Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)

Sylabus przedmiotu Indywidualne zajęcia opiekuna naukowego lub promotora z doktorantem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria rolnicza
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Indywidualne zajęcia opiekuna naukowego lub promotora z doktorantem
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS1 8 0,01,00zaliczenie
seminariaS2 7 0,01,00zaliczenie
seminariaS3 8 0,01,00zaliczenie
seminariaS4 7 0,01,00zaliczenie
seminariaS5 8 0,01,00zaliczenie
seminariaS6 7 0,01,00zaliczenie
seminariaS7 8 0,01,00zaliczenie
seminariaS8 7 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość problemów zastosowania techniki w rolnictwie i leśnictwie.
W-2Przynajmniej dostateczna znajomość języka angielskiego umożliwiająca studiowanie piśmiennictwa światowego z zakresu tematyki doktoratu.
W-3Zalecana umiejętność korzystania z techniki komuterowej w zakresie przydatnym w działalności naukowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wdrożenie doktoranta w studia piśmiennictwa z zakresu światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i pomoc w uwzględnieniu ich w realizacji jego badań zwiazanych z rozprawą doktorską.
C-2Pomoc doktorantowi w zaplanowaniu i terminowym wykonaniu badań eksperymentalnych.
C-3Wdrożenie doktoranta do: publikowania wyników własnych badan i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych, starań o ubieganie się o pobyty naukowe w ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych oraz zdobywania środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych.
C-4Pomoc w prawidłowym, zgodnym z metodologią badań naukowych, zredagowaniu tekstu rozprawy oraz przygotowaniu jej obrony.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Identyfikacja zainteresowań naukowych i preferencji doktoranta w czasie konsultacji. Nakreślenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Zobligowanie doktoranta do zapoznania się z osiągnieciami wybitnych naukowców z wybranej dziedziny. Zapoznanie go z problematyką czasopism naukowych zagranicznych i krajowych związanych z wybraną dziedziną.8
8
seminaria
T-S-1Dalsze pogłębianie wiedzy z zakresu wybranego tematu badawczego oraz z pokrewnych dziedzin. Bieżące konsultacje z promotorem na temat pojawiających się problemów w trakcie kontynuowania badan i redakcji pracy.7
7
seminaria
T-S-1Ostateczne opracowanie wyników badan i przedstawienie ich w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Końcowe konsultacje doktoranta z promotorem, dotyczące pojawiających się problemów przy redakcji pracy. Zakończenie redakcji pracy i przekazanie jej do recenzji. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowanie się doktoranta do dysertacji i przedstawienie pracy przed Komisja.7
7
seminaria
T-S-1Systematyczne konsultacje doktoranta z promotorem, dokładna analiza uzyskanych wyników, dyskusja nad ich interpretacja. Zakończenie badan naukowych. Przedstawienie uzyskanych wyników na jednej z konferencji naukowej.8
8
seminaria
T-S-1Nawiązanie kontaktów i współpracy z ośrodkami naukowymi w Polsce i za granica zajmującymi się podobna problematyka naukowa. Celem tej współpracy ma być przedyskutowanie wybranych metod badawczych do swojej pracy doktorskiej, zdobycie literatury oraz domówienie się co do odbycia stażu. Gromadzenie literatury z dziedziny doktoranta i jej studiowanie.7
7
seminaria
T-S-1Wstępne badania doktoranta pod kontrola promotora, z wykorzystaniem poznanych metod (terenowych i laboratoryjnych). Zapoznanie doktoranta ze sposobami opracowywania uzyskanych wyników badan metoda statystyczna, w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Konsultacje z promotorem, akceptacja wykonywanych prac. Rozpoczęcie badan według nakreślonych metod, gromadzenie danych do opracowania kameralnego pracy. Konsultacje na bieżąco z opiekunem pracy.8
8
seminaria
T-S-1Wstępne opracowanie wyników z pierwszego etapu pracy i zaprezentowanie ich w formie prezentacji, bądź posteru lub publikacji. Starania doktoranta o środki finansowe do zrealizowania zamierzonych badan (granty naukowe).7
7
seminaria
T-S-1Otwarcie przewodu doktorskiego i wystąpienie przed Komisja Przewodu Doktorskiego. Przygotowanie własnych wyników w formie prezentacji z zaproponowaniem właściwego tematu rozprawy, celów i hipotez oraz metod badawczych wraz z podaniem wstępnych wyników badan. Przedstawienie harmonogramu dalszych prac zmierzających do sfinalizowania.8
8

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ciągła ocena postępów realizacji pracy doktorskiej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IR_3-_D02_W01
Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu tematyki doktoratu pozwalającą na interpretację wybranych procesów i wybór odpowiednich metod badawczych z obszaru studiowanej dyscypliny naukowej, a także przygotowywania publikacji prezentujących wyniki badań własnych.
IR_3-_W01C-3, C-4, C-1, C-2T-S-1, T-S-1, T-S-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IR_3-_D02_U01
Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, na podstawie najnowszej literatury przedmiotu, pozwalającą na formułowanie nowych myśli i koncepcji oraz proponowanie nowych rozwiązań zaistniałych problemów naukowych i zawodowych, a także prowadzenia badań i interpretacji wyników.
IR_3-_U06, IR_3-_U01, IR_3-_U09C-3, C-4, C-1, C-2T-S-1, T-S-1, T-S-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IR_3-_D02_K01
Ma świadomość potrzeby szerzenia najnowszej wiedzy naukowej oraz znaczenia kontaktów z wiodącymi ośrodkami badawczymi oraz wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki przez co przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
IR_3-_K04C-3, C-4, C-1, C-2T-S-1, T-S-1, T-S-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IR_3-_D02_W01
Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu tematyki doktoratu pozwalającą na interpretację wybranych procesów i wybór odpowiednich metod badawczych z obszaru studiowanej dyscypliny naukowej, a także przygotowywania publikacji prezentujących wyniki badań własnych.
2,0
3,0Student systematycznie i terminowo wykonuje stawiane mu na bieżąco zadania i poszerza swoją więdzę z zakresu tematyki doktoratu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IR_3-_D02_U01
Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, na podstawie najnowszej literatury przedmiotu, pozwalającą na formułowanie nowych myśli i koncepcji oraz proponowanie nowych rozwiązań zaistniałych problemów naukowych i zawodowych, a także prowadzenia badań i interpretacji wyników.
2,0
3,0Student na bieżąco wykazuje zaangażowanie w planowaniu eksperymentów związanych z realizacją pracy doktorskiej oraz proponowaniu rozwiązań zaistniałych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IR_3-_D02_K01
Ma świadomość potrzeby szerzenia najnowszej wiedzy naukowej oraz znaczenia kontaktów z wiodącymi ośrodkami badawczymi oraz wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki przez co przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
2,0
3,0Ocena bieżącego zaangażowania studenta w nawiązywaniu kontaktów naukowych oraz udziału w przedsięwzięciach, których celem jest prezentowanie wyników badań własnych oraz popularyzacji nauki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kolman R., Poradnik dla doktorantów i habilitantów, Oficyna Wydawnicza Osrodka Postepu Organizacyjnego, Bydgoszcz, 2000
  2. Mendel T., Metodyka pisania prac doktorskich, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznan, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Rawa T., Metodyka wykonywania inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych, Wydawnictwo ART, Olsztyn, 1999
  2. Wojciechowicz B. (red.), Praca promotora z doktorantem: materiały konwersatorium, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1997

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Identyfikacja zainteresowań naukowych i preferencji doktoranta w czasie konsultacji. Nakreślenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Zobligowanie doktoranta do zapoznania się z osiągnieciami wybitnych naukowców z wybranej dziedziny. Zapoznanie go z problematyką czasopism naukowych zagranicznych i krajowych związanych z wybraną dziedziną.8
8

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Dalsze pogłębianie wiedzy z zakresu wybranego tematu badawczego oraz z pokrewnych dziedzin. Bieżące konsultacje z promotorem na temat pojawiających się problemów w trakcie kontynuowania badan i redakcji pracy.7
7

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Ostateczne opracowanie wyników badan i przedstawienie ich w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Końcowe konsultacje doktoranta z promotorem, dotyczące pojawiających się problemów przy redakcji pracy. Zakończenie redakcji pracy i przekazanie jej do recenzji. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowanie się doktoranta do dysertacji i przedstawienie pracy przed Komisja.7
7

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Systematyczne konsultacje doktoranta z promotorem, dokładna analiza uzyskanych wyników, dyskusja nad ich interpretacja. Zakończenie badan naukowych. Przedstawienie uzyskanych wyników na jednej z konferencji naukowej.8
8

