Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Zieleń wysoka w krajobrazie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zieleń wysoka w krajobrazie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu projektowania krajobrazu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, aspektach krajobrazowych i kompozycyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zieleń wysoka w krajobrazie, walory, wartość kulturowa4
T-W-2Funkcje zieleni wysokiej w krajobrazie6
T-W-3Aspekty krajobrazowe i kompozycyjne zieleni wysokiej w krajobrazie4
T-W-4Zieleń wysoka w wybranych typach krajobrazu4
T-W-5Prezentacja referatów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do dyskusji25
A-W-3Przygotowanie referatu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / Przygotowanie referatu i dyskusja dydaktyczna związana z tematem wykładu lub referatu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O11.2_W01
Posiada wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
AK_1A_W12, AK_1A_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O11.2_U01
Posiada umiejętność analizy i określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie
AK_1A_U17, AK_1A_U18C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O11.2_K01
Ma świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
AK_1A_K10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O11.2_W01
Posiada wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
2,0Nie posiada elementarnej wiedzy na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
3,0Posiada elementarną wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
3,5Posiada podstawową wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
4,0Posiada wiedzę na poziomie dobrym na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
4,5Posiada pełną wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
5,0Posiada pełną i ugruntowaną wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O11.2_U01
Posiada umiejętność analizy i określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie
2,0Nie posiada, na poziomie elementarnym umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Nie dostrzega i nie posiada umiejętności dokonania analizy związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu, nawet przy współpracy z prowadzącym
3,0Posiada, na poziomie elementarnym umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Nawet przy współpracy z prowadzącym nie w pełni prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu
3,5Posiada, na poziomie podstawowym umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i przy współpracy z prowadzącym prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu
4,0Posiada pełną umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i samodzielni analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu, popełniając drobne błędy
4,5Posiada pełną umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i samodzielnie prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu
5,0Posiada pełną i ugruntowaną umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i samodzielnie, w pełni prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O11.2_K01
Ma świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
2,0Nie ma elementarnej świadomości znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
3,0Ma elementarną świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
3,5Ma podstawową świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
4,0Ma dobrą świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
4,5Ma pełną świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
5,0Ma pełną i ugruntowaną świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie

Literatura podstawowa

  1. Oleksyn H., Kompozycje roślinne w kształtowaniu terenów zieleni, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2007
  2. red. Drozdek M., Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna Wydawnicza PWSZ, Sulechów-Kalsk, 2011
  3. red. Drozdek M., Zieleń miast i wsi - współczesna i zabytkowa - seria, Wydawnicza PWSZ, Sulechów-Kalsk, 2011, seria od 2006 r.

Literatura dodatkowa

  1. Forczek-Brataniec U., Widok z drogi, krajobraz w percepcji dynamicznej, Elamed, Katowice, 2008
  2. Szponar A., Fizjografia urbanistyczna, PWN, Warszawa, 2003
  3. Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zieleń wysoka w krajobrazie, walory, wartość kulturowa4
T-W-2Funkcje zieleni wysokiej w krajobrazie6
T-W-3Aspekty krajobrazowe i kompozycyjne zieleni wysokiej w krajobrazie4
T-W-4Zieleń wysoka w wybranych typach krajobrazu4
T-W-5Prezentacja referatów2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do dyskusji25
A-W-3Przygotowanie referatu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O11.2_W01Posiada wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W12posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
AK_1A_W13ma podstawową wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu architekta krajobrazu, w tym: przepisów prawnych, zasad sporządzania dokumentacji projektowej a w wykonawstwie podstawowych zasad bhp
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, aspektach krajobrazowych i kompozycyjnych
Treści programoweT-W-1Zieleń wysoka w krajobrazie, walory, wartość kulturowa
T-W-2Funkcje zieleni wysokiej w krajobrazie
T-W-3Aspekty krajobrazowe i kompozycyjne zieleni wysokiej w krajobrazie
T-W-4Zieleń wysoka w wybranych typach krajobrazu
T-W-5Prezentacja referatów
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące / Przygotowanie referatu i dyskusja dydaktyczna związana z tematem wykładu lub referatu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada elementarnej wiedzy na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
3,0Posiada elementarną wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
3,5Posiada podstawową wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
4,0Posiada wiedzę na poziomie dobrym na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
4,5Posiada pełną wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
5,0Posiada pełną i ugruntowaną wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O11.2_U01Posiada umiejętność analizy i określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U17ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
AK_1A_U18umie stosować prawo w praktyce inżynierskiej w zakresie projektowania i realizacji obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, aspektach krajobrazowych i kompozycyjnych
Treści programoweT-W-1Zieleń wysoka w krajobrazie, walory, wartość kulturowa
T-W-2Funkcje zieleni wysokiej w krajobrazie
T-W-3Aspekty krajobrazowe i kompozycyjne zieleni wysokiej w krajobrazie
T-W-4Zieleń wysoka w wybranych typach krajobrazu
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada, na poziomie elementarnym umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Nie dostrzega i nie posiada umiejętności dokonania analizy związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu, nawet przy współpracy z prowadzącym
3,0Posiada, na poziomie elementarnym umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Nawet przy współpracy z prowadzącym nie w pełni prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu
3,5Posiada, na poziomie podstawowym umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i przy współpracy z prowadzącym prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu
4,0Posiada pełną umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i samodzielni analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu, popełniając drobne błędy
4,5Posiada pełną umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i samodzielnie prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu
5,0Posiada pełną i ugruntowaną umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i samodzielnie, w pełni prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O11.2_K01Ma świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K10ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym i wykonawstwie
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, aspektach krajobrazowych i kompozycyjnych
Treści programoweT-W-1Zieleń wysoka w krajobrazie, walory, wartość kulturowa
T-W-2Funkcje zieleni wysokiej w krajobrazie
T-W-3Aspekty krajobrazowe i kompozycyjne zieleni wysokiej w krajobrazie
T-W-4Zieleń wysoka w wybranych typach krajobrazu
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma elementarnej świadomości znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
3,0Ma elementarną świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
3,5Ma podstawową świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
4,0Ma dobrą świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
4,5Ma pełną świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
5,0Ma pełną i ugruntowaną świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie