Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
Sylabus przedmiotu Szkolenie BHP:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szkolenie BHP | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości i Agrobiznesu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Śpiewak-Szyjka <monika.spiewak-szyjka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Obowiązek uczestnictwa w szkoleniu wynika z faktu rozpoczęcia studiów w uczelni (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach Dz.U. Nr 128, poz. 897.). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zgodnie z rozporządzeniem, uczestnik powinien uzyskać wiedzę z zakresu wybranych zagadnień prawnych, informacji o zagrożeniach dla życia i zdrowia, ochronie przed nimi oraz postępowaniu w przypadku wystąpienia tych zagrożeń, w tym udzielania pierwszej pomocy. |
C-2 | Uwrażliwienie studentów na czynniki niebezpieczne oraz wynikające z nich ryzyko dla zdrowia i życia. |
C-3 | Przekazanie podstawowych informacji w zakresie radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych i zagrażających zdrowiu czy życiu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe – przegląd i wybór przykładów zagrożeń dla zdrowia i życia mogących mieć miejsce w budynku WEk. oraz w odniesieniu do wybranych przykładów z życia codziennego i innych miejsc pracy. Profilaktyka zagrożeń. | 1 |
T-A-2 | Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu. | 1 |
T-A-3 | Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia. | 1 |
T-A-4 | Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Zasady postępowania na wypadek pożaru. | 1 |
4 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: objaśnienie, pogadanka, opis. |
M-2 | Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, mini-dyskusja. |
M-3 | Metody eksponujące: filmy, zdjęcia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Podawanie własnych przykładów dla przedstawianych czynników uciążliwych, szkodliwych lub niebezpiecznych, a także zagrożeń związanych z prezentowanymi zdjęciami - pozwala na bieżącą ocenę zaangażowania i zrozumienia treści przez studenta. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Krótka, wolna wypowiedź na dowolny temat z zakresu szkolenia. Pozwala ocenić poziom zrozumienia treści, dokonać szybkiej powtórki oraz zweryfikować poprawność zrozumienia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_F1_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu BHP. | E_2A_W08 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_F1_U01 Umiejętność identyfikacji zagrożeń i proponowania rozwiązań zgodnych z wiedzą, prawem czy normami, w zakresie BHP. | E_2A_U05, E_2A_U18 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_F1_K01 W ciągu życia zawodowego istnieje ustawowy obowiązek (Kodeks Pracy) uczestnictwa w szkoleniach okresowych bądź ich prowadzenia jako osoby kierującej pracą innych. Odpowiedzialność za swoją pracę i innych w kontekście bezpieczeństwa i kształtowania higienicznych warunków pracy (i nauki). | E_2A_K01, E_2A_K04, E_2A_K09 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_F1_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu BHP. | 2,0 | Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna. |
3,0 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. | |
3,5 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. | |
4,0 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. | |
4,5 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. | |
5,0 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_F1_U01 Umiejętność identyfikacji zagrożeń i proponowania rozwiązań zgodnych z wiedzą, prawem czy normami, w zakresie BHP. | 2,0 | Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna. |
3,0 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. | |
3,5 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. | |
4,0 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. | |
4,5 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. | |
5,0 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_F1_K01 W ciągu życia zawodowego istnieje ustawowy obowiązek (Kodeks Pracy) uczestnictwa w szkoleniach okresowych bądź ich prowadzenia jako osoby kierującej pracą innych. Odpowiedzialność za swoją pracę i innych w kontekście bezpieczeństwa i kształtowania higienicznych warunków pracy (i nauki). | 2,0 | Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna. |
3,0 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. | |
3,5 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. | |
4,0 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. | |
4,5 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. | |
5,0 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. |
Literatura podstawowa
- Bogdan Rączkowski, BHP w praktyce, ODDK - Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2012, XIV, każde inne wydanie nie starsze niż 5 lat