Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: internet w zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Modele procesów komunikacji w Internecie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modele procesów komunikacji w Internecie | ||
Specjalność | internet w zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Michalak <Krzysztof.Michalak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe informacje dotyczące Internetu, wykorzystania Internetu w działalności przedsiębiorstw itp. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie studentów z problematyką: - wykorzystania Internetu na potrzeby biznesu, finansów, nauczania, administracji, itp.; - procesów biznesowych, które są realizowane w środowisku Internetowym; - projektowania diagramów opisujących organizacje funkcjonujące w Internecie; - projektowania diagramów opisujących procesy realizowane w środowisku Internetowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie zasad zaliczenia laboratorium, zakładanie kont w środowisku ARIS, zapoznanie się ze środowiskiem ARIS Toolset. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramu struktury organizacyjnej | 2 |
T-L-2 | Wejściówka z zakresu diagramów funkcji i celów, ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów drzew funkcji zorientowanych na obiekty, czynności, procesy oraz diagramu celów | 2 |
T-L-3 | Wejściówka z zakresu projektowania diagramów EPC, eEPC, wartości dodanej, alokacji funkcji, cwiczenia z projektowania diagramów EPC, eEPC, wartości dodanej, alokacji funkcji. | 2 |
T-L-4 | Opracowanie w środowisku ARIS modelu organizacji i procesów realizowanych w środowisku internetowym wybranego przedsiębiorstwa - projekt indywidualny | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS: modelowanie struktury organizacyjnej, omówienie typów obiektów dla diagramu struktur organizacyjnych, omówienie typów relacji dla diagramu struktur organizacyjnych. Modelowanie procesów w środowisku Aris: drzewa funkcji zorientowane na obiekty, drzewa funkcji zorientowane na procesy, drzewa funkcji zorientowane na procesy, diagramy celów, diagramy EPC, diagramy eEPC, diagramy EPC w kolumnach, diagramy wartości dodanej, diagramy alokacji funkcji, symbole stosowane na diagramach, relacje stosowane na diagramach | 2 |
T-W-3 | Wpływ Internetu na gospodarkę: determinanty efektywności gospodarczej, modele biznesu Internetowego, Internetowa sieć wartości, wpływ Internetu na „pięć c”. | 2 |
T-W-4 | Procesy komunikacji w systemach handlu elektronicznego: definicje systemów handlu elektronicznego, różnice pomiędzy handlem tradycyjnym a elektronicznym, komponenty modelu biznesowego w handlu elektronicznym, systemu B2B, B2C, M-handel (przykłady), pozycjonowanie. | 2 |
T-W-5 | Procesy komunikacji w elektronicznych systemach logistycznych i finansowych: logistyka w tradycyjnych systemach zintegrowanych, elektroniczne systemy zarządzania łańcuchem dostaw, systemy zarządzania relacjami z dostawcami, logistyka w Internecie, finanse w gospodarce elektronicznej, E-system budżetowy, E-system bankowo-kredytowy, E-system finansowy przedsiębiorstw, E-system finansów gospodarstw domowych. Procesy komunikacji w administracji i szkoleniach elektronicznych: funkcje gospodarki elektronicznej w administracji, przykłady krajowych systemów e-administracji, bariery rozwoju krajowej e-administracji i sposoby ich pokonywania, modele szkoleń elektronicznych, systemy e-learningu. | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | konsultacje | 3 |
A-L-3 | przygotowanie do laborotariów, opracowanie modeli w środowisku ARIS | 14 |
27 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 42 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu projektowania diagramów procesów realizowanych w środowisku Internetowym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki, zrealizowane zadania i projekt |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/2_W01 - tworzenia i sprawnego posługiwania się modelami opisującymi struktury organizacyjne, procesy (modele organizacji, procesów, diagramy łańcucha wartości dodanej, celów, eEPC, itp.); - efektywnego komunikowania się ze specjalistami z wybranej dziedziny zastosowań, w szczególności pozwalające na redagowanie i analizowanie wymagań w przedsięwzięciach dotyczących wybranego obszaru (w zakresie projektowania systemów wspomagających procesy komunikacji w internecie); - identyfikowania problemów i rozwiązywania zadań z wykorzystaniem technologii informatycznych (rozwiązywanie problemów i zadań z wykorzystaniem pakietu ARIS); | I_2A_W05, I_2A_W06, I_2A_W10 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/2_U01 Umiejętności w zakresie: - tworzenia i sprawnego posługiwania się modelami opisującymi struktury organizacyjne, procesy (modele organizacji, procesów, diagramy łańcucha wartości dodanej, celów, eEPC, itp.); - efektywnego komunikowania się ze specjalistami z wybranej dziedziny zastosowań, w szczególności pozwalające na redagowanie i analizowanie wymagań w przedsięwzięciach dotyczących wybranego obszaru (w zakresie projektowania systemów wspomagających procesy komunikacji w internecie); - identyfikowania problemów i rozwiązywania zadań z wykorzystaniem technologii informatycznych (rozwiązywanie problemów i zadań z wykorzystaniem pakietu ARIS); | I_2A_U02, I_2A_U03, I_2A_U05, I_2A_U07, I_2A_U08, I_2A_U15 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/2_K01 Potrafi organizować czas pracy i działać w sposób kreatywny | I_2A_K01, I_2A_K06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/2_W01 - tworzenia i sprawnego posługiwania się modelami opisującymi struktury organizacyjne, procesy (modele organizacji, procesów, diagramy łańcucha wartości dodanej, celów, eEPC, itp.); - efektywnego komunikowania się ze specjalistami z wybranej dziedziny zastosowań, w szczególności pozwalające na redagowanie i analizowanie wymagań w przedsięwzięciach dotyczących wybranego obszaru (w zakresie projektowania systemów wspomagających procesy komunikacji w internecie); - identyfikowania problemów i rozwiązywania zadań z wykorzystaniem technologii informatycznych (rozwiązywanie problemów i zadań z wykorzystaniem pakietu ARIS); | 2,0 | student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0 |
3,0 | student zna większość pojęć z zakresu modelowawnia diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie tylko niektóre modele do rozwiązania zadań | |
3,5 | student zna pojęcia z zakresu modelowawnia diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie wszystkie modele do rozwiązania zadań | |
4,0 | student zna pojęcia z zakresu modelowawnia diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań | |
4,5 | student zna pojęcia z zakresu modelowawnia diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję dotyczącą optymalizacji procesów | |
5,0 | student zna pojęcia z zakresu modelowawnia diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję dotyczącą optymalizacji procesów oraz zaprojektować optymalne diagramy procesów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/2_U01 Umiejętności w zakresie: - tworzenia i sprawnego posługiwania się modelami opisującymi struktury organizacyjne, procesy (modele organizacji, procesów, diagramy łańcucha wartości dodanej, celów, eEPC, itp.); - efektywnego komunikowania się ze specjalistami z wybranej dziedziny zastosowań, w szczególności pozwalające na redagowanie i analizowanie wymagań w przedsięwzięciach dotyczących wybranego obszaru (w zakresie projektowania systemów wspomagających procesy komunikacji w internecie); - identyfikowania problemów i rozwiązywania zadań z wykorzystaniem technologii informatycznych (rozwiązywanie problemów i zadań z wykorzystaniem pakietu ARIS); | 2,0 | student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0 |
3,0 | student umie projektować tylko niektóre z poznanych modeli diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie tylko niektóre modele do rozwiązania zadań | |
3,5 | student umie projektować wszystkie z poznanych modeli diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie wszystkie modele do rozwiązania zadań | |
4,0 | student umie projektować w sposób optymalny wszystkie poznane modele diagramów | |
4,5 | student umie projektować w sposób optymalny wszystkie poznane modele diagramów, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników | |
5,0 | student umie projektować w sposób optymalny wszystkie poznane modele diagramów, potrafi porównać ich efektywność, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/2_K01 Potrafi organizować czas pracy i działać w sposób kreatywny | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu modelowania procesów |
3,0 | Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu modelowania procesów | |
3,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wyników | |
4,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymanych wyników | |
4,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespole | |
5,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności |
Literatura podstawowa
- Celina Olszak, Ewa Ziemba, Strategie i modele gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007, I
- Allan Afuah, Christopher L. Tucci, Biznes internetowy. Strategie i modele., Oficyna Ekonomiczna, OPWP, Kraków, 2002, I