Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne

Sylabus przedmiotu Metody badań rynkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody badań rynkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii, marketingu, negocjacji, prawa a także być komunikatywnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student posiada praktyczną umiętność wykonania poszczególnych metod badań rynkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).3
T-P-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.3
T-P-3Omówienie metod badań dokumentów. Metoda badań dokumentów. Analiza treści.2
T-P-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.4
T-P-5Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Budowanie programu aeania i pomiaru satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.4
T-P-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.4
T-P-7Realizacja projektu10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Przygotowanie projektu na zaliczenie35
A-P-2Prezentacja projektu na zaliczenie5
A-P-3Uczestnictwo na zajęciach20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia projektowo-problemowe z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami.
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Materiał z zajęc zaliczany na podstawie samodzielnego projektu wykonanego na podstawie zebranych informacji prezentacja projektu na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_W01
Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
E_1A_W01, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W10, E_1A_W13, E_1A_W14, E_1A_W15C-1T-P-2, T-P-1M-2, M-1S-1
E_1A_O2_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
E_1A_W06C-1T-P-4, T-P-6, T-P-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_U01
Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej
E_1A_U01, E_1A_U05, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U17, E_1A_U18, E_1A_U19, E_1A_U20C-1T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-7, T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_K01
Ma świadomość znaczenia wiedzy naukowej w działaniu praktycznym
E_1A_K02, E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K07, E_1A_K08, E_1A_K09, E_1A_K10, E_1A_K01C-1T-P-4, T-P-3, T-P-7, T-P-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_W01
Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu badań rynkowych
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne
3,5Student posiada cząstkową wiedzę na temat badań istoty badań rynkowych oraz zna definicje
4,0Student posiada wiedzę an temat istoty zjawisk i procesów z zakresu analizy rynku
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk procesów zakresu analizy rynku
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę z zakresu istoty z zakresu procesów analizy rynku i bardzo dobrze definuje pojęcia w tym zakresie
E_1A_O2_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu gromadzenia informacji
3,0Student posiada ma podstawową wiedzę zakresu gromadzenia informacji.
3,5Student posiada cząstkową wiedzę na temat gormadzenia informacji
4,0Student posiada wiedzę na temat gromadzenia informacji
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i bardzo dobrze definuje pojęcia w tym zakresie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_U01
Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej
2,0Student nie opanował wiedzy na temat istoty gromadzenia materiału
3,0Student w zakresie podstawowym opanował istotę gromadzenia materiału
3,5Student posiada czątkową wiedzę na temat istoty gromadzenia materiału i definicji w tym zakresie
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji
5,0Student posiada bardzo wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji oraz szeroką wiedzę w zakresie definicji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_K01
Ma świadomość znaczenia wiedzy naukowej w działaniu praktycznym
2,0Student nie opanował podstawego materiału programowego i nie zna praktycznego zastosowania
3,0Student w zakresie podstawowym opanował materiał programowy i zna po cześci praktyczne zastosowanie
3,5Student w zakresie podstawowym opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie
4,0Student w zakresie przeciętnym opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie
4,5Student w zakresie ponadprzeciętnym opanował materiał programowy i praktyczenie zastosowanie
5,0Student w zakresie bardzo dobrym opanował zarówno materiał programowy jaki praktyczne zastosowanie

Literatura podstawowa

  1. Mynarski S., Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków, 2001
  2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004
  3. Kędzior Z., Karcz K., Baedania marketingowe w praktyce- seria: Marketing bez tajemnic, PWE, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Lutyńska K., Wejland A.P. (red.), Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne (wybór tekstów), Ossolineum, Wrocław, 1983
  2. Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).3
T-P-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.3
T-P-3Omówienie metod badań dokumentów. Metoda badań dokumentów. Analiza treści.2
T-P-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.4
T-P-5Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Budowanie programu aeania i pomiaru satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.4
T-P-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.4
T-P-7Realizacja projektu10
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie projektu na zaliczenie35
A-P-2Prezentacja projektu na zaliczenie5
A-P-3Uczestnictwo na zajęciach20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_W01Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1Student posiada praktyczną umiętność wykonania poszczególnych metod badań rynkowych
Treści programoweT-P-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
T-P-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
M-1Zajęcia projektowo-problemowe z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z zajęc zaliczany na podstawie samodzielnego projektu wykonanego na podstawie zebranych informacji prezentacja projektu na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu badań rynkowych
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne
3,5Student posiada cząstkową wiedzę na temat badań istoty badań rynkowych oraz zna definicje
4,0Student posiada wiedzę an temat istoty zjawisk i procesów z zakresu analizy rynku
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk procesów zakresu analizy rynku
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę z zakresu istoty z zakresu procesów analizy rynku i bardzo dobrze definuje pojęcia w tym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_W02Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Student posiada praktyczną umiętność wykonania poszczególnych metod badań rynkowych
Treści programoweT-P-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-P-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-P-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
M-1Zajęcia projektowo-problemowe z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z zajęc zaliczany na podstawie samodzielnego projektu wykonanego na podstawie zebranych informacji prezentacja projektu na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu gromadzenia informacji
3,0Student posiada ma podstawową wiedzę zakresu gromadzenia informacji.
3,5Student posiada cząstkową wiedzę na temat gormadzenia informacji
4,0Student posiada wiedzę na temat gromadzenia informacji
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i bardzo dobrze definuje pojęcia w tym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_U01Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U19Interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
Cel przedmiotuC-1Student posiada praktyczną umiętność wykonania poszczególnych metod badań rynkowych
Treści programoweT-P-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-P-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-P-5Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Budowanie programu aeania i pomiaru satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.
T-P-7Realizacja projektu
T-P-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z zajęc zaliczany na podstawie samodzielnego projektu wykonanego na podstawie zebranych informacji prezentacja projektu na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy na temat istoty gromadzenia materiału
3,0Student w zakresie podstawowym opanował istotę gromadzenia materiału
3,5Student posiada czątkową wiedzę na temat istoty gromadzenia materiału i definicji w tym zakresie
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji
5,0Student posiada bardzo wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji oraz szeroką wiedzę w zakresie definicji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_K01Ma świadomość znaczenia wiedzy naukowej w działaniu praktycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K01Uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Student posiada praktyczną umiętność wykonania poszczególnych metod badań rynkowych
Treści programoweT-P-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-P-3Omówienie metod badań dokumentów. Metoda badań dokumentów. Analiza treści.
T-P-7Realizacja projektu
T-P-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
M-1Zajęcia projektowo-problemowe z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z zajęc zaliczany na podstawie samodzielnego projektu wykonanego na podstawie zebranych informacji prezentacja projektu na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawego materiału programowego i nie zna praktycznego zastosowania
3,0Student w zakresie podstawowym opanował materiał programowy i zna po cześci praktyczne zastosowanie
3,5Student w zakresie podstawowym opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie
4,0Student w zakresie przeciętnym opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie
4,5Student w zakresie ponadprzeciętnym opanował materiał programowy i praktyczenie zastosowanie
5,0Student w zakresie bardzo dobrym opanował zarówno materiał programowy jaki praktyczne zastosowanie