Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Synteza systemów rekonfigurowalnych - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Synteza systemów rekonfigurowalnych - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | systemy komputerowe i technologie mobilne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Kapruziak <Mariusz.Kapruziak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariusz Kapruziak <Mariusz.Kapruziak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Architektura Systemów Komputerowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność programowania układów rekonfigurowalnych. |
C-2 | Umiejętność pisania kodów w języku Verilog oraz znajomość języka SystemVerilog. |
C-3 | Znajomość terminologii dotyczącej syntezy systemów rekonfigurowalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | FPGA Spartan 3 - karta graficzna | 2 |
T-L-2 | FPGA Spartan 3 - moduł UART i komunikacja. | 2 |
T-L-3 | FPGA Spartan 3 - picoBlaze. | 2 |
T-L-4 | Moduł Altium i jego programowanie. | 1 |
T-L-5 | Xilinx Virtex 5 i rekonfigurowalność. | 1 |
T-L-6 | Własny projekt do wykonania. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Układy rekonfigurowalne i układy RISP (Reconfigurable instruction Set Processors) | 2 |
T-W-2 | Język Verilog i zaawansowane funkcje. | 4 |
T-W-3 | Metodyka i narzędzia syntezy | 2 |
T-W-4 | SystemVerilog i synteza poziomu architektury. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-L-2 | Własny projekt. | 8 |
A-L-3 | Nauka do zajęć. | 4 |
22 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Nauka do zaliczenia. | 20 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
32 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboatoryjne. |
M-3 | Projekt. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin ustny. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena bieżących osiągnięć na laboratoriach (ocena binarna: pozytywna lub nie). |
S-3 | Ocena formująca: Ocena projektu. |
S-4 | Ocena formująca: Prezentacja wybranego przez studenta tematu dotyczącego zagadnienia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O/2-2_W01 Student zna języki opisu sprzętu jak Verilog, VHDL oraz SystemVerilog. Zna także podstawowe narzędzia tworzenia struktury procesorów dostosowanych do aplikacji. Rozumie także, że istnieje alternatywa w stosunku do architektur von Neumannowskich. | I_2A_W04, I_2A_W06, I_2A_W10 | — | C-3 | T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O/2-2_U01 Student umie samodzielnie napisać kod i uruchomić system z wykorzystaniem układów FPGA i CPLD. | I_2A_U08, I_2A_U12 | — | C-2 | T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O/2-2_W01 Student zna języki opisu sprzętu jak Verilog, VHDL oraz SystemVerilog. Zna także podstawowe narzędzia tworzenia struktury procesorów dostosowanych do aplikacji. Rozumie także, że istnieje alternatywa w stosunku do architektur von Neumannowskich. | 2,0 | |
3,0 | Student zna język Verilog/VHDL i umie omówić kody w nim napisane. W szczególności umie narysować strukturę odpowiadającemu danemu kodowi. | |
3,5 | Student zna zaawansowane konstrukcje językowe Verilog/VHDL i odpowiadające im struktury. Umie wymienić także kilka narzędzi tworzenie struktur procesorów i umie używać przynajmniej jedno z nich. | |
4,0 | Student umie wykorzystać gotowe IPcory/ soft processory do realizacji swojego zadania. | |
4,5 | Student umie przedstawić publicznie własny oryginalny kod wybranego zagadnienia. Możliwe są tutaj drobne błędy. | |
5,0 | Student umie przedstawić publicznie własny oryginalny kod wybranego zagadnienia i przedstawić go w kontekście istniejących rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O/2-2_U01 Student umie samodzielnie napisać kod i uruchomić system z wykorzystaniem układów FPGA i CPLD. | 2,0 | |
3,0 | Student umie wykonać kody na układy FPGA na laboratoriach przy pomocy prowadzącego i popełniając drobne błędy. | |
3,5 | Student umie wykonać bezbłędnie kod z laboratoriów i omówić jego działanie. | |
4,0 | Student umie zaproponować własne modyfikacje i rozszerzenia do kodu z laboratoriów. | |
4,5 | Student wykonał i omówił swoje własne rozwiązanie niebanalnego kodu na FPGA. Możliwe są tutaj drobne błędy. | |
5,0 | Student bezbłędnie wykonał i omówił swoje własne rozwiązanie niebanalnego kodu na FPGA. |
Literatura podstawowa
- Bhasker, Verilog HDL Synthesis, A practical primer, Star Galaxy, 2011
- Synopsys, FPGA Compiler II, Verilog HDL Reference Manual, Synopsys, 2011
- C.M. Maxfield, The Design Warrior's Guide to FPGA, Linacre House, 2011
- G. De Micheli, Synteza i optymalizacja układów cyfrowych, WNT, 2011