Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Fitosocjologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fitosocjologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, ochrony środowiska i ochrony przyrody. |
W-2 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu ekologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z fitosocjologią jako nauką i jej terminologią. |
C-2 | Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych występujących w Polsce. |
C-3 | Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania. |
C-4 | Nabycie umiejętności rozpoznawania zbiorowisk roślinnych w terenie oraz wykonywania zdjęć i tabel fitosocjologicznych i ich interpretacji. |
C-5 | Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystywania fitosocjologii w architekturze krajobrazu. |
C-6 | Poznanie procesu synantropizacji mającej wpływ na zmiany szaty roślinnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metodyka wykonywania zdjęć fitosocjologicznych w terenie - warsztat terenowy. | 2 |
T-A-2 | Zróżnicowanie siedliskowe roślinności Polski - przegląd klas. Zbiorowiska wodne i szuwarowe. Charakterystyka roślinności z klas: Lemnetea minoris, Potametea i Phragmitetea. | 2 |
T-A-3 | Roślinność torfowisk mszysto-turzycowych i mszarów. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Scheuchzerio-Caricetea fuscae i Oxycocco-Sphagnetea. | 2 |
T-A-4 | Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe. Charakterystyka roślinności z klas: Molinio-Arrhenatheretea, Koelerio glaucae-Corynephoretea canescentis i Festuco-Brometea. | 2 |
T-A-5 | Zbiorowiska ruderalne i segetalne. Charakterystyka roślinności z klas: Stellarietea mediae i Artemisietea vulgaris. | 2 |
T-A-6 | Zbiorowiska borowe i leśne. Charakterystyka roślinności z klas Vaccinio-Piceetea i Querco-Fagetea. | 2 |
T-A-7 | Zdjęcie i tabela fitosocjologiczna – analiza syntaksonomiczna, obliczanie współczynników stałości i pokrycia. | 4 |
T-A-8 | Roślinność siedlisk antropogenicznych – identyfikacja zbiorowisk synantropijnych - warsztaty terenowe. | 2 |
T-A-9 | Roślinność łąkowa, szuwarowa i wybranych typów lasów - identyfikacja w terenie. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fitosocjologia jako nauka. Jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych. Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia. Siedliska rozwoju roślin. | 2 |
T-W-2 | Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody badań zbiorowiska roślinnych w ujęciu fitosocjologicznym. Kryteria i metody wyróżniania zbiorowisk roślinnych. | 2 |
T-W-3 | Klasyfikacja zbiorowisk roślinnych. Nazewnictwo w systemie fitosocjologicznym. System zbiorowisk roślinnych. | 2 |
T-W-4 | Funkcje szaty roślinnej i jej znaczenie dla życia człowieka. | 2 |
T-W-5 | Lasy na świecie i w Polsce. Typy lasów. Znaczenie lasów w środowisku i w życiu człowieka. | 2 |
T-W-6 | Formy degeneracji. | 2 |
T-W-7 | Dynamika i zmienność fitocenoz. | 2 |
T-W-8 | Przyczyny i skutki procesu synantropizacji na różnych poziomacha organizacji szaty roślinnej. | 2 |
T-W-9 | Szata roślinna jako wskaźnik warunków środowiska przyrodniczego i jego antropogenicznych przekształceń. | 2 |
T-W-10 | Inne metody klasyfikacjii zbiorowisk roślinnych w Polsce. | 2 |
T-W-11 | Wykorzystanie fitosocjologii w kształtowaniu krajobrazu. | 2 |
T-W-12 | Dobór gatunków roślin wykorzystywanych do projektowania. | 2 |
T-W-13 | Projektowanie i urządzanie leśnych ścieżek ekologicznych. | 2 |
T-W-14 | Zbiorowiska roślinne i krajobraz okolicy rzecznej na przykładzie rzeki Regalicy - warsztaty terenowe. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach audytoryjnych. | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 7 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-A-5 | Analiza materiałów źródłowych i samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium z wykładów | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-4 | Warsztaty terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie |
S-3 | Ocena formująca: sprawdzian z umiejetności praktycznych |
S-4 | Ocena formująca: ocena zadań realizowanych w oparciu o materiały źródłowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C14_W01 Student ma wiedzę na temat dyscypliny fitosocjologii w tym zna przedmiot i różne metody badań, zadania, terminologię, miejsca rozwoju roślin, skład i budowę zbiorowisk roślinnych i ich klasyfikację syntaksonomiczną. Posiada niezbędne wiadomości o funkacjach szaty roślinnej i jej znaczenie dla człowieka, w tym najbardziej skomplikowanych pod względem struktury lasów. | AK_1A_W09, AK_1A_W21 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-10, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
AK_1A_C14_W02 Zna zagadnienia z zakresu zmian jakie zachodzą w przyrodzie pod wpływem sukcesji i antropopresji, ma wiedzę o zastosowaniu dyscypliny fitosocjologii w kształtowaniu krajobrazu, zna dobory gatunków roślin wykorzystywanych do zagospodarowania różnych przestrzeni, w tym ścieżek ekologicznych w obrębie komplesów leśnych. | AK_1A_W09 | — | — | C-6, C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-13, T-W-7, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C14_U01 Potrafi w terenie wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego oraz rozpoznać podstawowe zbiorowiska roślinne w randze zespołu, związku włącznie z gatunkami charakterystycznymi | AK_1A_U14 | — | — | C-3, C-4, C-5 | T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-8 | M-2, M-4, M-3 | S-4, S-2, S-3 |
AK_1A_C14_U02 Potrafi ocenić roślinność pod kątem przydatności do rekreacji, ocenić jej odporność na presję użytkowników i zaproponować metody jej ochrony | AK_1A_U11 | — | — | C-5 | T-A-1, T-A-9, T-A-8 | M-2, M-4, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C14_K01 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu | AK_1A_K11, AK_1A_K12 | — | — | C-6, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-14, T-A-9, T-A-8 | M-2 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C14_W01 Student ma wiedzę na temat dyscypliny fitosocjologii w tym zna przedmiot i różne metody badań, zadania, terminologię, miejsca rozwoju roślin, skład i budowę zbiorowisk roślinnych i ich klasyfikację syntaksonomiczną. Posiada niezbędne wiadomości o funkacjach szaty roślinnej i jej znaczenie dla człowieka, w tym najbardziej skomplikowanych pod względem struktury lasów. | 2,0 | |
3,0 | Student zna powierzchownie stosowaną klasyfikację roślinności, zna kilka typów zbiorowisk roślinnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AK_1A_C14_W02 Zna zagadnienia z zakresu zmian jakie zachodzą w przyrodzie pod wpływem sukcesji i antropopresji, ma wiedzę o zastosowaniu dyscypliny fitosocjologii w kształtowaniu krajobrazu, zna dobory gatunków roślin wykorzystywanych do zagospodarowania różnych przestrzeni, w tym ścieżek ekologicznych w obrębie komplesów leśnych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna przyczyny zmian zachodzących w przyrodzie, ale interpretuje je powierzchownie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C14_U01 Potrafi w terenie wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego oraz rozpoznać podstawowe zbiorowiska roślinne w randze zespołu, związku włącznie z gatunkami charakterystycznymi | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne włącznie z podaniem ilościowości i towarzyskości. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AK_1A_C14_U02 Potrafi ocenić roślinność pod kątem przydatności do rekreacji, ocenić jej odporność na presję użytkowników i zaproponować metody jej ochrony | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi powierzchownie wypowiedzieć się na temat roślinności pod kątem przydatności do rekreacji i wypoczynku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C14_K01 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu | 2,0 | |
3,0 | Student uczestniczy w pracy zespołowej, a jej wymiar jest minimalny, mało znaczący dla grupy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
- Wysocki Cz., Sikorski P., Fitosocjologia stosowana, SGGW, Warszawa, 2002
- Matuszkiewicz J. M., Zespoły leśne Polski, PWN, Warszawa, 2001
- Kłosowscy S. i G., Rośliny wodne i bagienne. Flora Polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Falińska K., Ekologia roślin, PWN, Warszawa, 1996
- Piękoś-Mirkowa H., Mirek Z., Rośliny chronione. Flora Polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2006