Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka matematyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu matematyki ze szkoly średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych
C-2Nabycie umiejętności analizy danych
C-3Ukształtowanie świadomości o potrzebie ciągłego kształcenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyliczane charakterystyk próby2
T-A-2Konstruowanie szeregu rozdzielczego zmiennej ciąglej i skokowej2
T-A-3Zstosowanie testu t studenta - wyliczanie przykładów2
T-A-4Analiza doświadczenia 1 czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji Wyliczanie półprzedziałów ufności4
T-A-5Wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie2
T-A-6Zastosowanie testów nieparametrycznych jako testów zgodności, niezależności i jednorodności3
15
wykłady
T-W-1Statystyka opisowa2
T-W-2Zasady grupowania i porządkowania wyników2
T-W-3Testy istotności -zastosowanie testu t studenta2
T-W-4Analiza wariancji i półprzedziały ufności do porównań wielokrotnych4
T-W-5Korelacja i regresja prosta2
T-W-6Testy nieparametryczne3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B08_W01
Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciagania z nich wniosków
AK_1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B08_U01
Posiada umiejętność analizy statystycznej danych
AK_1A_U04C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-6M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B08_K01
Ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania
AK_1A_K12C-3T-A-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B08_W01
Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciagania z nich wniosków
2,0
3,0Zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B08_U01
Posiada umiejętność analizy statystycznej danych
2,0
3,0Ma podstwowe umiejętności w zakresie wykonywania analiz
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B08_K01
Ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania
2,0
3,0Jest świadomy konieczności uzupełiania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobek A., Szwaczkowski T, Statystyka matematyczna dla biologów, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Roeske-Słomka I, Podstawy statystyki, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyliczane charakterystyk próby2
T-A-2Konstruowanie szeregu rozdzielczego zmiennej ciąglej i skokowej2
T-A-3Zstosowanie testu t studenta - wyliczanie przykładów2
T-A-4Analiza doświadczenia 1 czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji Wyliczanie półprzedziałów ufności4
T-A-5Wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie2
T-A-6Zastosowanie testów nieparametrycznych jako testów zgodności, niezależności i jednorodności3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Statystyka opisowa2
T-W-2Zasady grupowania i porządkowania wyników2
T-W-3Testy istotności -zastosowanie testu t studenta2
T-W-4Analiza wariancji i półprzedziały ufności do porównań wielokrotnych4
T-W-5Korelacja i regresja prosta2
T-W-6Testy nieparametryczne3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B08_W01Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciagania z nich wniosków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej, a także fizyki i chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych
Treści programoweT-W-1Statystyka opisowa
T-W-2Zasady grupowania i porządkowania wyników
T-W-3Testy istotności -zastosowanie testu t studenta
T-W-4Analiza wariancji i półprzedziały ufności do porównań wielokrotnych
T-W-5Korelacja i regresja prosta
T-W-6Testy nieparametryczne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B08_U01Posiada umiejętność analizy statystycznej danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U04wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania i prezentacji projektów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności analizy danych
Treści programoweT-A-1Wyliczane charakterystyk próby
T-A-3Zstosowanie testu t studenta - wyliczanie przykładów
T-A-4Analiza doświadczenia 1 czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji Wyliczanie półprzedziałów ufności
T-A-2Konstruowanie szeregu rozdzielczego zmiennej ciąglej i skokowej
T-A-5Wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie
T-A-6Zastosowanie testów nieparametrycznych jako testów zgodności, niezależności i jednorodności
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstwowe umiejętności w zakresie wykonywania analiz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B08_K01Ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości o potrzebie ciągłego kształcenia
Treści programoweT-A-6Zastosowanie testów nieparametrycznych jako testów zgodności, niezależności i jednorodności
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest świadomy konieczności uzupełiania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0