Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,30zaliczenie
wykładyW2 30 1,00,44egzamin
laboratoriaL2 15 2,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy matematyki w zakresie szkoły średniej (wektory, podstawowe funkcje, rozwiązywanie równań) i potrafi je zastosować do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych.
W-2Zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej.
W-3Potrafi wykonać proste obliczenia posługując się komputerem lub kalkulatorem.
W-4Rozumie potrzebę kształcenia się.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je matematycznie i zastosować do rozwiązywania zadań fizycznych.
C-3Kształtowanie umiejętności poprawnego wykonywania doświadczenia fizycznego, w tym planowania i interpretacji wyników pomiarów, oceny i analizy niepewności pomiarowej systematycznej i przypadkowej
C-4Wyrobienie umiejętności opracowania raportów z wykonanego ćwiczenia, zapisu i prezentowania wyników, formułowania wniosków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu)4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej10
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 11
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal6
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu4
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej4
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 21
30
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie studentów z metodami analizy niepewności pomiarowych, przedstawiania wyników pomiarów, formułowania wniosków1
T-L-2Wykonanie sześciu ćwiczeń laboratoryjnych według harmonogramu, z zakresu drgań mechanicznych, oporów ruchu, optyki12
T-L-3Rozliczenie sprawozdań. Poprawa ćwiczeń.2
15
wykłady
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne1
T-W-2Opis ruchu.3
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu.4
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej1
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.4
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki2
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.1
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego4
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.3
T-W-10Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki2
T-W-11Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami).4
T-W-12Budowa jądra atomowego i podstawy energetyki jądrowej1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Przygotowanie do kolokwium8
A-A-4Udział w konsultacjach do ćw.2
60
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów i wykonanie sprawozdań25
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B02_W01
ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki, optyki, oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie elektrycznosci i magnetyzmu wystarczającą do podjecia studiów na drugim semestrze
EL_1A_W01, EL_1A_W02C-3, C-4, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-W-3, T-W-6, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-12, T-W-2, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B02_U01
potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką
EL_1A_U22C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-W-3, T-W-6, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-12, T-W-2, T-W-7M-1, M-2, M-3S-3, S-2
EL_1A_B02_U02
Student umie zaplanować i przeprowadzić proste eksperymenty fizyczne. Potrafi interpretować i prezentować wyniki pomiarów oraz oszacować niepewności pomiarowe
EL_1A_U03C-3T-L-2, T-L-1, T-L-3M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_B02_W01
ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki, optyki, oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie elektrycznosci i magnetyzmu wystarczającą do podjecia studiów na drugim semestrze
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki, optyki, oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie elektrycznosci i magnetyzmu wystarczającą do podjęcia studiów na drugim semestrze
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_B02_U01
potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką
2,0
3,0Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką.
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_B02_U02
Student umie zaplanować i przeprowadzić proste eksperymenty fizyczne. Potrafi interpretować i prezentować wyniki pomiarów oraz oszacować niepewności pomiarowe
2,0
3,0Student potrafi zastosowac w stopniu podstawowym metodę analizy niepewnosci pomiarowych i poprawnie zapisywać wynik pomiaru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 2003, 1
  2. K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000
  3. T. Rewaj (red), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 2001
  4. William Moebs, Samuel J,Ling, Jeff Sanny, Fizyka dla szkół wyższych, Katalyst Education 2018, 2018, https://openstax.org/subjects

Literatura dodatkowa

  1. Wróblewski A.K., Zakrzewski J.A., Wstep do fizyki, PWN, Warszawa, 1990
  2. Orear, J., Fizyka, WNT, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu)4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej10
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 11
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal6
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu4
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej4
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 21
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie studentów z metodami analizy niepewności pomiarowych, przedstawiania wyników pomiarów, formułowania wniosków1
T-L-2Wykonanie sześciu ćwiczeń laboratoryjnych według harmonogramu, z zakresu drgań mechanicznych, oporów ruchu, optyki12
T-L-3Rozliczenie sprawozdań. Poprawa ćwiczeń.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne1
T-W-2Opis ruchu.3
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu.4
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej1
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.4
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki2
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.1
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego4
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.3
T-W-10Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki2
T-W-11Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami).4
T-W-12Budowa jądra atomowego i podstawy energetyki jądrowej1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Przygotowanie do kolokwium8
A-A-4Udział w konsultacjach do ćw.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów i wykonanie sprawozdań25
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_B02_W01ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki, optyki, oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie elektrycznosci i magnetyzmu wystarczającą do podjecia studiów na drugim semestrze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki obejmującą algebrę, analizę, ciągi oraz elementy rachunku różniczkowego i całkowego, rachunku macierzowego oraz rachunku prawdopodobieństwa, w tym metody matematyczne i metody numeryczne niezbędne do: - opisu i analizy działania obwodów elektrycznych a także podstawowych zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy działania systemów elektrycznych; - opisu i analizy algorytmów przetwarzania sygnałów; - syntezy elementów, układów i systemów elektrycznych
EL_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych i ich otoczeniu
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności poprawnego wykonywania doświadczenia fizycznego, w tym planowania i interpretacji wyników pomiarów, oceny i analizy niepewności pomiarowej systematycznej i przypadkowej
C-4Wyrobienie umiejętności opracowania raportów z wykonanego ćwiczenia, zapisu i prezentowania wyników, formułowania wniosków
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu)
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu.
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki
T-W-11Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami).
T-W-10Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej
T-W-12Budowa jądra atomowego i podstawy energetyki jądrowej
T-W-2Opis ruchu.
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki, optyki, oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie elektrycznosci i magnetyzmu wystarczającą do podjęcia studiów na drugim semestrze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_B02_U01potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U22Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z elektrotechniką
Cel przedmiotuC-2Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je matematycznie i zastosować do rozwiązywania zadań fizycznych.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu)
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu.
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki
T-W-11Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami).
T-W-10Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej
T-W-12Budowa jądra atomowego i podstawy energetyki jądrowej
T-W-2Opis ruchu.
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_B02_U02Student umie zaplanować i przeprowadzić proste eksperymenty fizyczne. Potrafi interpretować i prezentować wyniki pomiarów oraz oszacować niepewności pomiarowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności poprawnego wykonywania doświadczenia fizycznego, w tym planowania i interpretacji wyników pomiarów, oceny i analizy niepewności pomiarowej systematycznej i przypadkowej
Treści programoweT-L-2Wykonanie sześciu ćwiczeń laboratoryjnych według harmonogramu, z zakresu drgań mechanicznych, oporów ruchu, optyki
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie studentów z metodami analizy niepewności pomiarowych, przedstawiania wyników pomiarów, formułowania wniosków
T-L-3Rozliczenie sprawozdań. Poprawa ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosowac w stopniu podstawowym metodę analizy niepewnosci pomiarowych i poprawnie zapisywać wynik pomiaru.
3,5
4,0
4,5
5,0