Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria komputerowa

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektami
Specjalność Inżynieria systemów informacyjnych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl>, Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczącymi zarządzania projektami.
C-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem z wykorzystaniem dedykowanego oprogramowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Cele projektu. Opracowanie opisu i struktury produktu końcowego projektu.2
T-L-2Palnowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta.4
T-L-3Opracowanie struktury zespołu zarządzania projektem.2
T-L-4Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budżet, rozkład kosztów w czasie.3
T-L-5Przygotowanie Uzasadnienia Biznesowego projektu.3
T-L-6Opracowanie strategii i planu zarządzania zmianami, konfiguracją i komunikacją w projekcie.2
T-L-7Opracowanie strategii zarządzania ryzykiem oraz założenie rejestru ryzyk w projekcie.2
T-L-8Rozwiązywanie problemów z nadmiernym obciążeniem zasobów, optymalizacja projektu.2
T-L-9Analiza ścieżki krytycznej projektu. Plan bazowy projektu.2
T-L-10Wprowadzanie danych rzeczywistych na poziomie projektu, zadań i zasobów.Śledzenie wartości rzeczywistych.2
T-L-11Analiza odchyleń terminów, kosztów. Odchylenia pracy2
T-L-12Raportowanie z postępów prac w projekcie: raporty z działań bieżących, kosztów, zasobów projektowych.2
T-L-13Prezentacje końcowe przygotowanych projektów.2
30
wykłady
T-W-1Zarządzanie projektami, podstawowe pojęcia i definicje.2
T-W-2Podział metodyk zarządzania projektami: metodyki zarządcze, wytwórcze, zwinne.2
T-W-3Cykl zarządzania projektem. Procesy zarządzania projektem.2
T-W-4Zarządzanie zespołami projektowymi.2
T-W-5Zarządzanie komunikacją, konfiguracją i zmianami w projekcie.2
T-W-6Inicjowanie i planowanie projektu.2
T-W-7Zarządzanie zakresem projektu2
T-W-8Zarządzanie harmonogramem projektu.2
T-W-9Zarządzanie zasobami projektowymi.2
T-W-10Zarządzanie jakością projektu.2
T-W-11Zarządzanie ryzykami projektowymi. Analiza ilościowa i jakościowa ryzyk projektowych.2
T-W-12Zarządzanie zamówieniami w projekcie.2
T-W-13Zarządzanie wykonaniem, kontrolą i zamykaniem etapów projektu. Zamykanie projektu2
T-W-14Integracja metodyk zarządczych i wytwórczych przy realizacji projektów.2
T-W-15Zaliczenie przedmiotu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnicwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć praktycznych.11
A-L-3Tworzenie raportów.9
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przegląd literatury.12
A-W-3Uczestnicwo w konsultacjach.6
A-W-4Zaliczenie przedmiotu.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacją multimedialną.
M-2Dyskusja.
M-3Projekt zespołowy/indywidualny.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Analiza przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona po każdych zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca (pod koniec zajęć semestralnych) na podstawie osiągniętych przez studenta wyników.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D03.05_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą podstaw zarządzania projektami.
I_1A_W11, I_1A_W06C-1T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-13, T-W-4, T-W-12, T-W-14, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-7M-1, M-5, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D03.05_U01
Student umie stosować zasady zarządzania projektami oraz narzędzia wspomagające zarządzanie projektami.
I_1A_U16, I_1A_U07, I_1A_U14C-2T-L-11, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-13, T-L-12, T-L-4, T-L-9, T-L-2, T-L-5, T-L-8, T-L-10M-3, M-4, M-2, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D03.05_K01
Student nabywa kompetencje związane z analizą i rozwiązywaniem problemów wynikających ze złożoności i róznorodności projektu.
I_1A_K03, I_1A_K04, I_1A_K05C-2, C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-12, T-L-8, T-L-11, T-W-9, T-L-7, T-W-4, T-W-5, T-L-9, T-W-11M-1, M-3, M-5, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D03.05_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą podstaw zarządzania projektami.
2,0
3,0Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem. Zna i definiuje fazy cyklu zarządzania projektem. Zna podstawowy podział metodyk zarządzania projektami, zna przykłady tych metodyk oraz ich podstawową charakterystykę. Zna podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu.
3,5Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem. Zna i definiuje fazy cyklu zarządzania projektem. Zna podstawowy podział metodyk zarządzania projektami, zna przykłady tych metodyk oraz ich podstawową charakterystykę. Zna podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu.Potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy dedykowane zarządzaniu projektem w wybranej metodyce. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi.
