Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Wstęp do planowania przestrzennego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wstęp do planowania przestrzennego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
projektyP4 15 1,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych w tym wymaganiami estetyczno-krajobrazowymi, funkcjonalno-programowymi i prawnymi.
C-2Zapoznanie studentów z dawnymi i współczesnymi koncepcjami planowania miast i osiedli
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami kompozycji urbanistycznej.
C-4Ukształtowanie umiejętności dotyczących przygotowania projektu niewielkiego zespołu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Etapy i metodyka powstawania projektu.2
T-A-2Analiza stanu istniejącego terenu. Zajęcia terenowe.4
T-A-3Inwentaryzacja urbanistyczna terenu.7
T-A-4Przegląd międzysemestralny2
15
projekty
T-P-1Koncepcja zagospodarowania terenu - układ komunikacji osiedla, rozplanowanie działek i zieleni publicznej7
T-P-2Przegląd międzysemestralny na ocenę2
T-P-3Projekt szczegółowy wbranego wnętrza urbanistycznego6
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie w problematykę planowania przestrzennego. Ład przestrzenny jako cele planowania przestrzennego2
T-W-2Komponowanie zespołów mieszkaniowych - zagadnienie skali, budowy wnętrz urbanistycznych, kompozycji urbanistycznej.4
T-W-3Podstawowe zasady planowania, programowania i kształtowania terenów mieszkaniowych. Przepisy dotyczące wymaganych wymiarów i odległości w projektowaniu zespołów osiedlowych. Komunikacja w osiedlu. Rekreacja w osiedlu5
T-W-4Poszukiwania miasta idealnego - ewolucja zasad dla planowania miast i terenów mieszkaniowych (skala regionu, miasta i placu)4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obecność na zajęciach i praca nad projektem podczas zajeć.10
A-A-2Praca poza zajęciami nad przygotowaniem rysunków20
30
projekty
A-P-1Obecność na zajęciach i praca nad projektem podczas zajeć.20
A-P-2Praca poza zajęciami nad wykonaniem rysunków i makiety projektowanego zespołu10
30
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach15
A-W-2Przygotowanie do kolokwium15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład terenowy
M-3Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny. Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega poprawność i merytoryczna i zakres a także estetyka wykonanej pracy.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny (plansze projektowe i makieta). Ocenie podlega poprawność merytoryczna, zakres i estetyka wykonanej pracy oraz oryginalność koncepcji, jej wartość artystyczna oraz walory urbanistyczno-krajobrazowe przyjętych rozwiązań.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C18_W10
Zna podstawowe zasady komponowania i projektowania (w tym wymiary i odległości wymagane w zagospodarowaniu terenów mieszkaniowych) prostych zespołów urbanistycznych.
AK_1A_W10C-1, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-P-1, T-P-3M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2
AK_1A_C18_W11
Wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i terenów mieszkaniowych oraz współczesne tendencje w ich kształtowaniu
AK_1A_W11C-2T-W-4M-1, M-3S-3
AK_1A_C18_W13
Zna podstawowe przepisy prawne i procedury stosowane w planowaniu przestrzennym
AK_1A_W13C-1T-W-3M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C18_U04
Potrafi sporządzić plansze projektowe oraz makietę dla prezentacji opracowanej koncepcji
AK_1A_U04C-4M-3S-2
AK_1A_C18_U06
Potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny z zastosowaniem zasad kompozycji urbanistycznej oraz planowania i programowania terenów mieszkaniowych.
AK_1A_U06C-1, C-4, C-3T-W-3, T-W-2, T-P-1, T-P-3M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2
AK_1A_C18_U09
Potrafi przeanalizować uwarunkowania sytuacyjne stosując standardowe dla planowania niewielkiego zespołu urbanistycznego analizy.
AK_1A_U09C-4M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C18_K01
Potrafi twórczo kreować przestrzeń wykorzystując działanie kompozycji urbanistycznej i jej elementów.
AK_1A_K01C-3T-W-2, T-P-3M-3S-1, S-2
AK_1A_C18_K11
Potrafi współpracować w ramach zespołu projektowego.
AK_1A_K11C-4M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C18_W10
Zna podstawowe zasady komponowania i projektowania (w tym wymiary i odległości wymagane w zagospodarowaniu terenów mieszkaniowych) prostych zespołów urbanistycznych.
2,0Student nie umie wytłumaczyć większości podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych.
3,0Student poprawnie tłumaczy opisowo większość podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych.
