Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo publiczne i dowodzenie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo publiczne i dowodzenie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie roli i znaczenia bezpieczeństwa publicznego oraz działań na rzecz jego poprawy
C-2Znajomość działalności struktur i organizacji odpowiedzialnych za utrzymanie bezpieczeństwa publicznego
C-3Zrozumienie natury zagrożeń i ryzyka ich wystąpienia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja i ocena zagrożeń bezpieczeństwa5
T-A-2Instytucje bezpieczeństwa wewnętrznego3
T-A-3Profilaktyka w bezpieczeństwie publicznym2
10
wykłady
T-W-1Pojęcie bezpieczeństwa i podstawowe kategorie bezpieczeństwa1
T-W-2Zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz zarzadzanie bezpieczeństwem1
T-W-3Elemety zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej1
T-W-4Instytucjonalny wymiar bezpieczeństwa publicznego1
T-W-5Instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie i prezentacja pracy z zakresu podmiotów bezpieczeńsytwa publicznego9
A-A-3Realizacja zadań z zakresu zarządzania bezpieczeństwem publicznym12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Uczestnictwo w zaliczeniu1
A-W-4Czytanie zalecanej literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i prezentacja pracy z zakresu działalności wybranej instytucji bezpieczeństwa wewnętrznego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń grupowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_C05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie znaczenie bezpieczeństwa w życiu społecznym i gospodarczym oraz chrakteryzuje i wskazuje podstawowe kategorie zagrożeń bezpieczeństwa publicznego
ZN1_1A_W04, ZN1_1A_W05C-3, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-3, S-1
ZN1_1A_C05_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna zakres działalności podstawowych instytucji bezpieczeństwa publicznego
ZN1_1A_W02, ZN1_1A_W10, ZN1_1A_W04C-2T-A-2, T-W-4M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_C05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje zagrożenia bezpieczeństwa i ocenia jego poziom
ZN1_1A_U15, ZN1_1A_U01C-3T-A-1, T-W-2M-2, M-4, M-3S-1, S-2
ZN1_1A_C05_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera odpowiednie instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego
ZN1_1A_U15, ZN1_1A_U01C-3, C-2T-W-5, T-W-3M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_C05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest świadomy swojej roli w kreowaniu bezpieczeństwa publicznego
ZN1_1A_K09, ZN1_1A_K06C-3, C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-3M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_C05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie znaczenie bezpieczeństwa w życiu społecznym i gospodarczym oraz chrakteryzuje i wskazuje podstawowe kategorie zagrożeń bezpieczeństwa publicznego
2,0Student nie zna kategorii bezpieczeństwa i nie zna ich zagrożeń.
3,0Student definiuje wybrane kategorie bezpieczeństwa i wskazuje na ich związek z działalnością organizacji. Student wymienia kategorie zagrożeń bezpieczeństwa.
3,5Student definiuje wybrane kategorie bezpieczeństwa i wskazuje na ich związek z działalnością organizacji. Student wymienia i krótko charakteryzuje kategorie zagrożeń bezpieczeństwa.
4,0Student definiuje różne kategorie bezpieczeństwa i wskazuje na związek niektórych z nich z działalnością organizacji. Student wymienia wiele kategorii zagrożeń bezpieczeństwa oraz określa wybrane powiązania pomiędzy zagrożeniami.
4,5Student definiuje różne kategorie bezpieczeństwa i wskazuje na ich związek z działalnością organizacji. Student wskazuje wiele kategorii zagrożeń bezpieczeństwa oraz określa wybrane powiązania pomiędzy zagrożeniami. Student charakteryzuje wpływ niektórych zagrożeń na działające organizacje
5,0Student definiuje kategorie bezpieczeństwa i wskazuje na ich związek z działalnością organizacji. Student wskazuje kategorie zagrożeń bezpieczeństwa i ich wzajemne powiązania oraz wpływ na działające organizacje
ZN1_1A_C05_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna zakres działalności podstawowych instytucji bezpieczeństwa publicznego
2,0Student nie potrafi określić profil działalności wybranych instytucji bezpieczeństwa publicznego, nie dostrzega ich działalności w otoczeniu organizacji
3,0Student potrafi określić profil działalności wybranych instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega ich działalność w otoczeniu organizacji
3,5Student chrakteryzuje profil działalności większości instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega działalność w otoczeniu organizacji
4,0Student chrakteryzuje profil działalności większości instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega działalność i wpływ wybranych instytucji na organizację i ich otoczenie
4,5Student chrakteryzuje profil działalności instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega działalność i wpływ wybranych instytucji na organizację i ich otoczenie
5,0Student chrakteryzuje profil działalności instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega działalność i wpływ tych instytucji na organizację i ich otoczenie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_C05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje zagrożenia bezpieczeństwa i ocenia jego poziom
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożeń bezpieczeństwa dla podmiotu, nie potrafi określić siły wpływu wybranych zagrożeń na bezpieczeństwo podmiotu.
3,0Student określa podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa dla podmiotu, określa siłę wpływu wybranych zagrożeń na bezpieczeństwo podmiotu.
3,5Student określa podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa dla podmiotu, analizuje ich siłę wpływu na bezpieczeństwo podmiotu.
4,0Student jest w stanie określić podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa dla podmiotu, analizuje ich siłę wpływu oraz ocenia poziom bezpieczeństwa tego podmiotu
4,5Student określa zagrożenia bezpieczeństwa, analizuje siłę wpływu wybranych zagrożeń na wybrany podmiot oraz ocenia poziom bezpieczeństwa tego podmiotu
5,0Student określa zagrożenia bezpieczeństwa, analizuje ich siłę wpływu na wybrany podmiot oraz ocenia poziom bezpieczeństwa podmiotu
ZN1_1A_C05_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera odpowiednie instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego
2,0Student nie rozumie znaczenia programów prewencyjnych oraz modelu przestrzeni bezpiecznej. Nie potrafi określić podstawowych działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń
3,0Student rozumie znaczenie programów prewencyjnych oraz model przestrzeni bezpiecznej. Wykazuje się znajomością podstawowych działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń
3,5Student zna etapy i zasady tworzenia programów prewencyjnych. Charakteryzuje model przestrzeni bezpiecznej. Wykazuje się znajomością podstawowych działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń
4,0Student zna etapy i zasady tworzenia programów prewencyjnych oraz czynniki wpływające na jakość działań zapobiegawczych. Charakteryzuje model przestrzeni bezpiecznej. Wykazuje się znajomością podstawowych działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń
4,5Student zna etapy i zasady tworzenia programów prewencyjnych oraz czynniki wpływające na jakość działań zapobiegawczych. Charakteryzuje model przestrzeni bezpiecznej. Wykazuje się znajomością podstawowych planów działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń
5,0Student zna etapy i zasady tworzenia programów prewencyjnych oraz czynniki wpływające na jakość działań zapobiegawczych. Charakteryzuje model przestrzeni bezpiecznej. Wykazuje się znajomością podstawowych planów działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń i potrafi odnieść je do organizacji i jej otoczenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_C05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest świadomy swojej roli w kreowaniu bezpieczeństwa publicznego
2,0Student nie dostrzegadostrzega podstawowych zagrożeń bezpieczeństwa, Nie potrafi wskazać przykładu stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa
3,0Student dostrzega podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa, potrafi przypisać przynajmniej jedną instytucję bezpieczeństwa, do przeciwdziałania temu zagrożeniu. Potrafi wskazać przykład stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa
3,5Student dostrzega zagrożenia bezpieczeństwa, potrafi przypisać przynajmniej jedną instytucję bezpieczeństwa, do przeciwdziałania temu zagrożeniu. Potrafi wskazać w swoim otoczeniu przykłady stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa
4,0Student dostrzega zagrożenia bezpieczeństwa, potrafi przypisać odpowiednie instytucje bezpieczeństwa, do przeciwdziałania tym zagrożeniom. Potrafi wskazać w swoim otoczeniu przykłady stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa
4,5Student dostrzega zagrożenia bezpieczeństwa, potrafi przypisać odpowiednie instytucje bezpieczeństwa, do przeciwdziałania tym zagrożeniom i zarządzania w przypadku ich uaktywnienia. Potrafi wskazać w swoim otoczeniu przykłady stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa
5,0Student dostrzega zagrożenia bezpieczeństwa, potrafi przypisać odpowiednie instytucje bezpieczeństwa, do przeciwdziałania tym zagrożeniom i zarządzania w przypadku ich uaktywnienia. Potrafi wskazać w swoim otoczeniu przykłady stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa oraz zaproponować nowe obszary zastosowania.