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Nawiązanie kontaktów i współpracy z ośrodkami naukowymi w Polsce i za granica zajmującymi się podobna problematyka naukowa. Celem tej współpracy ma być przedyskutowanie wybranych metod badawczych do swojej pracy doktorskiej, zdobycie literatury oraz domówienie się co do odbycia stażu. Gromadzenie literatury z dziedziny doktoranta i jej studiowanie.7
7

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Wstępne badania doktoranta pod kontrola promotora, z wykorzystaniem poznanych metod (terenowych i laboratoryjnych). Zapoznanie doktoranta ze sposobami opracowywania uzyskanych wyników badan metoda statystyczna, w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Konsultacje z promotorem, akceptacja wykonywanych prac. Rozpoczęcie badan według nakreślonych metod, gromadzenie danych do opracowania kameralnego pracy. Konsultacje na bieżąco z opiekunem pracy.8
8

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Wstępne opracowanie wyników z pierwszego etapu pracy i zaprezentowanie ich w formie prezentacji, bądź posteru lub publikacji. Starania doktoranta o środki finansowe do zrealizowania zamierzonych badan (granty naukowe).7
7

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Otwarcie przewodu doktorskiego i wystąpienie przed Komisja Przewodu Doktorskiego. Przygotowanie własnych wyników w formie prezentacji z zaproponowaniem właściwego tematu rozprawy, celów i hipotez oraz metod badawczych wraz z podaniem wstępnych wyników badan. Przedstawienie harmonogramu dalszych prac zmierzających do sfinalizowania.8
8
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIR_3-_D02_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu tematyki doktoratu pozwalającą na interpretację wybranych procesów i wybór odpowiednich metod badawczych z obszaru studiowanej dyscypliny naukowej, a także przygotowywania publikacji prezentujących wyniki badań własnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyIR_3-_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
Cel przedmiotuC-3Wdrożenie doktoranta do: publikowania wyników własnych badan i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych, starań o ubieganie się o pobyty naukowe w ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych oraz zdobywania środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych.
C-4Pomoc w prawidłowym, zgodnym z metodologią badań naukowych, zredagowaniu tekstu rozprawy oraz przygotowaniu jej obrony.
C-1Wdrożenie doktoranta w studia piśmiennictwa z zakresu światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i pomoc w uwzględnieniu ich w realizacji jego badań zwiazanych z rozprawą doktorską.
C-2Pomoc doktorantowi w zaplanowaniu i terminowym wykonaniu badań eksperymentalnych.
Treści programoweT-S-1Nawiązanie kontaktów i współpracy z ośrodkami naukowymi w Polsce i za granica zajmującymi się podobna problematyka naukowa. Celem tej współpracy ma być przedyskutowanie wybranych metod badawczych do swojej pracy doktorskiej, zdobycie literatury oraz domówienie się co do odbycia stażu. Gromadzenie literatury z dziedziny doktoranta i jej studiowanie.
T-S-1Wstępne badania doktoranta pod kontrola promotora, z wykorzystaniem poznanych metod (terenowych i laboratoryjnych). Zapoznanie doktoranta ze sposobami opracowywania uzyskanych wyników badan metoda statystyczna, w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Konsultacje z promotorem, akceptacja wykonywanych prac. Rozpoczęcie badan według nakreślonych metod, gromadzenie danych do opracowania kameralnego pracy. Konsultacje na bieżąco z opiekunem pracy.
T-S-1Wstępne opracowanie wyników z pierwszego etapu pracy i zaprezentowanie ich w formie prezentacji, bądź posteru lub publikacji. Starania doktoranta o środki finansowe do zrealizowania zamierzonych badan (granty naukowe).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ciągła ocena postępów realizacji pracy doktorskiej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student systematycznie i terminowo wykonuje stawiane mu na bieżąco zadania i poszerza swoją więdzę z zakresu tematyki doktoratu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIR_3-_D02_U01Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, na podstawie najnowszej literatury przedmiotu, pozwalającą na formułowanie nowych myśli i koncepcji oraz proponowanie nowych rozwiązań zaistniałych problemów naukowych i zawodowych, a także prowadzenia badań i interpretacji wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyIR_3-_U06Poszukuje nowych rozwiązań zaistniałych problemów naukowych i zawodowych.
IR_3-_U01Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na formułowanie nowych myśli i koncepcji.
