Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Badania marketingowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania marketingowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu, Gospodarki i Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Studenci mają poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
C-2Studenci powinni umieć tworzyć kwestionariusz ankiety
C-3Studenci powinni dobierać różne metody badawcze do potrzeb informacyjnych podmiotu
C-4Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
C-5Studenci maja poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
C-6Studenci powinni umieć tworzyc kwestionariusz ankiety
C-7Studenci powinni dobierać moetody badawcze do możliwości i potrzeb informacyjnych podmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Formułowanie problemów badawczych1
T-A-2Konstruowanie formularza ankiety2
T-A-3Wywiady, obserwacje, eksperymenty - zasady stosowania2
T-A-4Techniki projekcyjne i asocjacyjne1
T-A-5tworzenie map percepcji1
T-A-6burza mózgów1
T-A-7tworzenie raportu z badań2
10
wykłady
T-W-1Pojęcie, geneza i i cel stosowania badań marketingowych1
T-W-2Rodzaje badań marketingowych1
T-W-3Przedmiot badań1
T-W-4Metody prowadzenia badań - zarys2
T-W-5procedury doboru próby badawczej2
T-W-6Nowoczesne metody badawcze - telemetria, OMNIBUS, metoda TRIM, neuromarketing2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2własne badanie rynku4
A-A-3przygotowanie do zajęć3
A-A-4przygotowanie prezentacji7
A-A-5przygotowanie do kolokwium6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowaywanie do zajęć12
A-W-3przygotowanie do kolokwium9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady problemowe
M-2dyskusja nad tekstem
M-3film
M-4praca w grupach
M-5Wykłady problemowe
M-6Dyskusja nad tekstem
M-7Film
M-8Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywnośc na zjęciach
S-2Ocena formująca: oddawane prace (hipotezy badawcze, ankieta)
S-3Ocena formująca: Projekt badawczy - raport z samodzielnie przeprowadzonego badania (praca w grupach)
S-4Ocena formująca: Kolokwium
S-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-6Ocena formująca: Oddawane prace (hipotezy badawcze, ankieta)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_C6_W01
Student ma definiować istotę i cel badań marketingowych
ZN1_1A_W01C-4, C-5T-W-2M-7, M-5S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_C6_U01
Student powinien samodzielnie planować proces przeprowadzenia badania, jak i współpracować w grupie
ZN1_1A_U02, ZN1_1A_U10C-4, C-7T-A-1M-5, M-8S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_C6_K01
Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
ZN1_1A_K02C-4T-W-4M-5, M-8S-6
ZN1_1A_C6_K02
Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
ZN1_1A_K04C-7, C-5T-A-7, T-W-4, T-W-1M-6, M-5S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_C6_W01
Student ma definiować istotę i cel badań marketingowych
2,0
3,0student powinien wymieniac podstawowe metody badawcze
3,5student powinien opisać sytuacje, w których badania są konieczne
4,0student powinien objaśniać genezę badań markeingowych
4,5student winien scharakteryzować cele prowadzenia badań
5,0student powinien identyfikować symptomy i formułować problemy badawcze

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_C6_U01
Student powinien samodzielnie planować proces przeprowadzenia badania, jak i współpracować w grupie
2,0
3,0student powinien posługiwać się formularzem ankiety
3,5student powinien sporządzać formularz ankiety
4,0student powinien wykorzystywać w praktyce takie metody jak wywiad, burza mózgów, obserwacja, czy test
4,5strudent powinien sporządzać raport z badań
5,0strudent powinien analizować wyniki badań i wyciągać wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_C6_K01
Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
2,0
3,0Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
ZN1_1A_C6_K02
Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe - metody i techniki, PWE, Warszawa, 2003
  2. Doman D., Dennison D., Badania marketingowe w malej firmie, Difin, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Nikodemska-Wołowik A., Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Formułowanie problemów badawczych1
T-A-2Konstruowanie formularza ankiety2
T-A-3Wywiady, obserwacje, eksperymenty - zasady stosowania2
T-A-4Techniki projekcyjne i asocjacyjne1
T-A-5tworzenie map percepcji1
T-A-6burza mózgów1
T-A-7tworzenie raportu z badań2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, geneza i i cel stosowania badań marketingowych1
T-W-2Rodzaje badań marketingowych1
T-W-3Przedmiot badań1
T-W-4Metody prowadzenia badań - zarys2
T-W-5procedury doboru próby badawczej2
T-W-6Nowoczesne metody badawcze - telemetria, OMNIBUS, metoda TRIM, neuromarketing2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2własne badanie rynku4
A-A-3przygotowanie do zajęć3
A-A-4przygotowanie prezentacji7
A-A-5przygotowanie do kolokwium6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowaywanie do zajęć12
A-W-3przygotowanie do kolokwium9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C6_W01Student ma definiować istotę i cel badań marketingowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-4Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
C-5Studenci maja poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
Treści programoweT-W-2Rodzaje badań marketingowych
Metody nauczaniaM-7Film
M-5Wykłady problemowe
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student powinien wymieniac podstawowe metody badawcze
3,5student powinien opisać sytuacje, w których badania są konieczne
4,0student powinien objaśniać genezę badań markeingowych
4,5student winien scharakteryzować cele prowadzenia badań
5,0student powinien identyfikować symptomy i formułować problemy badawcze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C6_U01Student powinien samodzielnie planować proces przeprowadzenia badania, jak i współpracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U02jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
ZN1_1A_U10potrafi wykorzystać metody i narzędzia doskonalenia jakości we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji
Cel przedmiotuC-4Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
C-7Studenci powinni dobierać moetody badawcze do możliwości i potrzeb informacyjnych podmiotu
Treści programoweT-A-1Formułowanie problemów badawczych
Metody nauczaniaM-5Wykłady problemowe
M-8Praca w grupach
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student powinien posługiwać się formularzem ankiety
3,5student powinien sporządzać formularz ankiety
4,0student powinien wykorzystywać w praktyce takie metody jak wywiad, burza mózgów, obserwacja, czy test
4,5strudent powinien sporządzać raport z badań
5,0strudent powinien analizować wyniki badań i wyciągać wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C6_K01Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-4Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
Treści programoweT-W-4Metody prowadzenia badań - zarys
Metody nauczaniaM-5Wykłady problemowe
M-8Praca w grupach
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Oddawane prace (hipotezy badawcze, ankieta)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C6_K02Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-7Studenci powinni dobierać moetody badawcze do możliwości i potrzeb informacyjnych podmiotu
C-5Studenci maja poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
Treści programoweT-A-7tworzenie raportu z badań
T-W-4Metody prowadzenia badań - zarys
T-W-1Pojęcie, geneza i i cel stosowania badań marketingowych
Metody nauczaniaM-6Dyskusja nad tekstem
M-5Wykłady problemowe
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0