Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Urządzanie terenów zieleni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzanie terenów zieleni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Szczegółowe poznanie najczęściej stosowanych prac związanych z urządzaniem terenów zieleni |
C-2 | Poznanie elementów budowy terenów zieleni |
C-3 | Poznanie sposobów oraz zasad urządzania i wyposażania terenów zieleni |
C-4 | Poznanie budowy podstawowych elementów architektury ogrodowej (murki ogrodowe, schody, zbiorniki wodne itp.) |
C-5 | Zdobycie umiejętności urządzania założeń ogrodowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu urządzenia terenu zieleni (praca zespołowa), przygotowanie prezentacji | 13 |
T-P-2 | Prezentacja przyjętych rozwiązań urządzenia terenu zieleni | 2 |
15 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Inwentaryzacja dendrologiczna i urbanistyczna terenu | 4 |
T-T-2 | Anazliza urządzenia i wyposażenia wybranych terenów zieleni | 10 |
T-T-3 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady wykonywania Inwentaryzacji terenów zieleni | 2 |
T-W-2 | Przenoszenie projektu w teren, sadzenie i przesadzanie drzew i krzewów, zabezpieczanie po posadzeniu – technika, terminy | 2 |
T-W-3 | Zabezpieczanie skarp, murki kiwatowe, schody terenowe | 2 |
T-W-4 | Zbiorniki i cieki wodne | 2 |
T-W-5 | Żywopłoty - typy, zakładanie, pielęgnacja | 2 |
T-W-6 | Pnącza - zastosowanie, budowa podpór, pielęgnacja | 2 |
T-W-7 | Ogrody wertykalne, ogrody na dachach | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w ćwiczeniach projektowych | 15 |
A-P-2 | Praca własna studenta, przygotowanie projektu i prezentacji | 15 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-T-2 | Konsultacje | 5 |
A-T-3 | Praca własna studenta - wykonanie sprawozdań z zajęć terenowych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwiów i egzaminu | 12 |
A-W-5 | Obecność na egzaminie | 2 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające / Wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe / Wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące / [Przygotowanie referatu i dyskusja |
M-4 | Metody praktyczne / Cwiczenia przedmiotowe i projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu urządzenia terenu zieleni oraz prezentacji |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C27_W01 Student posiada wiedzę z zakresu o podstawowych metodach geodezyjnych, zasadach urządzania terenów zieleni oraz materiałach wykorzystywanych do budowy i urządzania terenów zieleni | AK_1A_W03, AK_1A_W04, AK_1A_W07 | — | — | C-3, C-4, C-5, C-1, C-2 | T-T-1, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C27_U01 Zna podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi wykonać projekt urządzenia terenu zieleni | AK_1A_U06, AK_1A_U15, AK_1A_U18 | — | — | C-3, C-4, C-5, C-1, C-2 | T-P-2, T-P-1, T-T-1 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C27_K01 Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie | AK_1A_K11, AK_1A_K12 | — | — | C-3, C-4, C-5, C-1, C-2 | T-P-2, T-P-1, T-W-7, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C27_W01 Student posiada wiedzę z zakresu o podstawowych metodach geodezyjnych, zasadach urządzania terenów zieleni oraz materiałach wykorzystywanych do budowy i urządzania terenów zieleni | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczona wiedzę o metodach geodezyjnych, zasadach urządzania terenów zieleni oraz materiałach wykorzystywanych dobudowy i urządzania terenów zieleni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C27_U01 Zna podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi wykonać projekt urządzenia terenu zieleni | 2,0 | student nie zna podstawowych przepisów prawnych, nie potrafi dobrać typów nawierzchni oraz elementów małej architektury;nie zna zasad inwentaryzacji, nie potrafi wykonać projektu urządzenia terenu zieleni |
3,0 | student zna w ograniczonym zakresie podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi w ograniczonym zakresie wykonać projekt urządzenia terenu | |
3,5 | student zna podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi wykonać projekt urządzenia terenu | |
4,0 | student zna dobrze podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi dobrze wykonać projekt urządzenia terenu | |
4,5 | student zna ponad dobrze podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi ponad dobrze wykonać projekt urządzenia terenu | |
5,0 | student zna bardzo dobrze podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi bardzo dobrze wykonać projekt urządzenia terenu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C27_K01 Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie | 2,0 | student nie ma świadomości potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, nie potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie |
3,0 | student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie | |
3,5 | student ma dostateczną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie | |
4,0 | student ma dobrą świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie | |
4,5 | student ma pełną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie | |
5,0 | student ma ugruntowaną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie |
Literatura podstawowa
- Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, WsiP, Warszawa, 1998
- Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni, WsiP, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Katalog roślin drzewa, krzewy, byliny polecane przez Związek Szkółkarzy Polskich, Agencja Promocji Zieleni, ZSP, Warszawa, 2011
- Przegląd Komunalny. Miesięcznik ogólnopolski, Abrys, Poznań
- Zieleń Miejska. Miesięcznik ogólnopolski., Abrys, Poznań