Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Współczesne ogrody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Współczesne ogrody | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przybliżenie studentowi różnorodnych idei, trendów projektowych, koncepcji i rozwiązań stosowanych we współczesnym projektowaniu terenów zieleni, zaprezentowanych na przykładzie wybranych projektów i realizacji. |
C-2 | Zapoznanie studenta z najnowszymi, ważniejszymi światowymi realizacjami i projektami obiektów zieleni, założonymi w przestrzeni prywatnej i publicznej oraz przybliżenie twórczości wybranych wybitnych współczesnych architektów krajobrazu. |
C-3 | Dostarczenie studentowi szeregu nowych inspiracji do pracy projektowej oraz zachęcenie do śmielszego sięgania po oryginalne rozwiązania i środki artystyczne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Współczesne kierunki i tendencje w projektowaniu terenów zieleni. | 1 |
T-W-2 | Pojęcia: ogród współczesny, nowoczesny, modernistyczny, postmodernistyczny, neomodernistyczny, land art, high-tech i inne. | 1 |
T-W-3 | Historyczne kanony w sztuce ogrodowej i architekturze a współczesne stylizacje, inspiracje i zapożyczenia. | 1 |
T-W-4 | Współczesne ogrody w przestrzeni prywatnej - ogrody miejskie, podmiejskie, wiejskie. | 1 |
T-W-5 | Współczesna zieleń w przestrzeni publicznej - parki, zieleńce, place miejskie, zieleń szlaków komunikacyjnych, zieleń osiedlowa. | 2 |
T-W-6 | Ogrody na dachach. | 1 |
T-W-7 | Ogrody wertykalne. | 1 |
T-W-8 | Zieleń towarzysząca obiektom użyteczności publicznej (szkoły, urzędy, szpitale, obiekty sakralne itd.). | 1 |
T-W-9 | Parki i ogrody kommemoratywne. | 1 |
T-W-10 | Zieleń towarzysząca obiektom usługowym, handlowym. | 1 |
T-W-11 | Zieleń towarzysząca obiektom wypoczynkowym, uzdrowiskowym, sportowym. | 1 |
T-W-12 | Ogrody specjalne: sensoryczne, dla osób niepełnosprawnych, edukacyjne, ogrody ekspozycyjne, parki tematyczne. | 1 |
T-W-13 | Zieleń obszarów postindustrialnych, postkomunikacyjnych, zieleń na terenach zdegradowanych - współczesne projekty i realizacje. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | obowiązkowe uczestnictwo w wykładach, udział w dyskusjach dydaktyczych | 15 |
A-W-2 | przygotowywanie się do wykładów i zaliczenia, przygotowanie prezentacji | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Metody praktyczne: pokazy - prezentacje multimedialne |
M-3 | Metody problemowe: wykład konwersatoryjny |
M-4 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Metody praktycze: ćwiczenie przedmiotowe - przygotowanie prezentacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja i ocena aktywności na zajęciach i udziału w dyskusjach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji na wybrany temat związany z tematem wykładu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O06.2_W01 Student zna różnorodne nowoczesne trendy projektowe, nowe idee, koncepcje i rozwiązania stosowane we współczesnym projektowaniu terenów zieleni. Potrafi wymienić i scharakteryzować przykłady współczesnych założeń ogrodowych różnego rodzaju i charakteru. Zna twórczość wybranych wiodących współczesnych architektów krajobrazu. | AK_1A_W07, AK_1A_W11 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-13, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
AK_1A_O06.2_W02 Student zna przykłady oryginalnego użycia i różne możliwości zastosowania tradycyjnych oraz nowoczesnych materiałów, urządzeń i technologii we współczesnej architekturze krajobrazu. | AK_1A_W04, AK_1A_W07 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-13, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O06.2_U01 Potrafi przeprowadzić analizę i ocenę kompozycji współczesnego założenia ogrodowego a także omówić funkcje, zastosowane formy i komponenty oraz inspiracje i idee wykorzystane przy tworzeniu jego projektu. | AK_1A_U03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-13, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
