Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wskazane jest posiadanie podstawowej wiedzy ekonomicznej
W-2Podstawowa znajomość matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z zasadami, procedurami, stylami i metodami zarządzania różnymi zasobami organizacji
C-2Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej.
C-3Zrozumienie prawidłowości rządzących zachowaniem podmiotów gospodarczych.
C-4Poznanie zasad funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-5Nabycie umiejętności oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Style i metody zarządzania2
T-W-2Zarządzanie czasem.1
T-W-3Zarządzanie zmianami.1
T-W-4Zarządzanie strategiczne.1
T-W-5Zarządzanie ryzykiem.1
T-W-6Zarządzanie zasobami ludzkimi - motywowanie.2
T-W-7Zarządzanie talentami.1
T-W-8Zarządzanie decyzyjne.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zaleconej literatury5
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4Przygotowanie studenta do dyskusji.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
M-3Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-4Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test wiedzy obejmujący treści wykładowe
S-2Ocena formująca: case study - opis proponowanego rozwiązania problemu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu.
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C25_W01
zna podstawy zarządzania głównymi zasobami organizacji
GP_1A_W01C-1T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C25_U01
posiada umiejętność zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
GP_1A_U05C-1T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C25_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz trafnie określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych, uwzględniając odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
GP_1A_K04, GP_1A_K06C-1T-W-1M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C25_W01
zna podstawy zarządzania głównymi zasobami organizacji
2,0Student nie zna podstaw zarządzania głównymi zasobami organizacji
3,0Student potrafi wymienić 3 główne zasoby organizacji i omówić podstawy zarządania nimi
3,5Student potrafi wymienić 4 zasoby organizacji i omówić podstawy zarządzania nimi
4,0Student potrafi wymienić 5 zasobów organizacji i omówić podstawy zarządzania nimi
4,5Student potrafi wymienić 6 zasobów organizacji i omówić podstawy zarządzania nimi
5,0Student biegle porusza się w tematyce zasobów organizacji i zasad zarządzania nimi, swobodnie wypowiadając się na ten temat w mowie i piśmie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C25_U01
posiada umiejętność zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
2,0Student nie posiada umiejętności zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w określaniu celów zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągania w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
4,0Student posiada zadowalające umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągnia w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
4,5Student posiada wysokie umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągania w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
5,0Student posiada bardzo wysokie umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągania w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C25_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz trafnie określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych, uwzględniając odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią, nie potrafi trafnie określać priorytetów służacych realizacji zadań planistycznych i wykonawczych i nie może uwzględnić odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,0Student podejmuje próby nazwania i zdefiniowania pozatechnicznych aspektów i skutków działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określenia priorytetów służacych realizacji zadań planistycznych i wykonawczych ale wymaga przy tym pomocy nauczyciela.
3,5Student podejmuje próby nazwania i zdefiniowania pozatechnicznych aspektów i skutków działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określenia priorytetów służacych realizacji zadań planistycznych i wykonawczych ale wymaga przy tym ograniczonej pomocy nauczyciela.
4,0Student nazywa i definiuje podstawowe pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz samodzielnie określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych.
4,5Student nazywa i definiuje pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych i potrafi uwzglednić odpowiedzialność za podjmowane decyzje.
5,0Student nazywa i definiuje liczne pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych i potrafi uwzglednić odpowiedzialność za podjmowane decyzje.

Literatura podstawowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2005
  2. Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2002
  3. Robbins S.P. , DeCenzo D.A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Begg D., Fischer., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawaq, 2007
  2. Begg D., Fischer R., Dornbusch R., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2007
  3. Rekowski M., Wprowadzenie do mikroekonomii, Polsoft - Akademia, Poznań, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Style i metody zarządzania2
T-W-2Zarządzanie czasem.1
T-W-3Zarządzanie zmianami.1
T-W-4Zarządzanie strategiczne.1
T-W-5Zarządzanie ryzykiem.1
T-W-6Zarządzanie zasobami ludzkimi - motywowanie.2
T-W-7Zarządzanie talentami.1
T-W-8Zarządzanie decyzyjne.1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zaleconej literatury5
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4Przygotowanie studenta do dyskusji.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C25_W01zna podstawy zarządzania głównymi zasobami organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla gospodarki przestrzennej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z zasadami, procedurami, stylami i metodami zarządzania różnymi zasobami organizacji
Treści programoweT-W-1Style i metody zarządzania
T-W-4Zarządzanie strategiczne.
T-W-6Zarządzanie zasobami ludzkimi - motywowanie.
T-W-8Zarządzanie decyzyjne.
T-W-7Zarządzanie talentami.
T-W-5Zarządzanie ryzykiem.
T-W-2Zarządzanie czasem.
T-W-3Zarządzanie zmianami.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wiedzy obejmujący treści wykładowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw zarządzania głównymi zasobami organizacji
3,0Student potrafi wymienić 3 główne zasoby organizacji i omówić podstawy zarządania nimi
3,5Student potrafi wymienić 4 zasoby organizacji i omówić podstawy zarządzania nimi
4,0Student potrafi wymienić 5 zasobów organizacji i omówić podstawy zarządzania nimi
4,5Student potrafi wymienić 6 zasobów organizacji i omówić podstawy zarządzania nimi
5,0Student biegle porusza się w tematyce zasobów organizacji i zasad zarządzania nimi, swobodnie wypowiadając się na ten temat w mowie i piśmie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C25_U01posiada umiejętność zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U05stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku GP
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z zasadami, procedurami, stylami i metodami zarządzania różnymi zasobami organizacji
Treści programoweT-W-1Style i metody zarządzania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: case study - opis proponowanego rozwiązania problemu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w określaniu celów zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągania w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
4,0Student posiada zadowalające umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągnia w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
4,5Student posiada wysokie umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągania w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
5,0Student posiada bardzo wysokie umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągania w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C25_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz trafnie określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych, uwzględniając odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K04ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
GP_1A_K06potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z zasadami, procedurami, stylami i metodami zarządzania różnymi zasobami organizacji
Treści programoweT-W-1Style i metody zarządzania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: case study - opis proponowanego rozwiązania problemu
S-1Ocena podsumowująca: test wiedzy obejmujący treści wykładowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią, nie potrafi trafnie określać priorytetów służacych realizacji zadań planistycznych i wykonawczych i nie może uwzględnić odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,0Student podejmuje próby nazwania i zdefiniowania pozatechnicznych aspektów i skutków działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określenia priorytetów służacych realizacji zadań planistycznych i wykonawczych ale wymaga przy tym pomocy nauczyciela.
3,5Student podejmuje próby nazwania i zdefiniowania pozatechnicznych aspektów i skutków działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określenia priorytetów służacych realizacji zadań planistycznych i wykonawczych ale wymaga przy tym ograniczonej pomocy nauczyciela.
4,0Student nazywa i definiuje podstawowe pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz samodzielnie określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych.
4,5Student nazywa i definiuje pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych i potrafi uwzglednić odpowiedzialność za podjmowane decyzje.
5,0Student nazywa i definiuje liczne pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych i potrafi uwzglednić odpowiedzialność za podjmowane decyzje.