Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: inżynieria oprogramowania

Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów technicznych - Przedmiot obieralny IV:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria systemów technicznych - Przedmiot obieralny IV
Specjalność systemy komputerowe i technologie mobilne
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Jaskuła <Marek.Jaskula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,20,50zaliczenie
laboratoriaL3 10 0,80,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka: algebra, trygonometria, liczby zespolone, rachunek różniczkowy, całki.
W-2Fizyka: elektryczność statyczna, prąd stały, prąd zmienny, elektromagnetyzm, forma krystaliczna ciała stałego, mechanika kwantowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozróżnienie pojęć: nauka i technika.
C-2Zrozumienie związku nauk technicznychi z informatyką.
C-3Podstawowa wiedza pozwalająca rozpoznać systemy aplikacji przemysłowych w ogóle, a także rozróżnić je między sobą w odniesieniu do specyfiki dziedziny ich implementacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Użycie metod i narzędzi symulacji w odniesieniu do warstwy fizycznej systemu.2
T-L-2Użycie metod i narzędzi symulacji w odniesieniu do konstruowania na poziomie systemu.2
T-L-3Przykład realizacji sterowania przemysłowego wspomagania procesu produkcyjnego.2
T-L-4Realizacja ilustrująca działanie radaru i sonaru.2
T-L-5System techniczny w zastosowaniu do diagnostyki medycznej - realizacja przykładowej aplikacji.2
10
wykłady
T-W-1Warstwa fizyczna systemu.2
T-W-2Metodyka konstruowania systemu technicznego.2
T-W-3Systemy wspomagania produkcji przemysłowej.2
T-W-4Systemy specjalne; zastosowania wojskowe i awionika lotnicza..2
T-W-5Systemy techniczne w zastosowaniach medycznych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studia literaturowa w w zakresie tematycznym stosownie do bieżących zajęć laboratoryjnych.22
22
wykłady
A-W-1Samodzielna analiza problemów omawianych w ramach wykładu.32
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/O/4-1_W01
Efekty kształcenia dotyczą ugruntowania świadomości studentów w odniesieniu do projektowania systemu technicznego, jako całości. Chodzi o tzw. holistyczne podejście, uwzględniające wszystkie aspekty projektowania systemu oraz eksploatujące efekty synergii takiego podejścia. Jako przykłady prezentowane są rozwiązania o charakterze mechatronicznym, posiadające wielowymiarowe aspekty projektowania współbieżnego w dziedzinie: sprzętu przetwarzania danych - analogowego i cyfrowego, informatyki, mechaniki, automatyki i elektroniki.
I_2A_W06, I_2A_W10C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/O/4-1_U01
W zakresie przedmiotu potrafi wykorzystać w prakktyce przemysłowej zarówno stronę programową, jak i sprzętową w odniesieniu do typowych rozwiązań.
I_2A_U04C-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/O/4-1_K01
Mając rozeznaanie w dostepnych środkach technicznych, ich aplikacji w danej dziedzinie, potrafi kreatywnie dokonać właściwego wyboru rozwiązania z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego.
I_2A_K06C-2M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/O/4-1_W01
Efekty kształcenia dotyczą ugruntowania świadomości studentów w odniesieniu do projektowania systemu technicznego, jako całości. Chodzi o tzw. holistyczne podejście, uwzględniające wszystkie aspekty projektowania systemu oraz eksploatujące efekty synergii takiego podejścia. Jako przykłady prezentowane są rozwiązania o charakterze mechatronicznym, posiadające wielowymiarowe aspekty projektowania współbieżnego w dziedzinie: sprzętu przetwarzania danych - analogowego i cyfrowego, informatyki, mechaniki, automatyki i elektroniki.
2,0Brak elementarnej wiedzy przedmiotu.
3,0Elementarna wiedza w zakresie elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego.
3,5Elementarna wiedza w zakresie elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego z elementami wnioskowania.
4,0Podstawowa wiedza w zakresie elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia interdyscylinarnego i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych.
4,5Znaczna wiedza w zakresie elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia interdyscyplinarnego i rozwiązywania zadań problemowych.
5,0Kompletna wiedza w zakresie elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań algorytmicznych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/O/4-1_U01
W zakresie przedmiotu potrafi wykorzystać w prakktyce przemysłowej zarówno stronę programową, jak i sprzętową w odniesieniu do typowych rozwiązań.
2,0Nie posiadł jakichkolwiek umiejętności praktycznych.
3,0Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji elementów warstwy fizycznej i poziomu systemu oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego.
3,5Posiada umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji elementów warstwy fizycznej i poziomu systemu oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących.
4,0Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych elementów warstwy fizycznej i poziomu systemu oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać syntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej.
4,5Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji elementów warstwy fizycznej i poziomu systemu oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej.
5,0Posiada biegłe umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji elementów warstwy fizycznej i poziomu systemu oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/O/4-1_K01
Mając rozeznaanie w dostepnych środkach technicznych, ich aplikacji w danej dziedzinie, potrafi kreatywnie dokonać właściwego wyboru rozwiązania z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego.
2,0Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie konfigurowania elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego.
3,0Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie konfigurowania elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego jedynie z obawy o konsekwencje.
3,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań.
4,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę przewidywanej konieczności.
4,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań.
5,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim.

