Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość lokalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedsiębiorczość lokalna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien posiadać podstawowe informacje dotyczące przedsiębiorczości oraz zarządzania przedsiębiorstwem w Polsce, zdobyte na dotychczasowych przedmiotach. Powinien znać podstawy ekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zarys warunków rozwoju lokalnej przedsiębiorczości |
C-2 | przedstawienie warunków rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej |
C-3 | zapoznanie z instrumentami kreowania przedsiębiorczości lokalnej |
C-4 | przedstawienie sposobu funkcjonowania instytucji otoczenia biznesu |
C-5 | nabycie umiejętności samodzielnego kreatywnego myślenia |
C-6 | swobodne myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Stworzenie własnego pomysłu na działalność gospodarczą w wybranym przez studenta obszarze. | 2 |
T-A-2 | Analiza przedsiębiorczości lokalnej na terenie wybranej gminy. | 2 |
T-A-3 | Analiza SWOT w odniesieniu do pomysłu założenia działalności gospodarczej. | 3 |
T-A-4 | Podstawy wiedzy o firmie, wybranie formy organizacyjno-prawnej oraz określenie obowiązków formalno-prawnych. | 3 |
T-A-5 | Planowanie biznesu i źródła finansowania działalności gospodarczej. | 4 |
T-A-6 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości. | 2 |
T-W-2 | Rynek pracy i jego związek z przedsiębiorczością. | 2 |
T-W-3 | Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości lokalnej. | 2 |
T-W-4 | Instrumenty kreowania przedsiębiorczości lokalnej. | 2 |
T-W-5 | Przegląd modeli rozwoju przedsiębiorczości lokalnej. | 2 |
T-W-6 | Instytucje otoczenia biznesu. Problemy diagnostyczne. Przykłady funkcjonowania instytucji otoczenia biznesu. | 2 |
T-W-7 | Podstawy zakładani działalności gospodarczej. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie się do zajęć audytoryjnych | 10 |
A-A-3 | przygotowanie projektu dotyczącego przedsiebiorczości lokalnej | 20 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie sie do dyskusji panelowej | 15 |
A-W-3 | przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów dla przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OE4_W01 Student będzie miał teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat podstaw polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości. Zapozna się ze wskaźnikami i uwarunkowaniami rozwoju przedsiębiorczości lokalnej. Będzie znał podstawy zakładania działalności gospodarczej. | GP_1A_W02 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OE4_U01 Student będzie umiał przeprowadzić prawidłowe analizy rynku pracy oraz określić jego związki z przedsiębiorczością lokalną. Będzie umiał zastosować w praktyce instrumenty kreowania przedsiębiorczości lokalnej. Będzie znał metody i sposoby zakładania działalności gospodarczej. | GP_1A_U01, GP_1A_U13 | — | — | C-4, C-5, C-6 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OE4_K01 Zna, definiuje i potrafi wykorzystać założenia polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości. Zna rynek pracy i jego związek z przedsiębiorczością. Umie zastosować poszczególne modele przedsiębiorczości lokalnej w samorozwoju. Jest kreatywny i zdeterminowany, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | GP_1A_K07, GP_1A_K08, GP_1A_K11 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OE4_W01 Student będzie miał teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat podstaw polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości. Zapozna się ze wskaźnikami i uwarunkowaniami rozwoju przedsiębiorczości lokalnej. Będzie znał podstawy zakładania działalności gospodarczej. | 2,0 | Student nie zna podstaw polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości. Nie zna wskaźników i uwarunkowań rozwoju przedsiębiorczości lokalnej. |
3,0 | Student zna podstawy polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości w stopniu dostatecznym. Zna i potrafi zdefiniować wskaźniki i uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości lokalnej. | |
3,5 | Student zna podstawy polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości w stopniu dobrym. Zna i potrafi zdefiniować wskaźniki i uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości lokalnej. | |
4,0 | Student zna podstawy polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości w stopniu dobrym. Zna i potrafi zastosować w praktyce wskaźniki i uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości lokalnej. W stopniu dobrym zna podstawy zakładania działalności gospodarczej. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat podstaw polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości. Zna wskaźniki i uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości lokalnej. W stopniu bardzo dobrym zna zasady zakładania działalności gospodarczej. Potrafi samodzielnie myśleć w sposób przedsiębiorczy. | |
5,0 | Student ma rozszerzona wiedzę na temat podstaw polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości. Zna wskaźniki i uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości lokalnej. W stopniu bardzo dobrym zna zasady zakładania działalności gospodarczej. Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązaywaniu problemów. Potrafi samodzielnie myśleć w sposób przedsiębiorczy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OE4_U01 Student będzie umiał przeprowadzić prawidłowe analizy rynku pracy oraz określić jego związki z przedsiębiorczością lokalną. Będzie umiał zastosować w praktyce instrumenty kreowania przedsiębiorczości lokalnej. Będzie znał metody i sposoby zakładania działalności gospodarczej. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić prawidłowej analizy rynku pracy oraz określić jego związków z przedsiębiorczością lokalną. Nie potrafi zastosować w praktyce instrumenty kreowania przedsiębiorczości lokalnej. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić analizę rynku pracy oraz określić jego związki z przedsiębiorczością lokalną. W stopniu dostatecznym potrafi zastosować w praktyce instrumenty kreowania przedsiębiorczości lokalnej. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić prawidłową analizę rynku pracy oraz określić jego związki z przedsiębiorczością lokalną. W stopniu dostatecznym potrafi zastosować w praktyce instrumenty kreowania przedsiębiorczości lokalnej. | |
4,0 | Student umie przeprowadzić prawidłowe analizy rynku pracy oraz prawidłowo określić jego związki z przedsiębiorczością lokalną. W dobrym stopniu potrafi zastosować w praktyce instrumenty kreowania przedsiębiorczości lokalnej. Zna podstawowe metody i sposoby zakładania działalności gospodarczej. | |
4,5 | Student umie przeprowadzić prawidłowe analizy rynku pracy oraz prawidłowo określić jego związki z przedsiębiorczością lokalną. W dobrym stopniu potrafi zastosować w praktyce instrumenty kreowania przedsiębiorczości lokalnej. Zna metody i sposoby zakładania działalności gospodarczej. | |
5,0 | Student umie przeprowadzić prawidłowe analizy rynku pracy oraz określić jego związki z przedsiębiorczością lokalną. Potrafi zastosować w praktyce instrumenty kreowania przedsiębiorczości lokalnej. Zna metody i sposoby zakładania działalności gospodarczej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OE4_K01 Zna, definiuje i potrafi wykorzystać założenia polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości. Zna rynek pracy i jego związek z przedsiębiorczością. Umie zastosować poszczególne modele przedsiębiorczości lokalnej w samorozwoju. Jest kreatywny i zdeterminowany, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | Nie zna i nie potrafi wykorzystać założeń polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości. Nie umie zastosować podstawowych modeli przedsiębiorczości lokalnej w samorozwoju. |
3,0 | Zna i potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać założenia polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości. Umie zastosować podstawowe modele przedsiębiorczości lokalnej w samorozwoju. | |
3,5 | Zna i potrafi w stopniu dobrym wykorzystać założenia polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości. Umie zastosować podstawowe modele przedsiębiorczości lokalnej w samorozwoju. | |
4,0 | Zna, definiuje i w stopniu dobrym potrafi wykorzystać założenia polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości. Umie zastosować poszczególne modele przedsiębiorczości lokalnej w samorozwoju. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | |
4,5 | Zna, definiuje i w stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystać założenia polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości. Umie zastosować poszczególne modele przedsiębiorczości lokalnej w samorozwoju. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | |
5,0 | Zna, definiuje i potrafi wykorzystać założenia polityki i strategii gminy dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorczości. Zna rynek pracy i jego związek z przedsiębiorczością. Umie zastosować poszczególne modele przedsiębiorczości lokalnej w samorozwoju. Jest kreatywny i zdeterminowany, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. |
Literatura podstawowa
- Cousins L., Herbst K., Stewart M., Lokalne strategie rozwoju gospodarczego. Poradnik dla gmin i liderów lokalnych, Chesterton Int., School for Advanced Urban Studies (SAUS) University of Bristol, wyd: Brytyjski Fundusz Know – How i Fundusz Współpracy, 2011
- Rozwój przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość i inicjatywy lokalne, OECD, wydanie polskie: Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa, 2000