Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Socjologia przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologia przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C-1 znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wzajemnych relacji człowiek-przestrzeń
C-2C-2 charakterystyka zjawisk i procesów społecznych uwarunkowanych i warunkujących przestrzeń, w których się odbywają.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Czas i przestrzeń jako podstawowe wyznaczniki egzystencji ludzkiej3
T-W-2społeczny wymiar przestrzeni3
T-W-3psychologiczne i socjologiczne mechanizmy postrzegania przestrzeni4
T-W-4procesy waloryzacji przestrzeni4
T-W-5czynniki społeczne i cechy przestrzeni modyfikujące jej przyswajanie4
T-W-6Rola ikony i arhetypy w społecznym doświadczeniu przestrzeni4
T-W-7społeczne wytwarzanie przestrzeni i jej symboliczny podbój4
T-W-8usytuowanie, grup i jednostek w przestrzeni. Społeczny, polityczny i geograficzny wymiar dystransu, centrum i peryferii4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowywanie się do zajęć15
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu13
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwesatoryjny
M-3prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F- aktywność merytoryczna
S-2Ocena formująca: F- konsultacje
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O01-3_W01
ma wiedzę zpotyczącą zachowań jednostek i grup społecznych, w róznych rodzajach przestrzeni. Rozumie proksemiczne uwarunkowania zachowań interpersonalnych człowieka.
OS_2A_W04, OS_2A_W01C-1, C-2T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4M-3, M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O01-3_U01
Potrafi prawidłowo rozpoznać i dokonać analizy systuacji intespersonalnych warunkowanych społecznym i przestrzennym kontekstem
OS_2A_U01, OS_2A_U04C-1, C-2T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O01-3_K01
dzieki wiedzy humanistycznej ma kompetencje do właściwego przekształacania przestrzeni odpowiadającej potrzebom jednostek i grup społecznych.
OS_2A_K03, OS_2A_K04, OS_2A_K06C-1, C-2T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O01-3_W01
ma wiedzę zpotyczącą zachowań jednostek i grup społecznych, w róznych rodzajach przestrzeni. Rozumie proksemiczne uwarunkowania zachowań interpersonalnych człowieka.
2,0Nie umie wymienić i wyjaśnić podstawowych uwarunkowań i mechanizmów funkcjonowania człowieka w przestrzeni
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu socjologi przestrzeni.
3,5Ma wiedzę dotyczącą indywidualnych i grupowych determinant wpływających na zaangażowanie człowieka i grup społecznych w przestrzeni
4,0Potrafi wyjaśnić wzajemne uwarunkowania i dynamikę zacjhowań ludzkich w przestrzeni
4,5Potrafi wyjaśnić raolę kontekstu przestrzennego w przebiegu procesów społecznych
5,0Dostrzega i rozumie wzajemne zależności miedzy organizacją społeczną, typem struktur miejskich a przestrzenią, którą zasiedlają

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O01-3_U01
Potrafi prawidłowo rozpoznać i dokonać analizy systuacji intespersonalnych warunkowanych społecznym i przestrzennym kontekstem
2,0Nie potrafi wymienić, opisać i wyjaśnić typowych sytuacji interpersonalnych uwarankowanych kontekstem przestrzennym
3,0Umie wskazać podstawowe typy zachowań interpersonalnych nie wykracza jednak poza zdolność do ich fragmentarycznej analizy
3,5Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji.
4,0Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji interpersonalnej; potrafi wskazać przyczyny błędów i zakłóceń we wzajemnych relacjach.
4,5Potrafi dokonać analizy wybranej sytuacji interpersonalnej i wskazać przyczyny ewentualnych trudności w realizacji wywołanych czynnikami przestrzennymi.
5,0Potrafi w sposób całościowy, przy uwzględnieniu wszystkich płaszczyzn analizy wyjaśnić dowolną sytuację interpersonalną, wyjaśnić jej dynamikę oraz wskazać konsekwencje przebiegu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O01-3_K01
dzieki wiedzy humanistycznej ma kompetencje do właściwego przekształacania przestrzeni odpowiadającej potrzebom jednostek i grup społecznych.
2,0nie rozumie roli przestrzeni w życiu człowieka i nie potrafi na nią wpływać
3,0rozumie wagę i wpływ fizycznego i społecznego otoczenia na zachowania ludzi. Nie umie wdrożyć w życie zasad skutecznego funkcjonowania w przestrzeni.
3,5rozumie wagę i wpływ fizycznego i społecznego otoczenia na zachowania ludzi. Orientuje się w elementarnych zasadach organizowania przestrzeni
4,0rozumie wagę i wpływ fizycznego i społecznego otoczenia na zachowania ludzi. Potrafi podjąć wybrane działania w celu poprawy funkcjonowania w przestrzeni.
4,5rozumie wagę i wpływ fizycznego i społecznego otoczenia na zachowania ludzi. Potrafi podjąć działania w celu poprawy funkcjonowania w przestrzeni.
5,0Doskonale definiuje wzajemne relacje człowiek- przestrzeń, na tej podstawie podejmuje decyzje poprawiające jakość relacji społecznych.

Literatura podstawowa

  1. A., Waluś, socjologia przestrzeni, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1990, 1990
  2. B. Jałowiecki, M. Szczepański, miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Scholar, Warszawa 2006, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Z. Pióro, ekologia społeczna- nauka o strukturach i zachowaniach przestrzennych w: Z. Pióro (red.), Przestrzeń i społeczeństwo, Warszawa 1982 Ksiązka i wiedza, Warszawa, 1982
  2. A., Majer, socjologia i przestrzeń miejska, PWN, Warszawa 2010, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czas i przestrzeń jako podstawowe wyznaczniki egzystencji ludzkiej3
T-W-2społeczny wymiar przestrzeni3
T-W-3psychologiczne i socjologiczne mechanizmy postrzegania przestrzeni4
T-W-4procesy waloryzacji przestrzeni4
T-W-5czynniki społeczne i cechy przestrzeni modyfikujące jej przyswajanie4
T-W-6Rola ikony i arhetypy w społecznym doświadczeniu przestrzeni4
T-W-7społeczne wytwarzanie przestrzeni i jej symboliczny podbój4
T-W-8usytuowanie, grup i jednostek w przestrzeni. Społeczny, polityczny i geograficzny wymiar dystransu, centrum i peryferii4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowywanie się do zajęć15
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu13
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O01-3_W01ma wiedzę zpotyczącą zachowań jednostek i grup społecznych, w róznych rodzajach przestrzeni. Rozumie proksemiczne uwarunkowania zachowań interpersonalnych człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W04Zna pogłębione definicje oraz regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona środowiska. Zna zaawansowane regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować zaawansowane metody zarządzania środowiskiem.
OS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Cel przedmiotuC-1C-1 znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wzajemnych relacji człowiek-przestrzeń
C-2C-2 charakterystyka zjawisk i procesów społecznych uwarunkowanych i warunkujących przestrzeń, w których się odbywają.
Treści programoweT-W-6Rola ikony i arhetypy w społecznym doświadczeniu przestrzeni
T-W-8usytuowanie, grup i jednostek w przestrzeni. Społeczny, polityczny i geograficzny wymiar dystransu, centrum i peryferii
T-W-2społeczny wymiar przestrzeni
T-W-5czynniki społeczne i cechy przestrzeni modyfikujące jej przyswajanie
T-W-7społeczne wytwarzanie przestrzeni i jej symboliczny podbój
T-W-3psychologiczne i socjologiczne mechanizmy postrzegania przestrzeni
T-W-4procesy waloryzacji przestrzeni
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna
M-2wykład konwesatoryjny
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie wymienić i wyjaśnić podstawowych uwarunkowań i mechanizmów funkcjonowania człowieka w przestrzeni
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu socjologi przestrzeni.
3,5Ma wiedzę dotyczącą indywidualnych i grupowych determinant wpływających na zaangażowanie człowieka i grup społecznych w przestrzeni
4,0Potrafi wyjaśnić wzajemne uwarunkowania i dynamikę zacjhowań ludzkich w przestrzeni
4,5Potrafi wyjaśnić raolę kontekstu przestrzennego w przebiegu procesów społecznych
5,0Dostrzega i rozumie wzajemne zależności miedzy organizacją społeczną, typem struktur miejskich a przestrzenią, którą zasiedlają
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O01-3_U01Potrafi prawidłowo rozpoznać i dokonać analizy systuacji intespersonalnych warunkowanych społecznym i przestrzennym kontekstem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U04Samodzielnie i wszechstronnie wykonuje lub planuje zaawansowane zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1C-1 znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wzajemnych relacji człowiek-przestrzeń
C-2C-2 charakterystyka zjawisk i procesów społecznych uwarunkowanych i warunkujących przestrzeń, w których się odbywają.
Treści programoweT-W-6Rola ikony i arhetypy w społecznym doświadczeniu przestrzeni
T-W-8usytuowanie, grup i jednostek w przestrzeni. Społeczny, polityczny i geograficzny wymiar dystransu, centrum i peryferii
T-W-2społeczny wymiar przestrzeni
T-W-5czynniki społeczne i cechy przestrzeni modyfikujące jej przyswajanie
T-W-7społeczne wytwarzanie przestrzeni i jej symboliczny podbój
T-W-3psychologiczne i socjologiczne mechanizmy postrzegania przestrzeni
T-W-4procesy waloryzacji przestrzeni
Metody nauczaniaM-2wykład konwesatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić, opisać i wyjaśnić typowych sytuacji interpersonalnych uwarankowanych kontekstem przestrzennym
3,0Umie wskazać podstawowe typy zachowań interpersonalnych nie wykracza jednak poza zdolność do ich fragmentarycznej analizy
3,5Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji.
4,0Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji interpersonalnej; potrafi wskazać przyczyny błędów i zakłóceń we wzajemnych relacjach.
4,5Potrafi dokonać analizy wybranej sytuacji interpersonalnej i wskazać przyczyny ewentualnych trudności w realizacji wywołanych czynnikami przestrzennymi.
5,0Potrafi w sposób całościowy, przy uwzględnieniu wszystkich płaszczyzn analizy wyjaśnić dowolną sytuację interpersonalną, wyjaśnić jej dynamikę oraz wskazać konsekwencje przebiegu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O01-3_K01dzieki wiedzy humanistycznej ma kompetencje do właściwego przekształacania przestrzeni odpowiadającej potrzebom jednostek i grup społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K03Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych, kulturowych i utylitarnych. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K06Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1C-1 znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wzajemnych relacji człowiek-przestrzeń
C-2C-2 charakterystyka zjawisk i procesów społecznych uwarunkowanych i warunkujących przestrzeń, w których się odbywają.
Treści programoweT-W-6Rola ikony i arhetypy w społecznym doświadczeniu przestrzeni
T-W-8usytuowanie, grup i jednostek w przestrzeni. Społeczny, polityczny i geograficzny wymiar dystransu, centrum i peryferii
T-W-2społeczny wymiar przestrzeni
T-W-5czynniki społeczne i cechy przestrzeni modyfikujące jej przyswajanie
T-W-7społeczne wytwarzanie przestrzeni i jej symboliczny podbój
T-W-3psychologiczne i socjologiczne mechanizmy postrzegania przestrzeni
T-W-4procesy waloryzacji przestrzeni
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna
M-2wykład konwesatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F- aktywność merytoryczna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie roli przestrzeni w życiu człowieka i nie potrafi na nią wpływać
3,0rozumie wagę i wpływ fizycznego i społecznego otoczenia na zachowania ludzi. Nie umie wdrożyć w życie zasad skutecznego funkcjonowania w przestrzeni.
3,5rozumie wagę i wpływ fizycznego i społecznego otoczenia na zachowania ludzi. Orientuje się w elementarnych zasadach organizowania przestrzeni
4,0rozumie wagę i wpływ fizycznego i społecznego otoczenia na zachowania ludzi. Potrafi podjąć wybrane działania w celu poprawy funkcjonowania w przestrzeni.
4,5rozumie wagę i wpływ fizycznego i społecznego otoczenia na zachowania ludzi. Potrafi podjąć działania w celu poprawy funkcjonowania w przestrzeni.
5,0Doskonale definiuje wzajemne relacje człowiek- przestrzeń, na tej podstawie podejmuje decyzje poprawiające jakość relacji społecznych.