Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne
Sylabus przedmiotu Komputerowo wspomagane wytwarzanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowo wspomagane wytwarzanie | ||
Specjalność | urządzenia mechatroniczne | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość technologii maszyn, narzędzi i obróbki skrawaniem |
W-2 | Znajomość ogólna systemu CAD/CAM CATIA v5 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student nabywa wiedzę metodyczna w zakresie projektowania procesów technologicznych obróbki na obrabiarki sterowane numerycznie z wykorzystaniem systemów CAM |
C-2 | Student nabywa umiejętnośc zastosowania zintegrowanego systemu CAD/CAM do projektowania procesów technologicznych obróbki skrawaniem na obrabiarki sterowane numerycznie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie procesów technologicznych obróbki 2,5 osiowej. | 1 |
T-P-2 | Projektowanie procesów technologicznych obróbki 3 osiowej. | 2 |
T-P-3 | Projektowanie procesów technologicznych cykli wiertarskich. | 1 |
T-P-4 | Projektowanie procesów technologicznych obróbki toczeniem. | 1 |
T-P-5 | Realizacja zadanego projektu na wybranym, samodzielnie opracowanym modelu 3D w oparciu o DTR i katalogi narzędzi. | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktury kinematyczne współczesnych obrabiarek CNC. | 1 |
T-W-2 | Analiza możliwości technologicznych obrabiarek CNC o różnych liczbach osi sterowanych, kryteria doboru obrabiarki i oprzyrządowania technologicznego. | 1 |
T-W-3 | Struktura procesu technologicznego w systemie CAM, odmienne definicje i nomenklatura. Zasady projektowania procesu technologicznego w systemach CAM. | 1 |
T-W-4 | Metodyka doboru optymalnego ustawienia przedmiotu i strategii obróbkowych. Dobór technologicznych parametrów obróbki i narzędzi. | 1 |
T-W-5 | Geometria obszaru roboczego, definiowanie: płaszczyzn bezpiecznych, obszarów obróbki, kierunku obróbki, startu i zakończenia, trajektorii zagłębiania i wychodzenia, symulacja toru narzędzia, wykrywanie kolizji. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-P-3 | Realizacja projektu własnego | 18 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu | 25 |
A-W-3 | Praca własna | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersatoryjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena cząstkowa w trakcie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena końcowa realizacji projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/08-2_W01 ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych z obszaru swojej specjalności, ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach technologii i eksploatacji maszyn i urządzeń, zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie projektowania technologii | MBM_2A_W07, MBM_2A_W08, MBM_2A_W10 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/08-2_U01 MiBM_2A_U02 potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników oraz w innych środowiskach technicznych, również w języku obcym. Potrafi wykorzystywać różnorodne techniki przekazu informacji w tym systemy CAD/CAM; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe obróbki, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski; potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii oraz planowania | MBM_2A_U02, MBM_2A_U08, MBM_2A_U10 | — | C-2 | T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/08-2_K01 potrafi dobrać metodologię projektowania procesów technologicznych najlepiej dobraną do przyjętego zadania | MBM_2A_K04 | — | C-2 | T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/08-2_W01 ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych z obszaru swojej specjalności, ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach technologii i eksploatacji maszyn i urządzeń, zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie projektowania technologii | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
4,0 | Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu. | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
5,0 | Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/08-2_U01 MiBM_2A_U02 potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników oraz w innych środowiskach technicznych, również w języku obcym. Potrafi wykorzystywać różnorodne techniki przekazu informacji w tym systemy CAD/CAM; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe obróbki, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski; potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii oraz planowania | 2,0 | Student nie opracował projektu. |
3,0 | Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania. | |
3,5 | Student opracował projekt w sposób minimalny ale przedstawił podstawową analizę i kryteria wyboru rozwiązania. | |
4,0 | Student opracował projekt zawierający prawidłowo przeprowadzoną analizę i poprawnie opracował dokumentację. | |
4,5 | Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i poprawnie opracował dokumentację. | |
5,0 | Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i bardzo dobrze opracował dokumentację. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/08-2_K01 potrafi dobrać metodologię projektowania procesów technologicznych najlepiej dobraną do przyjętego zadania | 2,0 | Student nie wykazuje zainteresowania wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu. |
3,0 | Student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu. | |
3,5 | Student wykazuje zainteresowanie tylko wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu. | |
4,0 | Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz dostrzega potrzebę bardziej kompleksowego podejścia. | |
4,5 | Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem. | |
5,0 | Student wykazuje zainteresowanie szczegółami problematyki oraz pogłębioną wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu i jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem. |
Literatura podstawowa
- Grzesik W. i inni, Programowanie obrabiarek NC/CNC, WNT Warszawa, 2006
- Kosmol J., Programowanie obrabiarek sterowanych numerycznie, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2001
- DSS, CATIA v5, dokumentacja, 2005
Literatura dodatkowa
- praca zbiorowa, Programowanie obrabiarek CNC, tomy: toczenie, frezowanie, Wydawnictwo f-my REA - Mathematisch Technische Software, Warszawa, 2001
- Honczarenko J., Obrabiarki sterowane numerycznie, WNT, Warszawa, 2008