Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy elektrotechniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy elektrotechniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 18 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie modułu Matematyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi
C-2Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu
C-3Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą
C-4Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza prostych obwodów prądu stałego2
T-A-2Metoda prądów oczkowych i potencjałów węzłowych3
T-A-3Twierdzenie o zastępczym źródle energii (Thevenina i Nortona)1
T-A-4Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego6
T-A-5Analiza obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi2
T-A-6Analiza obwodów w stanie rezonansu4
18
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe elektrotechniki. Wielkości i jednostki używane w elektrotechnice. Pojęcia podstawowe teorii obwodów. Właściwości obwodu elektrycznego. Klasyfikacja elementów obwodów elektrycznych. Podstawy topologii obwodów elektrycznych. Klasyfikacja sygnałów elektrycznych.1
T-W-2Podstawowe prawa w teorii obwodów elektrycznych (prawo Ohma, prawa Kirchoffa, zasada superpozycji, twierdzenie o kompensacji i podstawieniu). Przekształcenia schematów zastępczych źródeł energii.1
T-W-3Metoda prądów oczkowych2
T-W-4Metoda potencjałów węzłowych2
T-W-5Twierdzenia o zastępczym źródle energii (Thevenina i Nortona)1
T-W-6Analiza prostych obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego1
T-W-7Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego - metoda symboliczna4
T-W-8Moc w obwodach prądu sinusoidalnie zmiennego1
T-W-9Analiza obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi2
T-W-10Analiza obwodów w stanie rezonansu, wykresy wektorowe prądów i napięć, charakterystyki częstotliwościowe2
T-W-11Analiza prostych obwodów z elementami nieliniowymi1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie do zajęć30
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia12
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)14
A-W-3Praca własna z literaturą16
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody nauczania (ćwiczenia audytoryjne) - metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Metoda oceny (ćwiczenia): - okresowe pisemne sprawdziany

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C19_W01
Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
EL_1A_W01, EL_1A_W04C-1T-W-7, T-W-11, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C19_U01
Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
EL_1A_U06, EL_1A_U10C-2, C-3, C-4T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C19_K01
Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
EL_1A_K01, EL_1A_K04, EL_1A_K06C-2, C-3, C-4T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C19_W01
Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
2,0
3,0Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C19_U01
Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
2,0
3,0Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C19_K01
Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
2,0
3,0Student jest zdolny do samodzielnego rozwiązania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Osiowski, Jerzy Szabatin, Podstawy teorii obwodów, tom 1, 2 i 3, WNT, Warszawa, 2008
  2. Ryszard Sikora, Elektrotechnika Teoretyczna, tom 1 i 2, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Maciej Krakowski, Elektrotechnika Teoretyczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  2. Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009
  3. Stanisław Bolkowski, Wiesław Brociek, Henryk Rawa, Teoria obwodów elektrycznych: zadania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza prostych obwodów prądu stałego2
T-A-2Metoda prądów oczkowych i potencjałów węzłowych3
T-A-3Twierdzenie o zastępczym źródle energii (Thevenina i Nortona)1
T-A-4Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego6
T-A-5Analiza obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi2
T-A-6Analiza obwodów w stanie rezonansu4
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe elektrotechniki. Wielkości i jednostki używane w elektrotechnice. Pojęcia podstawowe teorii obwodów. Właściwości obwodu elektrycznego. Klasyfikacja elementów obwodów elektrycznych. Podstawy topologii obwodów elektrycznych. Klasyfikacja sygnałów elektrycznych.1
T-W-2Podstawowe prawa w teorii obwodów elektrycznych (prawo Ohma, prawa Kirchoffa, zasada superpozycji, twierdzenie o kompensacji i podstawieniu). Przekształcenia schematów zastępczych źródeł energii.1
T-W-3Metoda prądów oczkowych2
T-W-4Metoda potencjałów węzłowych2
T-W-5Twierdzenia o zastępczym źródle energii (Thevenina i Nortona)1
T-W-6Analiza prostych obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego1
T-W-7Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego - metoda symboliczna4
T-W-8Moc w obwodach prądu sinusoidalnie zmiennego1
T-W-9Analiza obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi2
T-W-10Analiza obwodów w stanie rezonansu, wykresy wektorowe prądów i napięć, charakterystyki częstotliwościowe2
T-W-11Analiza prostych obwodów z elementami nieliniowymi1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie do zajęć30
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)14
A-W-3Praca własna z literaturą16
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C19_W01Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki obejmującą algebrę, analizę, ciągi oraz elementy rachunku różniczkowego i całkowego, rachunku macierzowego oraz rachunku prawdopodobieństwa, w tym metody matematyczne i metody numeryczne niezbędne do: - opisu i analizy działania obwodów elektrycznych a także podstawowych zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy działania systemów elektrycznych; - opisu i analizy algorytmów przetwarzania sygnałów; - syntezy elementów, układów i systemów elektrycznych
EL_1A_W04Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie elektrotechniki, w tym szczegółową wiedzę niezbędną do zrozumienia zależności występujących w obwodach, sieciach, urządzeniach i układach elektrotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi
Treści programoweT-W-7Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego - metoda symboliczna
T-W-11Analiza prostych obwodów z elementami nieliniowymi
T-W-6Analiza prostych obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego
T-W-5Twierdzenia o zastępczym źródle energii (Thevenina i Nortona)
T-W-8Moc w obwodach prądu sinusoidalnie zmiennego
T-W-4Metoda potencjałów węzłowych
T-W-3Metoda prądów oczkowych
T-W-1Pojęcia podstawowe elektrotechniki. Wielkości i jednostki używane w elektrotechnice. Pojęcia podstawowe teorii obwodów. Właściwości obwodu elektrycznego. Klasyfikacja elementów obwodów elektrycznych. Podstawy topologii obwodów elektrycznych. Klasyfikacja sygnałów elektrycznych.
T-W-9Analiza obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi
T-W-10Analiza obwodów w stanie rezonansu, wykresy wektorowe prądów i napięć, charakterystyki częstotliwościowe
T-W-2Podstawowe prawa w teorii obwodów elektrycznych (prawo Ohma, prawa Kirchoffa, zasada superpozycji, twierdzenie o kompensacji i podstawieniu). Przekształcenia schematów zastępczych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C19_U01Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U06Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
EL_1A_U10Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy elektryczne
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu
C-3Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą
C-4Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych
Treści programoweT-A-3Twierdzenie o zastępczym źródle energii (Thevenina i Nortona)
T-A-5Analiza obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi
T-A-6Analiza obwodów w stanie rezonansu
T-A-2Metoda prądów oczkowych i potencjałów węzłowych
T-A-1Analiza prostych obwodów prądu stałego
T-A-4Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego
Metody nauczaniaM-2Metody nauczania (ćwiczenia audytoryjne) - metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Metoda oceny (ćwiczenia): - okresowe pisemne sprawdziany
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C19_K01Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
EL_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
EL_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu
C-3Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą
C-4Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych
Treści programoweT-A-3Twierdzenie o zastępczym źródle energii (Thevenina i Nortona)
T-A-5Analiza obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi
T-A-6Analiza obwodów w stanie rezonansu
T-A-2Metoda prądów oczkowych i potencjałów węzłowych
T-A-1Analiza prostych obwodów prądu stałego
T-A-4Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego
Metody nauczaniaM-2Metody nauczania (ćwiczenia audytoryjne) - metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Metoda oceny (ćwiczenia): - okresowe pisemne sprawdziany
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do samodzielnego rozwiązania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
3,5
4,0
4,5
5,0