3,5Student poprawnie tłumaczy opisowo i częściowo graficznie podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych.
4,0Student poprawnie tłumaczy (opisowo i graficznie) podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych.
4,5Student poprawnie tłumaczy (opisowo i graficznie) podstawe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji.
5,0Student poprawnie tłumaczy (opisowo i graficznie) podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakoscią.
AK_1A_C18_W11
Wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i terenów mieszkaniowych oraz współczesne tendencje w ich kształtowaniu
2,0Student nie umie wskazać większości z podstawowych koncepcji dotyczących planowania miast i osiedli ani zidentyfikować ich ważniejszych cech.
3,0Student poprawnie wskazuje większość z podstawowych koncepcji dotyczących planowania miast i osiedli oraz identyfiuje ich ważniejsze cechy.
3,5Student poprawnie wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania.
4,0Student poprawnie wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania oraz potrafi porównać ich podstawowe cechy.
4,5Student poprawnie wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania a także potrafi je porównać ich jakość/efektywność.
5,0Student porawnie wskazuje i chrakteryzuje podstawowe tendencje dotyczące planowania miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania a także potrafi je porównać i samodzielnie wskazać pożądane kierunki dla poprawy ich jakości.
AK_1A_C18_W13
Zna podstawowe przepisy prawne i procedury stosowane w planowaniu przestrzennym
2,0Student nie potrafi wymienić i objaśnić większości podstawowych przepisów prawnych stosowanych w projektowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego.
3,0Student poprawnie wymienia i objaśnia opisowo większość podstawowych przepisów prawnych stosowanych w projektowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego.
3,5Student poprawnie wymienia i objaśnia (opisowo i częściowo graficznie) większość podstawowych przepsiów prawnych stosowanych w projektowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego.
4,0Student poprawnie wymienia i objaśnia (opisowo i graficznie) podstawowe przepisy prawne stosowane planowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego.
4,5Student poprawnie wymienia i objaśnia (opisowo i graficznie) podstawowe przepisy prawne stosowane w projektowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego oraz poprawnie dobiera wytyczne dla danej sytuacji.
5,0Student poprawnie wymienia i objaśnia (opisowo i graficznie) podstawowe przepisy prawne stosowane w projektowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego, poprawnie dobiera wytyczne dla danej sytuacji z jednoczesną dbałością o jakość uzyskanej przestrzeni.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C18_U04
Potrafi sporządzić plansze projektowe oraz makietę dla prezentacji opracowanej koncepcji
2,0Student nie potrafi sporządzić podstawowych rysunków prezentujących koncepcję ani wykonać makiety urbanistycznej.
3,0Student prawidłowo sporządza podstawowe rysunki oraz wykonuje makietę urbanistyczną.
3,5Student prawidłowo i czytelnie sporządza podstawowe rysunki projektowe oraz prawidłowo wykonuje makietę urbanistyczną.
4,0Student prawidłowo sporządza podstawowe i uzupełniające (określone przez prowadzącego) rysunki projektowe i komponuje je na planszach oraz prawidłowo wykonuje makietę urbanistyczną.
4,5Student prawidłowo sporządza podstawowe i uzupełniające (określone przez prowadzącego) rysunki projektowe i komponuje je na planszach tworząc estetyczną całość oraz prawidłowo i estetycznie wykonuje makietę urbanistyczną.
5,0Student prawidłowo sporządza wymagane rysunki projektowe i uzupełniające (określone przez prowadzącego) oraz samodzielnie uzupełnia je o widoki uzupełniające prezentacje koncepcji, komponuje je na planszach tworząc estetyczną całość oraz prawidłowo i estetycznie wykonuje makietę urbanistyczną. Przygotowany materiał cechuje orygialność i duża wartość artystyczna.
AK_1A_C18_U06
Potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny z zastosowaniem zasad kompozycji urbanistycznej oraz planowania i programowania terenów mieszkaniowych.
2,0Student nie potrafi zaprojektować niewielkiego zespołu urbanistycznego, a przyjęte rozwiązania cechuje niezrozumienie zasad kompozycji urb. i brak zastosowania podstawowych przepisów i wymogów.
3,0Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, ale pojawiają się drobne błędy w przyjętych rozwiązaniach.
3,5Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań.
4,0Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań oraz walory urbanistyczno-krajobrazowe.
4,5Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań oraz duże walory urbanistyczno-krajobrazowe.
5,0Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań, duże walory urbanistyczno-krajobrazowe oraz oryginalność koncepcji i duża wartość artystyczna.
