Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika miast i regionów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika miast i regionów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych informacji z zakresu ekonomii miast i regionów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu ekonomii miast i regionów
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu rozwoju regionalnego
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów ze sfery rozwoju
C-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania miasta

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ekonomika transportu miejskiego2
T-A-2Koncentracja handlu w mieście2
T-A-3Prognozy demograficzne miast i regionów2
T-A-4Prywatyzacja i fragmentacja przestrzeni publicznej2
T-A-5Czynniki lokalizacji przemysłu w miastach i regionach2
T-A-6Trendy kształtowania przestrzeni zamieszkania2
T-A-7Organizacja usług publicznych3
15
wykłady
T-W-1Rozwój i funkcjonowanie miast i regionów3
T-W-2Wpływ zmian struktury przestrzennej jednostek terytorialnych na ich funkcjonowanie i rozwój2
T-W-3Wpływ zmian demograficznych na funkcjonowanie i rozwój miast i regionów2
T-W-4Wpływ zmian w przemyśle na funkcjonowanie i rozwój miast i regionów2
T-W-5Wpływ struktur komunikacyjnych na rozwój miast i regionów2
T-W-6Wpływ handlu i usług na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów2
T-W-7Wpływ zmian przestrzeni zamieszkania na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2wykorzystanie literatury przedmiotu10
A-A-3Przygotowanie do egzaminu5
30
wykłady
A-W-1udział w zajęciach15
A-W-2przygotowanie i czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do egzaminu6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja
M-3analiza studiów przypadków
M-4prezentacje studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C11_W02
zna instrumenty polityki przestrzennej
GP_1A_W01C-4, C-2, C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-4, M-2, M-1, M-3S-3, S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C11_U01
potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
GP_1A_U04C-4, C-2, C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-4, M-2, M-1, M-3S-3, S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C11_K01
potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
GP_1A_K01, GP_1A_K02, GP_1A_K07C-4, C-2, C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-4, M-2, M-1, M-3S-3, S-2, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C11_W02
zna instrumenty polityki przestrzennej
2,0Nie zna instrumentów polityki przestrzennej
3,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C11_U01
potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
2,0W najmniejszym stopniu nie potrafi zweryfikować i ocenić działalności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niz dobrym
5,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C11_K01
potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
2,0Nie potrafi w wąski sposób weryfikować skuteczności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej

Literatura podstawowa

  1. M. Nowak, polityka przestrzenna w polskich obszarach metropolitalnych, CeDeWu, Warszawa, 2010
  2. M. Nowak T. Skotarczak, Zarządzanie przestrzenią miasta, CeDeWu, Warsyawa, 2012
  3. M. Nowak T. Skotarczak, Zarządzanie miastem, CeDeWu, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. W. Gaczek, Zarządzanie w gospodarce przestrzennej, Branta, Bydgoszcz, 2003
  2. M. Nowak T. Skotarczak, Inwestycje w mieście, CeDeWu, Warszawa, 2012
  3. M. Nowak P. Mickiewicz, Plan zagospodarowania przestrzennego województwa w zarządzaniu rozwojem regionalnym, CeDeWu, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ekonomika transportu miejskiego2
T-A-2Koncentracja handlu w mieście2
T-A-3Prognozy demograficzne miast i regionów2
T-A-4Prywatyzacja i fragmentacja przestrzeni publicznej2
T-A-5Czynniki lokalizacji przemysłu w miastach i regionach2
T-A-6Trendy kształtowania przestrzeni zamieszkania2
T-A-7Organizacja usług publicznych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój i funkcjonowanie miast i regionów3
T-W-2Wpływ zmian struktury przestrzennej jednostek terytorialnych na ich funkcjonowanie i rozwój2
T-W-3Wpływ zmian demograficznych na funkcjonowanie i rozwój miast i regionów2
T-W-4Wpływ zmian w przemyśle na funkcjonowanie i rozwój miast i regionów2
T-W-5Wpływ struktur komunikacyjnych na rozwój miast i regionów2
T-W-6Wpływ handlu i usług na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów2
T-W-7Wpływ zmian przestrzeni zamieszkania na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2wykorzystanie literatury przedmiotu10
A-A-3Przygotowanie do egzaminu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach15
A-W-2przygotowanie i czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do egzaminu6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C11_W02zna instrumenty polityki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla gospodarki przestrzennej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania miasta
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu rozwoju regionalnego
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu ekonomii miast i regionów
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów ze sfery rozwoju
Treści programoweT-A-1Ekonomika transportu miejskiego
T-A-2Koncentracja handlu w mieście
T-A-3Prognozy demograficzne miast i regionów
T-A-4Prywatyzacja i fragmentacja przestrzeni publicznej
T-A-5Czynniki lokalizacji przemysłu w miastach i regionach
T-A-6Trendy kształtowania przestrzeni zamieszkania
T-A-7Organizacja usług publicznych
T-W-1Rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
T-W-2Wpływ zmian struktury przestrzennej jednostek terytorialnych na ich funkcjonowanie i rozwój
T-W-3Wpływ zmian demograficznych na funkcjonowanie i rozwój miast i regionów
T-W-4Wpływ zmian w przemyśle na funkcjonowanie i rozwój miast i regionów
T-W-5Wpływ struktur komunikacyjnych na rozwój miast i regionów
T-W-6Wpływ handlu i usług na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
T-W-7Wpływ zmian przestrzeni zamieszkania na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
Metody nauczaniaM-4prezentacje studentów
M-2dyskusja
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna instrumentów polityki przestrzennej
3,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C11_U01potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U04posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych i gospodarczych
Cel przedmiotuC-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania miasta
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu rozwoju regionalnego
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu ekonomii miast i regionów
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów ze sfery rozwoju
Treści programoweT-A-1Ekonomika transportu miejskiego
T-A-2Koncentracja handlu w mieście
T-A-3Prognozy demograficzne miast i regionów
T-A-4Prywatyzacja i fragmentacja przestrzeni publicznej
T-A-5Czynniki lokalizacji przemysłu w miastach i regionach
T-A-6Trendy kształtowania przestrzeni zamieszkania
T-A-7Organizacja usług publicznych
T-W-1Rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
T-W-2Wpływ zmian struktury przestrzennej jednostek terytorialnych na ich funkcjonowanie i rozwój
T-W-3Wpływ zmian demograficznych na funkcjonowanie i rozwój miast i regionów
T-W-4Wpływ zmian w przemyśle na funkcjonowanie i rozwój miast i regionów
T-W-5Wpływ struktur komunikacyjnych na rozwój miast i regionów
T-W-6Wpływ handlu i usług na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
T-W-7Wpływ zmian przestrzeni zamieszkania na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
Metody nauczaniaM-4prezentacje studentów
M-2dyskusja
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W najmniejszym stopniu nie potrafi zweryfikować i ocenić działalności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niz dobrym
5,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C11_K01potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K01wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
GP_1A_K02rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych
GP_1A_K07prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu planisty
Cel przedmiotuC-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania miasta
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu rozwoju regionalnego
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu ekonomii miast i regionów
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów ze sfery rozwoju
Treści programoweT-A-1Ekonomika transportu miejskiego
T-A-2Koncentracja handlu w mieście
T-A-3Prognozy demograficzne miast i regionów
T-A-4Prywatyzacja i fragmentacja przestrzeni publicznej
T-A-5Czynniki lokalizacji przemysłu w miastach i regionach
T-A-6Trendy kształtowania przestrzeni zamieszkania
T-A-7Organizacja usług publicznych
T-W-1Rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
T-W-2Wpływ zmian struktury przestrzennej jednostek terytorialnych na ich funkcjonowanie i rozwój
T-W-3Wpływ zmian demograficznych na funkcjonowanie i rozwój miast i regionów
T-W-4Wpływ zmian w przemyśle na funkcjonowanie i rozwój miast i regionów
T-W-5Wpływ struktur komunikacyjnych na rozwój miast i regionów
T-W-6Wpływ handlu i usług na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
T-W-7Wpływ zmian przestrzeni zamieszkania na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
Metody nauczaniaM-4prezentacje studentów
M-2dyskusja
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi w wąski sposób weryfikować skuteczności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej