Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny ozdobne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student posiada podstawowe wiadomości z botaniki, systematyki oraz uprawy roślin |
W-2 | student potrafi wykonać prosty projekt w skali |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | uzyskanie podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, poznanie metody ich uprawy i pielęgnacji |
C-2 | poznanie podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych w obiektach architektury krajobrazu |
C-3 | opanowanie umiejętności posługiwania się katalogami oraz ofertami producentów roślin przy doborze gatunków i odmian do projektowanych obiektów |
C-4 | opanowanie umiejętności doboru roślin ozdobnych do terenów zieleni o różnych warunkach siedliskowych oraz przeznaczeniu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Byliny letnie i jesienne - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie | 4 |
T-A-2 | Rośliny jednoroczne i dwuletnie - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie. | 6 |
T-A-3 | Paprocie gruntowe do terenów zieleni | 2 |
T-A-4 | Rośliny balkonowe i pojemnikowe - przegląd gatunków, ich wymagania i uprawa. | 3 |
15 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rośliny cebulowe zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie | 3 |
T-A-2 | Rośliny bulwiaste zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie | 3 |
T-A-3 | Rośliny cebulowe i bulwiaste nie zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie | 3 |
T-A-4 | Byliny wiosenne; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie | 3 |
T-A-5 | Byliny wczesnego lata; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | wykonywanie projektów kwietników i rabat oraz aranżacja tarasu wraz z odpowiednim doborem gatunków i odmian roślin ozdobnych | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kwietnik - rodzaje kwietników, rośliny stosowane na kwietniki. | 4 |
T-W-2 | Zakładanie i pielęgnacja kwietnika | 4 |
T-W-3 | Rabata - typy rabat, rośliny stosowane na rabaty | 4 |
T-W-4 | Zakładanie i pielęgnacja rabaty | 4 |
T-W-5 | Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych typach ogrodów; łąka kwietna, ogród skalny, ogród wodny, ogród na dachu | 8 |
T-W-6 | Rośliny zielne na tereny przyuliczne | 3 |
T-W-7 | Rośliny balkonowe i pojemnikowe | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa, systematyka i nazewnictwo roślin ozdobnych | 3 |
T-W-2 | Kryteria doboru roślin - cechy plastyczne, wymagania | 3 |
T-W-3 | Pochodzenie roślin; strefy geograficzno-roślinne, państwa roślinne | 4 |
T-W-4 | Podział roslin ozdobnych, ich charakterystyka i zastosowanie; rośliny cebulowe i bulwiaste, rośliny sezonowe, byliny | 8 |
T-W-5 | Wymagania uprawowe oraz pielęgnacja roślin ozdobnych | 4 |
T-W-6 | Metody rozmnażania roślin ozdobnych | 3 |
T-W-7 | Rośliny do dekoracji wnętrz | 3 |
T-W-8 | Materiały i techniki stosowane do uprawy roślin ozdobnych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | poznawanie roślin na poletkach dydaktycznych | 15 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 15 |
45 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 8 |
A-A-3 | poznawanie roślin na poletkach dydaktycznych | 8 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-A-5 | uczestniczenie w konsultacjach | 6 |
45 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | studiowanie dostępnej literatury, w tym katalogów roslin, ofert producentów roślin i in. | 15 |
A-L-3 | wykonanie prac zaliczeniowych | 10 |
A-L-4 | konsultacje | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 30 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie treści wykładów | 10 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie treści wykładów | 4 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-5 | uczestniczenie w konsultacjach | 2 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe - wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-4 | Metody praktyczne - pokazy, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne, projekty |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium sprawdzające okresowe osiągnięcia studentów |
S-2 | Ocena podsumowująca: projekt podsumowujący zdobyte umiejętności i wiedzę |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujace zdobytą wiedzę z wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C15_W01 student posiada wiedzę na temat budowy, systematyki oraz wymagań roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem | AK_1A_W08, AK_1A_W09, AK_1A_W12 | — | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-4 |
AK_1A_C15_W02 student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna podstawowe urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna zasady inwentaryzacji. | AK_1A_W17, AK_1A_W21, AK_1A_W22 | — | — | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-4 |
AK_1A_C15_W03 student zna zasady tworzenia obiektów architektury krajobrazu, zna zasady doboru roślin, potrafi sporzadzić prostą dokumentację dotyczącą projektowanego obiektu. | AK_1A_W09, AK_1A_W13 | — | — | C-4, C-3, C-1 | T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C15_U01 student potrafi praktycznie określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w wybranych obiektach architektury krajobrazu | AK_1A_U10, AK_1A_U12, AK_1A_U13, AK_1A_U20 | — | — | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
AK_1A_C15_U02 student potrafi uzyskać podstawowe dane o opracowywanym terenie oraz istniejącej szacie roślinnej | AK_1A_U11, AK_1A_U15 | — | — | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C15_K01 student ma świadomość samodokształcania w zakresie roślin ozdobnych | AK_1A_K12 | — | — | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C15_W01 student posiada wiedzę na temat budowy, systematyki oraz wymagań roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem | 2,0 | student nie posiada podstawowej wiedzy na temat budowy, systematyki i wymagań roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem |
3,0 | student posiada niewielką wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania jedynie kilku wybranych gatunków roślin ozdobnych | |
3,5 | student posiada przeciętną wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania jedynie kilku wybranych gatunków roślin ozdobnych | |
4,0 | student posiada przeciętną wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania grupy najbardziej znanych gatunków roślin ozdobnych | |
4,5 | student posiada dużą wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania wielu podstawowych i mniej rozpowszechnionych gatunków roślin ozdobnych | |
5,0 | student posiada dużą wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania wielu podstawowych i mniej rozpowszechnionych gatunków roślin ozdobnych, potrafi tworzyć zestawienia roślinne na różne stanowiska | |
