całe życie.
OS_1A_K01C-2, C-1T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2
OS_1A_C09_K02
Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery.
OS_1A_K06C-6T-W-8, T-A-1M-6S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C09_W01
Student potrafi scharakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki decydujące o wielkości i jakości plonu. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobierać sposób gospodarowania czy uprawy roli aby zapobiegać degradacji środowiska.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C09_W02
Efektem wiedzy zapoznanie z aparaturą procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudnosci z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystac w stopniu zadowalajacym.
4,0Student zna podstawowe rozwiązania techniczne stosowane w ochronie atmosfery.
4,5Student zna rozwiązania techniczne stosowane w ochronie atmosfery.
5,0Student bardzo dobrze zna rozwiązania techniczne stosowane w ochronie atmosfery.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C09_U01
Potrafi dokonać standardowej analizy czynników agrotechnicznych i przyrodniczych (siedliskowych) wpływających na wielkość i jakość plonów roślin uprawnych w odniesieniu do środowiska i zna możliwości ich optymalizacji.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie interpretować wpływ podstawowych czynników siedliska na wielkość i jakość plonów roślin rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C09_U02
Efektem umiejętności jest doboru najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym
4,0Student potrafi skorzystać z typowych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery.
4,5Student potrafi skorzystać z najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery.
5,0Student potrafi skorzystać z najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C09_K01
Ma świadomość zmian w agrotechnice roślin rolniczych spowodowanych postępem w ciągłym rozwoju nauk biologicznych i chemicznych i wynikajacą z tego potrzebę odskonalenia umiejętności i uczenia sie przez całe życie.
2,0
3,0Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na niektóre zmiany w agrotechnice roślin rolniczych lecz nie widzi potrzeby uzupełniania wiadomości.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C09_K02
Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery.
4,5Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery w celu uzyskiwania odpowiedniego efektu pracy.
5,0Student ma bardzo dużą świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery w celu uzyskiwania jak najlepszego efektu pracy.

Literatura podstawowa

  1. Dzienia S., Romek B., Wrzesińska E., Agroekologiczne podstawy produkcji roślinnej, AR Szczecin, Szczecin, 1999
  2. Centrum Informatyki Energetyki., Zanieczyszczenie atmosfery. Źródła oraz metodyka szacowania wielkości emisji zanieczyszczeń., Wyd. CIE Warszawa, Warszawa, 1997
  3. Świętochowski B., Jabłoński B., Krężel R., Radomska M., Ogólna uprawa roli i roslin, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1993
  4. Chmielniak T, Technologie energetyczne., WNT Warszawa, Warszawa, 2008
  5. Grochowicz E., Korytkowski J., Ochrona powietrza, WSziP, Warszawa., Warszawa, 1996
  6. Hłuszyk H., Stankiewicz A, Szkolny słownik – „Ekologia", WSiP Warszawa, Warszawa, 1996
  7. Jabłoński W., Wnuk J, Zarządzanie odnawialnymi źródłami energii. – Aspekty ekonomiczno – techniczne, Oficyna Wydawnicza HUMANITAS., 2009
  8. Kucowsski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka, a ochrona środowiska, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
  9. Tytko R., Odnawialne źródła energii, Warszawa, 2011, III
  10. Ulbrich R, Alternatywne źródła energii, Oficyna Wydawnicza Politechnika Opolska, Opole, 2010
  11. Warych J., Oczyszczanie przemysłowych gazów odlotowych, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
  12. Warych J., Oczyszczanie gazów – procesy i aparatura, WNT Warszawa, Warszawa, 1998, III

Literatura dodatkowa

  1. Dzienia S., Dojss D., Szarek P., Teoretyczne podstawy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 2000
  2. Obowiązujące akty prawne
  3. Woźnica Z, Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL, Poznań, 2008
  4. Czaspismo, Energetyka Cieplna i Zawodowa
  5. Skrzypczk G., Blecharczyk A., Swędrzyński A., Podręczny atlas chwastów, MULTUM, Poznań, 2000
  6. Czasopismo, Nowa Energia
  7. Czasopismo, Ochrona Powietrza i Problemy Odpadów