AK_1A_O06.2_U02 Potrafi przeanalizować i scharakteryzować układ kompozycyjny współczesnego założenia ogrodowego, posługując się właściwą dla kierunku studiów terminologią i pojęciami. | AK_1A_U16 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-13, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O06.2_K01 Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. Ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. | AK_1A_K04, AK_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-13, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1, S-3 |
AK_1A_O06.2_K02 Wykorzystuje wiedzę na temat procesu kształtowana się sztuki ogrodowej oraz znajomość kierunków i tendencji panujących współcześnie w architekturze krajobrazu a także poznanych nowych realizacji i koncepcji do budowania własnej postawy twórczej. | AK_1A_K06, AK_1A_K09 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-13, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O06.2_W01 Student zna różnorodne nowoczesne trendy projektowe, nowe idee, koncepcje i rozwiązania stosowane we współczesnym projektowaniu terenów zieleni. Potrafi wymienić i scharakteryzować przykłady współczesnych założeń ogrodowych różnego rodzaju i charakteru. Zna twórczość wybranych wiodących współczesnych architektów krajobrazu. | 2,0 | Student nie zna nowoczesnych trendów projektowych, nowych idei, koncepcji i rozwiązań stosowanych we współczesnym projektowaniu terenów zieleni. Nie potrafi wymienić i scharakteryzować przykładowych współczesnych założeń ogrodowych różnego rodzaju i charakteru. Nie zna twórczość wybranych wiodących współczesnych architektów krajobrazu. |
3,0 | Student zna w niewielkim stopniu różnorodne nowoczesne trendy projektowe, nowe idee, koncepcje i rozwiązania stosowane we współczesnym projektowaniu terenów zieleni. Potrafi wymienić i scharakteryzować nieliczne przykłady współczesnych założeń ogrodowych różnego rodzaju i charakteru. Słabo zna twórczość wybranych wiodących współczesnych architektów krajobrazu. | |
3,5 | Student zna w stopniu dostatecznym różnorodne nowoczesne trendy projektowe, nowe idee, koncepcje i rozwiązania stosowane we współczesnym projektowaniu terenów zieleni. Potrafi wymienić i scharakteryzować ograniczoną liczbę przykładów współczesnych założeń ogrodowych różnego rodzaju i charakteru. Słabo zna twórczość wybranych wiodących współczesnych architektów krajobrazu. | |
4,0 | Student w miarę dobrze zna różnorodne nowoczesne trendy projektowe, nowe idee, koncepcje i rozwiązania stosowane we współczesnym projektowaniu terenów zieleni. Potrafi wymienić i sprawnie scharakteryzować większą liczbę przykładów współczesnych założeń ogrodowych różnego rodzaju i charakteru. Dość dobrze zna twórczość wybranych wiodących współczesnych architektów krajobrazu. | |
4,5 | Student dobrze zna różnorodne nowoczesne trendy projektowe, nowe idee, koncepcje i rozwiązania stosowane we współczesnym projektowaniu terenów zieleni. Potrafi wymienić i sprawnie scharakteryzować większą liczbę przykładów współczesnych założeń ogrodowych różnego rodzaju i charakteru. Stosunkowo dobrze zna twórczość wybranych wiodących współczesnych architektów krajobrazu. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna różnorodne nowoczesne trendy projektowe, nowe idee, koncepcje i rozwiązania stosowane we współczesnym projektowaniu terenów zieleni. Potrafi wymienić i sprawnie scharakteryzować liczne przykładów współczesnych założeń ogrodowych różnego rodzaju i charakteru. Dobrze zna twórczość wybranych wiodących współczesnych architektów krajobrazu. | |
AK_1A_O06.2_W02 Student zna przykłady oryginalnego użycia i różne możliwości zastosowania tradycyjnych oraz nowoczesnych materiałów, urządzeń i technologii we współczesnej architekturze krajobrazu. | 2,0 | Student nie zna przykładów oryginalnego użycia i różnych możliwości zastosowania tradycyjnych oraz nowoczesnych materiałów, urządzeń i technologii wykorzystywanych we współczesnej architekturze krajobrazu. |
3,0 | Student zna nieliczne przykłady oryginalnego użycia i różnych możliwości zastosowania tradycyjnych oraz nowoczesnych materiałów, urządzeń i technologii wykorzystywanych we współczesnej architekturze krajobrazu. | |
3,5 | Student w miarę dobrze zna przykłady oryginalnego użycia i różnych możliwości zastosowania tradycyjnych oraz nowoczesnych materiałów, urządzeń i technologii wykorzystywanych we współczesnej architekturze krajobrazu. | |
