Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Geoinformatyka
Sylabus przedmiotu Chemiczne zagrożenia środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemiczne zagrożenia środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy w zakresie elementarnych praw chemicznych niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń. |
C-2 | Umiejetność stosowania pojęć chemicznych, nomenklatury chemicznej i wybrane praw chemicznych w zakresie opisu najważniejszych problemów zwiazanych z zanieczyszczeniem środowiska w skali globalnej i lokalnej. Umiejętność oceny rozmiaru zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych |
C-3 | Umiejetnośc prezentowania w grupie własnego stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Udział reakcji utleniania i redukcji w przemianach substancji zagrażających środowisku. | 2 |
T-A-2 | Równowagi w roztworach elektrolitów i w układach zawierających związki trudno rozpuszczalne. Wpływ składu roztworu na rozpuszczalność zanieczyszczeń. | 2 |
T-A-3 | Właściwości buforowe elementów ekosystemu a kwaśne deszcze. | 2 |
T-A-4 | Ocena adsorpcji wybranych zanieczyszczeń chemicznych w glebie i osadach dennych. | 2 |
T-A-5 | Obliczanie śladu węglowego i wodnego. | 3 |
T-A-6 | Obliczanie wybranych wskaźników zanieczyszczenia chemicznego środowiska. Obliczanie stężeń odorantów w powietrzu atmosferycznym. | 2 |
T-A-7 | Określanie toksycznego wpływu wybranych zanieczyszczeń na organizmy roślinne. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozmieszczenie pierwiastków na Ziemi jako układ odniesienia zmian zachodzących w środowisku. | 2 |
T-W-2 | Zanieczyszczenia i skażenia chemiczne środowiska. Podstawowe źródła i skutki zanieczyszczeń chemicznych. | 2 |
T-W-3 | Wybrane aspekty fizykochemicznych oddziaływań substancji chemicznych w środowisku oraz ich transportu, trwałości i degradacji. | 3 |
T-W-4 | Wskaźniki zanieczyszczeń chemicznych atmosfery, litosfery i hydrosfery. | 1 |
T-W-5 | Globalne zagrożenia chemiczne na kuli ziemskiej. Wybrane aspekty prawa UE. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Urrwalenie matriału przrobionego na ćwiczeniach | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie materiału do cwiczeń. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje i przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady w formie prezentacji PowerPoint |
M-2 | obliczenia chemicznych parametrów wykorzystywanych w ocenie zagrożeń środowiska |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: forma testowa z pytaniami otwartymi i zamkniętymi |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_B03_W01 Student zna elementarne prawa chemiczne niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń. | GP2_2A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_B03_U01 Student stosuje pojęcia chemiczne, nomenklaturę chemiczną i wybrane prawa chemiczne w zakresie opisu najważniejszych problemów środowiska w skali globalnej i lokalnej. Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych | GP2_2A_U01, GP2_2A_U04 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-6 | M-2 | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_B03_K01 Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku. | GP2_2A_K05 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_B03_W01 Student zna elementarne prawa chemiczne niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w małym zakresie elementarne prawa chemiczne niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_B03_U01 Student stosuje pojęcia chemiczne, nomenklaturę chemiczną i wybrane prawa chemiczne w zakresie opisu najważniejszych problemów środowiska w skali globalnej i lokalnej. Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych | 2,0 | |
3,0 | Student w małym zakresie stosuje pojęcia chemiczne, nomenklaturę chemiczną i wybrane prawa chemiczne w zakresie opisu najważniejszych problemów środowiska w skali globalnej i lokalnej. Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_B03_K01 Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alloway B.J., D.C. Ayers, Chemiczne podstawy zanieczyszczania środowiska, PWN, Warszawa, 1999
- Andrews J.E., Brimblecombe P., Jickells T.D., Liss P.S., Wprowadzenie do chemii środowiska., WNT, Warszawa, 1999
- Buczkowski R., Wybrane zagadnienia proekologiczne w chemii., Wybrane zagadnienia proekologiczne w chemii., Toruń, 2002
Literatura dodatkowa
- Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1-2, PWN, Warszawa, 2012
- Pazdro K., Rola-Noworyta A., Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej., Oficyna edukacyjna Krzysztof Pazdro Spólka z o.o., Warszawa, 2013
- M. Gałczyńska, Reakcja przęstki pospolitej (Hippuris vulgaris L.) i żabiścieku pływającego (Hydrocharis morsus-ranae L.) na zanieczyszczenie wody wybranymi metalami ciężkimi i możliwości wykorzystania tych roślin w fitoremediacji wód., Wyd. Uczel. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2012