Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S2)
specjalność: Systemy transmisyjne

Sylabus przedmiotu Narzędzia komputerowego wspomagania projektowania sieci telekomunikacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Narzędzia komputerowego wspomagania projektowania sieci telekomunikacyjnych
Specjalność Systemy transmisyjne
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Mikołajczak <Grzegorz.Mikolajczak@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Żegliński <Grzegorz.Zeglinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki z zakresu obejmującego podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej.
W-2Znajomość fizyki z zakresu obejmującego podstawy elektromagnetyzmu, optykę i elementy fizyki ciała stałego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową światłowodowych sieci telekomunikacyjnych oraz z podstawowymi narzędziami i metodami komputerowymi służącymi do ich projektowania.
C-2Wyrobienie umiejętności tworzenia podstawowych algorytmów numerycznych służących do modelowania transmisji sygnałów w światłowodowych sieciach telekomunikacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie i organizacja pracy w laboratorium.1
T-L-2Modelowanie propagacji sygnałów świetlnych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania do analizy transmisyjnej sieci telekomunikacyjnych.4
T-L-3Numeryczne modelowanie dyspersji impulsów czasowych poprzez rozwiązanie równania falowego metodą różnic skończonych.2
T-L-4Numeryczne modelowanie światłowodowych sprzęgaczy optycznych.2
T-L-5Numeryczne modelowanie planarnego rozdzielacza wiązki i interferometru Macha-Zehndera.2
T-L-6Numeryczne modelowanie propagacji i oddziaływań fal solitonowych w sieciach światłowodowych.2
T-L-7Kolokwium zaliczające drugą serię ćwiczeń.2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące projektowania sieci telekomunikacyjnych.2
T-W-2Przegląd i charakterystyka komercyjnych narzędzi do projektowania sieci telekomunikacyjnych.3
T-W-3Podstawowe metody numeryczne służące do analizy propagacji światła w telekomunikacyjnych sieciach światłowodowych.8
T-W-4Zaliczenie formy zajęć.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.6
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.6
A-L-4Przugotowanie do kolokwiów zaliczających.3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Studiowanie literatury.3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: - wykład informacyjny z użyciem środków multimedialnych.
M-2Metoda praktyczna: - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykład.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_2A_D06-ST_W01
Student posiada wiedzę z zakresu projektowania sieci telekomunikacyjnych obejmującą znajomość komputerowych narzędzi i metod wspomagających ich projektowanie.
TI_2A_W01, TI_2A_W06, TI_2A_W09C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_2A_D06-ST_U02
Student potrafi projektować proste światłowodowe sieci telekomunikacyjne oraz potrafi tworzyć proste algorytmy obliczeniowe służace do analizy transmisyjnej sieci telekomunikacyjnej.
TI_2A_U01, TI_2A_U04, TI_2A_U08C-2T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_2A_D06-ST_W01
Student posiada wiedzę z zakresu projektowania sieci telekomunikacyjnych obejmującą znajomość komputerowych narzędzi i metod wspomagających ich projektowanie.
2,0
3,0Student posiada wiedzę z zakresu obejmującego znajomość podstawowych narzędzi i metody wspomagających projektowanie sieci telekomunikacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_2A_D06-ST_U02
Student potrafi projektować proste światłowodowe sieci telekomunikacyjne oraz potrafi tworzyć proste algorytmy obliczeniowe służace do analizy transmisyjnej sieci telekomunikacyjnej.
2,0
3,0Student potrafi korzystając z narzędzi komputerowych zaprojektować podstawową sieć telekomunikacyjną oraz stworzyć prosty algorytm służący do analizy pracy takiej sieci.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Siuzdak, Wstęp do współczesnej telekomunikacji światłowodowej, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1999
  2. Mirosław Karpierz, Ewa Weinert-Rączka, Nieliniowa optyka światłowodowa, WNT, Warszawa, 2009
  3. Jan Petykiewicz, Podstawy fizyczne optyki scalonej, PWN, Warszawa, 1989, 1
  4. Z. Fortuna, B. Macukow, j. Wąsowski, Metody numeryczne, PWN, Warszawa, 2017
  5. E. Majchrzak, B. Mochnacki, Metody numeryczne. Podstawy teoretyczne, aspekty praktyczne i algorytmt, Politechnika Śląska, 2004

Literatura dodatkowa

  1. P. G. Agrawal, Fiber-optic communication systems, Academic Press, 2010
  2. Ting-Chung Poon, Taegeun Kim, Engineering optics with Matlab, World Scientific Publishing, Singapore, 2006
  3. K. Thyagarajan, A. Ghatak, Fiber optics essentials, John Wiley & Sons, New Jersey, 2007
  4. Bishnu P. Pal, Guided Wave. Optical Components and Devices, Elsevier Academic Press, Burlington, 2006
  5. W. Yang, W. Cao, Tae-Ang Chung, J. Morris, Applied numerical methods using Matlab, John Wiley & Sons, New Jersey, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie i organizacja pracy w laboratorium.1
T-L-2Modelowanie propagacji sygnałów świetlnych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania do analizy transmisyjnej sieci telekomunikacyjnych.4
T-L-3Numeryczne modelowanie dyspersji impulsów czasowych poprzez rozwiązanie równania falowego metodą różnic skończonych.2
T-L-4Numeryczne modelowanie światłowodowych sprzęgaczy optycznych.2
T-L-5Numeryczne modelowanie planarnego rozdzielacza wiązki i interferometru Macha-Zehndera.2
T-L-6Numeryczne modelowanie propagacji i oddziaływań fal solitonowych w sieciach światłowodowych.2
T-L-7Kolokwium zaliczające drugą serię ćwiczeń.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące projektowania sieci telekomunikacyjnych.2
T-W-2Przegląd i charakterystyka komercyjnych narzędzi do projektowania sieci telekomunikacyjnych.3
T-W-3Podstawowe metody numeryczne służące do analizy propagacji światła w telekomunikacyjnych sieciach światłowodowych.8
T-W-4Zaliczenie formy zajęć.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.6
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.6
A-L-4Przugotowanie do kolokwiów zaliczających.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Studiowanie literatury.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_2A_D06-ST_W01Student posiada wiedzę z zakresu projektowania sieci telekomunikacyjnych obejmującą znajomość komputerowych narzędzi i metod wspomagających ich projektowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu wybranych metod matematycznych i zna narzędzia informatyczne niezbędne do – jej praktycznego wykorzystania.
TI_2A_W06Ma ugruntowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu technologii szerokopasmowej transmisji danych, w tym światłowodowej.
TI_2A_W09Zna zaawansowane metody modelowania i symulacji systemów technicznych z użyciem odpowiednich narzędzi informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową światłowodowych sieci telekomunikacyjnych oraz z podstawowymi narzędziami i metodami komputerowymi służącymi do ich projektowania.
Treści programoweT-W-2Przegląd i charakterystyka komercyjnych narzędzi do projektowania sieci telekomunikacyjnych.
T-W-3Podstawowe metody numeryczne służące do analizy propagacji światła w telekomunikacyjnych sieciach światłowodowych.
T-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące projektowania sieci telekomunikacyjnych.
T-W-4Zaliczenie formy zajęć.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: - wykład informacyjny z użyciem środków multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykład.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę z zakresu obejmującego znajomość podstawowych narzędzi i metody wspomagających projektowanie sieci telekomunikacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_2A_D06-ST_U02Student potrafi projektować proste światłowodowe sieci telekomunikacyjne oraz potrafi tworzyć proste algorytmy obliczeniowe służace do analizy transmisyjnej sieci telekomunikacyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_2A_U01Wykorzystuje wiedzę z wybranych działów matematyki do: - opisu i analizy zaawansowanych algorytmów przetwarzania i analizy obrazów, - rozwiązywania złożonych problemów z zakresu teleinformatyki i telerobotyki, - optymalizacji transmisji danych.
TI_2A_U04Potrafi zamodelować złożony system techniczny i dokonać symulacji jego działania, wykorzystując odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe.
TI_2A_U08Potrafi zaprojektować sieć służącą do szerokopasmowej transmisji danych z wykorzystaniem różnych mediów transmisyjnych.
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności tworzenia podstawowych algorytmów numerycznych służących do modelowania transmisji sygnałów w światłowodowych sieciach telekomunikacyjnych.
Treści programoweT-L-7Kolokwium zaliczające drugą serię ćwiczeń.
T-L-1Wprowadzenie i organizacja pracy w laboratorium.
T-L-2Modelowanie propagacji sygnałów świetlnych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania do analizy transmisyjnej sieci telekomunikacyjnych.
T-L-3Numeryczne modelowanie dyspersji impulsów czasowych poprzez rozwiązanie równania falowego metodą różnic skończonych.
T-L-4Numeryczne modelowanie światłowodowych sprzęgaczy optycznych.
T-L-5Numeryczne modelowanie planarnego rozdzielacza wiązki i interferometru Macha-Zehndera.
T-L-6Numeryczne modelowanie propagacji i oddziaływań fal solitonowych w sieciach światłowodowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi korzystając z narzędzi komputerowych zaprojektować podstawową sieć telekomunikacyjną oraz stworzyć prosty algorytm służący do analizy pracy takiej sieci.
3,5
4,0
4,5
5,0