4,0 | Student dobrze zna przykłady oryginalnego użycia i różnych możliwości zastosowania tradycyjnych oraz nowoczesnych materiałów, urządzeń i technologii wykorzystywanych we współczesnej architekturze krajobrazu. | |
4,5 | Student dobrze zna rozmaite przykłady oryginalnego użycia i różnych możliwości zastosowania tradycyjnych oraz nowoczesnych materiałów, urządzeń i technologii wykorzystywanych we współczesnej architekturze krajobrazu. | |
5,0 | Student z łatwością wymienia rozmaite przykłady oryginalnego użycia i różnych możliwości zastosowania tradycyjnych oraz nowoczesnych materiałów, urządzeń i technologii wykorzystywanych we współczesnej architekturze krajobrazu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O06.2_U01 Potrafi przeprowadzić analizę i ocenę kompozycji współczesnego założenia ogrodowego a także omówić funkcje, zastosowane formy i komponenty oraz inspiracje i idee wykorzystane przy tworzeniu jego projektu. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić analizy i ocenić kompozycji współczesnego założenia ogrodowego. Nie potrafi omówić funkcji, zastosowanych form i komponentów oraz inspiracji i idee wykorzystanych przy tworzeniu projektu współczesnego założenia ogrodowego. |
3,0 | Student dość słabo przeprowadza analizę i ocenę kompozycji współczesnego założenia ogrodowego. Nieumiejętnie charakteryzuje i omawia funkcje, zastosowane formy i komponenty oraz inspiracje i idee wykorzystane przy tworzeniu jego projektu. | |
3,5 | Student w miarę sprawnie przeprowadza analizę i ocenę kompozycji współczesnego założenia ogrodowego. W miarę sprawnie charakteryzuje i omawia funkcje, zastosowane formy i komponenty oraz inspiracje i idee wykorzystane przy tworzeniu jego projektu. | |
4,0 | Student sprawnie przeprowadza analizę i ocenę kompozycji współczesnego założenia ogrodowego. Dość sprawnie charakteryzuje i omawia funkcje, zastosowane formy i komponenty oraz inspiracje i idee wykorzystane przy tworzeniu jego projektu. | |
4,5 | Student umiejętnie przeprowadza analizę i ocenę kompozycji współczesnego założenia ogrodowego. Sprawnie charakteryzuje i omawia funkcje, zastosowane formy i komponenty oraz inspiracje i idee wykorzystane przy tworzeniu jego projektu. | |
5,0 | Student z łatwością przeprowadza analizę i ocenę kompozycji współczesnego założenia ogrodowego. Umiejętnie charakteryzuje i omawia funkcje, zastosowane formy i komponenty oraz inspiracje i idee wykorzystane przy tworzeniu jego projektu. | |
AK_1A_O06.2_U02 Potrafi przeanalizować i scharakteryzować układ kompozycyjny współczesnego założenia ogrodowego, posługując się właściwą dla kierunku studiów terminologią i pojęciami. | 2,0 | Student nie potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić analizy i scharakteryzować układu kompozycyjnego współczesnego założenia ogrodowego. Nie posługuje się właściwą dla kierunku studiów terminologią i pojęciami. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym przeanalizować i scharakteryzować układ kompozycyjny współczesnego założenia ogrodowego. Dość słabo posługuje się właściwą dla kierunku studiów terminologią i pojęciami. | |
3,5 | Student potrafi dobrze przeanalizować i scharakteryzować układ kompozycyjny współczesnego założenia ogrodowego. W miarę dobrze posługuje się właściwą dla kierunku studiów terminologią i pojęciami. | |
4,0 | Student potrafi dobrze przeanalizować i scharakteryzować układ kompozycyjny współczesnego założenia ogrodowego. Dostrzega inspiracje, zapożyczenia, idee mające wpływ na kształt założenia. Dobrze posługuje się właściwą dla kierunku studiów terminologią i pojęciami. | |
4,5 | Student potrafi dobrze przeanalizować i scharakteryzować układ kompozycyjny współczesnego założenia ogrodowego. Dostrzega inspiracje, zapożyczenia, idee mające wpływ na kształt założenia. Interpretuje i ocenia efekty oraz rezultaty. Swobodnie posługuje się właściwą dla kierunku studiów terminologią i pojęciami. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze przeanalizować i scharakteryzować układ kompozycyjny współczesnego założenia ogrodowego. Dostrzega inspiracje, zapożyczenia, idee mające wpływ na kształt założenia. Interpretuje i ocenia rezultaty oraz wartość artystyczną, kulturową i użytkową dzieła. Swobodnie posługuje się właściwą dla kierunku studiów terminologią i pojęciami. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O06.2_K01 Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. Ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. | 2,0 | Student nie postrzega architektury krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. Nie ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. |
