Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy programowania mikroprocesorów i procesorów DSP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy programowania mikroprocesorów i procesorów DSP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Sławomir Kocoń <Slawomir.Kocon@zut.edu.pl>, Tomasz Miłosławski <Tomasz.Miloslawski@zut.edu.pl>, Piotr Okoniewski <Piotr.Okoniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 60 3,00,38zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Informatyka (podstawy programowania w C)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podobieństwami i różnicami w budowie, programowaniu i zastosowaniu mikroprocesorów i procesorów sygnałowych do realizacji zadań przetwarzania danych i sterowania
C-2Rozbudzenie zainteresowania oraz ukształtowanie wstępnych umiejętności programowania mikroprocesorów i procesorów sygnałowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE.2
T-L-2Wprowdzenie do języka C dla mikrokontrolera. proste struktury programowe w języku C.2
T-L-3Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.2
T-L-4Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.2
T-L-5Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.2
T-L-6Układy wyświetlania informacji z wyświetlaczami siedmio-segmentowymi.4
T-L-7Układy wprowadzania informacji: układy stykowe, klawiatury.2
T-L-8Sterowanie silnika krokowego.2
T-L-9Oprogramowanie kanałów PWM.2
T-L-10Oprogramowanie przetwornika A/C.2
T-L-11Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.4
T-L-12Sterowanie modułów wyświetlaczy LCD.2
T-L-13Zaliczenie I części zajęć.2
T-L-14Podstawy programowania DSP. Wykorzystanie zasobów mikroprocesora do realizacji operacji DSP.4
T-L-15Obsługa systemu przerwań w systemie DSP.4
T-L-16Obsługa zewnętrznych przetworników A/C i C/A (codec audio).4
T-L-17Przetwarzanie sygnału sample-by-sample. Implementacja filtrów cyfrowych w dziedzinie czasu.4
T-L-18Przetwarzanie blokowe. Implementacja filtrów cyfrowych w dziedzinie częstotliwości.4
T-L-19Implementacja miernika mocy czynnej i biernej z wykorzystaniem DSP.4
T-L-20Implementacja algorytmów sterowania silnikiem elektrycznym.4
T-L-21Zaliczenie II części zajęć.2
60
wykłady
T-W-1Wstęp. Omówienie cech i budowy wewn. wybranych typów mikroprocesorów.2
T-W-2Wprowadzenie do programowania wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: porty, timer.2
T-W-3Programowanie wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: system przerwań.2
T-W-4Komunikacja szeregowa USART, I2C i SPI.2
T-W-5Sterowanie z wykorzystaniem PWM (ang. Pulse-width modulation).1
T-W-6Procesor sygałowy: podobieństwa i różnice w stosunku do mikroprocesorów, obszar aplikacji. Budowa wewnętrzna współczesnmych procesorów sygnałowych.1
T-W-7Programowanie procesorów sygnałowych z wykorzystaniem środowiska IDE. Sterowanie flagami, obsługa timerów i przerwań w procesorze sygnałowym.2
T-W-8Metody implementacji podstawowych algorytmów przetwarzania sygnałów w procesorze sygnałowym.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach. Zaliczenie zajęć.60
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia30
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałów literaturowych i umiejetności programowania.44
A-W-3Zaliczenie.1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji
M-2Demonstracja zrealizowanych algorytmów na procesorze
M-3Stanowisko laboratoryjne: nauka programowania procesora

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w zespole laboratoryjnym.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B08_W01
Student zna i rozumie działanie i zastosowanie mikroprocesorów i DSP, rozumie działanie portów, timera, systemu przerwań mikroprocesora.
EL_1A_W12, EL_1A_W13, EL_1A_W14, EL_1A_W24C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B08_U01
Student potrafi zrozumieć, przeanalizować i zaprogramować mikroprocesor na bazie zadanego prostego algorytmu
EL_1A_U07C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-16, T-L-15, T-L-14, T-L-21, T-L-9, T-L-13, T-L-18, T-W-5, T-W-3, T-L-10, T-W-6, T-L-19, T-L-5, T-W-2, T-L-20, T-W-8, T-W-4, T-L-6, T-L-12, T-L-8, T-L-11, T-L-17, T-L-7, T-W-1, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_B08_W01
Student zna i rozumie działanie i zastosowanie mikroprocesorów i DSP, rozumie działanie portów, timera, systemu przerwań mikroprocesora.
2,0
3,0Student zna i rozumie działanie i zastosowanie mikroprocesorów i DSP, rozumie działanie portów, timera, systemu przerwań mikroprocesora.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_B08_U01
Student potrafi zrozumieć, przeanalizować i zaprogramować mikroprocesor na bazie zadanego prostego algorytmu
2,0
3,0Student potrafi zrozumieć, przeanalizować i zaprogramować mikroprocesor na bazie zadanego prostego algorytmu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Analog Devices, ADSP-21161 SHARC DSP Hardware Reference, 2002, wersja elektroniczna dostępna na stronie www.analog.com
  2. Kernighan Brian, Ritchie Dennis, Język ANSI C. Programowanie. Wydanie II, Helion, Gliwice, 2010
  3. Kardaś Mirosław, Mikrokontrolery AVR. Język C - podstawy programowania, ATNEL, Szczecin, 2013
  4. Francuz Tomasz, Język C dla mikrokontrolerów AVR. Od podstaw do zaawansowanych aplikacji. Wydanie II, Helion, Gliwice, 2015

Literatura dodatkowa

  1. John Tomarakos, Dan Ledger, Using The Low-Cost, High Performance ADSP-21161 SIMD Digital Signal Processor For Digital Audio Applications, DSP Applications Group, Analog Devices, 2001, Revision 2.0 - 8/9/01

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE.2
T-L-2Wprowdzenie do języka C dla mikrokontrolera. proste struktury programowe w języku C.2
T-L-3Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.2
T-L-4Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.2
T-L-5Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.2
T-L-6Układy wyświetlania informacji z wyświetlaczami siedmio-segmentowymi.4
T-L-7Układy wprowadzania informacji: układy stykowe, klawiatury.2
T-L-8Sterowanie silnika krokowego.2
T-L-9Oprogramowanie kanałów PWM.2
T-L-10Oprogramowanie przetwornika A/C.2
T-L-11Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.4
T-L-12Sterowanie modułów wyświetlaczy LCD.2
T-L-13Zaliczenie I części zajęć.2
T-L-14Podstawy programowania DSP. Wykorzystanie zasobów mikroprocesora do realizacji operacji DSP.4
T-L-15Obsługa systemu przerwań w systemie DSP.4
T-L-16Obsługa zewnętrznych przetworników A/C i C/A (codec audio).4
T-L-17Przetwarzanie sygnału sample-by-sample. Implementacja filtrów cyfrowych w dziedzinie czasu.4
T-L-18Przetwarzanie blokowe. Implementacja filtrów cyfrowych w dziedzinie częstotliwości.4
T-L-19Implementacja miernika mocy czynnej i biernej z wykorzystaniem DSP.4
T-L-20Implementacja algorytmów sterowania silnikiem elektrycznym.4
T-L-21Zaliczenie II części zajęć.2
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp. Omówienie cech i budowy wewn. wybranych typów mikroprocesorów.2
T-W-2Wprowadzenie do programowania wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: porty, timer.2
T-W-3Programowanie wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: system przerwań.2
T-W-4Komunikacja szeregowa USART, I2C i SPI.2
T-W-5Sterowanie z wykorzystaniem PWM (ang. Pulse-width modulation).1
T-W-6Procesor sygałowy: podobieństwa i różnice w stosunku do mikroprocesorów, obszar aplikacji. Budowa wewnętrzna współczesnmych procesorów sygnałowych.1
T-W-7Programowanie procesorów sygnałowych z wykorzystaniem środowiska IDE. Sterowanie flagami, obsługa timerów i przerwań w procesorze sygnałowym.2
T-W-8Metody implementacji podstawowych algorytmów przetwarzania sygnałów w procesorze sygnałowym.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach. Zaliczenie zajęć.60
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałów literaturowych i umiejetności programowania.44
A-W-3Zaliczenie.1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_B08_W01Student zna i rozumie działanie i zastosowanie mikroprocesorów i DSP, rozumie działanie portów, timera, systemu przerwań mikroprocesora.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie sterowników programowalnych oraz języków i metod ich programowania, zna procedury doboru i konfigurowania typowych urządzeń, w tym zakresie oraz ich zastosowania w nowoczesnych układach elektrycznych
EL_1A_W13Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania i symulacji
EL_1A_W14Ma podstawową wiedzę na temat układów mikroprocesorowych oraz języków i technik ich programowania
EL_1A_W24Ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z pokrewnych kierunków studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podobieństwami i różnicami w budowie, programowaniu i zastosowaniu mikroprocesorów i procesorów sygnałowych do realizacji zadań przetwarzania danych i sterowania
C-2Rozbudzenie zainteresowania oraz ukształtowanie wstępnych umiejętności programowania mikroprocesorów i procesorów sygnałowych
Treści programoweT-W-1Wstęp. Omówienie cech i budowy wewn. wybranych typów mikroprocesorów.
T-W-2Wprowadzenie do programowania wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: porty, timer.
T-W-3Programowanie wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: system przerwań.
T-W-4Komunikacja szeregowa USART, I2C i SPI.
T-W-5Sterowanie z wykorzystaniem PWM (ang. Pulse-width modulation).
T-W-6Procesor sygałowy: podobieństwa i różnice w stosunku do mikroprocesorów, obszar aplikacji. Budowa wewnętrzna współczesnmych procesorów sygnałowych.
T-W-7Programowanie procesorów sygnałowych z wykorzystaniem środowiska IDE. Sterowanie flagami, obsługa timerów i przerwań w procesorze sygnałowym.
T-W-8Metody implementacji podstawowych algorytmów przetwarzania sygnałów w procesorze sygnałowym.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji
M-3Stanowisko laboratoryjne: nauka programowania procesora
M-2Demonstracja zrealizowanych algorytmów na procesorze
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w zespole laboratoryjnym.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie działanie i zastosowanie mikroprocesorów i DSP, rozumie działanie portów, timera, systemu przerwań mikroprocesora.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_B08_U01Student potrafi zrozumieć, przeanalizować i zaprogramować mikroprocesor na bazie zadanego prostego algorytmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania elementów, maszyn oraz urządzeń elektrycznych i przekształtników energii elektrycznej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podobieństwami i różnicami w budowie, programowaniu i zastosowaniu mikroprocesorów i procesorów sygnałowych do realizacji zadań przetwarzania danych i sterowania
C-2Rozbudzenie zainteresowania oraz ukształtowanie wstępnych umiejętności programowania mikroprocesorów i procesorów sygnałowych
Treści programoweT-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE.
T-L-2Wprowdzenie do języka C dla mikrokontrolera. proste struktury programowe w języku C.
T-L-3Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.
T-L-4Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.
T-L-16Obsługa zewnętrznych przetworników A/C i C/A (codec audio).
T-L-15Obsługa systemu przerwań w systemie DSP.
T-L-14Podstawy programowania DSP. Wykorzystanie zasobów mikroprocesora do realizacji operacji DSP.
T-L-21Zaliczenie II części zajęć.
T-L-9Oprogramowanie kanałów PWM.
T-L-13Zaliczenie I części zajęć.
T-L-18Przetwarzanie blokowe. Implementacja filtrów cyfrowych w dziedzinie częstotliwości.
T-W-5Sterowanie z wykorzystaniem PWM (ang. Pulse-width modulation).
T-W-3Programowanie wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: system przerwań.
T-L-10Oprogramowanie przetwornika A/C.
T-W-6Procesor sygałowy: podobieństwa i różnice w stosunku do mikroprocesorów, obszar aplikacji. Budowa wewnętrzna współczesnmych procesorów sygnałowych.
T-L-19Implementacja miernika mocy czynnej i biernej z wykorzystaniem DSP.
T-L-5Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.
T-W-2Wprowadzenie do programowania wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: porty, timer.
T-L-20Implementacja algorytmów sterowania silnikiem elektrycznym.
T-W-8Metody implementacji podstawowych algorytmów przetwarzania sygnałów w procesorze sygnałowym.
T-W-4Komunikacja szeregowa USART, I2C i SPI.
T-L-6Układy wyświetlania informacji z wyświetlaczami siedmio-segmentowymi.
T-L-12Sterowanie modułów wyświetlaczy LCD.
T-L-8Sterowanie silnika krokowego.
T-L-11Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.
T-L-17Przetwarzanie sygnału sample-by-sample. Implementacja filtrów cyfrowych w dziedzinie czasu.
T-L-7Układy wprowadzania informacji: układy stykowe, klawiatury.
T-W-1Wstęp. Omówienie cech i budowy wewn. wybranych typów mikroprocesorów.
T-W-7Programowanie procesorów sygnałowych z wykorzystaniem środowiska IDE. Sterowanie flagami, obsługa timerów i przerwań w procesorze sygnałowym.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji
M-3Stanowisko laboratoryjne: nauka programowania procesora
M-2Demonstracja zrealizowanych algorytmów na procesorze
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w zespole laboratoryjnym.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zrozumieć, przeanalizować i zaprogramować mikroprocesor na bazie zadanego prostego algorytmu.
3,5
4,0
4,5
5,0