4,0Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem. Zna i definiuje fazy cyklu zarządzania projektem. Zna podstawowy podział metodyk zarządzania projektami, zna przykłady tych metodyk oraz ich podstawową charakterystykę. Zna podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu.Potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy dedykowane zarządzaniu projektem w wybranej metodyce. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zespołami projektowymi (włączając zasady przywództwa oraz motywacji zespołowej). Ma wiedzę z zakresu zarządzania komunikacją, konfiguracją i zmianami w projekcie. Ma wiedzę z zakresu zarządzania wykonaniem, kontrolą i zamykaniem projektu
4,5Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem. Zna i definiuje fazy cyklu zarządzania projektem. Zna podstawowy podział metodyk zarządzania projektami, zna przykłady tych metodyk oraz ich podstawową charakterystykę. Zna podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu.Potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy dedykowane zarządzaniu projektem w wybranej metodyce. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zespołami projektowymi (włączając zasady przywództwa oraz motywacji zespołowej). ma wiedzę z zakresu zarządzania komunikacją, konfiguracją i zmianami w projekcie. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zamówieniami w projekcie. Ma wiedzę z zakresu zarządzania jakością projektu.
5,0Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem. Zna i definiuje fazy cyklu zarządzania projektem. Zna podstawowy podział metodyk zarządzania projektami, zna przykłady tych metodyk oraz ich podstawową charakterystykę. Zna podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu.Potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy dedykowane zarządzaniu projektem w wybranej metodyce. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zespołami projektowymi (włączając zasady przywództwa oraz motywacji zespołowej). ma wiedzę z zakresu zarządzania komunikacją, konfiguracją i zmianami w projekcie. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zamówieniami w projekcie. Ma wiedzę z zakresu zarządzania jakością projektu. Zna procesy, metody i techniki dedykowane zarządzaniu ryzykiem projektowym. Zna zasady integracji metodyk wytwórczych z metodykami zarządczymi przy realizacji projektów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D03.05_U01
Student umie stosować zasady zarządzania projektami oraz narzędzia wspomagające zarządzanie projektami.
2,0
3,0Opracowuje opis i strukturę produktu końcowego projektu. Potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu oraz stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe.
3,5Opracowuje opis i strukturę produktu końcowego projektu. Potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu oraz stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy strukturę zespołu zarządzania projektem.
4,0Opracowuje opis i strukturę produktu końcowego projektu. Potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu oraz stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy strukturę zespołu zarządzania projektem. Potrafi wyznaczyć i analizować ścieżkę krytyczną projektu. Potrafi przygotować uzasadnienie biznesowe projektu. Potrafi przygotować kosztorys projektu, budżet i rozkład kosztów w czasie.
4,5Opracowuje opis i strukturę produktu końcowego projektu. Potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu oraz stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy strukturę zespołu zarządzania projektem. Potrafi wyznaczyć i analizować ścieżkę krytyczną projektu. Potrafi przygotować uzasadnienie biznesowe projektu. Potrafi przygotować kosztorys projektu, budżet i rozkład kosztów w czasie. Rozwiązuje problemy z nadmiernym obciążeniem zasobów oraz dokonuje optymalizacji projektu. Wprowadza i śledzi wartości rzeczywiste w projekcie.
5,0Opracowuje opis i strukturę produktu końcowego projektu. Potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu oraz stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy strukturę zespołu zarządzania projektem. Potrafi wyznaczyć i analizować ścieżkę krytyczną projektu. Potrafi przygotować uzasadnienie biznesowe projektu. Potrafi przygotować kosztorys projektu, budżet i rozkład kosztów w czasie. Rozwiązuje problemy z nadmiernym obciążeniem zasobów oraz dokonuje optymalizacji projektu. Wprowadza i śledzi wartości rzeczywiste w projekcie. Identyfikuje, analizuje i ocenia ryzyka projektowe. Analizuje odchylenia terminów i kosztów w projekcie. Przygotowuje raporty z grup działań bieżących, kosztów, przydziałów i obciążenia pracą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D03.05_K01
Student nabywa kompetencje związane z analizą i rozwiązywaniem problemów wynikających ze złożoności i róznorodności projektu.
2,0
3,0Potrafi wymienić mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związanymi ze złożonością projektu.
3,5Potrafi wymienić mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związanymi ze złożonością projektu oraz mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych.
4,0Rozumie mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związanymi ze złożonością projektu. Potrafi wymienić mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych.
4,5Rozumie mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związanymi ze złożonością projektu oraz mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych.
5,0Analizuje mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związanymi ze złożonością projektu oraz mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych.

