Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S3)

Sylabus przedmiotu Procesy stochastyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Procesy stochastyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Roman Kaszyński <Roman.Kaszynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1algebra, rachunek całkowy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z matematycznym opisem zmiennych i procesów losowych.
C-2Badanie i analizowanie cech procesów stochastycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zmienne losowe, rozkłady prawdopodobieństwa, cechy zmiennych losowych, entropia, łańcuchy markowowskie.6
T-W-2Procesy stochastyczne, opis matematyczny, momenty zwyczajne, centralne i mieszane.6
T-W-3Stacjonarność procesów loosowych, funkcje korelacji, funkcje gęstości widma mocy.4
T-W-4Układy dynamiczne w warunkach zakłóceń losowych.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studia literaturowe.22
A-W-3Przygotowanie do egzaminu18
A-W-4egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.1g_W01
Ma wiedzę na temat procesów losowych i ich wpływu na układy dynamiczne
EL_3A_W02, EL_3A_W01

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.1g_U01
Posiada umiejętność anallizowania procesów losowych
EL_3A_U04, EL_3A_U03, EL_3A_U05, EL_3A_U06

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.1g_K01
Posiada kompetencje do analizy obwodów elektrycznych w obecności zjawisk i zakłóceń losowych.
EL_3A_K03C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.1g_W01
Ma wiedzę na temat procesów losowych i ich wpływu na układy dynamiczne
2,0
3,0Zna opis matematyczny zmiennych losowych i procesów stochastycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.1g_U01
Posiada umiejętność anallizowania procesów losowych
2,0
3,0Posiada umiejętność analizowania losowości zdarzeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.1g_K01
Posiada kompetencje do analizy obwodów elektrycznych w obecności zjawisk i zakłóceń losowych.
2,0
3,0Posiada kompetencje do prowadzenia badań i analizy ich wyników pod kątem losowości zachodzących zjawisk.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Papoulis, Prawdopodobieństwo, zmienne losowe i procesy stochastyczne, WNT, Warszawa, 1986
  2. T. Kaczorek, Teoria sterowania, WNT, Warszawa, 1981
  3. W. Sobczak, Podstawy probabilistyczne teorii systemów informacyjnych, WNT, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. R. Kaszyński, Filtry dolnoprzepustowe i filtry składowej stałej o zmiennych parametravch, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001, monografia

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zmienne losowe, rozkłady prawdopodobieństwa, cechy zmiennych losowych, entropia, łańcuchy markowowskie.6
T-W-2Procesy stochastyczne, opis matematyczny, momenty zwyczajne, centralne i mieszane.6
T-W-3Stacjonarność procesów loosowych, funkcje korelacji, funkcje gęstości widma mocy.4
T-W-4Układy dynamiczne w warunkach zakłóceń losowych.2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studia literaturowe.22
A-W-3Przygotowanie do egzaminu18
A-W-4egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.1g_W01Ma wiedzę na temat procesów losowych i ich wpływu na układy dynamiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_W02Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
EL_3A_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna opis matematyczny zmiennych losowych i procesów stochastycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.1g_U01Posiada umiejętność anallizowania procesów losowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_U04Potrafi poddać krytycznej analizie wyniki własnych badań naukowych oraz wyniki innych twórców w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, a także ocenić możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce.
EL_3A_U03Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika.
EL_3A_U05Potrafi formułować złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania wcześniej nieznane, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych.
EL_3A_U06Potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność analizowania losowości zdarzeń.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.1g_K01Posiada kompetencje do analizy obwodów elektrycznych w obecności zjawisk i zakłóceń losowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_K03Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac teoretycznych w dyscyplinach Elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z matematycznym opisem zmiennych i procesów losowych.
C-2Badanie i analizowanie cech procesów stochastycznych.
Treści programoweT-W-3Stacjonarność procesów loosowych, funkcje korelacji, funkcje gęstości widma mocy.
T-W-2Procesy stochastyczne, opis matematyczny, momenty zwyczajne, centralne i mieszane.
T-W-1Zmienne losowe, rozkłady prawdopodobieństwa, cechy zmiennych losowych, entropia, łańcuchy markowowskie.
T-W-4Układy dynamiczne w warunkach zakłóceń losowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada kompetencje do prowadzenia badań i analizy ich wyników pod kątem losowości zachodzących zjawisk.
3,5
4,0
4,5
5,0