Literatura podstawowa

  1. Sienkiewicz-Małyjurek K., Niczyporuk Z., Bezpieczeństwo publiczne. Zarys problematyki, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
  2. Urban A., Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, WAiP, Warszawa, 2009
  3. Kitler W., Skrabacz A., Bezpieczeństwo ludności cywilnej, Towarzystwo Wiedzy Obronnej, Warszawa, 2010
  4. Misiuk A., Administracja porządku i bezpieczeństwa publicznego, WAiP, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Nowak E., Zarządzanie kryzysowe w sytuacji zagrożeń niemilitarnych, AON, Warszawa, 2007
  2. Sulowski S., Brzeziński M. (red.), Bezpieczeństwo wewnętrzne państwa. Wybrane zagadnienia, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja i ocena zagrożeń bezpieczeństwa5
T-A-2Instytucje bezpieczeństwa wewnętrznego3
T-A-3Profilaktyka w bezpieczeństwie publicznym2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie bezpieczeństwa i podstawowe kategorie bezpieczeństwa1
T-W-2Zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz zarzadzanie bezpieczeństwem1
T-W-3Elemety zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej1
T-W-4Instytucjonalny wymiar bezpieczeństwa publicznego1
T-W-5Instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie i prezentacja pracy z zakresu podmiotów bezpieczeńsytwa publicznego9
A-A-3Realizacja zadań z zakresu zarządzania bezpieczeństwem publicznym12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Uczestnictwo w zaliczeniu1
A-W-4Czytanie zalecanej literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C05_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie znaczenie bezpieczeństwa w życiu społecznym i gospodarczym oraz chrakteryzuje i wskazuje podstawowe kategorie zagrożeń bezpieczeństwa publicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W04ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
ZN1_1A_W05identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie natury zagrożeń i ryzyka ich wystąpienia
C-1Zrozumienie roli i znaczenia bezpieczeństwa publicznego oraz działań na rzecz jego poprawy
Treści programoweT-W-5Instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego
T-W-1Pojęcie bezpieczeństwa i podstawowe kategorie bezpieczeństwa
T-W-2Zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz zarzadzanie bezpieczeństwem
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie pisemnej
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i prezentacja pracy z zakresu działalności wybranej instytucji bezpieczeństwa wewnętrznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna kategorii bezpieczeństwa i nie zna ich zagrożeń.
3,0Student definiuje wybrane kategorie bezpieczeństwa i wskazuje na ich związek z działalnością organizacji. Student wymienia kategorie zagrożeń bezpieczeństwa.
3,5Student definiuje wybrane kategorie bezpieczeństwa i wskazuje na ich związek z działalnością organizacji. Student wymienia i krótko charakteryzuje kategorie zagrożeń bezpieczeństwa.
4,0Student definiuje różne kategorie bezpieczeństwa i wskazuje na związek niektórych z nich z działalnością organizacji. Student wymienia wiele kategorii zagrożeń bezpieczeństwa oraz określa wybrane powiązania pomiędzy zagrożeniami.
4,5Student definiuje różne kategorie bezpieczeństwa i wskazuje na ich związek z działalnością organizacji. Student wskazuje wiele kategorii zagrożeń bezpieczeństwa oraz określa wybrane powiązania pomiędzy zagrożeniami. Student charakteryzuje wpływ niektórych zagrożeń na działające organizacje
5,0Student definiuje kategorie bezpieczeństwa i wskazuje na ich związek z działalnością organizacji. Student wskazuje kategorie zagrożeń bezpieczeństwa i ich wzajemne powiązania oraz wpływ na działające organizacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C05_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna zakres działalności podstawowych instytucji bezpieczeństwa publicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W02zna podstawowe formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
ZN1_1A_W10zna podstawowe regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
ZN1_1A_W04ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Cel przedmiotuC-2Znajomość działalności struktur i organizacji odpowiedzialnych za utrzymanie bezpieczeństwa publicznego
Treści programoweT-A-2Instytucje bezpieczeństwa wewnętrznego
T-W-4Instytucjonalny wymiar bezpieczeństwa publicznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie pisemnej
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i prezentacja pracy z zakresu działalności wybranej instytucji bezpieczeństwa wewnętrznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić profil działalności wybranych instytucji bezpieczeństwa publicznego, nie dostrzega ich działalności w otoczeniu organizacji
3,0Student potrafi określić profil działalności wybranych instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega ich działalność w otoczeniu organizacji
3,5Student chrakteryzuje profil działalności większości instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega działalność w otoczeniu organizacji
4,0Student chrakteryzuje profil działalności większości instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega działalność i wpływ wybranych instytucji na organizację i ich otoczenie
4,5Student chrakteryzuje profil działalności instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega działalność i wpływ wybranych instytucji na organizację i ich otoczenie
5,0Student chrakteryzuje profil działalności instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega działalność i wpływ tych instytucji na organizację i ich otoczenie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C05_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje zagrożenia bezpieczeństwa i ocenia jego poziom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U15potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
ZN1_1A_U01potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie natury zagrożeń i ryzyka ich wystąpienia
Treści programoweT-A-1Identyfikacja i ocena zagrożeń bezpieczeństwa
T-W-2Zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz zarzadzanie bezpieczeństwem
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-4Metoda projektów
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie i prezentacja pracy z zakresu działalności wybranej instytucji bezpieczeństwa wewnętrznego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń grupowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożeń bezpieczeństwa dla podmiotu, nie potrafi określić siły wpływu wybranych zagrożeń na bezpieczeństwo podmiotu.
3,0Student określa podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa dla podmiotu, określa siłę wpływu wybranych zagrożeń na bezpieczeństwo podmiotu.
3,5Student określa podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa dla podmiotu, analizuje ich siłę wpływu na bezpieczeństwo podmiotu.
4,0Student jest w stanie określić podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa dla podmiotu, analizuje ich siłę wpływu oraz ocenia poziom bezpieczeństwa tego podmiotu
4,5Student określa zagrożenia bezpieczeństwa, analizuje siłę wpływu wybranych zagrożeń na wybrany podmiot oraz ocenia poziom bezpieczeństwa tego podmiotu
5,0Student określa zagrożenia bezpieczeństwa, analizuje ich siłę wpływu na wybrany podmiot oraz ocenia poziom bezpieczeństwa podmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C05_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera odpowiednie instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U15potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
ZN1_1A_U01potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie natury zagrożeń i ryzyka ich wystąpienia
C-2Znajomość działalności struktur i organizacji odpowiedzialnych za utrzymanie bezpieczeństwa publicznego
Treści programoweT-W-5Instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego
T-W-3Elemety zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-4Metoda projektów
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie i prezentacja pracy z zakresu działalności wybranej instytucji bezpieczeństwa wewnętrznego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń grupowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia programów prewencyjnych oraz modelu przestrzeni bezpiecznej. Nie potrafi określić podstawowych działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń
3,0Student rozumie znaczenie programów prewencyjnych oraz model przestrzeni bezpiecznej. Wykazuje się znajomością podstawowych działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń
3,5Student zna etapy i zasady tworzenia programów prewencyjnych. Charakteryzuje model przestrzeni bezpiecznej. Wykazuje się znajomością podstawowych działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń
4,0Student zna etapy i zasady tworzenia programów prewencyjnych oraz czynniki wpływające na jakość działań zapobiegawczych. Charakteryzuje model przestrzeni bezpiecznej. Wykazuje się znajomością podstawowych działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń
4,5Student zna etapy i zasady tworzenia programów prewencyjnych oraz czynniki wpływające na jakość działań zapobiegawczych. Charakteryzuje model przestrzeni bezpiecznej. Wykazuje się znajomością podstawowych planów działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń
5,0Student zna etapy i zasady tworzenia programów prewencyjnych oraz czynniki wpływające na jakość działań zapobiegawczych. Charakteryzuje model przestrzeni bezpiecznej. Wykazuje się znajomością podstawowych planów działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń i potrafi odnieść je do organizacji i jej otoczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C05_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest świadomy swojej roli w kreowaniu bezpieczeństwa publicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
ZN1_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie natury zagrożeń i ryzyka ich wystąpienia
C-1Zrozumienie roli i znaczenia bezpieczeństwa publicznego oraz działań na rzecz jego poprawy
C-2Znajomość działalności struktur i organizacji odpowiedzialnych za utrzymanie bezpieczeństwa publicznego
Treści programoweT-A-2Instytucje bezpieczeństwa wewnętrznego
T-A-3Profilaktyka w bezpieczeństwie publicznym
T-W-5Instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego
T-W-3Elemety zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-4Metoda projektów
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie i prezentacja pracy z zakresu działalności wybranej instytucji bezpieczeństwa wewnętrznego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń grupowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzegadostrzega podstawowych zagrożeń bezpieczeństwa, Nie potrafi wskazać przykładu stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa
3,0Student dostrzega podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa, potrafi przypisać przynajmniej jedną instytucję bezpieczeństwa, do przeciwdziałania temu zagrożeniu. Potrafi wskazać przykład stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa
3,5Student dostrzega zagrożenia bezpieczeństwa, potrafi przypisać przynajmniej jedną instytucję bezpieczeństwa, do przeciwdziałania temu zagrożeniu. Potrafi wskazać w swoim otoczeniu przykłady stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa
4,0Student dostrzega zagrożenia bezpieczeństwa, potrafi przypisać odpowiednie instytucje bezpieczeństwa, do przeciwdziałania tym zagrożeniom. Potrafi wskazać w swoim otoczeniu przykłady stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa
4,5Student dostrzega zagrożenia bezpieczeństwa, potrafi przypisać odpowiednie instytucje bezpieczeństwa, do przeciwdziałania tym zagrożeniom i zarządzania w przypadku ich uaktywnienia. Potrafi wskazać w swoim otoczeniu przykłady stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa
5,0Student dostrzega zagrożenia bezpieczeństwa, potrafi przypisać odpowiednie instytucje bezpieczeństwa, do przeciwdziałania tym zagrożeniom i zarządzania w przypadku ich uaktywnienia. Potrafi wskazać w swoim otoczeniu przykłady stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa oraz zaproponować nowe obszary zastosowania.