AK_1A_C18_U09
Potrafi przeanalizować uwarunkowania sytuacyjne stosując standardowe dla planowania niewielkiego zespołu urbanistycznego analizy.
2,0Student nie potrafi dokonać analizy stanu istniejącego terenu oraz sporządzić inwentaryzacji urbanistycznej/ lub błędy w przygotowanym opracowaniu znacząco wpływają na jego wartość merytoryczną.
3,0Student przeprowadza analizę stanu istniejącego terenu i sporządza inwentaryzację urbanistyczną w której pojawiają się drobne błędy.
3,5Student prawidłowo przeprowadza analizę stanu istniejącego terenu i poprawnie sporządza inwentaryzację urbanistyczną.
4,0Student prawidłowo przeprowadza analizę stanu istniejącego i poprawnie sporządza inwentaryzację urbanistyczną oraz potrafi zdefiniować formy pasujące do danych uwarunkowań.
4,5Student prawidłowo przeprowadza przeprowadza analizę stanu istniejącego, poprawnie sporządza inwentaryzację urbanistyczną oraz potrafi zdefiniować i wskazać przykłady form pasujących do danych uwarunkowań.
5,0Student prawidłowo przeprowadza analizę stanu istniejącego, poprawnie sporządza inwenaryzację urbanistyczną, potrafi zdefiniować i wsakazać przykłady form pasujących do danych uwarunkowań z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C18_K01
Potrafi twórczo kreować przestrzeń wykorzystując działanie kompozycji urbanistycznej i jej elementów.
2,0Student nie potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeni, uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną
3,0Student potrafi przekształcić przestrzeń uzyskując jednak spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną tylko w niewielkim stopniu.
3,5Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń uzyskując częściową spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną.
4,0Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną.
4,5Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń, uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną oraz wykazując dużą wrażliwość na istniejący potencjał terenu
5,0Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń, uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną oraz wykazując dużą wrażliwość na istniejący potencjał terenu oraz oryginalność myślenia.
AK_1A_C18_K11
Potrafi współpracować w ramach zespołu projektowego.
2,0Student nie uczestniczy w pracy zespołu.
3,0Student wykazuje głównie bierną postawę podczas pracy.
3,5Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu, ale tylko w niektórych etapach powstawania projektu.
4,0Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu.
4,5Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu, chętnie podejmuje dyskusje z członkami zespołu i prowadzącym prezentując swoje idee i koncepcje.
5,0Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu, chętnie podejmuje dyskusje z członkami zespołu i prowadzącym prezentując swoje idee i koncepcje, a nawet przejmując rolę lidera zespołu.

Literatura podstawowa

  1. Adamczewska-Wejchert H., Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa, 1995
  2. Alexiewicz G., Izbicki T. (red.), Współczesne tendencje w ksztaltowaniu terenow mieszkaniowych w świetle teorii i praktyki., Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1991
  3. Bohm A., Planowanie przestrzenne dla architektow krajobrazu. O czynniku kompozycji, Poitechnika Krakowska, Krakow, 2006
  4. Chmielewski J. M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  5. Czarnecki W., Planowanie miast i osiedli. T. I i II, Warszawa, 1972
  6. Pawłowska K. (red.), Architektura krajobrazu a planowanie przestrzenne. Podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2001
  7. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 kwietnia 2004 w sprawie waunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ch usytułowanie, 2011
  8. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1984

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Etapy i metodyka powstawania projektu.2
T-A-2Analiza stanu istniejącego terenu. Zajęcia terenowe.4
T-A-3Inwentaryzacja urbanistyczna terenu.7
T-A-4Przegląd międzysemestralny2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Koncepcja zagospodarowania terenu - układ komunikacji osiedla, rozplanowanie działek i zieleni publicznej7
T-P-2Przegląd międzysemestralny na ocenę2
T-P-3Projekt szczegółowy wbranego wnętrza urbanistycznego6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie w problematykę planowania przestrzennego. Ład przestrzenny jako cele planowania przestrzennego2
T-W-2Komponowanie zespołów mieszkaniowych - zagadnienie skali, budowy wnętrz urbanistycznych, kompozycji urbanistycznej.4
T-W-3Podstawowe zasady planowania, programowania i kształtowania terenów mieszkaniowych. Przepisy dotyczące wymaganych wymiarów i odległości w projektowaniu zespołów osiedlowych. Komunikacja w osiedlu. Rekreacja w osiedlu5
T-W-4Poszukiwania miasta idealnego - ewolucja zasad dla planowania miast i terenów mieszkaniowych (skala regionu, miasta i placu)4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obecność na zajęciach i praca nad projektem podczas zajeć.10
A-A-2Praca poza zajęciami nad przygotowaniem rysunków20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Obecność na zajęciach i praca nad projektem podczas zajeć.20
A-P-2Praca poza zajęciami nad wykonaniem rysunków i makiety projektowanego zespołu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach15
