Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S2)
specjalność: Systemy elektroenergetyczne

Sylabus przedmiotu Energoelektronika w elektroenergetyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energoelektronika w elektroenergetyce
Specjalność Systemy elektroenergetyczne
Jednostka prowadząca Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Olgierd Małyszko <Olgierd.Malyszko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Olgierd Małyszko <Olgierd.Malyszko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zakończone pozytywnie kursy z urządzeń elektroenergetycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość technik i rozwiązań układowych w dziedzinie energoelektronicznie wspomaganych, elastycznych systemów elektroenergetycznych (FACTS) orazi ich podstawowych cech charakterystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Budowa, badania i sporządzenie dokumentacji ukłądu elektroenegoelektronicznego współpracującego z siecią (PFC, falownik, przetwornica)30
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, zasady zaliczeń, literatura1
T-W-2Elementy półprzewodnikowe mocy do zastosowań w elektroenergetyce - przegląd, trendy1
T-W-3Prostowniki w systemie elektroenergetycznym - układy 6,12 pulsowe, rozwiązania trakcyjne2
T-W-4Układy tyrystorowe o sterowaniu fazowym - przegląd, właściwości1
T-W-5Falowniki napięcia 1 i 3-fazowe - rodzaje modulacji, współpraca z systemem elektroenergetycznym2
T-W-6Falowniki wielopoziomowe - budowa, działanie, metody sterowania1
T-W-7Budowa i sprawność układów energoelektronicznych dla fotowoltaiki2
T-W-8Budowa i sprawność rozwiązań w sektorze energetyki wiatrowej2
T-W-9Transmisja HVDC2
T-W-10Pozostałe układy FACTS1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach projektowych30
A-P-2Przygotowanie dokumentacji i prezentacji końcowej30
60
wykłady
A-W-1Udział w zajęćiach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody programowe z użyciem komputera
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Test pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja projektu i dokumentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_G01-04_W01
Student rozumie metodykę projektowania i cechy charakterystyczne złożonych rozwiązań energoelektronicznych o różnym przeznaczeniu, potrafi ocenić ich przydatność w systemach pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, ma wiedze na temat trendów rozwojowych w tym segmencie energoelektroniki.
EL_2A_W05, EL_2A_W08C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2, M-1, M-3, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_G01-04_U01
Student potrafi, działając w grupie, opracować komputerowy model układu, zbudować prototyp układu energoelektronicznego, zdefiniować i przeprowadzić eksperyment, opracować jego wyniki i przedstawić dokumentację techniczną.
EL_2A_U02, EL_2A_U03, EL_2A_U07, EL_2A_U08, EL_2A_U17C-1T-P-1M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_G01-04_W01
Student rozumie metodykę projektowania i cechy charakterystyczne złożonych rozwiązań energoelektronicznych o różnym przeznaczeniu, potrafi ocenić ich przydatność w systemach pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, ma wiedze na temat trendów rozwojowych w tym segmencie energoelektroniki.
2,0
3,0Student rozumie metodykę projektowania i cechy charakterystyczne złożonych rozwiązań energoelektronicznych o różnym przeznaczeniu, potrafi ocenić ich przydatność w systemach pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, ma wiedze na temat trendów rozwojowych w tym segmencie energoelektroniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_G01-04_U01
Student potrafi, działając w grupie, opracować komputerowy model układu, zbudować prototyp układu energoelektronicznego, zdefiniować i przeprowadzić eksperyment, opracować jego wyniki i przedstawić dokumentację techniczną.
2,0
3,0Student potrafi, działając w grupie, opracować komputerowy model układu, zbudować prototyp układu energoelektronicznego, zdefiniować i przeprowadzić eksperyment, opracować jego wyniki i przedstawić dokumentację techniczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. H. Tunia, M. P. Kaźmierkowski, Podstawy automatyki napędu elektrycznego, PWN, Warszawa, 1978, -, -
  2. W. Hejmo, R. Kozioł, Systemy mikroprocesorowe w automatyce napędu elektrycznego, WNT, Warszawa, 1994, -, -

Literatura dodatkowa

  1. B. Bose, Power electronics and motor drives, Academic press, Knoxville, 2006, -, -
  2. T. Wildi, Electrical Machines, Drives and power systems, Pearson International, USA, 2006, -, -

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Budowa, badania i sporządzenie dokumentacji ukłądu elektroenegoelektronicznego współpracującego z siecią (PFC, falownik, przetwornica)30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, zasady zaliczeń, literatura1
T-W-2Elementy półprzewodnikowe mocy do zastosowań w elektroenergetyce - przegląd, trendy1
T-W-3Prostowniki w systemie elektroenergetycznym - układy 6,12 pulsowe, rozwiązania trakcyjne2
T-W-4Układy tyrystorowe o sterowaniu fazowym - przegląd, właściwości1
T-W-5Falowniki napięcia 1 i 3-fazowe - rodzaje modulacji, współpraca z systemem elektroenergetycznym2
T-W-6Falowniki wielopoziomowe - budowa, działanie, metody sterowania1
T-W-7Budowa i sprawność układów energoelektronicznych dla fotowoltaiki2
T-W-8Budowa i sprawność rozwiązań w sektorze energetyki wiatrowej2
T-W-9Transmisja HVDC2
T-W-10Pozostałe układy FACTS1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach projektowych30
A-P-2Przygotowanie dokumentacji i prezentacji końcowej30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęćiach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_G01-04_W01Student rozumie metodykę projektowania i cechy charakterystyczne złożonych rozwiązań energoelektronicznych o różnym przeznaczeniu, potrafi ocenić ich przydatność w systemach pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, ma wiedze na temat trendów rozwojowych w tym segmencie energoelektroniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W05Zna i rozumie metodykę projektowania złożonych układów energoelektronicznych, sieci elektroenergetycznych o różnym przeznaczeniu, układów zabezpieczeń oraz systemów pozyskiwania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych
EL_2A_W08Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektrotechniki, elektroenergetyki, energoelektroniki i - w mniejszym stopniu – elektroniki, telekomunikacji, informatyki i automatyki oraz rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik i rozwiązań układowych w dziedzinie energoelektronicznie wspomaganych, elastycznych systemów elektroenergetycznych (FACTS) orazi ich podstawowych cech charakterystycznych.
Treści programoweT-P-1Budowa, badania i sporządzenie dokumentacji ukłądu elektroenegoelektronicznego współpracującego z siecią (PFC, falownik, przetwornica)
T-W-1Wprowadzenie, zasady zaliczeń, literatura
T-W-2Elementy półprzewodnikowe mocy do zastosowań w elektroenergetyce - przegląd, trendy
T-W-3Prostowniki w systemie elektroenergetycznym - układy 6,12 pulsowe, rozwiązania trakcyjne
T-W-4Układy tyrystorowe o sterowaniu fazowym - przegląd, właściwości
T-W-5Falowniki napięcia 1 i 3-fazowe - rodzaje modulacji, współpraca z systemem elektroenergetycznym
T-W-6Falowniki wielopoziomowe - budowa, działanie, metody sterowania
T-W-7Budowa i sprawność układów energoelektronicznych dla fotowoltaiki
T-W-8Budowa i sprawność rozwiązań w sektorze energetyki wiatrowej
T-W-9Transmisja HVDC
T-W-10Pozostałe układy FACTS
Metody nauczaniaM-2Metody programowe z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Prezentacja projektu i dokumentacji
S-2Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie metodykę projektowania i cechy charakterystyczne złożonych rozwiązań energoelektronicznych o różnym przeznaczeniu, potrafi ocenić ich przydatność w systemach pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, ma wiedze na temat trendów rozwojowych w tym segmencie energoelektroniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_G01-04_U01Student potrafi, działając w grupie, opracować komputerowy model układu, zbudować prototyp układu energoelektronicznego, zdefiniować i przeprowadzić eksperyment, opracować jego wyniki i przedstawić dokumentację techniczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi ocenić czasochłonność zadania, potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w określonym terminie
EL_2A_U03Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
EL_2A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne - w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując - do analizy i projektowania (w tym projektowania CAD) elementów, układów i systemów elektrycznych, elektromechanicznych i energoelektronicznych
EL_2A_U08Potrafi dokonać analizy złożonych systemów elektrycznych i systemów przetwarzania energii elektrycznej pod kątem różnych aspektów ich działania, w razie potrzeby modyfikując istniejące lub opracowując nowe metody lub narzędzia
EL_2A_U17Potrafi zaprojektować sieci i instalacje elektroenergetyczne i oświetleniowe oraz przygotować dokumentację budowlaną i wykonawczą z uwzględnieniem zadanych warunków technicznych, użytkowych i ekonomicznych z wykorzystaniem zaawansowanych technik projektowych
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik i rozwiązań układowych w dziedzinie energoelektronicznie wspomaganych, elastycznych systemów elektroenergetycznych (FACTS) orazi ich podstawowych cech charakterystycznych.
Treści programoweT-P-1Budowa, badania i sporządzenie dokumentacji ukłądu elektroenegoelektronicznego współpracującego z siecią (PFC, falownik, przetwornica)
Metody nauczaniaM-2Metody programowe z użyciem komputera
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja projektu i dokumentacji
S-2Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi, działając w grupie, opracować komputerowy model układu, zbudować prototyp układu energoelektronicznego, zdefiniować i przeprowadzić eksperyment, opracować jego wyniki i przedstawić dokumentację techniczną.
3,5
4,0
4,5
5,0