Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Sterowanie w układach robotycznych

Sylabus przedmiotu Pracownia inżynierii sterowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pracownia inżynierii sterowania
Specjalność Sterowanie w układach robotycznych
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Emirsajłow <Zbigniew.Emirsajlow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Osypiuk <Rafal.Osypiuk@zut.edu.pl>, Adam Łukomski <Adam.Lukomski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 60 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność programowania w języku C.
W-2Znajomość metod modelowania i syntezy układów sterowania nieliniowymi obiektami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Doskonalenie umiejętności modelowania, symulacji i syntezy układów sterowania.
C-2Doskonalenie umiejętności programowania w tym implementacji w nich złożonych nieliniowych alogrymtów sterownia lub estymacji.
C-3Doskonalenie umiejętności prowadzenia badań ekperymentalnych.
C-4Doskonalenie umiejętności pracy w grupie i prezentacji uzyskanych wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zdefiniowanie wymagań projektowych. Podział projektu na grupy robocze, definicja interfejsów, przyjęcie harmonogramu realizacji projektu.10
T-P-2Sformułowanie modelu matematycznego zagadnienia realizowanego w projekcie, rozwiązanie zagadnienia na poziomie modelu, badania symulacyjne.15
T-P-3Implementacja rozwiązania.25
T-P-4Badania eksperymentalne.10
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.60
A-P-2Opracowanie teoretyczne projektu.20
A-P-3Wykonanie dokumentacji projektu.10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda przypadków.
M-2Objaśnienie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie po ukończeniu kolejnych etapów projektu.
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji kolejnych etapów projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena raportu i dokumentacji projektu.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_C19_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat metod implementacji układów sterowania w systemach mikroprocesorowych, zorientowanego na sterowanie programowania mikrokontrolerów w językach wysokiego poziomu, przeprowadzania testów układów sterowania oraz zna zasady tworzenia dokumentacji projektu.
AR_2A_W05C-1, C-3, C-4, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_C19_U01
Student potrafi dokonać syntezy układu sterowania nieliniowym obiektem. Student potrafi zdyskretyzować algorytm sterowania. Student potrafi zaimplementować algorytm sterowania w układzie mikroprocesorowym i wykonać badania eksperymentalne.
AR_2A_U03, AR_2A_U04, AR_2A_U05, AR_2A_U09C-1, C-3, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_C19_K01
Student przejawia świadomość konieczności ciągłego uczenia się poprzez aktywne poszukiwanie w literaturze rozwiązań. Student przejawia świadomość ważności organizacji pracy poprzez odpowiedni wybór priorytetów. Student przejawia umiejętnośc pracy w grupie, uczestnicząc w ustalaniu reguł jej pracy i respektując je.
AR_2A_K01, AR_2A_K03C-4T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3M-1S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_C19_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat metod implementacji układów sterowania w systemach mikroprocesorowych, zorientowanego na sterowanie programowania mikrokontrolerów w językach wysokiego poziomu, przeprowadzania testów układów sterowania oraz zna zasady tworzenia dokumentacji projektu.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat metod implementacji układów sterowania, zorientowanego na sterowanie programowania w językach wysokiego poziomu, przeprowadzania testów układów sterowania oraz zna zasady tworzenia dokumentacji projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_C19_U01
Student potrafi dokonać syntezy układu sterowania nieliniowym obiektem. Student potrafi zdyskretyzować algorytm sterowania. Student potrafi zaimplementować algorytm sterowania w układzie mikroprocesorowym i wykonać badania eksperymentalne.
2,0
3,0Student potrafi dokonać syntezy układu sterowania nieliniowym obiektem. Student potrafi zaimplementować algorytm sterowania i wykonać badania eksperymentalne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_C19_K01
Student przejawia świadomość konieczności ciągłego uczenia się poprzez aktywne poszukiwanie w literaturze rozwiązań. Student przejawia świadomość ważności organizacji pracy poprzez odpowiedni wybór priorytetów. Student przejawia umiejętnośc pracy w grupie, uczestnicząc w ustalaniu reguł jej pracy i respektując je.
2,0
3,0Student przejawia świadomość konieczności ciągłego uczenia się poprzez aktywne poszukiwanie w literaturze rozwiązań. Student przejawia świadomość ważności organizacji pracy poprzez odpowiedni wybór priorytetów. Student przejawia umiejętnośc pracy w grupie, uczestnicząc w ustalaniu reguł jej pracy i respektując je.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mielczarek W., Szeregowe interfejsy cyfrowe, Helion, Warszawa, 1993
  2. Heath S., Embedded Systems Design, Newenes, 2003, 2
  3. Marwedel P., Embedded System Design, Springer, 2011, 2
  4. Golub G.H., Van Loan C.F., Matrix Computations, The Johns Hopkins University Press, 1996, 3
  5. Daca W., Mikrokontrolery - od układów 8-bitowych do 32-bitowych, MIKOM, Warszawa, 2000
  6. Dokumentacja techniczna i materiały wskazane przez prowadzącego

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zdefiniowanie wymagań projektowych. Podział projektu na grupy robocze, definicja interfejsów, przyjęcie harmonogramu realizacji projektu.10
T-P-2Sformułowanie modelu matematycznego zagadnienia realizowanego w projekcie, rozwiązanie zagadnienia na poziomie modelu, badania symulacyjne.15
T-P-3Implementacja rozwiązania.25
T-P-4Badania eksperymentalne.10
60