IR_3-_U09Analizuje najnowszą literaturę przedmiotu, krajową i światową oraz wykorzystuje ją do prowadzenia badań i interpretacji wyników.
Cel przedmiotuC-3Wdrożenie doktoranta do: publikowania wyników własnych badan i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych, starań o ubieganie się o pobyty naukowe w ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych oraz zdobywania środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych.
C-4Pomoc w prawidłowym, zgodnym z metodologią badań naukowych, zredagowaniu tekstu rozprawy oraz przygotowaniu jej obrony.
C-1Wdrożenie doktoranta w studia piśmiennictwa z zakresu światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i pomoc w uwzględnieniu ich w realizacji jego badań zwiazanych z rozprawą doktorską.
C-2Pomoc doktorantowi w zaplanowaniu i terminowym wykonaniu badań eksperymentalnych.
Treści programoweT-S-1Nawiązanie kontaktów i współpracy z ośrodkami naukowymi w Polsce i za granica zajmującymi się podobna problematyka naukowa. Celem tej współpracy ma być przedyskutowanie wybranych metod badawczych do swojej pracy doktorskiej, zdobycie literatury oraz domówienie się co do odbycia stażu. Gromadzenie literatury z dziedziny doktoranta i jej studiowanie.
T-S-1Wstępne badania doktoranta pod kontrola promotora, z wykorzystaniem poznanych metod (terenowych i laboratoryjnych). Zapoznanie doktoranta ze sposobami opracowywania uzyskanych wyników badan metoda statystyczna, w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Konsultacje z promotorem, akceptacja wykonywanych prac. Rozpoczęcie badan według nakreślonych metod, gromadzenie danych do opracowania kameralnego pracy. Konsultacje na bieżąco z opiekunem pracy.
T-S-1Wstępne opracowanie wyników z pierwszego etapu pracy i zaprezentowanie ich w formie prezentacji, bądź posteru lub publikacji. Starania doktoranta o środki finansowe do zrealizowania zamierzonych badan (granty naukowe).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ciągła ocena postępów realizacji pracy doktorskiej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na bieżąco wykazuje zaangażowanie w planowaniu eksperymentów związanych z realizacją pracy doktorskiej oraz proponowaniu rozwiązań zaistniałych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIR_3-_D02_K01Ma świadomość potrzeby szerzenia najnowszej wiedzy naukowej oraz znaczenia kontaktów z wiodącymi ośrodkami badawczymi oraz wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki przez co przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyIR_3-_K04Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
Cel przedmiotuC-3Wdrożenie doktoranta do: publikowania wyników własnych badan i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych, starań o ubieganie się o pobyty naukowe w ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych oraz zdobywania środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych.
C-4Pomoc w prawidłowym, zgodnym z metodologią badań naukowych, zredagowaniu tekstu rozprawy oraz przygotowaniu jej obrony.
C-1Wdrożenie doktoranta w studia piśmiennictwa z zakresu światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i pomoc w uwzględnieniu ich w realizacji jego badań zwiazanych z rozprawą doktorską.
C-2Pomoc doktorantowi w zaplanowaniu i terminowym wykonaniu badań eksperymentalnych.
Treści programoweT-S-1Nawiązanie kontaktów i współpracy z ośrodkami naukowymi w Polsce i za granica zajmującymi się podobna problematyka naukowa. Celem tej współpracy ma być przedyskutowanie wybranych metod badawczych do swojej pracy doktorskiej, zdobycie literatury oraz domówienie się co do odbycia stażu. Gromadzenie literatury z dziedziny doktoranta i jej studiowanie.
T-S-1Wstępne badania doktoranta pod kontrola promotora, z wykorzystaniem poznanych metod (terenowych i laboratoryjnych). Zapoznanie doktoranta ze sposobami opracowywania uzyskanych wyników badan metoda statystyczna, w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Konsultacje z promotorem, akceptacja wykonywanych prac. Rozpoczęcie badan według nakreślonych metod, gromadzenie danych do opracowania kameralnego pracy. Konsultacje na bieżąco z opiekunem pracy.
T-S-1Wstępne opracowanie wyników z pierwszego etapu pracy i zaprezentowanie ich w formie prezentacji, bądź posteru lub publikacji. Starania doktoranta o środki finansowe do zrealizowania zamierzonych badan (granty naukowe).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ciągła ocena postępów realizacji pracy doktorskiej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocena bieżącego zaangażowania studenta w nawiązywaniu kontaktów naukowych oraz udziału w przedsięwzięciach, których celem jest prezentowanie wyników badań własnych oraz popularyzacji nauki
3,5
4,0
4,5
5,0