3,0 | Student postrzega w ograniczonym zakresie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. Ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. | |
3,5 | Student dostatecznie dobrze postrzega architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. Ma dostateczną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. | |
4,0 | Student dobrze postrzega architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. Ma dobrą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. | |
4,5 | Student w pełni postrzega architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. Ma dobrą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. | |
5,0 | Student w pełni rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. Ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. | |
AK_1A_O06.2_K02 Wykorzystuje wiedzę na temat procesu kształtowana się sztuki ogrodowej oraz znajomość kierunków i tendencji panujących współcześnie w architekturze krajobrazu a także poznanych nowych realizacji i koncepcji do budowania własnej postawy twórczej. | 2,0 | Student nie wykorzystuje wiedzy na temat procesu kształtowana się sztuki ogrodowej oraz znajomość kierunków i tendencji panujących współcześnie w architekturze krajobrazu a także poznanych nowych realizacji i koncepcji do budowania własnej postawy twórczej. |
3,0 | Student w niewielkim stopniu wykorzystuje wiedzę na temat procesu kształtowana się sztuki ogrodowej oraz znajomość kierunków i tendencji panujących współcześnie w architekturze krajobrazu a także poznane nowe realizacje i koncepcje do budowania własnej postawy twórczej. | |
3,5 | Student w dostatecznym stopniu wykorzystuje wiedzę na temat procesu kształtowana się sztuki ogrodowej oraz znajomość kierunków i tendencji panujących współcześnie w architekturze krajobrazu a także poznane nowe realizacje i koncepcje do budowania własnej postawy twórczej. | |
4,0 | Student w miarę sprawnie wykorzystuje wiedzę na temat procesu kształtowana się sztuki ogrodowej oraz znajomość kierunków i tendencji panujących współcześnie w architekturze krajobrazu a także poznane nowe realizacje i koncepcje do budowania własnej postawy twórczej. | |
4,5 | Student sprawnie wykorzystuje wiedzę na temat procesu kształtowana się sztuki ogrodowej oraz znajomość kierunków i tendencji panujących współcześnie w architekturze krajobrazu a także poznane nowe realizacje i koncepcje do budowania własnej postawy twórczej. | |
5,0 | Student bardzo sprawnie wykorzystuje wiedzę na temat procesu kształtowana się sztuki ogrodowej oraz znajomość kierunków i tendencji panujących współcześnie w architekturze krajobrazu a także poznane nowe realizacje i koncepcje do budowania własnej postawy twórczej. |
Literatura podstawowa
- Vidiella Alex Sanchez, Atlas współczesnej architektury krajobrazu, Taschen, 2009
- Wines James, Zielona Architektura, Taschen, 2008
- Drapella-Hermansdorfer Alina (red.), Kształtowanie krajobrazu: idee, strategie, realizacje. Część I. Saksonia, Brandenburgia, Berlin, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2004
- Drapella-Hermansdorfer Alina (red.), Kształtowanie krajobrazu: idee, strategie, realizacje. Część II. Londyn i okolice., Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2005
Literatura dodatkowa
- 1000 x Landscape architecture, Braun Publishing, 2009
- Richardson Tim, Futurescapes: Designers for Tomorrow's Outdoor Spaces, TMC, 2011
- The Contemporary Garden, Phaidon, 2009
- Haike Falkenberg, Garden Design, teNeues, 2008
- Sarah Gaventa, New Public Spaces, Octopus Publishing Group, 2006
- Gehl J., Gemzoe L., Rogers, New City Spaces, Danish Architectural Press, 2008
- strony i portale interentowe w j.polskim i obcym