Literatura podstawowa

  1. Renata Walczak, Podstawy zarządzania projektami, Difin, 2014
  2. Mariusz Flasiński, Zarządzanie projektami informatycznymi, PWN, Warszawa, 2006
  3. Adam Koszlajda, Zarządzanie projektami IT przewodnik po metodykach, Helion, Gliwice, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Nancy Mingus, Zarządzanie projektami, Helion, 2010
  2. Mariusz Chrapko, Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami, Helion, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Cele projektu. Opracowanie opisu i struktury produktu końcowego projektu.2
T-L-2Palnowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta.4
T-L-3Opracowanie struktury zespołu zarządzania projektem.2
T-L-4Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budżet, rozkład kosztów w czasie.3
T-L-5Przygotowanie Uzasadnienia Biznesowego projektu.3
T-L-6Opracowanie strategii i planu zarządzania zmianami, konfiguracją i komunikacją w projekcie.2
T-L-7Opracowanie strategii zarządzania ryzykiem oraz założenie rejestru ryzyk w projekcie.2
T-L-8Rozwiązywanie problemów z nadmiernym obciążeniem zasobów, optymalizacja projektu.2
T-L-9Analiza ścieżki krytycznej projektu. Plan bazowy projektu.2
T-L-10Wprowadzanie danych rzeczywistych na poziomie projektu, zadań i zasobów.Śledzenie wartości rzeczywistych.2
T-L-11Analiza odchyleń terminów, kosztów. Odchylenia pracy2
T-L-12Raportowanie z postępów prac w projekcie: raporty z działań bieżących, kosztów, zasobów projektowych.2
T-L-13Prezentacje końcowe przygotowanych projektów.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie projektami, podstawowe pojęcia i definicje.2
T-W-2Podział metodyk zarządzania projektami: metodyki zarządcze, wytwórcze, zwinne.2
T-W-3Cykl zarządzania projektem. Procesy zarządzania projektem.2
T-W-4Zarządzanie zespołami projektowymi.2
T-W-5Zarządzanie komunikacją, konfiguracją i zmianami w projekcie.2
T-W-6Inicjowanie i planowanie projektu.2
T-W-7Zarządzanie zakresem projektu2
T-W-8Zarządzanie harmonogramem projektu.2
T-W-9Zarządzanie zasobami projektowymi.2
T-W-10Zarządzanie jakością projektu.2
T-W-11Zarządzanie ryzykami projektowymi. Analiza ilościowa i jakościowa ryzyk projektowych.2
T-W-12Zarządzanie zamówieniami w projekcie.2
T-W-13Zarządzanie wykonaniem, kontrolą i zamykaniem etapów projektu. Zamykanie projektu2
T-W-14Integracja metodyk zarządczych i wytwórczych przy realizacji projektów.2
T-W-15Zaliczenie przedmiotu.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnicwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć praktycznych.11
A-L-3Tworzenie raportów.9
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przegląd literatury.12
A-W-3Uczestnicwo w konsultacjach.6
A-W-4Zaliczenie przedmiotu.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D03.05_W01Student posiada wiedzę dotyczącą podstaw zarządzania projektami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W11Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów społecznych oraz zna podstawowe zasady pracy zespołowej.
I_1A_W06Posiada ogólną wiedzę dotyczącą szeroko pojętych systemów informatycznych, obejmującą różne fazy eksploatacji i rozwoju systemów oraz związane z tym procesy, zna podstawowe narzędzia i techniki przydatne w rozwiązywaniu problemów informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczącymi zarządzania projektami.
Treści programoweT-W-1Zarządzanie projektami, podstawowe pojęcia i definicje.
T-W-8Zarządzanie harmonogramem projektu.
T-W-3Cykl zarządzania projektem. Procesy zarządzania projektem.
T-W-5Zarządzanie komunikacją, konfiguracją i zmianami w projekcie.
T-W-2Podział metodyk zarządzania projektami: metodyki zarządcze, wytwórcze, zwinne.
T-W-13Zarządzanie wykonaniem, kontrolą i zamykaniem etapów projektu. Zamykanie projektu
T-W-4Zarządzanie zespołami projektowymi.
T-W-12Zarządzanie zamówieniami w projekcie.
T-W-14Integracja metodyk zarządczych i wytwórczych przy realizacji projektów.
T-W-11Zarządzanie ryzykami projektowymi. Analiza ilościowa i jakościowa ryzyk projektowych.
T-W-10Zarządzanie jakością projektu.
T-W-9Zarządzanie zasobami projektowymi.
T-W-6Inicjowanie i planowanie projektu.
