Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N3)

Sylabus przedmiotu Modelowanie przetworników elektromagnetycznoakustycznych (EMAT) w badaniach nieniszczących:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Modelowanie przetworników elektromagnetycznoakustycznych (EMAT) w badaniach nieniszczących
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Ziółkowski <Marcin.Ziolkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, Fizyka, Elektrotechnika teoretyczna, Elektromagnetyzm

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z nowoczesnymi metodami projektowania ekranów pól elektromagetycznych niskiej i średniej częstotliwości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Bezkontaktowe pomiary ultradźwiękowe2
T-W-2Równania elektromagnetyzmu i mechaniki2
T-W-3Mechanizmy przetwarzania energii elektrycznej w mechaniczną2
T-W-4Podstawowe konfiguracje przetworników elektromagnetycznoakustycznych EMAT2
T-W-5Rodzaje fal ultradźwiękowych wytwarzanych przez przetworniki elektromagnetycznoakustyczne EMAT2
T-W-6Modelowanie przetworników EMAT z wykorzystaniem środowiska Comsol Multiphysics - analiza dwywymiarowa2
T-W-7Modelowanie przetworników EMAT z wykorzystaniem środowiska Comsol Multiphysics - odpowiedź fali ultradźwiękowej w obecności wady2
T-W-8Modelowanie przetworników EMAT z wykorzystaniem środowiska Comsol Multiphysics - analiza trójwymiarowa2
T-W-9Zastosowania przetworników EMAT w przemysłowych badaniach nieniszczących2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów wraz ze studiowaniem literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Przygotowanie do zajęć12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Przykłady obliczeniowe w programie do numercznej analizy pól elektromagnetycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.1f_W01
Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika. Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
EL_3-_W02, EL_3-_W01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.1e_U01
Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika. Potrafi prowadzić dyskusję naukową, przytaczając właściwe argumenty.
EL_3-_U04, EL_3-_U03, EL_3-_U05, EL_3-_U06C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.1f_K01
Ma potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć w dyscyplinie Elektrotechnika.
EL_3-_K03C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.1f_W01
Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika. Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
2,0
3,0Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika. Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.1e_U01
Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika. Potrafi prowadzić dyskusję naukową, przytaczając właściwe argumenty.
2,0
3,0Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika. Potrafi prowadzić dyskusję naukową, przytaczając właściwe argumenty.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.1f_K01
Ma potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć w dyscyplinie Elektrotechnika.
2,0
3,0Ma potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć w dyscyplinie Elektrotechnika.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Hirao, H. Ogi, EMATS for Sciene and Industry, Kluwer Academic Publishers, USA, 2003
  2. Zdzisław Filuś, Przetworniki Elektromagnetyczno-akustyczne teoria i zastosowania, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bezkontaktowe pomiary ultradźwiękowe2
T-W-2Równania elektromagnetyzmu i mechaniki2
T-W-3Mechanizmy przetwarzania energii elektrycznej w mechaniczną2
T-W-4Podstawowe konfiguracje przetworników elektromagnetycznoakustycznych EMAT2
T-W-5Rodzaje fal ultradźwiękowych wytwarzanych przez przetworniki elektromagnetycznoakustyczne EMAT2
T-W-6Modelowanie przetworników EMAT z wykorzystaniem środowiska Comsol Multiphysics - analiza dwywymiarowa2
T-W-7Modelowanie przetworników EMAT z wykorzystaniem środowiska Comsol Multiphysics - odpowiedź fali ultradźwiękowej w obecności wady2
T-W-8Modelowanie przetworników EMAT z wykorzystaniem środowiska Comsol Multiphysics - analiza trójwymiarowa2
T-W-9Zastosowania przetworników EMAT w przemysłowych badaniach nieniszczących2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów wraz ze studiowaniem literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Przygotowanie do zajęć12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.1f_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika. Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3-_W02Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
EL_3-_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z nowoczesnymi metodami projektowania ekranów pól elektromagetycznych niskiej i średniej częstotliwości
Treści programoweT-W-2Równania elektromagnetyzmu i mechaniki
T-W-4Podstawowe konfiguracje przetworników elektromagnetycznoakustycznych EMAT
T-W-5Rodzaje fal ultradźwiękowych wytwarzanych przez przetworniki elektromagnetycznoakustyczne EMAT
T-W-3Mechanizmy przetwarzania energii elektrycznej w mechaniczną
T-W-6Modelowanie przetworników EMAT z wykorzystaniem środowiska Comsol Multiphysics - analiza dwywymiarowa
T-W-7Modelowanie przetworników EMAT z wykorzystaniem środowiska Comsol Multiphysics - odpowiedź fali ultradźwiękowej w obecności wady
T-W-9Zastosowania przetworników EMAT w przemysłowych badaniach nieniszczących
T-W-8Modelowanie przetworników EMAT z wykorzystaniem środowiska Comsol Multiphysics - analiza trójwymiarowa
T-W-1Bezkontaktowe pomiary ultradźwiękowe
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Przykłady obliczeniowe w programie do numercznej analizy pól elektromagnetycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika. Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.1e_U01Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika. Potrafi prowadzić dyskusję naukową, przytaczając właściwe argumenty.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3-_U04Potrafi poddać krytycznej analizie wyniki własnych badań naukowych oraz wyniki innych twórców w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, a także ocenić możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce.
EL_3-_U03Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika.
EL_3-_U05Potrafi formułować złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania wcześniej nieznane, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych.
EL_3-_U06Potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z nowoczesnymi metodami projektowania ekranów pól elektromagetycznych niskiej i średniej częstotliwości
Treści programoweT-W-2Równania elektromagnetyzmu i mechaniki
T-W-4Podstawowe konfiguracje przetworników elektromagnetycznoakustycznych EMAT
T-W-5Rodzaje fal ultradźwiękowych wytwarzanych przez przetworniki elektromagnetycznoakustyczne EMAT
T-W-3Mechanizmy przetwarzania energii elektrycznej w mechaniczną
T-W-6Modelowanie przetworników EMAT z wykorzystaniem środowiska Comsol Multiphysics - analiza dwywymiarowa
T-W-7Modelowanie przetworników EMAT z wykorzystaniem środowiska Comsol Multiphysics - odpowiedź fali ultradźwiękowej w obecności wady
T-W-9Zastosowania przetworników EMAT w przemysłowych badaniach nieniszczących
T-W-8Modelowanie przetworników EMAT z wykorzystaniem środowiska Comsol Multiphysics - analiza trójwymiarowa
T-W-1Bezkontaktowe pomiary ultradźwiękowe
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Przykłady obliczeniowe w programie do numercznej analizy pól elektromagnetycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika. Potrafi prowadzić dyskusję naukową, przytaczając właściwe argumenty.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.1f_K01Ma potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć w dyscyplinie Elektrotechnika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3-_K03Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac teoretycznych w dyscyplinach Elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z nowoczesnymi metodami projektowania ekranów pól elektromagetycznych niskiej i średniej częstotliwości
Treści programoweT-W-2Równania elektromagnetyzmu i mechaniki
T-W-4Podstawowe konfiguracje przetworników elektromagnetycznoakustycznych EMAT
T-W-5Rodzaje fal ultradźwiękowych wytwarzanych przez przetworniki elektromagnetycznoakustyczne EMAT
T-W-3Mechanizmy przetwarzania energii elektrycznej w mechaniczną
T-W-6Modelowanie przetworników EMAT z wykorzystaniem środowiska Comsol Multiphysics - analiza dwywymiarowa
T-W-7Modelowanie przetworników EMAT z wykorzystaniem środowiska Comsol Multiphysics - odpowiedź fali ultradźwiękowej w obecności wady
T-W-9Zastosowania przetworników EMAT w przemysłowych badaniach nieniszczących
T-W-8Modelowanie przetworników EMAT z wykorzystaniem środowiska Comsol Multiphysics - analiza trójwymiarowa
T-W-1Bezkontaktowe pomiary ultradźwiękowe
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Przykłady obliczeniowe w programie do numercznej analizy pól elektromagnetycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć w dyscyplinie Elektrotechnika.
3,5
4,0
4,5
5,0