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Główne źródła zanieczyszczeń powietrza. Technologie i urządzenia stosowane w redukcji zanieczyszczeń. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych - NOx. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych – CO2. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych – SO2. Technologie redukcji zanieczyszczeń pyłowych. Urządzenia i metody wzbogacania paliw. Urządzenia i metody oczyszczania gazów odlotowych. Termiczne unieszkodliwianie odpadów. Biomasa możliwością redukcji gazów cieplarnianych. Emisje z sektora rolniczego i sposoby ich ograniczania. Emisje z przemysłu i sposoby ich ograniczania.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Główne źródła zanieczyszczeń atmosfery. Energia ze źródeł odnawialnych.2
T-W-2Wpływ rolnictwa na zanieczyszczenie atmosfery2
T-W-3Energia elektryczna – wytwarzanie.2
T-W-4Urządzenia stosowane w produkcji paliw alternatywnych2
T-W-5Pierwotne i wtórne metody zapobiegania zanieczyszczeniu atmosfery.2
T-W-6Alternatywne źródła energii, a zanieczyszczenie atmosfery.2
T-W-7Urządzenia i charakterystyka procesów stosowanych w ochronie atmosfery (absorpcja, adsorpcja, spalanie).2
T-W-8Zanieczyszczenie atmosfery w świetle obowiązujących przepisów prawa.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie prezentacji.4
A-A-3Studiowanie literatury.1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C09_W01Student potrafi scharakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki decydujące o wielkości i jakości plonu. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobierać sposób gospodarowania czy uprawy roli aby zapobiegać degradacji środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu regulowania wpływu czynników siedliska na plonowanie roślin i degradację środowiska.
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji roślinnej i oddziaływaiem roślin rolniczych na środowisko.
Treści programoweT-W-1Główne źródła zanieczyszczeń atmosfery. Energia ze źródeł odnawialnych.
T-W-6Alternatywne źródła energii, a zanieczyszczenie atmosfery.
T-W-3Energia elektryczna – wytwarzanie.
T-W-5Pierwotne i wtórne metody zapobiegania zanieczyszczeniu atmosfery.
T-W-4Urządzenia stosowane w produkcji paliw alternatywnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Klasyczna metoda problemowa.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący wiedzę zdobytą na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C09_W02Efektem wiedzy zapoznanie z aparaturą procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z urządzeniami i charakterystyką procesów stosowanych w ochronie atmosfery.
Treści programoweT-W-8Zanieczyszczenie atmosfery w świetle obowiązujących przepisów prawa.
T-A-1Główne źródła zanieczyszczeń powietrza. Technologie i urządzenia stosowane w redukcji zanieczyszczeń. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych - NOx. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych – CO2. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych – SO2. Technologie redukcji zanieczyszczeń pyłowych. Urządzenia i metody wzbogacania paliw. Urządzenia i metody oczyszczania gazów odlotowych. Termiczne unieszkodliwianie odpadów. Biomasa możliwością redukcji gazów cieplarnianych. Emisje z sektora rolniczego i sposoby ich ograniczania. Emisje z przemysłu i sposoby ich ograniczania.
Metody nauczaniaM-4Metoda podająca: wykład informacyjny, objaśnienie.
M-5Metoda praktyczna: pokaz.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników sprawdzianów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z wykładów na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudnosci z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystac w stopniu zadowalajacym.
4,0Student zna podstawowe rozwiązania techniczne stosowane w ochronie atmosfery.
4,5Student zna rozwiązania techniczne stosowane w ochronie atmosfery.
5,0Student bardzo dobrze zna rozwiązania techniczne stosowane w ochronie atmosfery.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C09_U01Potrafi dokonać standardowej analizy czynników agrotechnicznych i przyrodniczych (siedliskowych) wpływających na wielkość i jakość plonów roślin uprawnych w odniesieniu do środowiska i zna możliwości ich optymalizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu regulowania wpływu czynników siedliska na plonowanie roślin i degradację środowiska.
C-3Nabycie umiejetności rozpoznawania gatunków chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze i możliwości regulowania ich nasilenia.
Treści programoweT-W-6Alternatywne źródła energii, a zanieczyszczenie atmosfery.
T-W-3Energia elektryczna – wytwarzanie.
T-W-5Pierwotne i wtórne metody zapobiegania zanieczyszczeniu atmosfery.
T-W-4Urządzenia stosowane w produkcji paliw alternatywnych
T-W-7Urządzenia i charakterystyka procesów stosowanych w ochronie atmosfery (absorpcja, adsorpcja, spalanie).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Klasyczna metoda problemowa.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący wiedzę zdobytą na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie interpretować wpływ podstawowych czynników siedliska na wielkość i jakość plonów roślin rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C09_U02Efektem umiejętności jest doboru najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Cel przedmiotuC-6Pozna aparaturę procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych.
Treści programoweT-W-8Zanieczyszczenie atmosfery w świetle obowiązujących przepisów prawa.
T-A-1Główne źródła zanieczyszczeń powietrza. Technologie i urządzenia stosowane w redukcji zanieczyszczeń. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych - NOx. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych – CO2. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych – SO2. Technologie redukcji zanieczyszczeń pyłowych. Urządzenia i metody wzbogacania paliw. Urządzenia i metody oczyszczania gazów odlotowych. Termiczne unieszkodliwianie odpadów. Biomasa możliwością redukcji gazów cieplarnianych. Emisje z sektora rolniczego i sposoby ich ograniczania. Emisje z przemysłu i sposoby ich ograniczania.
Metody nauczaniaM-6Prezentacja.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników sprawdzianów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z wykładów na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym
4,0Student potrafi skorzystać z typowych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery.
4,5Student potrafi skorzystać z najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery.
5,0Student potrafi skorzystać z najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C09_K01Ma świadomość zmian w agrotechnice roślin rolniczych spowodowanych postępem w ciągłym rozwoju nauk biologicznych i chemicznych i wynikajacą z tego potrzebę odskonalenia umiejętności i uczenia sie przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu regulowania wpływu czynników siedliska na plonowanie roślin i degradację środowiska.
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji roślinnej i oddziaływaiem roślin rolniczych na środowisko.
Treści programoweT-W-6Alternatywne źródła energii, a zanieczyszczenie atmosfery.
T-W-3Energia elektryczna – wytwarzanie.
T-W-4Urządzenia stosowane w produkcji paliw alternatywnych
T-W-7Urządzenia i charakterystyka procesów stosowanych w ochronie atmosfery (absorpcja, adsorpcja, spalanie).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Klasyczna metoda problemowa.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący wiedzę zdobytą na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na niektóre zmiany w agrotechnice roślin rolniczych lecz nie widzi potrzeby uzupełniania wiadomości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C09_K02Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-6Pozna aparaturę procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych.
Treści programoweT-W-8Zanieczyszczenie atmosfery w świetle obowiązujących przepisów prawa.
T-A-1Główne źródła zanieczyszczeń powietrza. Technologie i urządzenia stosowane w redukcji zanieczyszczeń. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych - NOx. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych – CO2. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych – SO2. Technologie redukcji zanieczyszczeń pyłowych. Urządzenia i metody wzbogacania paliw. Urządzenia i metody oczyszczania gazów odlotowych. Termiczne unieszkodliwianie odpadów. Biomasa możliwością redukcji gazów cieplarnianych. Emisje z sektora rolniczego i sposoby ich ograniczania. Emisje z przemysłu i sposoby ich ograniczania.
Metody nauczaniaM-6Prezentacja.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie przygotowanej prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery.
4,5Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery w celu uzyskiwania odpowiedniego efektu pracy.
5,0Student ma bardzo dużą świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery w celu uzyskiwania jak najlepszego efektu pracy.