T-W-7Zarządzanie zakresem projektu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacją multimedialną.
M-5Analiza przypadków.
M-2Dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona po każdych zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca (pod koniec zajęć semestralnych) na podstawie osiągniętych przez studenta wyników.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem. Zna i definiuje fazy cyklu zarządzania projektem. Zna podstawowy podział metodyk zarządzania projektami, zna przykłady tych metodyk oraz ich podstawową charakterystykę. Zna podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu.
3,5Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem. Zna i definiuje fazy cyklu zarządzania projektem. Zna podstawowy podział metodyk zarządzania projektami, zna przykłady tych metodyk oraz ich podstawową charakterystykę. Zna podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu.Potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy dedykowane zarządzaniu projektem w wybranej metodyce. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi.
4,0Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem. Zna i definiuje fazy cyklu zarządzania projektem. Zna podstawowy podział metodyk zarządzania projektami, zna przykłady tych metodyk oraz ich podstawową charakterystykę. Zna podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu.Potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy dedykowane zarządzaniu projektem w wybranej metodyce. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zespołami projektowymi (włączając zasady przywództwa oraz motywacji zespołowej). Ma wiedzę z zakresu zarządzania komunikacją, konfiguracją i zmianami w projekcie. Ma wiedzę z zakresu zarządzania wykonaniem, kontrolą i zamykaniem projektu
4,5Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem. Zna i definiuje fazy cyklu zarządzania projektem. Zna podstawowy podział metodyk zarządzania projektami, zna przykłady tych metodyk oraz ich podstawową charakterystykę. Zna podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu.Potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy dedykowane zarządzaniu projektem w wybranej metodyce. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zespołami projektowymi (włączając zasady przywództwa oraz motywacji zespołowej). ma wiedzę z zakresu zarządzania komunikacją, konfiguracją i zmianami w projekcie. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zamówieniami w projekcie. Ma wiedzę z zakresu zarządzania jakością projektu.
5,0Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem. Zna i definiuje fazy cyklu zarządzania projektem. Zna podstawowy podział metodyk zarządzania projektami, zna przykłady tych metodyk oraz ich podstawową charakterystykę. Zna podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu.Potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy dedykowane zarządzaniu projektem w wybranej metodyce. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zespołami projektowymi (włączając zasady przywództwa oraz motywacji zespołowej). ma wiedzę z zakresu zarządzania komunikacją, konfiguracją i zmianami w projekcie. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zamówieniami w projekcie. Ma wiedzę z zakresu zarządzania jakością projektu. Zna procesy, metody i techniki dedykowane zarządzaniu ryzykiem projektowym. Zna zasady integracji metodyk wytwórczych z metodykami zarządczymi przy realizacji projektów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D03.05_U01Student umie stosować zasady zarządzania projektami oraz narzędzia wspomagające zarządzanie projektami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U16Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych – zespołowych i indywidualnych. Przy planowaniu i realizacji projektów informatycznych potrafi zastosować podstawowe metodyki zarządzania projektami informatycznymi.
I_1A_U07Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy wstępnej ocenie podejmowanych przedsięwzięć informatycznych, dostrzegając znaczenie aspektów technicznych, społecznych i organizacyjnych.
I_1A_U14W dyskusji potrafi w sposób konstruktywny wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem z wykorzystaniem dedykowanego oprogramowania.
Treści programoweT-L-11Analiza odchyleń terminów, kosztów. Odchylenia pracy
T-L-3Opracowanie struktury zespołu zarządzania projektem.
T-L-6Opracowanie strategii i planu zarządzania zmianami, konfiguracją i komunikacją w projekcie.
T-L-1Cele projektu. Opracowanie opisu i struktury produktu końcowego projektu.
T-L-7Opracowanie strategii zarządzania ryzykiem oraz założenie rejestru ryzyk w projekcie.
T-L-13Prezentacje końcowe przygotowanych projektów.
T-L-12Raportowanie z postępów prac w projekcie: raporty z działań bieżących, kosztów, zasobów projektowych.
T-L-4Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budżet, rozkład kosztów w czasie.
T-L-9Analiza ścieżki krytycznej projektu. Plan bazowy projektu.
T-L-2Palnowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta.
T-L-5Przygotowanie Uzasadnienia Biznesowego projektu.
T-L-8Rozwiązywanie problemów z nadmiernym obciążeniem zasobów, optymalizacja projektu.
T-L-10Wprowadzanie danych rzeczywistych na poziomie projektu, zadań i zasobów.Śledzenie wartości rzeczywistych.
