Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie
Sylabus przedmiotu Kapitał ludzki w gospodarce regionalnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kapitał ludzki w gospodarce regionalnej | ||
Specjalność | Gospodarka regionalna i samorządowa | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu prawa pracy i kultury organizacyjnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim | 2 |
T-K-2 | Wybrane fundusze UE w rozwoju innowacji i wiedzy | 1 |
T-K-3 | Kursy, szkolenia, seminaria, sympozja - kształcenie ustawiczne | 1 |
T-K-4 | Wpływ pracy na zdrowie (narodu i świata). Edukacja zdrowotna, ochrona zdrowia. | 2 |
T-K-5 | Różnice w zakresie zdrowia i opieki zdrowotnej. Choroby zawodowe. Programy pomocy dla pracowników, programy emerytalne, programy dla niepełnosprawnych | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasoby i przepływy kapitału intelektualnego. Kapitał intelektualny i jego ochrona. | 2 |
T-W-2 | Rozwój zasobów ludzkich na terenach wiejskich | 2 |
T-W-3 | Kontrola jakości HR. Instytucje rynku pracy. | 2 |
T-W-4 | Kapitał intelektualny jako podstawa budowy przewagi konkurencyjnej | 2 |
T-W-5 | Zarządzanie ryzykiem personalnym, Polityka personalna. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | udzial w konwersatoriach | 9 |
A-K-2 | przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-K-3 | studiowanie wskazanej literatury | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | Przygotowania do wykładów | 9 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Przygotowanie przez studentów referatów i ich prezentacja |
M-3 | Wykład z prezentacjami multimedialnymi |
M-4 | Przygotowanie przez studentów referatów i ich prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac opisowych z badania ankietowego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium końcowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D4/7_W01 Uzyskał wiedzę z problematyki kapitału intelektualnego | ZN1_1A_W03, ZN1_1A_W05 | — | C-1 | T-W-4, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
ZN1_1A_D4/7_W02 Uzyskał wiedzę z dziedziny rynku pracy, programów pomocy dla pracowników, emerytów i osób niepełnosprawnych. | ZN1_1A_W13, ZN1_1A_W03 | — | C-1 | T-K-2, T-K-1, T-K-3 | M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D4/7_U01 Umie przygotować referat w oparciu o badania ankietowe | ZN1_1A_U04, ZN1_1A_U03 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-2 |
ZN1_1A_D4/7_U02 Posiada umiejętność zarządzania ryzykiem personalnym. Zna programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim. | ZN1_1A_U11, ZN1_1A_U08 | — | C-1 | T-K-1, T-W-5 | M-3, M-4 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D4/7_K01 Jest przygotowany do pracy w działach personalnych (HR) | ZN1_1A_K09, ZN1_1A_K06, ZN1_1A_K02 | — | C-1 | T-K-1, T-K-3, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D4/7_W01 Uzyskał wiedzę z problematyki kapitału intelektualnego | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZN1_1A_D4/7_W02 Uzyskał wiedzę z dziedziny rynku pracy, programów pomocy dla pracowników, emerytów i osób niepełnosprawnych. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D4/7_U01 Umie przygotować referat w oparciu o badania ankietowe | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZN1_1A_D4/7_U02 Posiada umiejętność zarządzania ryzykiem personalnym. Zna programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D4/7_K01 Jest przygotowany do pracy w działach personalnych (HR) | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować jedynie kilka podstawowych zadań w działach personalnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Domański R, Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, PWN, Warszawa, 1993
- Kożuch B., Inwestowanie w kapitał ludzki a rozwój gospodarczy, Sesja IV, Przedsiębiorczość i konkurencyjność, Zeszyt 12, Warszawa, 1998
- Sajkiewicz A., Zasoby ludzkie w firmie, Warsztaty menedżerskie, Warszawa, 2008
- Szafraniec J., Przedsiębiorczość personalistyczna, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Wyszkowska Z., Kapitał ludzki jako czynnik warunkujący jakość funkcjonowania urzędu gminy, Uniwersytet Techniczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2006
- Komisja Nauk Rolniczych i Leśnych, Kapitał ludzki a rozwój obszarów wiejskich, Acta agraria et silvestria, seies Agraria, PAN Oddział Krakowie, Kraków, 2003