A-W-2Przygotowanie do kolokwium15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C18_W10Zna podstawowe zasady komponowania i projektowania (w tym wymiary i odległości wymagane w zagospodarowaniu terenów mieszkaniowych) prostych zespołów urbanistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W10posiada podstawową wiedze w zakresie urbanistyki i planowania przestrzennego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych w tym wymaganiami estetyczno-krajobrazowymi, funkcjonalno-programowymi i prawnymi.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami kompozycji urbanistycznej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie w problematykę planowania przestrzennego. Ład przestrzenny jako cele planowania przestrzennego
T-W-3Podstawowe zasady planowania, programowania i kształtowania terenów mieszkaniowych. Przepisy dotyczące wymaganych wymiarów i odległości w projektowaniu zespołów osiedlowych. Komunikacja w osiedlu. Rekreacja w osiedlu
T-W-2Komponowanie zespołów mieszkaniowych - zagadnienie skali, budowy wnętrz urbanistycznych, kompozycji urbanistycznej.
T-P-1Koncepcja zagospodarowania terenu - układ komunikacji osiedla, rozplanowanie działek i zieleni publicznej
T-P-3Projekt szczegółowy wbranego wnętrza urbanistycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład terenowy
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny. Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega poprawność i merytoryczna i zakres a także estetyka wykonanej pracy.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny (plansze projektowe i makieta). Ocenie podlega poprawność merytoryczna, zakres i estetyka wykonanej pracy oraz oryginalność koncepcji, jej wartość artystyczna oraz walory urbanistyczno-krajobrazowe przyjętych rozwiązań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wytłumaczyć większości podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych.
3,0Student poprawnie tłumaczy opisowo większość podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych.
3,5Student poprawnie tłumaczy opisowo i częściowo graficznie podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych.
4,0Student poprawnie tłumaczy (opisowo i graficznie) podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych.
4,5Student poprawnie tłumaczy (opisowo i graficznie) podstawe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji.
5,0Student poprawnie tłumaczy (opisowo i graficznie) podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakoscią.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C18_W11Wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i terenów mieszkaniowych oraz współczesne tendencje w ich kształtowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W11zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z dawnymi i współczesnymi koncepcjami planowania miast i osiedli
Treści programoweT-W-4Poszukiwania miasta idealnego - ewolucja zasad dla planowania miast i terenów mieszkaniowych (skala regionu, miasta i placu)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wskazać większości z podstawowych koncepcji dotyczących planowania miast i osiedli ani zidentyfikować ich ważniejszych cech.
3,0Student poprawnie wskazuje większość z podstawowych koncepcji dotyczących planowania miast i osiedli oraz identyfiuje ich ważniejsze cechy.
3,5Student poprawnie wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania.
4,0Student poprawnie wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania oraz potrafi porównać ich podstawowe cechy.
4,5Student poprawnie wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania a także potrafi je porównać ich jakość/efektywność.
5,0Student porawnie wskazuje i chrakteryzuje podstawowe tendencje dotyczące planowania miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania a także potrafi je porównać i samodzielnie wskazać pożądane kierunki dla poprawy ich jakości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C18_W13Zna podstawowe przepisy prawne i procedury stosowane w planowaniu przestrzennym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W13ma podstawową wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu architekta krajobrazu, w tym: przepisów prawnych, zasad sporządzania dokumentacji projektowej a w wykonawstwie podstawowych zasad bhp
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych w tym wymaganiami estetyczno-krajobrazowymi, funkcjonalno-programowymi i prawnymi.
Treści programoweT-W-3Podstawowe zasady planowania, programowania i kształtowania terenów mieszkaniowych. Przepisy dotyczące wymaganych wymiarów i odległości w projektowaniu zespołów osiedlowych. Komunikacja w osiedlu. Rekreacja w osiedlu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny. Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega poprawność i merytoryczna i zakres a także estetyka wykonanej pracy.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny (plansze projektowe i makieta). Ocenie podlega poprawność merytoryczna, zakres i estetyka wykonanej pracy oraz oryginalność koncepcji, jej wartość artystyczna oraz walory urbanistyczno-krajobrazowe przyjętych rozwiązań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i objaśnić większości podstawowych przepisów prawnych stosowanych w projektowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego.