Metody nauczaniaM-3Projekt zespołowy/indywidualny.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Dyskusja.
M-5Analiza przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca (pod koniec zajęć semestralnych) na podstawie osiągniętych przez studenta wyników.
S-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona po każdych zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowuje opis i strukturę produktu końcowego projektu. Potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu oraz stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe.
3,5Opracowuje opis i strukturę produktu końcowego projektu. Potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu oraz stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy strukturę zespołu zarządzania projektem.
4,0Opracowuje opis i strukturę produktu końcowego projektu. Potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu oraz stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy strukturę zespołu zarządzania projektem. Potrafi wyznaczyć i analizować ścieżkę krytyczną projektu. Potrafi przygotować uzasadnienie biznesowe projektu. Potrafi przygotować kosztorys projektu, budżet i rozkład kosztów w czasie.
4,5Opracowuje opis i strukturę produktu końcowego projektu. Potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu oraz stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy strukturę zespołu zarządzania projektem. Potrafi wyznaczyć i analizować ścieżkę krytyczną projektu. Potrafi przygotować uzasadnienie biznesowe projektu. Potrafi przygotować kosztorys projektu, budżet i rozkład kosztów w czasie. Rozwiązuje problemy z nadmiernym obciążeniem zasobów oraz dokonuje optymalizacji projektu. Wprowadza i śledzi wartości rzeczywiste w projekcie.
5,0Opracowuje opis i strukturę produktu końcowego projektu. Potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu oraz stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy strukturę zespołu zarządzania projektem. Potrafi wyznaczyć i analizować ścieżkę krytyczną projektu. Potrafi przygotować uzasadnienie biznesowe projektu. Potrafi przygotować kosztorys projektu, budżet i rozkład kosztów w czasie. Rozwiązuje problemy z nadmiernym obciążeniem zasobów oraz dokonuje optymalizacji projektu. Wprowadza i śledzi wartości rzeczywiste w projekcie. Identyfikuje, analizuje i ocenia ryzyka projektowe. Analizuje odchylenia terminów i kosztów w projekcie. Przygotowuje raporty z grup działań bieżących, kosztów, przydziałów i obciążenia pracą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D03.05_K01Student nabywa kompetencje związane z analizą i rozwiązywaniem problemów wynikających ze złożoności i róznorodności projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K03Ma kompetencje w zakresie stosowania w życiu i kształtowania postaw prospołecznych: humanizmu, patriotyzmu, i tolerancji oraz otwartości i współpracy w tym w środowiskach wielokulturowych, rozumie korzyści wynikające z mobilności.
I_1A_K04Ma kompetencje do podejmowania działań na rzecz upowszechniania wiedzy na temat właściwego wykorzystywania nowych technologii i szerzenia idei społeczeństwa informacyjnego.
I_1A_K05Ma kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem z wykorzystaniem dedykowanego oprogramowania.
C-1Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczącymi zarządzania projektami.
Treści programoweT-L-3Opracowanie struktury zespołu zarządzania projektem.
T-L-4Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budżet, rozkład kosztów w czasie.
T-L-5Przygotowanie Uzasadnienia Biznesowego projektu.
T-L-12Raportowanie z postępów prac w projekcie: raporty z działań bieżących, kosztów, zasobów projektowych.
T-L-8Rozwiązywanie problemów z nadmiernym obciążeniem zasobów, optymalizacja projektu.
T-L-11Analiza odchyleń terminów, kosztów. Odchylenia pracy
T-W-9Zarządzanie zasobami projektowymi.
T-L-7Opracowanie strategii zarządzania ryzykiem oraz założenie rejestru ryzyk w projekcie.
T-W-4Zarządzanie zespołami projektowymi.
T-W-5Zarządzanie komunikacją, konfiguracją i zmianami w projekcie.
T-L-9Analiza ścieżki krytycznej projektu. Plan bazowy projektu.
T-W-11Zarządzanie ryzykami projektowymi. Analiza ilościowa i jakościowa ryzyk projektowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacją multimedialną.
M-3Projekt zespołowy/indywidualny.
M-5Analiza przypadków.
M-2Dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca (pod koniec zajęć semestralnych) na podstawie osiągniętych przez studenta wyników.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związanymi ze złożonością projektu.
3,5Potrafi wymienić mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związanymi ze złożonością projektu oraz mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych.
4,0Rozumie mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związanymi ze złożonością projektu. Potrafi wymienić mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych.
4,5Rozumie mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związanymi ze złożonością projektu oraz mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych.
5,0Analizuje mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związanymi ze złożonością projektu oraz mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych.