Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Nowoczesne technologie w elektrotechnice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowoczesne technologie w elektrotechnice
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pałka <Ryszard.Palka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Konstanty Gawrylczyk <Konstanty.Gawrylczyk@zut.edu.pl>, Ryszard Pałka <Ryszard.Palka@zut.edu.pl>, Jan Subocz <Jan.Subocz@zut.edu.pl>, Michał Zeńczak <Michal.Zenczak@zut.edu.pl>, Marcin Ziółkowski <Marcin.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest wiedza z podstaw elektrotechniki i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat działania maszyn i urządzeń nadprzewodnikowych
C-2Zdobycie wiedzy na temat nowych tendencji w elektroenergetyce
C-3Zdobycie wiedzy o nowych metodach badań nieniszczących
C-4Zdobycie wiedzy o trendach rozwojowych diagnostyki urządzeń technicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Nadprzewodnictwo wysokotemperaturowe i jego zastosowania5
T-W-2Nowoczesne systemy elektromagnetycznych badań nieniszczących5
T-W-3Diagnostyka urządzeń technicznych5
T-W-4Modelowanie odpowiedzi częstotliwościowej uzwojeń5
T-W-5Ultradźwiękowe i radiograficzne badania nieniszczące5
T-W-6Najnowsze trendy rozwojowe w elektroenergetyce5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sposób oceny (wykład): - ocena podsumowująca na postawie zaliczenia pisemnego oraz rozmowy ze studentem

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O15-01_W18
Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektrotechniki.
EL_1A_W18C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O15-01_U01
Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
EL_1A_U06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O15-01_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
EL_1A_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O15-01_W18
Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektrotechniki.
2,0
3,0Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektrotechniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O15-01_U01
Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
2,0
3,0Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O15-01_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0
3,0Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cyrot M., Pavuna D., Wstęp do nadprzewodnictwa, WN PWN, Warszawa, 1996
  2. Stankowski J., Czyżak B., Nadprzewodnictwo, WNT, Warszawa, 1999
  3. Lee P.J., Engineering superconductivity, John Wiley&Sons, Inc., New York, 2001
  4. Krabbes G., Fuchs G., Canders W.-R., May H., Pałka R., High Temperature Superconductor Bulk Materials, WILEY-VCH Verlag GmbH & Co., Weinheim, 2006
  5. Pałka R., Monolityczne nadprzewodniki wysokotemperaturowe. Modele makroskopowe i zastosowania., Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  6. Krawiec F., Odnawialne źródła energii w świetle globalnego kryzysu energetycznego, Difin, Warszawa, 2010, 1
  7. Savulescu S.C., Real-time Stability Assessment in Modern Power System Control Centers, John Wiley & Sons, New Jersey, 2010, 1
  8. Tomaczuk B.Z., Metody numeryczne w analizie pola układów tansformatorowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, 2007
  9. Banaszak Sz., Gawrylczyk K.M., Modelowanie odpowiedzi częstotliwościowej uzwojeń transformatorów z wykorzystaniem metody linii długiej, Przegląd Elektrotechniczny, 2012
  10. Banaszak Sz., Gawrylczyk K.M., Klistala T., Wpływ zwarć międzyzwojowych na odpowiedź częstotliwościową uzwojenia transformatora, Przegląd Elektrotechniczny, 2010
  11. Lewińska-Romicka A., Badania nieniszczące. Podstawy defektoskopi., WNT, Warszawa, 2001
  12. Senczyk D., Radiografia przemysłowa. Podstawy fizyczne, Biuro Gamma, Warszawa, 2005
  13. Hellier C.J., Handbook of Nondestructive Evaluation, McGrown-Hill, 2003
  14. Tumanski S., Principles of Electrical Measurements, Taylor&Francis, 2005
  15. Tumanski S., Handbook of Magnetic Measurements, CRC PressINC, 2011
  16. Łukasz Rawicki, Piotr Machała, Patryk Uchroński, Jacek Słania , Karol Kaczmarek, Badania automatyczne i systemy badawcze wykorzystywane w badaniach ultradźwiękowych osi kolejowych, Badania nieniszczące i diagnostyka (2018), Szczecin, 2018, Wydanie nr 1, Kwartalnik

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nadprzewodnictwo wysokotemperaturowe i jego zastosowania5
T-W-2Nowoczesne systemy elektromagnetycznych badań nieniszczących5
T-W-3Diagnostyka urządzeń technicznych5
T-W-4Modelowanie odpowiedzi częstotliwościowej uzwojeń5
T-W-5Ultradźwiękowe i radiograficzne badania nieniszczące5
T-W-6Najnowsze trendy rozwojowe w elektroenergetyce5
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O15-01_W18Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektrotechniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W18Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektrotechniki
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat działania maszyn i urządzeń nadprzewodnikowych
C-2Zdobycie wiedzy na temat nowych tendencji w elektroenergetyce
C-3Zdobycie wiedzy o nowych metodach badań nieniszczących
C-4Zdobycie wiedzy o trendach rozwojowych diagnostyki urządzeń technicznych
Treści programoweT-W-2Nowoczesne systemy elektromagnetycznych badań nieniszczących
T-W-3Diagnostyka urządzeń technicznych
T-W-4Modelowanie odpowiedzi częstotliwościowej uzwojeń
T-W-5Ultradźwiękowe i radiograficzne badania nieniszczące
T-W-6Najnowsze trendy rozwojowe w elektroenergetyce
T-W-1Nadprzewodnictwo wysokotemperaturowe i jego zastosowania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sposób oceny (wykład): - ocena podsumowująca na postawie zaliczenia pisemnego oraz rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektrotechniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O15-01_U01Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U06Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat działania maszyn i urządzeń nadprzewodnikowych
C-2Zdobycie wiedzy na temat nowych tendencji w elektroenergetyce
C-3Zdobycie wiedzy o nowych metodach badań nieniszczących
C-4Zdobycie wiedzy o trendach rozwojowych diagnostyki urządzeń technicznych
Treści programoweT-W-2Nowoczesne systemy elektromagnetycznych badań nieniszczących
T-W-3Diagnostyka urządzeń technicznych
T-W-4Modelowanie odpowiedzi częstotliwościowej uzwojeń
T-W-5Ultradźwiękowe i radiograficzne badania nieniszczące
T-W-6Najnowsze trendy rozwojowe w elektroenergetyce
T-W-1Nadprzewodnictwo wysokotemperaturowe i jego zastosowania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sposób oceny (wykład): - ocena podsumowująca na postawie zaliczenia pisemnego oraz rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O15-01_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat działania maszyn i urządzeń nadprzewodnikowych
C-2Zdobycie wiedzy na temat nowych tendencji w elektroenergetyce
C-3Zdobycie wiedzy o nowych metodach badań nieniszczących
C-4Zdobycie wiedzy o trendach rozwojowych diagnostyki urządzeń technicznych
Treści programoweT-W-2Nowoczesne systemy elektromagnetycznych badań nieniszczących
T-W-3Diagnostyka urządzeń technicznych
T-W-4Modelowanie odpowiedzi częstotliwościowej uzwojeń
T-W-5Ultradźwiękowe i radiograficzne badania nieniszczące
T-W-6Najnowsze trendy rozwojowe w elektroenergetyce
T-W-1Nadprzewodnictwo wysokotemperaturowe i jego zastosowania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sposób oceny (wykład): - ocena podsumowująca na postawie zaliczenia pisemnego oraz rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
3,5
4,0
4,5
5,0