Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Sylabus przedmiotu Historia stosunków międzynarodowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia stosunków międzynarodowych | ||
Specjalność | Handel zagraniczny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy na temat rozwoju stosunków międzynarodowych. |
C-2 | Opanowanie definiowania trendów i zdarzeń kluczowych dla rozwoju wymiany międzynarodowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Międzynarodowe stosunki gospodarcze w starożytności | 1 |
T-W-2 | Okres średniowiecza w międzynarodowych stosunkach gospodarczych. | 1 |
T-W-3 | Rozwój teorii międzynarodowych stosunków gospodarczych przed okresem rewolucji technicznej. | 1 |
T-W-4 | Międzynarodowe stosunki gospodarcze w okresie Kongresu Wiedeńskiego i Świętego Przymierza. | 1 |
T-W-5 | Stosunki międzynarodowe w Ameryce Anglosaskiej i Łacińskiej. | 1 |
T-W-6 | Epoka kolonialno-imperialna (1870-1918): zjednoczenie Niemiec i Włoch, skutki dla stosunków międzynarodowych. | 1 |
T-W-7 | Narastanie sprzeczności między państwami europejskimi przed I wojną światową, stosunki międzynarodowe w końcu XIX wieku i na początku wieku XX na Zachodniej Półkuli, Dalekim Wschodzie i Afryce oraz narodziny, funkcjonowanie i destrukcja wersalskiego ładu pokojowego. | 1 |
T-W-8 | Od II wojny światowej do odprężenia. | 1 |
T-W-9 | Stosunki międzynarodowe po roku 80. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu. | 50 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wprowadzający |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Grupy dyskusyjne |
M-4 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/2_W01 Student posiada wiedzę z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. | E_1A_W03, E_1A_W04 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/2_U01 Student potrafi objaśnić jakie zmiany zachodziły w obrębie stosunków międzynarodowych. | E_1A_U12, E_1A_U19 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/2_K01 Student posiadakompetencje w zakresie definiowania etapów rozwoju stosunków międzynarodowych. | E_1A_K06 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/2_W01 Student posiada wiedzę z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. | 2,0 | Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/2_U01 Student potrafi objaśnić jakie zmiany zachodziły w obrębie stosunków międzynarodowych. | 2,0 | Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/2_K01 Student posiadakompetencje w zakresie definiowania etapów rozwoju stosunków międzynarodowych. | 2,0 | Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych. |
Literatura podstawowa
- Przewłocki J., Stolarczyk M. red., Stosunki międzynarodowe w Europie na przełomie XX i XXI wieku Wybrane aspekty, Wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2002
- W. Dobrzycki, Historia stosunków międzynarodowych w czasach nowożytnych 1815-1945, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Haliżak E., Kuźniar R., Michałowska G., Parzymies S., Symonides J., Zięba R., Stosunki międzynarodowe w XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2006
- J. Kukułka, Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945-1994, Warszawa, 1994
- Ciosek S., Gawrycki M., Grzeloński B., Jaskiernia Oseski., Koseski A., Kosicki A., Współczesne stosunki międzynarodowe, Wyd. Wydawnictwo Akademii Finansów, Warszawa, 2008