AK_1A_C15_W02 student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna podstawowe urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna zasady inwentaryzacji. | 2,0 | student nie posiada wiedzy z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, nie zna podstawowych urządzeń stosowanych w uprawie i pielęgnacji roślin, nie zna zasad inwentaryzacji |
3,0 | student posiada znikomą wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, potrafi wymienić podstawowe urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin bez znajomości zasady ich działania, zna niektóre zasady inwentaryzacji | |
3,5 | student posiada podstawową wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, potrafi wymienić najważniejsze urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna przeznaczenie i zasady działania kilku z nich działania, zna niektóre zasady inwentaryzacji | |
4,0 | student posiada podstawową wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, potrafi wymienić najważniejsze urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna przeznaczenie ich zasady działania, zna najważniejsze zasady inwentaryzacji | |
4,5 | student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna zasady działania urządzeń stosowanych w uprawie i pielęgnacji roślin, zna zasady inwentaryzacji | |
5,0 | student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna zasady działania urządzeń stosowanych w uprawie i pielęgnacji roślin oraz ich praktyczne zastosowanie, zna zasady inwentaryzacji, rozpoznaje podstawowe gatunki w terenie | |
AK_1A_C15_W03 student zna zasady tworzenia obiektów architektury krajobrazu, zna zasady doboru roślin, potrafi sporzadzić prostą dokumentację dotyczącą projektowanego obiektu. | 2,0 | student nie zna zasad tworzenia obiektów architektury krajobrazu ani zasad doboru roślin do tych obiektów, nie potrafi sporządzić prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu |
3,0 | student zna kilka podstawowych zasad tworzenia wybranych obiektów architektury krajobrazu, definiuje podstawowe zasady doboru roślin, zna zasady sporządzania prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu | |
3,5 | student zna większość podstawowych zasad tworzenia wybranych obiektów architektury krajobrazu, definiuje zasady doboru roślin, zna zasady sporządzania prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu | |
4,0 | student zna zasady tworzenia wybranych obiektów architektury krajobrazu, definiuje zasady doboru roślin, zna zasady sporządzania prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu | |
4,5 | student zna zasady tworzenia wybranych obiektów architektury krajobrazu, definiuje i objaśnia zasady doboru roślin do terenów o różnym przeznaczeniu, zna zasady sporządzania prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu | |
5,0 | student zna i objaśnia zasady tworzenia wybranych obiektów architektury krajobrazu, definiuje i objaśnia zasady doboru roślin do terenów o różnym przeznaczeniu, proponuje alternatywne rozwiązania, zna zasady sporządzania prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C15_U01 student potrafi praktycznie określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w wybranych obiektach architektury krajobrazu | 2,0 | nie potrafi określić potrzeb i wytycznych w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu |
3,0 | potrafi określić niektóre potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu | |
3,5 | potrafi określić większość potrzeb i wytycznych w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu | |
4,0 | potrafi określić i omówić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu | |
4,5 | potrafi określić i omówić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu, uzasadnia swoje wybory | |
5,0 | potrafi określić i omówić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu, uzasadnia swoje wybory, stosuje alternatywne rozwiązania | |
AK_1A_C15_U02 student potrafi uzyskać podstawowe dane o opracowywanym terenie oraz istniejącej szacie roślinnej | 2,0 | student nie potrafi uzyskać podstawowych danych o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej |
3,0 | student potrafi uzyskać kilka z podstawowych danych o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej | |
3,5 | student potrafi uzyskać większość z podstawowych danych o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej | |
4,0 | student potrafi uzyskać podstawowe dane o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej | |
4,5 | student potrafi uzyskać podstawowe dane o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej, a uzyskane informacje wykorzystać przy doborze roślin | |
5,0 | student potrafi uzyskać podstawowe dane o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej, a uzyskane informacje wykorzystać przy doborze roślin, potrafi dyskutować oraz proponować dodatkowe rozwiązania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C15_K01 student ma świadomość samodokształcania w zakresie roślin ozdobnych | 2,0 | student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie roślin ozdobnych |
3,0 | student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie roślin ozdobnych | |
3,5 | student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie roślin ozdobnych wykorzystując proponowane na zajęciach metody poznawcze | |
4,0 | student ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie roślin ozdobnych korzystając z różnorodnych żródeł | |
4,5 | samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie roślin ozdobnych, korzystając z różnorodnych materiałów, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii | |
5,0 | student jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu roślin ozdobnych, ma potrzebę samodoskonalenia się i jest kreatywny w szukaniu informacji związanych z roślinami ozdobnymi, jest wrażliwy na problemy społeczne |
Literatura podstawowa
- H. Chmiel (red.), Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
- J. Krause, A. Lisiecka, S. Szczepaniak, Ozdobne rośliny jednoroczne i dwuletnie. Uprawa w gruncie, AR Poznań, Poznań, 2004, I
- J. Marcinkowski, Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002
- J. Krause, Kwitnące cebule, Krajowa Rada PZD, Warszawa, 1992
- M. Raducka-Mynett, Kwietniki sezonowe, PWRiL, Warszawa, 1980
- J. Tonecki, A.J. Łukaszewska, Rozmnażanie roślin ozdobnych, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- K. Jacobi, Kwitnące rośliny cebulowe i bulwiaste, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1999
- A. Łukasiewicz, Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003
- M. Czekalski, Rośliny ozdobne do dekoracji wnętrz, Wydawnictwo AR Poznań, Poznań, 1996
- Z. Podbielkowski, Fitogeografia części swiata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995, cz. I i II
- J. Rak, Balkonowe rośliny ozdobne, Multico, Warszawa, 2003