Literatura podstawowa

  1. Horowitz P., Hill W, Sztuka elektroniki, WKŁ, Warszawa 1992, 1999, Warszawa, 1999, ISBN 83-206-1128-8
  2. Kossiakoff A. Sweet WN, Systems Engineering Principles and Practice, John Wiley & Sons, New Yersey, 2003, ISBN 0-471-23443-5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Użycie metod i narzędzi symulacji w odniesieniu do warstwy fizycznej systemu.2
T-L-2Użycie metod i narzędzi symulacji w odniesieniu do konstruowania na poziomie systemu.2
T-L-3Przykład realizacji sterowania przemysłowego wspomagania procesu produkcyjnego.2
T-L-4Realizacja ilustrująca działanie radaru i sonaru.2
T-L-5System techniczny w zastosowaniu do diagnostyki medycznej - realizacja przykładowej aplikacji.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warstwa fizyczna systemu.2
T-W-2Metodyka konstruowania systemu technicznego.2
T-W-3Systemy wspomagania produkcji przemysłowej.2
T-W-4Systemy specjalne; zastosowania wojskowe i awionika lotnicza..2
T-W-5Systemy techniczne w zastosowaniach medycznych.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studia literaturowa w w zakresie tematycznym stosownie do bieżących zajęć laboratoryjnych.22
22
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Samodzielna analiza problemów omawianych w ramach wykładu.32
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/O/4-1_W01Efekty kształcenia dotyczą ugruntowania świadomości studentów w odniesieniu do projektowania systemu technicznego, jako całości. Chodzi o tzw. holistyczne podejście, uwzględniające wszystkie aspekty projektowania systemu oraz eksploatujące efekty synergii takiego podejścia. Jako przykłady prezentowane są rozwiązania o charakterze mechatronicznym, posiadające wielowymiarowe aspekty projektowania współbieżnego w dziedzinie: sprzętu przetwarzania danych - analogowego i cyfrowego, informatyki, mechaniki, automatyki i elektroniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-1Rozróżnienie pojęć: nauka i technika.
C-2Zrozumienie związku nauk technicznychi z informatyką.
C-3Podstawowa wiedza pozwalająca rozpoznać systemy aplikacji przemysłowych w ogóle, a także rozróżnić je między sobą w odniesieniu do specyfiki dziedziny ich implementacji.
Treści programoweT-W-2Metodyka konstruowania systemu technicznego.
T-W-5Systemy techniczne w zastosowaniach medycznych.
T-W-3Systemy wspomagania produkcji przemysłowej.
T-W-4Systemy specjalne; zastosowania wojskowe i awionika lotnicza..
T-W-1Warstwa fizyczna systemu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak elementarnej wiedzy przedmiotu.
3,0Elementarna wiedza w zakresie elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego.
3,5Elementarna wiedza w zakresie elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego z elementami wnioskowania.
4,0Podstawowa wiedza w zakresie elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia interdyscylinarnego i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych.
4,5Znaczna wiedza w zakresie elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia interdyscyplinarnego i rozwiązywania zadań problemowych.
5,0Kompletna wiedza w zakresie elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań algorytmicznych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/O/4-1_U01W zakresie przedmiotu potrafi wykorzystać w prakktyce przemysłowej zarówno stronę programową, jak i sprzętową w odniesieniu do typowych rozwiązań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-3Podstawowa wiedza pozwalająca rozpoznać systemy aplikacji przemysłowych w ogóle, a także rozróżnić je między sobą w odniesieniu do specyfiki dziedziny ich implementacji.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiadł jakichkolwiek umiejętności praktycznych.
3,0Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji elementów warstwy fizycznej i poziomu systemu oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego.
3,5Posiada umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji elementów warstwy fizycznej i poziomu systemu oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących.
4,0Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych elementów warstwy fizycznej i poziomu systemu oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać syntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej.
4,5Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji elementów warstwy fizycznej i poziomu systemu oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej.
5,0Posiada biegłe umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji elementów warstwy fizycznej i poziomu systemu oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/O/4-1_K01Mając rozeznaanie w dostepnych środkach technicznych, ich aplikacji w danej dziedzinie, potrafi kreatywnie dokonać właściwego wyboru rozwiązania z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie związku nauk technicznychi z informatyką.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie konfigurowania elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego.
3,0Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie konfigurowania elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego jedynie z obawy o konsekwencje.
3,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań.
4,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę przewidywanej konieczności.
4,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań.
5,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim.