Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N3)

Sylabus przedmiotu Równania całkowe w elektromagnetyzmie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Równania całkowe w elektromagnetyzmie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>, Krzysztof Stawicki <Krzysztof.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, Fizyka, Elektrotechnika teoretyczna, Elektromagnetyzm

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie stanu wiedzy z zakresu całkowych metod w elektromagnetyzmie obliczeniowym, także w szerszym kontekście zagadnień sprzężonych z dominacją pola elektromagnetycznego, jak np. w nagrzewaniu indukcyjnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Równania całkowe Volterry.2
T-W-2Równania całkowe Fredholma.2
T-W-3Podstawowe metody rozwiązywania równań całkowych.2
T-W-4Całkowe sformułowania równań pola elektromagnetycznego.2
T-W-5Metoda elementów brzegowych w elektromagnetyzmie.2
T-W-6Numeryczne metody rozwiązywania równań całkowych2
T-W-7Zagadnienia źle uwarunkowane w teorii pola elektromagnetycznego.2
T-W-8Metody regularyzacji.2
T-W-9Równania całkowe w zagadnieniach ekranowania elektromagnetycznego.1
T-W-10Równania całkowe w rozwiązywaniu wybranych problemów sprzężonych (nagrzewanie indukcyjne).1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów wraz ze studiowaniem literatury.39
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.1b_W01
Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika; ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
EL_3-_W02, EL_3-_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.1b_U01
Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika; potrafi poddać krytycznej analizie wyniki własnych badań naukowych oraz wyniki innych twórców w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, a także ocenić możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce; potrafi formułować złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania wcześniej nieznane, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych; potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej.
EL_3-_U04, EL_3-_U03, EL_3-_U05, EL_3-_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.1b_K01
Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac teoretycznych w dyscyplinie Elektrotechnika.
EL_3-_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.1b_W01
Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika; ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
2,0
3,0Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika; ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.1b_U01
Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika; potrafi poddać krytycznej analizie wyniki własnych badań naukowych oraz wyniki innych twórców w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, a także ocenić możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce; potrafi formułować złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania wcześniej nieznane, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych; potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej.
2,0
3,0Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika; potrafi poddać krytycznej analizie wyniki własnych badań naukowych oraz wyniki innych twórców w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, a także ocenić możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce; potrafi formułować złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania wcześniej nieznane, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych; potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.1b_K01
Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac teoretycznych w dyscyplinie Elektrotechnika.
2,0
3,0Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac teoretycznych w dyscyplinie Elektrotechnika.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dolezel I., Karban P., Solin P., Integral Methods in Low-Frequency Electromagnetics., John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2009
  2. Grzymkowski R., Hetmaniok E., Słota D., Wybrane metody obliczeniowe w rachunku wariacyjnym oraz w równaniach różniczkowych i całkowych, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 2002
  3. Piskorek A., Równania całkowe, Elementy teorii i zastosowania., WNT, Warszawa, 1997
  4. Ida N., Numerical Modeling for Electromagnetic Non-Destructive Evaluation, Chapman & Hall, London, 1995
  5. Shen J., Computational Electromagnetics using Boundary Elements, Advances in Modelling Eddy Currents, Computational Mechanics Publications, 1995
  6. Adamiak K., Zastosowanie równań źle uwarunkowanych do rozwiązywania zagadnień analizy I syntezy pola elektromagnetycznego, Politechnika Świętokrzyska, Kielce, 1983, Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej, Elektryka 11

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Równania całkowe Volterry.2
T-W-2Równania całkowe Fredholma.2
T-W-3Podstawowe metody rozwiązywania równań całkowych.2
T-W-4Całkowe sformułowania równań pola elektromagnetycznego.2
T-W-5Metoda elementów brzegowych w elektromagnetyzmie.2
T-W-6Numeryczne metody rozwiązywania równań całkowych2
T-W-7Zagadnienia źle uwarunkowane w teorii pola elektromagnetycznego.2
T-W-8Metody regularyzacji.2
T-W-9Równania całkowe w zagadnieniach ekranowania elektromagnetycznego.1
T-W-10Równania całkowe w rozwiązywaniu wybranych problemów sprzężonych (nagrzewanie indukcyjne).1
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów wraz ze studiowaniem literatury.39
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.1b_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika; ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3-_W02Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
EL_3-_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie stanu wiedzy z zakresu całkowych metod w elektromagnetyzmie obliczeniowym, także w szerszym kontekście zagadnień sprzężonych z dominacją pola elektromagnetycznego, jak np. w nagrzewaniu indukcyjnym.
Treści programoweT-W-1Równania całkowe Volterry.
T-W-2Równania całkowe Fredholma.
T-W-10Równania całkowe w rozwiązywaniu wybranych problemów sprzężonych (nagrzewanie indukcyjne).
T-W-9Równania całkowe w zagadnieniach ekranowania elektromagnetycznego.
T-W-8Metody regularyzacji.
T-W-7Zagadnienia źle uwarunkowane w teorii pola elektromagnetycznego.
T-W-6Numeryczne metody rozwiązywania równań całkowych
T-W-5Metoda elementów brzegowych w elektromagnetyzmie.
T-W-4Całkowe sformułowania równań pola elektromagnetycznego.
T-W-3Podstawowe metody rozwiązywania równań całkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika; ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.1b_U01Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika; potrafi poddać krytycznej analizie wyniki własnych badań naukowych oraz wyniki innych twórców w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, a także ocenić możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce; potrafi formułować złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania wcześniej nieznane, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych; potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3-_U04Potrafi poddać krytycznej analizie wyniki własnych badań naukowych oraz wyniki innych twórców w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, a także ocenić możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce.
EL_3-_U03Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika.
EL_3-_U05Potrafi formułować złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania wcześniej nieznane, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych.
EL_3-_U06Potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie stanu wiedzy z zakresu całkowych metod w elektromagnetyzmie obliczeniowym, także w szerszym kontekście zagadnień sprzężonych z dominacją pola elektromagnetycznego, jak np. w nagrzewaniu indukcyjnym.
Treści programoweT-W-1Równania całkowe Volterry.
T-W-2Równania całkowe Fredholma.
T-W-10Równania całkowe w rozwiązywaniu wybranych problemów sprzężonych (nagrzewanie indukcyjne).
T-W-9Równania całkowe w zagadnieniach ekranowania elektromagnetycznego.
T-W-8Metody regularyzacji.
T-W-7Zagadnienia źle uwarunkowane w teorii pola elektromagnetycznego.
T-W-6Numeryczne metody rozwiązywania równań całkowych
T-W-5Metoda elementów brzegowych w elektromagnetyzmie.
T-W-4Całkowe sformułowania równań pola elektromagnetycznego.
T-W-3Podstawowe metody rozwiązywania równań całkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika; potrafi poddać krytycznej analizie wyniki własnych badań naukowych oraz wyniki innych twórców w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, a także ocenić możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce; potrafi formułować złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania wcześniej nieznane, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych; potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.1b_K01Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac teoretycznych w dyscyplinie Elektrotechnika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3-_K03Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac teoretycznych w dyscyplinach Elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie stanu wiedzy z zakresu całkowych metod w elektromagnetyzmie obliczeniowym, także w szerszym kontekście zagadnień sprzężonych z dominacją pola elektromagnetycznego, jak np. w nagrzewaniu indukcyjnym.
Treści programoweT-W-1Równania całkowe Volterry.
T-W-2Równania całkowe Fredholma.
T-W-10Równania całkowe w rozwiązywaniu wybranych problemów sprzężonych (nagrzewanie indukcyjne).
T-W-9Równania całkowe w zagadnieniach ekranowania elektromagnetycznego.
T-W-8Metody regularyzacji.
T-W-7Zagadnienia źle uwarunkowane w teorii pola elektromagnetycznego.
T-W-6Numeryczne metody rozwiązywania równań całkowych
T-W-5Metoda elementów brzegowych w elektromagnetyzmie.
T-W-4Całkowe sformułowania równań pola elektromagnetycznego.
T-W-3Podstawowe metody rozwiązywania równań całkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac teoretycznych w dyscyplinie Elektrotechnika.
3,5
4,0
4,5
5,0