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.60
A-P-2Opracowanie teoretyczne projektu.20
A-P-3Wykonanie dokumentacji projektu.10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_C19_W01Student ma podstawową wiedzę na temat metod implementacji układów sterowania w systemach mikroprocesorowych, zorientowanego na sterowanie programowania mikrokontrolerów w językach wysokiego poziomu, przeprowadzania testów układów sterowania oraz zna zasady tworzenia dokumentacji projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_W05Ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę z zakresu programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów sterowania złożonymi procesami technologicznymi wykorzystującymi te urządzenia, oraz zna ich trendy rozwojowe.
Cel przedmiotuC-1Doskonalenie umiejętności modelowania, symulacji i syntezy układów sterowania.
C-3Doskonalenie umiejętności prowadzenia badań ekperymentalnych.
C-4Doskonalenie umiejętności pracy w grupie i prezentacji uzyskanych wyników
C-2Doskonalenie umiejętności programowania w tym implementacji w nich złożonych nieliniowych alogrymtów sterownia lub estymacji.
Treści programoweT-P-1Zdefiniowanie wymagań projektowych. Podział projektu na grupy robocze, definicja interfejsów, przyjęcie harmonogramu realizacji projektu.
T-P-2Sformułowanie modelu matematycznego zagadnienia realizowanego w projekcie, rozwiązanie zagadnienia na poziomie modelu, badania symulacyjne.
T-P-4Badania eksperymentalne.
T-P-3Implementacja rozwiązania.
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków.
M-2Objaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie po ukończeniu kolejnych etapów projektu.
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji kolejnych etapów projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena raportu i dokumentacji projektu.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat metod implementacji układów sterowania, zorientowanego na sterowanie programowania w językach wysokiego poziomu, przeprowadzania testów układów sterowania oraz zna zasady tworzenia dokumentacji projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_C19_U01Student potrafi dokonać syntezy układu sterowania nieliniowym obiektem. Student potrafi zdyskretyzować algorytm sterowania. Student potrafi zaimplementować algorytm sterowania w układzie mikroprocesorowym i wykonać badania eksperymentalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U03Potrafi dokonać analizy i syntezy algorytmów sterowania złożonymi procesami technologicznymi wykorzystując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia informatyczne.
AR_2A_U04Potrafi zaprojektować hybrydowy układ sterowania złożonym procesem technologicznym.
AR_2A_U05Potrafi wybrać, skonfigurować i uruchomić system sterowania złożonym procesem technologicznym wykorzystujący programowalne urządzenia automatyki, umie ocenić przydatność nowych rozwiązań w tej dziedzinie.
AR_2A_U09Potrafi zaprojektować układ sterowania złożonym obiektem mechanicznym, dobrać urządzenia wykonawcze oraz pomiarowe oraz zaimplementować algorytm sterowania w systemie mikroprocesorowym.
Cel przedmiotuC-1Doskonalenie umiejętności modelowania, symulacji i syntezy układów sterowania.
C-3Doskonalenie umiejętności prowadzenia badań ekperymentalnych.
C-2Doskonalenie umiejętności programowania w tym implementacji w nich złożonych nieliniowych alogrymtów sterownia lub estymacji.
Treści programoweT-P-1Zdefiniowanie wymagań projektowych. Podział projektu na grupy robocze, definicja interfejsów, przyjęcie harmonogramu realizacji projektu.
T-P-2Sformułowanie modelu matematycznego zagadnienia realizowanego w projekcie, rozwiązanie zagadnienia na poziomie modelu, badania symulacyjne.
T-P-4Badania eksperymentalne.
T-P-3Implementacja rozwiązania.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena realizacji kolejnych etapów projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena raportu i dokumentacji projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać syntezy układu sterowania nieliniowym obiektem. Student potrafi zaimplementować algorytm sterowania i wykonać badania eksperymentalne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_C19_K01Student przejawia świadomość konieczności ciągłego uczenia się poprzez aktywne poszukiwanie w literaturze rozwiązań. Student przejawia świadomość ważności organizacji pracy poprzez odpowiedni wybór priorytetów. Student przejawia umiejętnośc pracy w grupie, uczestnicząc w ustalaniu reguł jej pracy i respektując je.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_K01Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć automatyki i robotyki i innych aspektów działalności inżyniera – automatyka i robotyka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały przedstawiając różne punkty widzenia
AR_2A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania współdziałając i pracując w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-4Doskonalenie umiejętności pracy w grupie i prezentacji uzyskanych wyników
Treści programoweT-P-1Zdefiniowanie wymagań projektowych. Podział projektu na grupy robocze, definicja interfejsów, przyjęcie harmonogramu realizacji projektu.
T-P-2Sformułowanie modelu matematycznego zagadnienia realizowanego w projekcie, rozwiązanie zagadnienia na poziomie modelu, badania symulacyjne.
T-P-4Badania eksperymentalne.
T-P-3Implementacja rozwiązania.
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie po ukończeniu kolejnych etapów projektu.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przejawia świadomość konieczności ciągłego uczenia się poprzez aktywne poszukiwanie w literaturze rozwiązań. Student przejawia świadomość ważności organizacji pracy poprzez odpowiedni wybór priorytetów. Student przejawia umiejętnośc pracy w grupie, uczestnicząc w ustalaniu reguł jej pracy i respektując je.
3,5
4,0
4,5
5,0