Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Metody regulacji wzrostu drzew:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody regulacji wzrostu drzew | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu sadownictwa i botaniki roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji wzrostu drzew. |
C-2 | Przekazanie wiedzy z zakresu metod rozmnażania roślin sadowniczych. |
C-3 | Przekazanie wiedzy na temat stosowanych podkładek. |
C-4 | Przekazanie wiedzy na temat zależności pomiędzy podkładką a wielkością rośliny. |
C-5 | Przekazanie wiedzy dotyczącej jakości materiału szkółkarskiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną i generatywną- sposoby, terminy i cele. | 2 |
T-A-2 | Sposoby ograniczania wzrostu drzew (fizologiczne i chemiczne) | 2 |
T-A-3 | Formowanie drzew- cięcie i przyginanie pędów. | 2 |
T-A-4 | Zastosowanie roślin sadowniczych w zadrzewianiu terenów zieleni (parki, ogrody działki, itp.) | 2 |
T-A-5 | Wymagania siedliskowe związane ze stosowanymi metodami regulacji wzrostu drzew. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Róznica między rozmnażaniem wegetatywnym a generatywnym- wpływ na wielkość roślin. | 3 |
T-W-2 | Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych i wegetatywnych-znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. | 6 |
T-W-3 | Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie. | 4 |
T-W-4 | Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną. | 4 |
T-W-5 | Wpływ podkładki i sposobu uszlachetniania na wielkość drzew. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | konsultacje | 5 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 15 |
A-W-3 | konsultacje | 15 |
A-W-4 | studiowanie fachowej literatury | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Samodzielna lub zespołowa praca – wykonanie okulizacji i szczepienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-3 | Ocena formująca: dyskusja |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O03.3_W01 Posiada wiedzę na temat możliwości regulacji wzrostu drzew za pomocą podkładek | AK_1A_W12, AK_1A_W17, AK_1A_W21 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-5, T-W-1, T-A-3, T-A-5, T-A-2 | M-1 | S-1 |
AK_1A_O03.3_W02 Ma wiedzę na temat rozmnażania roślin sadowniczych. | AK_1A_W21 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-4, T-A-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O03.3_U01 Wykorzystuje umiejętnie znajomość doboru drzew. | AK_1A_U12, AK_1A_U13 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-2 | M-1 | S-2 |
AK_1A_O03.3_U02 Wykorzystuje znajomość metod rozmnażania roślin w praktyce. | AK_1A_U13 | — | — | C-2, C-4 | T-W-1, T-W-4, T-A-1 | M-2 | S-1 |
AK_1A_O03.3_U03 Umie ograniczyć wzrost drzew. | AK_1A_U13 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O03.3_K01 Świadomie ocenia metody regulacji wzrostu drzew dla poszczególnych grup roślin. | AK_1A_K09 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-4, T-A-1 | M-1 | S-1 |
AK_1A_O03.3_K02 Jest zorientowany w aktualnych normach branżowych. | AK_1A_K12 | — | — | C-5 | T-A-5, T-A-4 | M-2 | S-3 |
AK_1A_O03.3_K03 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | AK_1A_K12 | — | — | C-5 | T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O03.3_W01 Posiada wiedzę na temat możliwości regulacji wzrostu drzew za pomocą podkładek | 2,0 | |
3,0 | student opanował wiedzę na poziomie podstawowym na temat regulacji wzrostu drzew | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AK_1A_O03.3_W02 Ma wiedzę na temat rozmnażania roślin sadowniczych. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym jest w stanie wymienić metody rozmnażania roślin sadowniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O03.3_U01 Wykorzystuje umiejętnie znajomość doboru drzew. | 2,0 | |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym umiejętność doboru drzew | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AK_1A_O03.3_U02 Wykorzystuje znajomość metod rozmnażania roślin w praktyce. | 2,0 | |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym umiejętność rozmnażania roślin w praktyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AK_1A_O03.3_U03 Umie ograniczyć wzrost drzew. | 2,0 | |
3,0 | student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O03.3_K01 Świadomie ocenia metody regulacji wzrostu drzew dla poszczególnych grup roślin. | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową świadomość oceny metod rozmnażania poszczególnych grup roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AK_1A_O03.3_K02 Jest zorientowany w aktualnych normach branżowych. | 2,0 | |
3,0 | student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych normach branżowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AK_1A_O03.3_K03 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | 2,0 | |
3,0 | student stara się pracować w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czynczyk A., Szkółkarstwo Sadownicze, PWRiL, Warszawa, 1998
- Rejman A., Szkółkarstwo roslin sadowniczych, PWRiL, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Dwumisięcznik, Szkółkarstwo, Plantpress, Kraków