Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy
Sylabus przedmiotu Wycena bilansowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wycena bilansowa | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien ukończyć kurs podstaw rachunkowości, rachunkowości finansowej, sprawozdawczości finansowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe | 2 |
T-A-2 | Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy | 1 |
T-A-3 | Wycena początkowa i końcowa zapasów oraz wycena ich zużycia | 2 |
T-A-4 | Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych w tym środków pieniężnych | 2 |
T-A-5 | Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania | 2 |
T-A-6 | Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów | 2 |
T-A-7 | Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa | 2 |
T-A-8 | Zasady wyceny bilansowej rozrachunków | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej | 1 |
T-W-2 | Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego | 3 |
T-W-3 | Zasady wyceny majatku trwałego przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-4 | Zasady pomiaru wartości bilansowej zapasów | 2 |
T-W-5 | Wycena bilansowa nalezności i zobowiązań | 3 |
T-W-6 | Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw | 2 |
T-W-7 | Ustalanie wartości rozliczeń międzyokresowych kosztów i przychodów | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 30 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 45 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy |
S-2 | Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
S-4 | Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/3_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych kategorii wyceny w polskim prawie bilansowym | E_2A_W01, E_2A_W08 | — | C-1 | T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4 |
E_2A_D7/3_W02 Student rozróżnia podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości | E_2A_W01, E_2A_W09, E_2A_W11 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/3_U01 Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy | E_2A_U01, E_2A_U06, E_2A_U11 | — | C-2 | T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-1, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_D7/3_U02 Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy | E_2A_U01, E_2A_U04, E_2A_U06 | — | C-2 | T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/3_K01 student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa | E_2A_K02, E_2A_K04, E_2A_K06 | — | C-2 | T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-1 | M-3 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/3_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych kategorii wyceny w polskim prawie bilansowym | 2,0 | Student nie zna podstawowych kategorii wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy |
3,0 | Student definiuje podstawowe kategorie wyceny i umie kilka z nich zinterpretowac | |
3,5 | Student umie wymienić podstawowe kategorie wyceny i podać ich szczegółową interpretację | |
4,0 | Student umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę oraz przyporzadkować kategorię do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy | |
4,5 | Student umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę , przyporządkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy, umie ocenić wpływ zastosowanej kategorii wyceny na sprawozdanie finansowe jednostki, | |
5,0 | Student definiuje i interpretuje podstawowe kategorie wyceny i potrafi je przyporzadkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów, umie ocenić wpływ zmian wyceny na poziom aktywów i pasywów oraz wynik finansowy, umie zaproponiować najkorzystniejszą w danej sytuacji gospodarczej kategorię wyceny dla danego składnika | |
E_2A_D7/3_W02 Student rozróżnia podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości | 2,0 | Student nie zna modeli wyceny stosowanych w polskim prawie bilansowym oraz ich związków z zasadami rachunkowosci |
3,0 | Student zna modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i jeden z nich umie scharakteryzować | |
3,5 | Student zna modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i oraz ich interpretacje | |
4,0 | Student zna różnice miedzy modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretować, powiązać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy | |
4,5 | Student zna róznice między modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretaować , powiazać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy,ocenić wpływ zasad na ich wybór | |
5,0 | Student zna modele rachunkowości stosowane w polskim prawie bilansowym oraz wytłumaczyć wpływ zasad rachunkowosci na ich wybór, powiązać metody wyceny prawa bilansowego z zasadami wyceny stosowanymi w prawie podatkowym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/3_U01 Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy | 2,0 | Student nie zna kategorii wyceny bilansowej i nie potrafi dokonać wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy |
3,0 | Student potrafi wymienić kategorie wyceny, i kilka z nich scharakteryzować | |
3,5 | Student potrafi wymienić kategorie wyceny i kilka z nich scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych | |
4,0 | Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych | |
4,5 | Student potrafi wymienić kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinterpretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednostki z punktu widzenia stosowanych wycen | |
5,0 | Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinteoretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednoatki z punktu widzenia stosowanych wycen wskazać na mozliwosci zmian w tym zakresie | |
E_2A_D7/3_U02 Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy | 2,0 | Student nie potrafi ocenić wpływu zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pastywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy |
3,0 | Student potrafi częściowo ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy | |
3,5 | Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy oraz zinterpretować osiagane wyniki | |
4,0 | Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów, zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie | |
4,5 | Student potrafi ocenic wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie, zaproponować zmiany | |
5,0 | Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłości w tym zakresie , zaproponować zmiany oraz wytłumaczyć je z punktu widzenia modelowego do wycen |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/3_K01 student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rzowiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student w minimalnym stopniu angazuje się w .pracę w grupie, proponowane przez niego rozwiązania są nie zawsze poprawne, część samodzielnych odpowiedzi jest błędna | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiazywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiazywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu sa prawidłowe. potrafi uzasadnić wybór proponowanego rozwiazania do danego problemu, przeprowadzić ocene wyników i wskaza inne możliwości |
Literatura podstawowa
- B. Nadolna, Wycena aktywów i pasywów [w:] Ustawa o rachunkowosci. Komentarz., Wolters Kluwer, Warszawa, 2014, V
- B. Nadolna, Szczegółowe zasady wyceny aktywów i pasywów [w:] Ustawa o rachunkowości. Komentarz., Wolters Kluwer, Warszawa, 2014
- R. Niemczyk, Wycena aktywów i pasywów.Porady.Przykłady. Praktyka, A.Drągowski, Poznań, 2008, I
- A. Michalczyk, P.Fill, Problemy wyceny aktywów i pasywów według MSR/MSSF i ustawy o rachunkowosci, Ośrodek Doradztwa i Szkolenia Kadr, Warszawa, 2007, I
- red. T. Kiziukiewicz, Rachunkowość w jednostkach gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012, I
Literatura dodatkowa
- A. Helin, L. Kramarczuk, Wycena aktywów i pasywów, ODDK, Gdańsk, 2003
- B. Nadolna, Zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego w podmiotach leczniczych [w:] Wzorcowy plan kont a rachunkowość. red. M.Hass-Symotiuk, CH Beck, Warszawa, 2014, I