3,0Student poprawnie wymienia i objaśnia opisowo większość podstawowych przepisów prawnych stosowanych w projektowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego.
3,5Student poprawnie wymienia i objaśnia (opisowo i częściowo graficznie) większość podstawowych przepsiów prawnych stosowanych w projektowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego.
4,0Student poprawnie wymienia i objaśnia (opisowo i graficznie) podstawowe przepisy prawne stosowane planowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego.
4,5Student poprawnie wymienia i objaśnia (opisowo i graficznie) podstawowe przepisy prawne stosowane w projektowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego oraz poprawnie dobiera wytyczne dla danej sytuacji.
5,0Student poprawnie wymienia i objaśnia (opisowo i graficznie) podstawowe przepisy prawne stosowane w projektowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego, poprawnie dobiera wytyczne dla danej sytuacji z jednoczesną dbałością o jakość uzyskanej przestrzeni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C18_U04Potrafi sporządzić plansze projektowe oraz makietę dla prezentacji opracowanej koncepcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U04wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania i prezentacji projektów
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności dotyczących przygotowania projektu niewielkiego zespołu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny (plansze projektowe i makieta). Ocenie podlega poprawność merytoryczna, zakres i estetyka wykonanej pracy oraz oryginalność koncepcji, jej wartość artystyczna oraz walory urbanistyczno-krajobrazowe przyjętych rozwiązań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzić podstawowych rysunków prezentujących koncepcję ani wykonać makiety urbanistycznej.
3,0Student prawidłowo sporządza podstawowe rysunki oraz wykonuje makietę urbanistyczną.
3,5Student prawidłowo i czytelnie sporządza podstawowe rysunki projektowe oraz prawidłowo wykonuje makietę urbanistyczną.
4,0Student prawidłowo sporządza podstawowe i uzupełniające (określone przez prowadzącego) rysunki projektowe i komponuje je na planszach oraz prawidłowo wykonuje makietę urbanistyczną.
4,5Student prawidłowo sporządza podstawowe i uzupełniające (określone przez prowadzącego) rysunki projektowe i komponuje je na planszach tworząc estetyczną całość oraz prawidłowo i estetycznie wykonuje makietę urbanistyczną.
5,0Student prawidłowo sporządza wymagane rysunki projektowe i uzupełniające (określone przez prowadzącego) oraz samodzielnie uzupełnia je o widoki uzupełniające prezentacje koncepcji, komponuje je na planszach tworząc estetyczną całość oraz prawidłowo i estetycznie wykonuje makietę urbanistyczną. Przygotowany materiał cechuje orygialność i duża wartość artystyczna.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C18_U06Potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny z zastosowaniem zasad kompozycji urbanistycznej oraz planowania i programowania terenów mieszkaniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U06stosuje podstawowe zasady projektowania przestrzeni o różnej funkcji z zastosowaniem odpowiednich materiałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych w tym wymaganiami estetyczno-krajobrazowymi, funkcjonalno-programowymi i prawnymi.
C-4Ukształtowanie umiejętności dotyczących przygotowania projektu niewielkiego zespołu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami kompozycji urbanistycznej.
Treści programoweT-W-3Podstawowe zasady planowania, programowania i kształtowania terenów mieszkaniowych. Przepisy dotyczące wymaganych wymiarów i odległości w projektowaniu zespołów osiedlowych. Komunikacja w osiedlu. Rekreacja w osiedlu
T-W-2Komponowanie zespołów mieszkaniowych - zagadnienie skali, budowy wnętrz urbanistycznych, kompozycji urbanistycznej.
T-P-1Koncepcja zagospodarowania terenu - układ komunikacji osiedla, rozplanowanie działek i zieleni publicznej
T-P-3Projekt szczegółowy wbranego wnętrza urbanistycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład terenowy
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny. Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega poprawność i merytoryczna i zakres a także estetyka wykonanej pracy.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny (plansze projektowe i makieta). Ocenie podlega poprawność merytoryczna, zakres i estetyka wykonanej pracy oraz oryginalność koncepcji, jej wartość artystyczna oraz walory urbanistyczno-krajobrazowe przyjętych rozwiązań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować niewielkiego zespołu urbanistycznego, a przyjęte rozwiązania cechuje niezrozumienie zasad kompozycji urb. i brak zastosowania podstawowych przepisów i wymogów.
3,0Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, ale pojawiają się drobne błędy w przyjętych rozwiązaniach.
3,5Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań.
4,0Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań oraz walory urbanistyczno-krajobrazowe.
4,5Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań oraz duże walory urbanistyczno-krajobrazowe.
5,0Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań, duże walory urbanistyczno-krajobrazowe oraz oryginalność koncepcji i duża wartość artystyczna.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C18_U09Potrafi przeanalizować uwarunkowania sytuacyjne stosując standardowe dla planowania niewielkiego zespołu urbanistycznego analizy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U09analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w obszarze architektury krajobrazów
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności dotyczących przygotowania projektu niewielkiego zespołu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny. Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega poprawność i merytoryczna i zakres a także estetyka wykonanej pracy.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny (plansze projektowe i makieta). Ocenie podlega poprawność merytoryczna, zakres i estetyka wykonanej pracy oraz oryginalność koncepcji, jej wartość artystyczna oraz walory urbanistyczno-krajobrazowe przyjętych rozwiązań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać analizy stanu istniejącego terenu oraz sporządzić inwentaryzacji urbanistycznej/ lub błędy w przygotowanym opracowaniu znacząco wpływają na jego wartość merytoryczną.
3,0Student przeprowadza analizę stanu istniejącego terenu i sporządza inwentaryzację urbanistyczną w której pojawiają się drobne błędy.
3,5Student prawidłowo przeprowadza analizę stanu istniejącego terenu i poprawnie sporządza inwentaryzację urbanistyczną.
4,0Student prawidłowo przeprowadza analizę stanu istniejącego i poprawnie sporządza inwentaryzację urbanistyczną oraz potrafi zdefiniować formy pasujące do danych uwarunkowań.
4,5Student prawidłowo przeprowadza przeprowadza analizę stanu istniejącego, poprawnie sporządza inwentaryzację urbanistyczną oraz potrafi zdefiniować i wskazać przykłady form pasujących do danych uwarunkowań.
5,0Student prawidłowo przeprowadza analizę stanu istniejącego, poprawnie sporządza inwenaryzację urbanistyczną, potrafi zdefiniować i wsakazać przykłady form pasujących do danych uwarunkowań z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C18_K01Potrafi twórczo kreować przestrzeń wykorzystując działanie kompozycji urbanistycznej i jej elementów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami kompozycji urbanistycznej.
Treści programoweT-W-2Komponowanie zespołów mieszkaniowych - zagadnienie skali, budowy wnętrz urbanistycznych, kompozycji urbanistycznej.
T-P-3Projekt szczegółowy wbranego wnętrza urbanistycznego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny. Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega poprawność i merytoryczna i zakres a także estetyka wykonanej pracy.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny (plansze projektowe i makieta). Ocenie podlega poprawność merytoryczna, zakres i estetyka wykonanej pracy oraz oryginalność koncepcji, jej wartość artystyczna oraz walory urbanistyczno-krajobrazowe przyjętych rozwiązań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeni, uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną
3,0Student potrafi przekształcić przestrzeń uzyskując jednak spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną tylko w niewielkim stopniu.
3,5Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń uzyskując częściową spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną.
4,0Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną.
4,5Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń, uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną oraz wykazując dużą wrażliwość na istniejący potencjał terenu
5,0Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń, uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną oraz wykazując dużą wrażliwość na istniejący potencjał terenu oraz oryginalność myślenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C18_K11Potrafi współpracować w ramach zespołu projektowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K11jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności dotyczących przygotowania projektu niewielkiego zespołu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny. Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega poprawność i merytoryczna i zakres a także estetyka wykonanej pracy.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny (plansze projektowe i makieta). Ocenie podlega poprawność merytoryczna, zakres i estetyka wykonanej pracy oraz oryginalność koncepcji, jej wartość artystyczna oraz walory urbanistyczno-krajobrazowe przyjętych rozwiązań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w pracy zespołu.
3,0Student wykazuje głównie bierną postawę podczas pracy.
3,5Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu, ale tylko w niektórych etapach powstawania projektu.
4,0Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu.
4,5Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu, chętnie podejmuje dyskusje z członkami zespołu i prowadzącym prezentując swoje idee i koncepcje.
5,0Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu, chętnie podejmuje dyskusje z członkami zespołu i prowadzącym prezentując swoje idee i koncepcje, a nawet przejmując rolę lidera zespołu.