Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Geografia ekonomiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geografia ekonomiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z geografii społeczno-ekonomicznej w zakresie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studenta z zagadnieniami spełeczno-ekonomicznymi i gospodarczymi wpływającymi na gospodarkę przestrzenią Polski |
C-2 | Znajomość procesów charakteryzujących system społeczno-gospodarczy kształtujący strukturę funkcjonalno-przestrzenną kraju |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka społeczno-gospodarcza określonego regionu na podstawie danych udostępnionych przez GUS. | 5 |
T-A-2 | Zbadanie koncentracji przestrzennej danego zjawiska metodą Lorentza. | 2 |
T-A-3 | Zastosowanie trójkąta Ossana do analizy danych udostępnionych przez GUS. | 2 |
T-A-4 | Wyznaczanie zasięgów oddziaływania miast. | 2 |
T-A-5 | Analiza struktur demograficznych określonego regionu | 2 |
T-A-6 | Ocena ogólnej atrakcyjności turystycznej gmin i uwarunkowań rozwoju turystyki, wyznaczanie regionów z punktu widzenia możliwości rozwoju turystyki metodą graficzną. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot badań geografii ekonomicznej oraz jej podział. | 2 |
T-W-2 | Demografia: liczba ludności, rozmieszczenie ludności, przyrost naturalny, ruch wędrówkowy, struktura demograficzna wg płci i wieku, aktywność zawodowa, struktura ekonomiczna. | 4 |
T-W-3 | Osadnictwo: system osadnictwa miejskiego, pojęcie miasta i jego rozwój, struktura funkcjonalno-przestrzenna miasta, funkcje miast, korzyści aglomeracji, system osadnictwa wiejskiego, definicja wsi oraz jej formy. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe zasoby środowiska przyrodniczego: surowce i energetyka, użytkowanie ziemi. Przemysł i górnictwo: ogólne problemy rozwoju przemysłu, przegląd wybranych gałęzi. | 2 |
T-W-5 | Gospodarka oprata na wiedzy. Technopolie, czynniki lokalizacji, dyfuzja innowacji. Organizacja przestrzenna gospodarki. Infrastruktura: definicje i rodzaje infrastruktury. | 3 |
T-W-6 | Usługi. Turystyka: walory krajoznawcze i wypoczynkowe, baza noclegowa a wielkość ruchu turystycznego. Handel. | 5 |
T-W-7 | Globalizacja i organizacje międzynarodowe. Globalne zmiany klimatu, skutki ekonomiczne, klęski żywiołowe. | 4 |
T-W-8 | Rozwój zrównoważony. Ład przestrzenny. Regiony ekonomiczne i regionalizacja. | 4 |
T-W-9 | Wzrost i rozwój gospodarczy: typy, czynniki, wskaźniki. Wybrane problemy gospodarcze Polski. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie projektu charakteryzującego wybrany region pod względem społeczno-gospodarczym | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonane zadania na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B10_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe zagadnienia ekonomicze i gospodarcze dotyczące przestrzeni gospodarczej Polski oraz zna podstawowe zasoby przyrodnicze Polski. | GP_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B10_U01 Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w działalności rutynowej, logicznego rozumowania, komunikacji i konsultacji ze specjalistami w dziedzinie nauk społecznych, umiejętność samodzielnego uczenia się i zdobywania informacji | GP_1A_U04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-4 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B10_K01 Student wykazuje umiejętność pracy grupowej oraz sprawność i skuteczność podejmowanych działań; rozumie wartość różnorodności kulturowej świata i przestrzega zasad zachowania wynikających z szacunku wobec przedstawicieli innych kultur; posiada poczucie odpowiedzialności za stan zasobów Ziemi | GP_1A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-A-1 | M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B10_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe zagadnienia ekonomicze i gospodarcze dotyczące przestrzeni gospodarczej Polski oraz zna podstawowe zasoby przyrodnicze Polski. | 2,0 | Student nie potrafi wykazać wpływu zagadnień społeczno-ekonomicznych na gospodarowanie przestrzenią. Nie zna lub tylko w niewielkim stopniu wymienia zasoby naturalne Polski. |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe zagadnienia ekonomoczno-gospodarcze Polski ale ma trudności z powiązaniem ich z zagospodarowaniem przestrzeni. Zna podstawowe zasoby naturalne Polski, ale nie zna rejonów ich występowania. | |
3,5 | Student potrafi wymienić podstawowe zagadnienia ekonomoczno-gospodarcze Polski, które mają wpływ na sposób zagospodarowania przestrzennego. Zna podstawowe zasoby naturalne Polski, ale nie zna rejonów ich występowania. | |
4,0 | Student potrafi wykazać wpływ podstawowych zagdnień ekonomiczno-gospodarczych na kierunek zagospodarownia przestrzeni przyrodniczej. Zna podstawowe zasoby naturalne Polski i potrafi wskazać główne rejony ich występowania. | |
4,5 | Student potrafi wykazać wpływ większości zagdnień ekonomiczno-gospodarczych na kierunek zagospodarownia przestrzeni przyrodniczej. Zna zasoby naturalne Polski i potrafi wskazać główne rejony ich występowania. | |
5,0 | Student potrafi wykazać wpływ wszystkich najważniejszych zagadnień społecznych, demograficznych, osadniczych, gospodarczych na kształtowanie struktury przestrzenno-funkcjonalnej kraju. na wyrywki potrafi wymieniać zasoby naturalne Polski i ch miejsca występowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B10_U01 Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w działalności rutynowej, logicznego rozumowania, komunikacji i konsultacji ze specjalistami w dziedzinie nauk społecznych, umiejętność samodzielnego uczenia się i zdobywania informacji | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy przy określaniu zagadnień społeczno-ekonomicznych, nie posiada umiejętności logicznego łączenia faktów i formowania wniosków dotyczących zagadnień ekonomiczno-gospodarczych. |
3,0 | Student słabo wykorzystuje posiadaną wiedzę ekonomiczno-gospodarczą i ma trudności logicznego łączenia faktów i formowania wniosków dotyczących zagadnień ekonomiczno-gospodarczych. | |
3,5 | Student próbuje logicznego łączenia faktów i formowania wniosków dotyczących zagadnień ekonomiczno-gospodarczych, ale ma trudności z ich wyrażeniem wynikające z braku znajomości odpowiedniej terminologii. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzy do określania zagadnień społeczno-ekonomicznych i gospodarczych. Posiada umiejętności logicznego łączenia faktów i formowania wniosków dotyczących zagadnień ekonomiczno-gospodarczych. Czasami jednak myli niektóre pojęcia stosowane w geografii ekonomicznej. | |
4,5 | Student potrafi dobrze wykorzystać posiadaną wiedzy do określania zagadnień społeczno-ekonomicznych i gospodarczych. Posiada umiejętności logicznego łączenia faktów i formowania wniosków dotyczących zagadnień ekonomiczno-gospodarczych. | |
5,0 | Student posiada wysoką umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy w dziedzinie społeczno-ekonomicznej. Logicznie rozumuje wszelkie aspekty gospodarcze i umiejętnie używa fachowej terminologii. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B10_K01 Student wykazuje umiejętność pracy grupowej oraz sprawność i skuteczność podejmowanych działań; rozumie wartość różnorodności kulturowej świata i przestrzega zasad zachowania wynikających z szacunku wobec przedstawicieli innych kultur; posiada poczucie odpowiedzialności za stan zasobów Ziemi | 2,0 | Student nie wykazuje potrzeba ciągłego doskomalenia i przyswajania wiedzy, nie potrafi pracowac w grupie lub nie wykazuje chęci do wspólnej pracy. |
3,0 | Wykazuje niską swiadomość wyczerpywalności niektórych zasobów naturalnych i odpowiedniego nimi gospodarowania. Słabo pracuje w grupie. | |
3,5 | Wykazuje niską swiadomość wyczerpywalności niektórych zasobów naturalnych i odpowiedniego nimi gospodarowania, ale stara się dobrze współpracować w grupie. | |
4,0 | Sudent wykazuje potrzebę ciągłego doskomalenia i przyswajania wiedzy, potrafi pracowac w grupie. Jest świadomy odpowiedniego gospodarowania zasobami naturalnymi, ale nie zawsze postępuje zgodnie z zasadami zachowania wynikających z szacunku wobec przedstawicieli innych kultur. | |
4,5 | Sudent wykazuje potrzebę ciągłego doskomalenia i przyswajania wiedzy, potrafi pracowac w grupie. Jest świadomy odpowiedniego gospodarowania zasobami naturalnymi. | |
5,0 | Student jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadami zachowania wynikających z szacunku wobec przedstawicieli innych kultur. Bardzo dobrze pracuje w grupie. Wykazuje dużą swiadomość wyczerpywalności niektórych zasobów naturalnych i jesy świadomy odpowiedniego nimi gospodarowania. |
Literatura podstawowa
- Domański Ryszard, Geografia ekonomiczna, PWN, Warszawa, 2004, dowolne wydanie
- Dobosiewicz Z., Olszewski T., Geografia ekonomiczna, PWN, Warszawa, 1994
- Fierla I., Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Wrona J., Rak J., Podstawy geografii ekonomicznej, PWN, Warszawa, 2001
- Jagielski A., Geografia ludności, PWN, Warszawa, 2004