Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Systemy informatyczne zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informatyczne zarządzania
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności uzyskane w trakcie realizacji programów przedmiotów „Technologie informacyjne” i „Informatyka w zarządzaniu”.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z problematyką dotyczącą Informatycznych Systemów Zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
C-2Zapoznanie studenta z funkcjonalnością wybranych modułów ISZ, zasadami wyboru, instalowania i administrowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja danych ekonomicznych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa1
T-L-2Zapoznanie z architekturą, zakresem funkcjonalnym oraz zastosowaniem systemów informatycznych1
T-L-3Praca z wybranymi modułami Informatycznych Systemów Zarządzania (obsługa sprzedaży i gospodarki magazynowej). Elektroniczna rejestracja operacji gospodarczych i transakcji handlowych.4
T-L-4Systemy kadrowo-płacowym. Procedury i tryb generowania raportów.3
T-L-5Systemy zarzadzania relacjami z klientami3
T-L-6Systemy finansowo-księgowe. Raportowanie dla potrzeb sprawozdawczości ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systemów informatycznych zarządzania1
T-W-2Typologia systemów informatycznych zarządzania.2
T-W-3Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania.2
T-W-4Systemy informatyczne klasy MRP/MRPII2
T-W-5Systemy informatyczne klasy ERP2
T-W-6Systemy informatyczne klasy CRM2
T-W-7Systemy Informatyczne dla logistyki SCM (Supply Chain Management);2
T-W-8Systemy DSS (Decision Support Systems); ES (Expert Systems); KM (Knowledge Management Systems)2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów7
A-L-3Przygotowanie projektu i dokumentacji8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.13
A-W-3Udział w egzaminie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Objaśnienie
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/6_W01
Student zna wpływ ISZ na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
Z_1A_W07, Z_1A_W11C-1T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/6_U01
Student posiada podstawowe umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
Z_1A_U04, Z_1A_U11, Z_1A_U17C-2T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/6_W01
Student zna wpływ ISZ na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie zna podstawowych pojeć dotyczących systemów informatycznych zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zagadnienia związane z zastosowaniami informatycznych systemów zarządzania i ich wpływu na zmiany w przedsiębiorstwie.
3,5Student zna i analizuje zagadnienia związane z zastosowaniami systemów informatycznych i ich wpływu na zmiany w systemie zarządzania w przedsiębiorstwie.
4,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę w przedsębiorstwie i zwiększenie efektywności procesów informacyjno-decyzyjnych.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.Student zna i analizuje zagadnienia związane z gospodarką elektroniczną i jej wpływem na zmiany struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/6_U01
Student posiada podstawowe umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
2,0Student nie posiada umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu u wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.

Literatura podstawowa

  1. Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. T 1. Zintegrowane systemy transakcyjne., MIKOM, Warszawa, 2010
  2. Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. T 2. Systemy Business Intelligence, MIKOM, Warszawa, 2010
  3. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania, Placet, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Adamczewski P., Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, MIKOM, Warszawa, 2010
  2. Lech P., Zintegrowane Systemy Zarządzania ERP/ERPII. Wykorzystanie w biznesie, wdrożenie., Difin, Warszawa, 2003
  3. Klonowski Z. J., Systemy Informatyczne Zarządzania Przedsiębiorstwem. Modele rozwoju i właściwości funkcjonalne., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej., Wrocław, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja danych ekonomicznych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa1
T-L-2Zapoznanie z architekturą, zakresem funkcjonalnym oraz zastosowaniem systemów informatycznych1
T-L-3Praca z wybranymi modułami Informatycznych Systemów Zarządzania (obsługa sprzedaży i gospodarki magazynowej). Elektroniczna rejestracja operacji gospodarczych i transakcji handlowych.4
T-L-4Systemy kadrowo-płacowym. Procedury i tryb generowania raportów.3
T-L-5Systemy zarzadzania relacjami z klientami3
T-L-6Systemy finansowo-księgowe. Raportowanie dla potrzeb sprawozdawczości ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systemów informatycznych zarządzania1
T-W-2Typologia systemów informatycznych zarządzania.2
T-W-3Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania.2
T-W-4Systemy informatyczne klasy MRP/MRPII2
T-W-5Systemy informatyczne klasy ERP2
T-W-6Systemy informatyczne klasy CRM2
T-W-7Systemy Informatyczne dla logistyki SCM (Supply Chain Management);2
T-W-8Systemy DSS (Decision Support Systems); ES (Expert Systems); KM (Knowledge Management Systems)2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów7
A-L-3Przygotowanie projektu i dokumentacji8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.13
A-W-3Udział w egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/6_W01Student zna wpływ ISZ na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości:, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problematyką dotyczącą Informatycznych Systemów Zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-6Systemy informatyczne klasy CRM
T-W-7Systemy Informatyczne dla logistyki SCM (Supply Chain Management);
T-W-4Systemy informatyczne klasy MRP/MRPII
T-W-8Systemy DSS (Decision Support Systems); ES (Expert Systems); KM (Knowledge Management Systems)
T-W-5Systemy informatyczne klasy ERP
Metody nauczaniaM-1Objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojeć dotyczących systemów informatycznych zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zagadnienia związane z zastosowaniami informatycznych systemów zarządzania i ich wpływu na zmiany w przedsiębiorstwie.
3,5Student zna i analizuje zagadnienia związane z zastosowaniami systemów informatycznych i ich wpływu na zmiany w systemie zarządzania w przedsiębiorstwie.
4,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę w przedsębiorstwie i zwiększenie efektywności procesów informacyjno-decyzyjnych.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.Student zna i analizuje zagadnienia związane z gospodarką elektroniczną i jej wpływem na zmiany struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/6_U01Student posiada podstawowe umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U11posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U17wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z funkcjonalnością wybranych modułów ISZ, zasadami wyboru, instalowania i administrowania.
Treści programoweT-L-6Systemy finansowo-księgowe. Raportowanie dla potrzeb sprawozdawczości ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.
T-L-5Systemy zarzadzania relacjami z klientami
T-L-1Organizacja danych ekonomicznych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa
T-L-2Zapoznanie z architekturą, zakresem funkcjonalnym oraz zastosowaniem systemów informatycznych
T-L-3Praca z wybranymi modułami Informatycznych Systemów Zarządzania (obsługa sprzedaży i gospodarki magazynowej). Elektroniczna rejestracja operacji gospodarczych i transakcji handlowych.
T-L-4Systemy kadrowo-płacowym. Procedury i tryb generowania raportów.
Metody nauczaniaM-1Objaśnienie
M-3Metoda projektów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu u wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.