Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Integracja regionalna i globalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integracja regionalna i globalna
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.2
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.2
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.2
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.2
T-K-5Pojęcie i cele integracji.2
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.1
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.2
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.1
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w wykadach15
A-K-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa
S-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/1_W01
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04C-1, C-2T-K-5, T-K-6, T-K-8, T-K-9, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-7M-1, M-2S-2
E_1A_D9/1_W02
Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-1, C-2T-K-5, T-K-6, T-K-8, T-K-9, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-7M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/1_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U08C-1, C-2T-K-5, T-K-6, T-K-8, T-K-9, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-7M-1, M-2S-2
E_1A_D9/1_U02
Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U08, E_1A_U10C-1, C-2T-K-5, T-K-6, T-K-8, T-K-9, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-7M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/1_K02
Student rowija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K07, E_1A_K08, E_1A_K09, E_1A_K10C-1, C-2T-K-8, T-K-4, T-K-7M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/1_W01
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/1_W02
Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej
2,0nie zna pojęcia i metod integracji regionalnej i ponadregionalnej
3,0Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/1_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/1_U02
Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej
2,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej
3,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/1_K02
Student rowija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
2,0Student nie rozwija wrażliwości na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Anioł W., Paradoksy globalizacji, Instytut Polityki Społecznej UW, Warszawa, 2002
  2. Bożyk P. Misala J., Integracja ekonomiczna, PWE, Warszawa, 2003
  3. Liberska B. (red.), Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania, PWE, Warszawa, 2002
  4. Oziewicz E. (red.), Procesy integracyjne we współczesnej gospodarce światowej, PWN, Warszawa, 2001
  5. Zorska A., (red.), Korporacje międzynarodowe w Polsce. Wyzwania w dobie globalizacji i regionalizacji, Difin, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Malkowski A., The social-economic development of estern and western Polish frontier region Economic science for rural development [in: Economic science for rural development. Proceedings of the international scientific conference], No 12, Jelgava, 2007

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.2
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.2
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.2
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.2
T-K-5Pojęcie i cele integracji.2
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.1
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.2
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.1
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.1
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w wykadach15
A-K-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/1_W01ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
Treści programoweT-K-5Pojęcie i cele integracji.
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/1_W02Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
Treści programoweT-K-5Pojęcie i cele integracji.
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna pojęcia i metod integracji regionalnej i ponadregionalnej
3,0Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/1_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
Treści programoweT-K-5Pojęcie i cele integracji.
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/1_U02Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
Treści programoweT-K-5Pojęcie i cele integracji.
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej
3,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/1_K02Student rowija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
Treści programoweT-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozwija wrażliwości na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu bardzo dobrym